İşte, motosiklet almayı düşünen ya da yakından tanımayı arzu edenlerin rehberi...

Çoğumuzun içinde, ister bir köşelerde gizli kalsın, isterse de resim biriktirme şeklinde ortaya çıksın, bir "motosiklet sevdası" yatmaktadır. Ancak şu veya bu sebeple, bir türlü ilk adımı atamayız... Tabii, o ilk adımı atamamaktaki sebepler saymakla bitmez... Öyle kolayca çözüm getirilecek gibi de değil... Hadi, diyelim ki "makus talihinizi" yendiniz, ilerleme kaydedip, bir motosiklet alma aşamasına geldiniz... Şimdi de karşınızda, "Hangi motosikleti almalıyım" sorusu çıktı, öyle değil mi? işte bu yazıda, size uygun tarzı seçmenizdeki fikir vermek üzere bazı motosiklet sınıflarını ana başlıklar halinde toparlamak istedim. Daha başından, dogru motosikleti seçmeniz, bu keyfi tam anlamıyla yaşamanızda yardımcı olur...

Standart diye niteleyeceğimiz, genel kullanım amaçlı motosikletler, stil ve performans dengesinin en iyi şekilde oluşturulduğu motosikletlerdir. Bazıları sportif, bazıları da gezi amacına yönelik araçlardır. Fakat bütün standart motosikletlerin ortak noktası, amacınız sadece asfaltta motosiklet kullanmlak ise, ideal bir başlangıç tipi olmasıdır. Nispeten dik oturma pozisyonu olan, bir yolcu da taşıyabileceğiniz seleye ve minimum grenaja (motosikletin ön göğsünü ve motor kısmını kapatan elbise) sahip, bakımı kolay motorlardır. Örneğin Ducati Monster, Yamaha Fazer, Suzuki Bandit KTM Duke, ülkemizde satılan bu amaca uygun motosikletlerdendir.

"Cruiser" veya "Chopper" larda , ingilizce isminden anlaşılacağı gibi gezinti tarzı, caddelere uygun motosikletlerdir. Genelde kısa turlar ve şehir gezintileri için düşünülmüş, ancak bunu yaparken de tarzınızı ihtişamla gösterebileceğiniz motosikletlerdir. Amacınız tamamen asfalt kullanımıysa, motosikletinizde gösterişi ve kromu, fonksiyonellikten daha ön planda tutuyorsanız, sportif kullanım Özellikleri sizi ilgilendirmiyor ve hafta sonu keyifli bir gezinti amaçlıyorsanız, tam size göre... Örnek olarak Harley Davidson, Triumph Bonneville, Honda Shadow, Yamaha Dragster, Suzuki Intruder sayılabilir.

"Touring" tipi motosikletlerse, asfalt yollarda uzun seyahat amacı için üretilmiş, sürücü ve yolcu konforunun, bagaj kapasitesinin ön planda olduğu motosikletlerdir. Bu ekstra kapasite nedeniyle çok iri ve ağırdırlar. Günlük kullanıma çok uygun değillerdir. Bir çoğunda müzik sistemi, havalandırma ve geri vites gibi bir motosiklette pek rastlanmayan özellikler vardır. Önde gelenleri, BMW RT, LT modelleri, Harley Davİdson Tour Glide, Honda Gold Wing, Triumph Trophy olarak sayılabilir...

"Sport Touring" ise yukarıdaki tipe seyahat amacıyla yakınlık duyan, fakat touringlerin hantallığını tercih etmeyen, sportif sürücülerin seçimi olabilecek motosikletlerin sınıfıdır. Bunlar gerektiğinde bir yolcuyu, ekstra bagajları rahatlıkla taşıyabilecek aksesuar ve konfora sahiptir. Ancak aynı zamanda da bîr "Racing" motosikletin sportif sürüş özelliklerine yakın keyif sağlarlar. Asfalt kullanımında belli tecrübesi olan sürücüler için işlevsel bakımdan idealdirler. Ülkemizdeki modellerse Ducati ST, Multistrada, Triumph Sprint, Honda VFR, Yamaha FJR13DO, BMWRS...

"Racing" veya "Spor" motosikletler, en son teknoloji ve performansın bir araya getirildiği motosikletlerdir. Bu motosikletlere belli bir tecrübe edindikten sonra , binilmelidir. Çünkü bu modellerin hepsi, üreticilerin yarışlarda geliştirdikleri en son teknolojiyi uyguladıkları,
performans olarak çoğumuzun, ileri derecede tecrübe sahibi olmadan kullanmasının mümkün olmadığı motosikletlerdir. Ducati 999, Honda CBR , Suzuki GSXR, Yamaha Rl'i sayabiliriz...

"Scooterr'lar asfalt motorları arasında değineceğimiz en son tip. Genelde küçük tekerlekleri ve şirin tarzlarıyla motosikletten çekinen insanları bile cezbederler. Otomatik vites olması, konforlu selesi, ön rüzgar siperliği, sele altı bagaj bölümü gibi özellikler, bu motosikletlerin ideal şehir içi araçları olmasını sağlar. Kullanım kolaylığı da, bayan sürücüler dahil çok geniş bir kitleyi cezbeder. Bu türe örnek modüller ise ülkemizde Piaggio, Aprilia, Peugeot gibi markaların ürünleri arasında bulunabilmekte.

"Supor Enduro" tipiyse tamamen arazi performansını düşünen fakat gerektiğinde trafiğe çıkabilecek bir motosiklet arayanlara, uygundur. Bu motosikletler, karşısına çıkacak her türlü arazi şartında gidebilecek kabiliyet ve dayanıklılıktadır. Asıl amacı spor olması nedeniyle hafif performanslıdırlar. Hafif olduklarından, motosiklete ilk başlayanlarca da rahatlıkla kullanılabilir. Türün Türkiye'deki önde gelen örnekleri KTM EXC ve LC4, Yamaha WR...

"Moto Kros" lar, özel hazırlanmış rampalar ve virajlardan oluşan toprak pistte yarışmak için kullanılan motosiklerdir. Çok hafif ve performanslıdırlar, fakat düşük performanslı modelleri başlangıç için uygun olabilir. Bu tipin ülkemizdeki örnekleri ise KTM SX, Yamaha YZ.

"Seyahat Endurosu" tipindekiler, yüksek oturum, geniş bagaj, benzin ve yolcu kapasitesi, büyük lastikler ve uzun amortisörleri sayesinde gerekliğinde köy yolları ve bir dereceye kadar bozuk arazi şartlarında da kullanım sağlarlar. Cüsseleri nedeniyle büyük hacimli olanları başlangıç için ideal değildir. 600 cc civarında olanları, başlangıç motosikleti olarak standart motosikletlerden sonra ideal bîr tiptir. Örnek olarak 600 cc civarına KTM 640 Adventure, LC4, BMVVF650GS, Aprilia Pegaso, büyük hacimli olanlara da KTM 950 Adventure, BMW 1150GS, Triumph Tiger, Honda Varadero'yu sayabiliriz.

Kemal Merkit
kemal@sportworksgroup.com