Motosiklet kullanan bir sürücü, otomobil sürücülerinden daha fazla dış etkene maruz kalır. Bu yüzden, seleye oturmadan önce zihinsel açıdan tam anlamıyla hazırlık gerekiyor.


Geçen haftaki yazımda, motosiklet kullanırken ihtiyacımız olacak kıyafetleri yazmıştım... Motorumuz, kıyafetlerimiz hazır da, önemli Bir şeyi unutmuyor muyuz? îşte bu yüzden, kıyafetler kadar önemli, fakat elle tutulamayacak bir unsurdan bahsedeceğiz bu hafta... Motosiklete binmeden önce, 'zihinsel' olarak da kendimizi nasıl hazırlamamız gerektiğinden...

Motosiklet sürerken, zihnimiz açık ve tamamen bu eyleme konsantre olması gerekiyor. Bunun nedeni de, motosiklet kullanırken, bir otomobil sürücüsüne göre çok daha fazla dış etkenle karşılaşmamızdan kaynaklanıyor. Bu yüzden de beynimize giren "veri'lerin miktarı da, bir o kadar artmakta... Dolayısıyla motosiklet sürerken konsantrasyonumuzu dağıtacak düşüncelerden tamamen kurtulmamız gerekli...

Özellikle uzun mesafe gidecekseniz, yolculuğunuzu önceden planlamanız, konsantrasyonunuzu yol bulmaya değil, yol şartlarına hasırlamanız gerekir. Bu da karşınıza çıkabilecek etkenlere hazırlıklı olmanız anlamına gelir. Ünlü yarışçı ve motosiklet eğitmeni Keith Code, zihin konsantrasyonunu para harcamaya benzetir. "Konsantrasyonunuzu yani paranızı gereksiz şeylere çar çur ederseniz, gerektiğinde harcayacak paranız kalmaz!" der. önceden hazırlıklı olmanız sayesinde, bir çok zor durumdan kendinizi kurtarmanız daha kolay olacak demektir...

Alkol ve ilaçlar...
Konsantrasyonumuzu dağıtacak en Önemli şeyler alkol veya ilaç etkisinde motosiklet sürmektir. Bu iki unsur, motosikletle kesinlikle bağdaşmaz!.. Konsantrasyonu azalttığı İçin, bu iki etken, elkemizde ve dünyada motosiklet kazalarının büyük bir bölümünün sebebi olarak ortaya çıkmaktadır... Alkol ve ilaçlar, zihin gücünüzü azaltır ve konsantrasyonu yok eder. Bu şartlar altında güvenle motosiklet sürmeniz de imkansız hale gelir...
Amerika'da yapılan bir araştırma, motosiklet kazalarının yüzde 50'den fazlasının alkollü motosiklet sürücüleri tarafından yapıldığını ortaya koyuyor. Fakat daha çarpıcı olanı, bu sürücülerin yalnızca üçte birinin kanuni limitin üzerinde alkol almaları... Yani geri kalan üçte İkisi, kanuni limitlerde olmalarına rağmen kaza yapmışlar... Dolayısıyla, ülkemizde çoklukla yapıldığı üzere, "Bir - iki tek attıktan sonra, atlar giderim" gibi yaklaşımlar içinde motosiklet kullanılmaması gerekmekte...

Motosiklet, tamamen kendi kuralları olan bir araçtır... Yani I
motosiklete binerken, otomobil kullandığımız zamanki alışkanlıklarımızdan kesinlikle kurtulmalıyız. Alkol kullandıktan sonra motosiklete binmek konusunda kendiniz de kabaca şu hesabı yapabilirsiniz: Her bir kadeh alkolün etkisini vücudunuz, yaklaşık bir saatte yok eder. Bu hesabı etkileyen en önemli faktör de kilonuzdur. Kilosu hafif biri, cüsseli birine göre alkolün etkisinden daha uzun sürede kurtulabilir. Yani her bir kadehin etkisi, minimum bir saat sürer. Bir şekilde alkol aldıysanız, motosikletinizi unutsanız iyi olur!.. Ama mutlaka binmeniz gerekiyorsa da, yukarıdaki hesaba göre davranırsanız, riski azaltmış olursunuz.

Motosiklete binecek bir arkadaşınızla, alkol alınan bir ortamdaysamz, size de ister istemez bazı sorumluluklar düşmekte. Onun alkollü olarak motosikletine binmemesi için bir eve dönüş alternatifi yaratın. Son çare olarak, motosikletin hareketini engellemeyi deneyin... Tüm bunlar tatsız gibi görünse de, daha büyük olası tatsızlıkları önleyecektir.

Ruh hali de önemli
öfke, stres veya üzüntü de sürüşünüzü etkiler. Mümkün olduğunca motosiklete binmeden bu ruh halinden kurtulmanız gerekir.Bilgi ve tecrübe de bir çeşit zihinsel hazırlıktır. Çok kilometre yaptıkça motosikletiniz hakkında daha çok şey öğrenir, onun reaksiyonlarına daha iyi alışırsınız. Motosikletle ilgili okuduğunuz her yazı, bu konuda sizi daha iyi hazırlar. Başkalarının tecrübeleri, sizi bazı sevimsiz durumlardan kurtarabilir. Motosikletcilerle aynı ortamlarda motosiklet üzerine fikir ve tecrübe alışverişi de hem çok zevkli bir sosyal aktivite, hem de kendinizi geliştirmek ve hazırlamak açısından çok iyi bir fırsattır. Mümkün olduğunca, çeşitli seviyelerden motosikletçilerin bulunduğu toplantı ve gezilere katılmaya çalışın. Size çok şeyler katabilir...

Fizik kondisyonunuz da zihinsel konsantrasyonunuzu etkiler. Yorgunluk, sürüş kabiliyetinizi ciddi şekilde zayıflatır. Özellikle şehir hayatında birçoğumuzun başına gelmiştir... Kimi zaman kafamızın, eve veya ofise vardığımızda, hangi yollardan geldiğimizi hatırlamayacak kadar dağınık olduğuna tanık olmuşuzdur... Dolayısıyla en kısa mesafe için bile, kendimizi, yaptığımız İşe tamamen vermeli ve maksimum konsantire olmalıyız... Bu alışkanlık, motosiklet kullandığımız her yerde, araçtan keyif almamızı sağlayacaktır. Zihniniz açık olsun!..

Kemal Merkit
kemal@sportworksgroup.com