Yılın ilk yarışı Dakar 2004, yeni yılın ilk günü başladı. En geniş katılım yine motosiklet kategorisinde yaşanırken, KTM'lerin arasından sıyrılan Yamaha'nın iki çekerli motosikleti büyük dikkat çekti.


Yıla, her zaman olduğu gibi motorsporlarında, dayanıklılık yarışları arasında efsane haline gelen Dakar Yarışı ile başladık... ilki 1.979'da yapılan bu efsane yarış, firmaların ve yarışçıların kendini test edecekleri en zor mücadele olarak biliniyor. Makine ile insanın, değişken ve zorlu şartlara karşı yarış temposunda binlerce kilometre katettiği bu yansı bitirebilmek bile bir başarı olarak değerlendiriliyor. Ben bu yarışa şimdiye kadar üç kez katıldım. Bu zorlu yarışın, elbette katılım maliyetleri de çok yüksek. Hazırlıklara çok öncelerden başlanması gerekiyor. Ülkemizin ekonomik şartlarındaki gelişmelerin çok fazla öngörülememesi ve bu yıl yeni oluşturduğumuz, sportif organizasyonlara yönelik şirketimizin de gelişme aşamasmda olması nedeniyle, bu kadar uzun süreli bir yarışa gitmem mümkün olamadı. Buna rağmen aynı heyecanı yaşayarak takip ettiğim bu yılki yarışı, sizlere aktarmaya çalışacağım.



Yamaha'dan özel model
Bu yıl motosiklet klasmanında her zamanki gibi KTM'ler büyük çoğunluğu oluşturuyor. Bunlar arasında, benlin de yarıştığım "660 Rallye" modelinin yanında, geçen sayımızda testini yayınladığımız KTM "EXC Racing"in özel hazırlanmış versiyonlarını da görmek mümkün.



Aynı klasmanda bir yenilik de, iddialı bir hazırlık yapan Yamaha'nm, "iki tekerlekten çekişli" modelinin, bu yarışta ilk kez denemesiydi... Dünyaca ünlü amortisör firması "öhlins"in geliştirdiği bu sistemde, ön jant göbeğindeki bir tamburun içindeki türbin, motosikletin motoruna ilave edilen bir yağ pompasından tahrik ediliyor ve ön tekerleğin de belli oranlarda çekişe katkısını sağlıyor. Özellikle çamurlu ve kumlu zeminlerde büyük yarar sağladığı.

İddia edilen sistem, şu ana dek Avrupa'da bazı mahalli yarışlarda kullanılmıştı. Dakar, ilk ciddi büyük denemesi... Yaklaşık 400 yarışmacının start aldığı "Dakar 2004"de, en büyük katdun, 195 araçla motosiklette...

Otomobilde 142, kamyondaysa 63 katılımcı var. 195 servis aracını da hesaba katarsak, yaklaşık 600 araçlık organizasyonun etkileyici boyutları ortaya çıkıyor. Bunu, seyircilerin heyecanından da anlamak mümkün... Geçen yıl olduğu gibi, Auvergne, Fransa'daki 1.5 km'lik iki paralel
parkurdan oluşan "prolog"la başlayan yarışı ve yarışçıların bölgeye varışmı izlemek için binlerce seyirci, kötü havaya aldırmadan yol kenarında kilometrelerce sıra oluşturdular.



Halktan büyük ilgi
Geçen yıl bu ortamı yaşadığımda gerçekten çok heyecanlanmış ve Türkiye'de de günün birinde motosiklete bu İlginin gösterilme sini dilemiştim. Ne yazık ki, 2003'te dünya crosscountry şampiyonasının bir ayağı olan Kapadokya Rallisi Türkiye'de yapılmasına rağmen özellikle halkımızdan gerekli ilgiyi göremedi.

Halbuki bu yarışa, ben dahil ülkemizden beş yarışçı katılmıştı.Auvergne'deki prologda paralel iki parkurda iki
yarışmacı aynı anda start alıp, zamana ve birbirlerine
karşı yarışıyorlar. Özellikle seyirciler için İzlemesi
oldukça zevkli bu etapta, motosiklet kategorisinde
Privateer tabir ettiğimiz (fabrika yarışçısı olmayan)
bir yarışçı, Matteo Graziani, KTM'siyle birinci oldu.
Kenijİro Shinozuka ise Nissan'la otomobil kategorisinde
geçen yıl olduğu gibi en iyi zamana imza attı. Kamyon
kategorisinde de Vladrmir Tchaguine, Kamaz'la 4'üncü
Dakar zaferi hedefine ilk etaptan sağlam bir adım attı.
İkinci gün, yarış Fransa'daki teknik ve çamurlu
etaplardan oluşuyordu. Motosiklet kategorisinde iki
çeker Yamaha ile yanşan David Fretigne, bu zor
zeminlerde sürpriz yapıp birinci oldu. Hemen 15 saniye
arkasından vatandaşı Cyril Depreş KTM'siyle etabı
bitirirken, 3. Juan Roma ve 4. Richard Saint de,
KTM'leriyle birer saniye arayla sıralandı.
Otomobildeyse Schlesser'in hazırladığı araçla yanşan
Jose Maria Servia, etabı birinci bitirdi. Onu
Mİtsubishi'yle tecrübeli Stephan Peterhansel ve
BMW'siyle Gregorie De Mevius İzledi. 47 otomobil
geçtikten sonra bir aracın parkurda saplanıp kalması
yüzünden, yeterli zaman kalmadığı için etabın geri
kalanı iptal edildi.


Kemal Merkit
kemal@sportworksgroup.com