Bu hafta frenleme konusuna kaldığımız yerden devam ediyoruz... Viraj içinde ani fren yapmak zorunda kalırsanız, ne yapacağınızı biliyor musunuz?..

Motosiklet yarışçısıysanız, viraja frenleri kullanarak, motoru kaydırarak girme teknikleri de vardır. Ancak gerçek yol şartlarında, bu tip manevralar asla tavsiye edilmez! Çünkü virajtla karşınıza bir yağ veya mazot birikintisi mi, yoksa çukur veya toprak mı çıkacağını bilemezsiniz! Bu yüzden, frenleri viraja girmeden, motosiklet dik vaziyetteyken kullanın. Frenajı, virajın içine yatmaya başlamadan önce bitirmeyi hedefleyin...

Eğer viraja alışık olduğunuzdan daha yüksek süratle girdiyseniz, panik yapıp frene asılmayın, motosikleti daha yatırın! Bu, hızınızı azaltacaktır... Modern motosikletlerin çoğu, ciddi yatma açıîarımn üstesinden gelebilirler. Mutlaka fren gerektiğini hissediyorsanız, arka freni hafifçe kullanın. Bu, motosikleti biraz yavaşlatıp, motosikletin viraj apexine (teğetine) daha iyi girmesini sağlayacaktır. Aslında viraj içinde ön veya arka tekerleklerin fren nedeniyle kayması sonucunda düşmeyi, şu şekilde Önleyebilirsiniz:
Ön freni sıktınız ve ön tarafın kaydığını hissediyorsunuz... Ön freni hemen bırakın! Ön tekerlek tekrar dönmeye başlayıp, yolu kavrayacaktır. Arka tekerlek kaymaya başladığındaysa, gazı sabit tutup, arka fren pedalına yaptığınız baskıyı azalttıkça motosiklet düzelecektir.

Uygun düşme şekli!
Viraj içinde ön freni fazla kullanmanız ve sonucunda, ön tekerleğin fazla kaymasıyla "Low - Side" dediğimiz şekilde düşersiniz. Viraj içinde arka freni fazla kullandığınızda da, arka tekerleği kilitleyebilirsiniz. Kontrolü kaybedersiniz, arka teker dışan doğru kayar ve sizi yine "Low-Side" şeklinde düşürür. "Low-Side" düşme, motosikletin yana doğru kayarak, sizin yere yandan nispeten yumuşakça inişinize neden olan (düşülecekse en uygunu!) düşme şekilleridir.

Ancak, viraj içinde arka tekerleğin kaydığını hisseder ve panikle hem gazı keser, hem de arka freni bırakırsanız, arka tekerlek tekrardan zemini kavrar ve arka süspansiyon, kurulu bir "mancınık" gibi sizi motosiklet üzerinden atabilir. Buna "High-Side" denir ve motosikletin üzerinden uçma anlamına gelir!..' Çoğunlukla da ciddi sakatlıkla sonuçlanabilir. Bu nedenle viraj içinde arka fren sıkılıyken motosikletin kaydığım hissederseniz, aniden gazı kesmeyin, kontrolü arka frenin dozajını azaltarak sağlayın...

Haftaya, frenlemede ağırlık dağılımım ve önemini anlatacağım... Dikkatli sürüşler..

Kemal Merkit
kemal@sportworksgroup.com