Vites düşürme hakkında

Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
129
Motosikleti
Bajaj D400
Arkadaşlar henüz ilk motorum 400 km de yani baya acemiyim. Ben ışıklara gelirken örneğin 6. Vitesteyken vitesimi tak tak tak anında 1 e düşürüp elim debriyajda basılı sonra duruyordum 1 e düştüğünde ilginç cızz diye bir ses geliyordu bugün arkadaşımla sürerken sen öyle mi vites düşürüyorsun o yüzden ses geliyor önce durucan sonra vitesini ayarlayacaksın dedi öyle mi doğrusu internetten aea dan vs olabildiğince şey öğrenmeye çalışıyorum ama böyle detaylar olmayabiliyor
 
Son düzenleme:
Katılım
16 Eyl 2014
Mesajlar
553
Motosiklet şanzumanı araba gibi durduğu yerde çalışmaz hareket ister motosiklet yavaşladıkca hızına göre yavaş yavaş vites düşürmen gerekir
 
Katılım
17 Eyl 2020
Mesajlar
823
senin yaptığın doğru.
ama 400kmde çok rahat tek tek de düşebilirsin motor frenin de yardımıyla frenleyerek.
onun dışında durduğu yerde vites geçirmek zor. mecbur ileri geri yapmak zorundasın yukarıda da denmiş. fark etmişsindir durduğun yerde 1e alırken zorlandığını. o an çok az motoru ileri geri yap anında 1e geçer.

yani durup 1e almaktansa senin yaptığın daha doğru.
 
Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
129
Motosikleti
Bajaj D400
Asıl soru hızım diyelim 100 ama vites 1 de debriyaja basılı bunun bir sakıncası var mı?
 
Katılım
19 Şub 2020
Mesajlar
172
Asıl soru hızım diyelim 100 ama vites 1 de debriyaja basılı bunun bir sakıncası var mı?

100 km hızda debriyaja basılı 1. Vitese almak çok mantıksız ve saçma birşey olur.
Hadi yaptın diyelim. Debriyajı bıraktığın anda şanzımanı kucağına alırsın. Arka teker kitlenir.
Düşebilirsiniz.
 
Katılım
1 Nis 2020
Mesajlar
595
Asıl soru hızım diyelim 100 ama vites 1 de debriyaja basılı bunun bir sakıncası var mı?
Sakıncası var tabiki. Boşta yokuş aşağı saldığınız zaman da belli bir hıza ulaşır ve vites atmaya çalıştığınızda çatır kütür sesler gelir vites geçemez, geçmekte zorlanır. Hız ve vites birbirini karşılayacak şekilde olmalı. Bu şekilde kullanımda kısa vadede bile şanzıman hasar görür.
 
Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
129
Motosikleti
Bajaj D400
Sizin dediğinize görede arkadaşım haklı çıkıyor yav çünkü ben bir anda hız düşürmekten bahsediyorum bir anda hız düşürünce 6 ya uygun hızdan 1 e uygun hıza gelmek gerekiyor dolayısıyla tam durmaya yakın ya da dururken vites düşürmeye başlamak lazım yukarıdaki arkadaşın dediğinin aksine
 
Katılım
22 Şub 2021
Mesajlar
17
Vites düşürmeye başladığın anda frenlemeye başlayınca vites hız oranını tutturursun zaten durana kadar kırmızıyı gördüğün halde gaz kesmeden gelmiyorsan
 
Katılım
30 Eki 2020
Mesajlar
1,314
Geçende bir konu açıldı bunun için, debriyaj sıkılıyken istersen 2 yukarı 1 aşağı at konusuna bağlandı sonuç. Debriyajı salma da 5'ten 1'e çektiğinde yavaşlamadan önce. O hızla hem arka tekeri kitler kaza yaparsın hem de ne kadar dişli varsa içeride dağıtırsın.

Mt25 R25 için hızım,

10'a düşmeden 1'e
30'a düşmeden 2'ye
50'ye düşmeden 3'e
60 70'e düşmeden 4'e düşürmüyorum vitesi. 5-6 konusunda çok sıkıntı yok. Ama 140 ile giderken de 5'e çekmezsin yani. Düşürsem de debriyajı salmıyorum o hızlarda inmeden. Söylediklerim düz ve rüzgarsız bir yolda sadece fikir vermesi açısından. Bilimsel bir doğru yok. Araç halay çeker gibi ileri geri gitmediği sürece çoğu kombinasyon doğrudur, aracın tepkilerinden anlarsın zaten.

Motosiklette deneyecek cesareti henüz gösteremedim, otomobilde giderken çok fazla vites düşmeye çalışınca, 2 3 ile giderken yanlışlıkla geriye takmaya falan çalışınca izin vermiyor şanzıman. Fiziki bir güçle karşılaşıyorsunuz, şanzıman kulağınıza salak mısın evladım diye fısıldıyor adeta. Motosiklette de varmı böyle bir fiziki cevap? Hiç fren yapmadan 5'ten ikiye çekebiliyor muyum? Motor frenine de izin vermeyeceğim şak şak birden düşeceğim hepsini mesela. (sadece bilimsel bir soru, evde, yolda denemeyin) eğer oluyorsa çok mutlu sonla bitmez.
 
Katılım
23 Tem 2016
Mesajlar
194
Geçende bir konu açıldı bunun için, debriyaj sıkılıyken istersen 2 yukarı 1 aşağı at konusuna bağlandı sonuç. Debriyajı salma da 5'ten 1'e çektiğinde yavaşlamadan önce. O hızla hem arka tekeri kitler kaza yaparsın hem de ne kadar dişli varsa içeride dağıtırsın.

Mt25 R25 için hızım,

10'a düşmeden 1'e
30'a düşmeden 2'ye
50'ye düşmeden 3'e
60 70'e düşmeden 4'e düşürmüyorum vitesi. 5-6 konusunda çok sıkıntı yok. Ama 140 ile giderken de 5'e çekmezsin yani. Düşürsem de debriyajı salmıyorum o hızlarda inmeden. Söylediklerim düz ve rüzgarsız bir yolda sadece fikir vermesi açısından. Bilimsel bir doğru yok. Araç halay çeker gibi ileri geri gitmediği sürece çoğu kombinasyon doğrudur, aracın tepkilerinden anlarsın zaten.

Motosiklette deneyecek cesareti henüz gösteremedim, otomobilde giderken çok fazla vites düşmeye çalışınca, 2 3 ile giderken yanlışlıkla geriye takmaya falan çalışınca izin vermiyor şanzıman. Fiziki bir güçle karşılaşıyorsunuz, şanzıman kulağınıza salak mısın evladım diye fısıldıyor adeta. Motosiklette de varmı böyle bir fiziki cevap? Hiç fren yapmadan 5'ten ikiye çekebiliyor muyum? Motor frenine de izin vermeyeceğim şak şak birden düşeceğim hepsini mesela. (sadece bilimsel bir soru, evde, yolda denemeyin) eğer oluyorsa çok mutlu sonla bitmez.

Engelleyen bir sistem yok. En azından bizim motorlarda yok. Elektronik desteklerle bu sağlanıyor mu bilmiyorum, duymadım da.

Eski motorumda çok da hayati olmayan hızlarda, yanlışlıkla 2 vites düşürmüştüm. İlginç sesler çıkmıştı :D Dediğin gibi 5'ten 2'ye çeksen kucağa gelir herhalde.
 
Katılım
12 Kas 2016
Mesajlar
2,262
enzaından dene o zaman cevapları kendin de bulabilirsin.
6. vitesle ışıklarda dur sonra vitesi 1 e almayı dene
deneye deneye vitesle oynaya oynaya herşeyi öğrenirsin
 
Katılım
25 Ara 2019
Mesajlar
907
Devir eşitleyerek vites düşürmeyi öğrenin kırmızıya yaklaşırken öyle durun.
 
Super Moderator
Katılım
12 Mar 2007
Mesajlar
4,360
Güvenli sürüş tekniklerine göz attığınızda göreceğiniz bazı maddeler söz konusudur.

Örneklemek gerekirse,

- Gözlem
- Keşif
- Hız
- Vites
- Konum

Vb..

Dolayısı ile motosiklet ile sürüş yapmak, sürekli bir akışı takip etmekten geçer, ve daima tekrar eder. Eğer sürüyorsanız, sistematik bir şema içerisinde olmalısınızdır. (Hataları en aza indirip, daha çok yaşamak için)

Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.

Finale gelecek olursak,

Yolda gidiyorsunuz, 6. vitestesiniz ve durmanız gerekti. Yapmak istediğiniz tek şey DURMAK ise, burada alınacak tek bir aksiyon vardır. Debriyajı çekip, dozajlı bir şekilde sadece fren yapmak. Durduktan sonra da tek tek vites boşa gelene kadar kolu aşağı çekmektir, bunun hiç bir şekilde hiç bir zararı yoktur. Motosiklet şanzımanı sıralı olduğu için, diğer arkadasların da belirttiği gibi 5-10 cm ileri geri yapmanızı gerektirebilir. (Dişlilerin birbirine geçmesi için uygun aralığa gelmesi gerektiğinden ötürü, geçmemesinin sebebi ise, iki dişlinin birbiri ile çakışabilmesidir)

İş burada fren yapmaya geldiğinde çeşitli yorumlar da oluşmakta, işte motor frenini kullanmanın daha hızlı durmaya yardımcı olacağı gibi, fakat işin teknik boyutunu kafanızda oturttuğunuzda, zaten debriyajı çekip, salt fren yapmanın en hızlı durma methodu olduğunu anlayacaksınızdır. (Eskiden ben de motor freni ile fren yapmanın daha yararlı olacağını savunanlardan idim mesela.)

Son olarak yine arkadasların belirttiği gibi, motosiklet belirli bir hızda ilerlerken, debriyajı çekip, çata pata 1 vitese indirip debriyajı salmak, yapılabilecek en büyük hatalar arasındadır. 1 vites dişlisi, o anki hızı karşılayamayacağı için, binbir türlü senaryolara yol açar, (Hızın yüksekliğine bağlı olarak) bu tekerleğin kilitlenmesi ile başlayıp, şanzımanı dağıtmaya doğru bir yoldur. Tabi bu süreçte siz ve motosiklet genelde ayrı noktalarda olursunuz.

Eğitim alın, alamıyorsanız, bol bol okuyup, videoları izleyin.
 
Son düzenleme:
Katılım
28 Mar 2021
Mesajlar
266
ben cup kullanıyorum cuplarda zaten 1 den fazla vites atamıyorsunuz mesela 4 den 1'e almak için 3 ve 2'de debriyajı bırakıp tekrar geçirmeniz gerekiyor
 
Katılım
17 Eyl 2020
Mesajlar
823
Güvenli sürüş tekniklerine göz attığınızda göreceğiniz bazı maddeler söz konusudur.

Örneklemek gerekirse,

- Gözlem
- Keşif
- Hız
- Vites
- Konum

Vb..

Dolayısı ile motosiklet ile sürüş yapmak, sürekli bir akışı takip etmekten geçer, ve daima tekrar eder. Eğer sürüyorsanız, sistematik bir şema içerisinde olmalısınızdır. (Hataları en aza indirip, daha çok yaşamak için)

Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.

Finale gelecek olursak,

Yolda gidiyorsunuz, 6. vitestesiniz ve durmanız gerekti. Yapmak istediğiniz tek şey DURMAK ise, burada alınacak tek bir aksiyon vardır. Debriyajı çekip, dozajlı bir şekilde sadece fren yapmak. Durduktan sonra da tek tek vites boşa gelene kadar kolu aşağı çekmektir, bunun hiç bir şekilde hiç bir zararı yoktur. Motosiklet şanzımanı sıralı olduğu için, diğer arkadasların da belirttiği gibi 5-10 cm ileri geri yapmanızı gerektirebilir. (Dişlilerin birbirine geçmesi için uygun aralığa gelmesi gerektiğinden ötürü, geçmemesinin sebebi ise, iki dişlinin birbiri ile çakışabilmesidir)

İş burada fren yapmaya geldiğinde çeşitli yorumlar da oluşmakta, işte motor frenini kullanmanın daha hızlı durmaya yardımcı olacağı gibi, fakat işin teknik boyutunu kafanızda oturttuğunuzda, zaten debriyajı çekip, salt fren yapmanın en hızlı durma methodu olduğunu anlayacaksınızdır. (Eskiden ben de motor freni ile fren yapmanın daha yararlı olacağını savunanlardan idim mesela.)

Son olarak yine arkadasların belirttiği gibi, motosiklet belirli bir hızda ilerlerken, debriyajı çekip, çata pata 1 vitese indirip debriyajı salmak, yapılabilecek en büyük hatalar arasındadır. 1 vites dişlisi, o anki hızı karşılayamayacağı için, binbir türlü senaryolara yol açar, (Hızın yüksekliğine bağlı olarak) bu tekerleğin kilitlenmesi ile başlayıp, şanzımanı dağıtmaya doğru bir yoldur. Tabi bu süreçte siz ve motosiklet genelde ayrı noktalarda olursunuz.

Eğitim alın, alamıyorsanız, bol bol okuyup, videoları izleyin.

diyorsunuz ki debriyaja basıp tek tek 1e alıp durmaktansa, debriyaja basıp durduğun yerde 1e al?
şahsen çok oyalayacağı için ben çok ani duracaksam debriyaja basıp 1e alıyorum öyle duruyorum. durduğumda istersem çok zaman varsa boşa alırım öyle beklerim.
bunu savunuyorsanız kaçırdım galiba özel olarak açıklarsanız sevinirim çünkü daima ani durumlarda debriyaj çeker 1e alırım durana kadar da boşa almazsam hiç salmam debriyajı.

motor freni ise tamamiyle eş zamanlı fren yapmaktan geçiyor benim kullanımımda.
yani gerekilen hıza düşmeden vites düşüp debriyajı salmam zaten.
onun dışında asıl yukarıda dediğim gibi durmadan debriyaj basıp 1e alırım dediğim olay yanlış ise yanlış bilgilendirdiğim için üzgünüm ama bu bir problem değilse. böyle yapmaya da devam yani :) durduğum yerde ileri geri kendimi yoracağıma
 
Katılım
6 Mar 2021
Mesajlar
1,403
Arkadaşlar henüz ilk motorum 400 km de yani baya acemiyim. Ben ışıklara gelirken örneğin 6. Vitesteyken vitesimi tak tak tak anında 1 e düşürüp elim debriyajda basılı sonra duruyordum 1 e düştüğünde ilginç cızz diye bir ses geliyordu bugün arkadaşımla sürerken sen öyle mi vites düşürüyorsun o yüzden ses geliyor önce durucan sonra vitesini ayarlayacaksın dedi öyle mi doğrusu internetten aea dan vs olabildiğince şey öğrenmeye çalışıyorum ama böyle detaylar olmayabiliyor

BEn de acemiyim 400 km bile yapmadım ama 6 viteste durursan kalkmak için ileri geri gitmen gerekir motorun üzerinde ışık yanana kadar :) ışık sen vites düşüremeden yanarsa arkandaki seni taciz eder.Debriyajı bırakarak vites düşürmedikçe durduğun yerde veya yavaşlarken vites düşürmenin arasında bir fark yok sonuçta ikisinde de debriyajı bırakmayacaksın .Senin anlattığın blok vites düşürme arkadaşınsa sana sıralı değiştirme şeklinde vites değiştir diyor. Yani duracağın yere yaklaşırken vitesi düşür debriyajı bırak tekrar debriyajı çek düşür tekrar bırak gibi.
 
Katılım
7 Şub 2018
Mesajlar
830
Aşırı acemi olduğunuz sorduğunuz bu sorudan net bir şekilde anlaşılıyor ama endişe de etmeyin Böyle bir senaryo yaşamayacaksınız çünkü 100 km hız ile giderken ilerde kırmızı ışık da görseniz trafik de görseniz vitesi çat çat çat 1’e almak İçin bir sebebiniz yok hızınız yavaşladıkça vitesi sırasıyla hızınıza uygun olan vitese düşüreceksiniz direk 6’dan 1’e alıp tüm yükü frenlere bindirmenin de hiç bir mantığı yok uygulamada yeri yok.

Siz tam 6’dan 1’e aldınız vitesi diyelim ve tam o sırada da siz ışıklara gelmeden çok önce yeşil ışık yandı öndekiler bastı gitti sizin de tekrar hızlanmanız lazım? Ne yapacaksınız? O debriyajı bıraktığınız anda arka lastiğin kilitlenmesi an meselesi. Bu yazdığınız şeyi sakın alışkanlık haline getirmeyin her hızın karşılığı olan bir vites var ama kırmızı ışıkta durmadan hemen önce de vitesi boşa veya birinci vitese almanız tabii ki daha sağlıklı.
 
Katılım
16 Ara 2020
Mesajlar
129
Motosikleti
Bajaj D400
Eğitim ilerde almayı düşünüyorum şu an pek mümkün değil elimdem geldiğince okumaya izlemeye çalışıyorum bu arada ben tak tak tak 1 e düşüp debriyajı hiç bırakmıyordum tabiki ama işte bu da yanlışmış
 
Katılım
17 Nis 2018
Mesajlar
13,464
Motosikleti
D400
6dan 1 çok abes. Zaten ışıkta duracağını anladığında hızını düşürmen gerekiyor ki kırmızı ışığa 3. Vitesten yüksek hızla yaklaşırsan duramazsın (düşük cc)

Ben hızı 3 e göre düşürüyorum , durma noktasına gelirken durmadan debriyajı çekip 1 e getiriyorum.

Arkadaşınin dediği bana çok saçma geldi, durdugun yerde vites değiştirmek garip..
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst