Isı Transferi dersi ödevim için yardıma ihtiyacım var.

Katılım
2 Tem 2012
Mesajlar
4,753
Motosikleti
Hero X Pulse 200
Merhabalar, Isı transferi der ile ilgili bir soru var elimde, bir duvardan dışarıya sıcaklık farkından kaynaklı ısı geçişini hesaplamam gerekiyor fakat duvar iki katmanlı ve ben bunu nasıl çözeceğimi bulamadım. Soru aşadağıda;

qGQm83.jpg
 
Katılım
15 Ara 2016
Mesajlar
8,142
Katmanlar arasındaki,ısı kaybını bulman gerekiyor,ayrıca ısının duvar yüzeyine etkiside önemli.

En azından duvar iç/duvar dış sıcaklık farkını bulman lazım.
 
Katılım
20 Ağu 2005
Mesajlar
7,460
Bizim forumda hava soğutmalı motoru su soğutmalı yapmaya çalışan arkadaşlar var, böyle bir işe kalkıştıklarına göre bir ihtimal onlar çözebilirler.
 
Katılım
5 Tem 2015
Mesajlar
3,027
Isıcı mı lazım? Burdayım.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:41 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:37 ----------

Yalnız ısı taşınım katsayısı da lazım o olmadan olmaz.
 
Katılım
5 Tem 2015
Mesajlar
3,027
Isıcı mı lazım? Burdayım.

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:41 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:37 ----------

Yalnız ısı taşınım katsayısı da lazım o olmadan olmaz.

Hocam Taşınım katsayısı lazım fakat duvarın yüzey sıcaklıklarını 25 ve -1 alacaksak. çözeyim.
 
Katılım
11 Haz 2012
Mesajlar
3,535
Motosikleti
Kawasaki Vulcan S
Isı iletim katsayısını bulmak için tuğlanın ısı iletim katsayısını kalınlıği ile yalıtım malzemesinin ısı iletim katsayısını kalınlığı ile çarpın ikisini toplayın formülde toplam kalınlığa ikisinin toplam kalınlıklarını koyun.Telefondan yazdığımdan tam gösteremiyorum.jimi_hendrix gerisi çözer.
 
Katılım
28 Tem 2010
Mesajlar
1,667
Bu dersi alalı yıllar oldu ama yinede aklımda.

Aynen elektrik direnci hesaplar gibi hesaplayacaksın. Yani o iki duvar seri bağlı iki direnç gibi olacak.

Formul şu: k= Q.L/A(T2-T1)

k:iletkenli katsayısı
Q:enerji
L:duvar kalınlığı
A:alan
T2-T1: Sıcaklık farkı (Şimdi farkettim formulü zaten soruda vermişsin:) neyse o kadar yazdım silmeyelim.)

İşte katsayılar zaten verilmiş karmaşık bir duvar şekli de yok. Formulde hepsini yaz Q çıkar.

Ekleme: İki duvarı formule ayrı ayrı yazamazsın tabii. Önce o iki duvarın ortak direncini hesaplanman sonra formule tek duvarmış gibi yazman lazım.
Rtoplam= R1+R2 (Seri bağlı direnç gibi olduğu için böyle. üst üste iki duvar olsaydı paralel direnç gibi yapacaktın)
R1=L1xK1 R2=L2xK2
 
Son düzenleme:
Katılım
11 Haz 2012
Mesajlar
3,535
Motosikleti
Kawasaki Vulcan S
Pardon küçük bir hata yapmışım direk kalınlıklar yerine kalınlıkların yuzdesinden gidilerek ortalama ısı iletim katsayısı bulunması lazım.
 
Katılım
28 Tem 2010
Mesajlar
1,667
Yukarıda son yazdığım direnç toplamı yanlış olmuş. Doğrusu R1=L1/k1 şeklinde olacak.


Bu tarzda sorulabilecek en zor soru bir metal ergitme fırını olabilir. Birkaç katmanlı bir duvara dik şekilde yerleştirilmiş iletken destek çubuklar şeklinde. Çözümü yine aynı şekilde duvardaki her malzemeyi ayrı birer direnç gibi görüp seri-paralel bağlı dirençlerin toplam direncini hesaplar gibi hesaplarsın. İlaveten birde yüzey film katsayılarını verir onları da aynı şekilde eklersin.
 
Son düzenleme:
Katılım
4 Mar 2018
Mesajlar
11
Hocam aslında duvarın 2 katmanlı olması falan hikaye, kondüksiyonu (Türkçesi bu mu emin değilim, conduction demek istiyorum) biliyorsan çözersin. Tuğla ile XPS'in temas ettiği yüzeydeki sıcaklığa T dersen;
1-) T_1 den T ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada T bilinmeyen olacak)
2-) T'den T_2 ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada da T bilinmeyen olacak)
3-) Ve son olarak da ısı akış hızlarının aynı olduğunu bildiğinden/varsayıldığından 1. ve 2. adımda bulduğun denklemleri birbirine eşitleyip çözerek ısı akış hızını bulabilirsin.

Şuradaki dayı da benzer bir örneği çözmüş, belki faydası dokunur.

https://www.youtube.com/watch?v=vUCMsvhuSFQ

Hatta çözmüş bulundum, T= 17.9 [SUP]0[/SUP] C geliyor, Q_dot =680 W
 
Son düzenleme:
Katılım
28 Tem 2010
Mesajlar
1,667
Merak edip soruyu da çözdüm. Cevap 681 küsür watt.

Hoca sınıfın bütün duvarlarını verip sınıfı belli bir sıcaklıkta sabit tutmak için gereken ısıtıcı gücünü de sorabilir. Veya sınıfın ortasına bir ısıtıcı koyar, dış ortam sıcaklığını ve duvarların özelliklerini verir, sınıfın kaç dereceye kadar ısınacağını sorabilir. Hepsi aynı formulle çözülüyor. Isı sığasını falan da gösterdiyse sınıfın kalorifer peteğine giden suyu da işin içine katabilir belki.

Ayrıca koyduğun fotodaki ısı iletim katsayısının birimi yanlış. W/m^2K değil W/mK olacak. Birimlere dikkat et doğru çözdüğün sorudan puan kaybedersin boşuna.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:01 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:00 ----------

Hocam aslında duvarın 2 katmanlı olması falan hikaye, kondüksiyonu (Türkçesi bu mu emin değilim, conduction demek istiyorum) biliyorsan çözersin. Tuğla ile XPS'in temas ettiği yüzeydeki sıcaklığa T dersen;
1-) T_1 den T ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada T bilinmeyen olacak)
2-) T'den T_2 ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada da T bilinmeyen olacak)
3-) Ve son olarak da ısı akış hızlarının aynı olduğunu bildiğinden/varsayıldığından 1. ve 2. adımda bulduğun denklemleri birbirine eşitleyip çözerek ısı akış hızını bulabilirsin.

Şuradaki dayı da benzer bir örneği çözmüş, belki faydası dokunur.

https://www.youtube.com/watch?v=vUCMsvhuSFQ

O çözüm yöntemi iki izolasyon malzemesi arasındaki yüzeyin sıcaklığını bulmak için kullanılabilir ama bu soru için boşuna uzun işlem yapılmış olur bence.
 
Katılım
4 Mar 2018
Mesajlar
11
1 adım daha fazla işlem yapılmış oluyor, haklısınız ama ben genelde temelden gitmeyi daha çok seviyorum, böylelikle daha az bilgiye ihtiyaç duyuyorum :mrgreen:
 
Katılım
5 Tem 2015
Mesajlar
3,027
Isı iletim katsayısını bulmak için tuğlanın ısı iletim katsayısını kalınlıği ile yalıtım malzemesinin ısı iletim katsayısını kalınlığı ile çarpın ikisini toplayın formülde toplam kalınlığa ikisinin toplam kalınlıklarını koyun.Telefondan yazdığımdan tam gösteremiyorum.jimi_hendrix gerisi çözer.

hocam iletim katsayısı var yalnız duvar hava ve yalıtım-hava arası taşınım da lazım.
 
Katılım
2 Tem 2012
Mesajlar
4,753
Motosikleti
Hero X Pulse 200
Hocam Taşınım katsayısı lazım fakat duvarın yüzey sıcaklıklarını 25 ve -1 alacaksak. çözeyim.

Ulaşabildiğim tüm veriler kağıtta yazıyor, hoca soruyu sordu ve kendiniz öğrenip çözeceksiniz dedi. Bende konuya hakim olmadığım için bunları elde edebildim sadece, çok teşekkürler.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:19 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:17 ----------

Bu dersi alalı yıllar oldu ama yinede aklımda.

Aynen elektrik direnci hesaplar gibi hesaplayacaksın. Yani o iki duvar seri bağlı iki direnç gibi olacak.

Formul şu: k= Q.L/A(T2-T1)

k:iletkenli katsayısı
Q:enerji
L:duvar kalınlığı
A:alan
T2-T1: Sıcaklık farkı (Şimdi farkettim formulü zaten soruda vermişsin:) neyse o kadar yazdım silmeyelim.)

İşte katsayılar zaten verilmiş karmaşık bir duvar şekli de yok. Formulde hepsini yaz Q çıkar.

Ekleme: İki duvarı formule ayrı ayrı yazamazsın tabii. Önce o iki duvarın ortak direncini hesaplanman sonra formule tek duvarmış gibi yazman lazım.
Rtoplam= R1+R2 (Seri bağlı direnç gibi olduğu için böyle. üst üste iki duvar olsaydı paralel direnç gibi yapacaktın)
R1=L1xK1 R2=L2xK2

Teşekkürler, faydası olacak. Şimdi ben iki duvarı paralel direnç gibi hesaplayacağım fakat merak ettiğim bir şeyi sormam lazım. L=duvar kalınlığı K=iletkenlik katsayısı mı oluyor? ve ben internetti iletkenlik katsayısı olarak cal/cm^2 gibi bir değer daha gördüm, hangisini kullanmam lazım?

Isı iletim katsayısını bulmak için tuğlanın ısı iletim katsayısını kalınlıği ile yalıtım malzemesinin ısı iletim katsayısını kalınlığı ile çarpın ikisini toplayın formülde toplam kalınlığa ikisinin toplam kalınlıklarını koyun.Telefondan yazdığımdan tam gösteremiyorum.jimi_hendrix gerisi çözer.

Teşekkürler hocam.
 
Son düzenleme:
Katılım
2 Tem 2012
Mesajlar
4,753
Motosikleti
Hero X Pulse 200
O kadar ince düşünme kağıtta çorlu yazıyor. Belli ki hoca olayı basitleştirmiş.

evet o tür durumları bu soru için yok sayabiliriz.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:34 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:33 ----------

O kadar ince düşünme kağıtta çorlu yazıyor. Belli ki hoca olayı basitleştirmiş.

Mustafa_325 bana 680 W sonucuna ulaştığınız çözümü vermeniz mümkünmü acaba? ben ona bakarak olayı anlamaya çalışacağım.

---------- Mesajlar birleştirildi - 00:37 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:34 ----------

Hocam aslında duvarın 2 katmanlı olması falan hikaye, kondüksiyonu (Türkçesi bu mu emin değilim, conduction demek istiyorum) biliyorsan çözersin. Tuğla ile XPS'in temas ettiği yüzeydeki sıcaklığa T dersen;
1-) T_1 den T ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada T bilinmeyen olacak)
2-) T'den T_2 ye olan ısı akış hızını (dQ/dt yani Q_dot) hesaplarsın (Burada da T bilinmeyen olacak)
3-) Ve son olarak da ısı akış hızlarının aynı olduğunu bildiğinden/varsayıldığından 1. ve 2. adımda bulduğun denklemleri birbirine eşitleyip çözerek ısı akış hızını bulabilirsin.

Şuradaki dayı da benzer bir örneği çözmüş, belki faydası dokunur.

https://www.youtube.com/watch?v=vUCMsvhuSFQ

Hatta çözmüş bulundum, T= 17.9 [SUP]0[/SUP] C geliyor, Q_dot =680 W

Teşekkürler.
 
Katılım
28 Tem 2010
Mesajlar
1,667
İlk duvar katmanı için. kalınlık 0,15metre, iletim katsayısı 0,6 ikisini bölüyoruz. 0,25 buluyoruz. 0,25 bizim ilk duvar katmanımızın direnci.
İkinci katman için aynı şekilde.kalınlık 0,02metre, iletim katsayısı 0,03 bölüyoruz ve 0,666... sonucunu buluyoruz. ikisini topluyoruz ve iki katmanın toplam direncini 0,916 buluyoruz. Bu bulduğumuz şey formüldeki L ve k değerlerinin bölümü idi.
A=12x2 metrekare =24metrekare Sıcaklık farkı 26 derece.

Formulümüz şuydu k= Q.L/A(T2-T1) Biz Q değerini istiyoruz ve elimizde geri kalan her değer var. K ve L değerlerini birbirine bağlı olarak R şeklinde bulmuştuk. R=L/k . Q bir tarafa diğerleri bir tarafa olacak şekilde formulü değiştiriyoruz. [1/(L/k)].A.(T2-T1)=Q

Herşeyi formule tek tek yazıyoruz. (1/0,916)24.26=Q Q=661.2227 watt.

Tabii sen bu çözümü yazarken adam gibi her birimi tek tek yazacaksın. Ben klavyeden yazdığım için onları atladım.

Bu arada belirtmeden edemeyeceğim, bu sorunun seviyesi bir mühendis için acınası düzeyde. Gerçek mühendislik bu kadar basit değil. Bu seviyede kalırsan ancak amele çavuşu denilen mühendislerden olursun.
 
Katılım
2 Tem 2012
Mesajlar
4,753
Motosikleti
Hero X Pulse 200
İlk duvar katmanı için. kalınlık 0,15metre, iletim katsayısı 0,6 ikisini bölüyoruz. 0,25 buluyoruz. 0,25 bizim ilk duvar katmanımızın direnci.
İkinci katman için aynı şekilde.kalınlık 0,02metre, iletim katsayısı 0,03 bölüyoruz ve 0,666... sonucunu buluyoruz. ikisini topluyoruz ve iki katmanın toplam direncini 0,916 buluyoruz. Bu bulduğumuz şey formüldeki L ve k değerlerinin bölümü idi.
A=12x2 metrekare =24metrekare Sıcaklık farkı 26 derece.

Formulümüz şuydu k= Q.L/A(T2-T1) Biz Q değerini istiyoruz ve elimizde geri kalan her değer var. K ve L değerlerini birbirine bağlı olarak R şeklinde bulmuştuk. R=L/k . Q bir tarafa diğerleri bir tarafa olacak şekilde formulü değiştiriyoruz. [1/(L/k)].A.(T2-T1)=Q

Herşeyi formule tek tek yazıyoruz. (1/0,916)24.26=Q Q=661.2227 watt.

Tabii sen bu çözümü yazarken adam gibi her birimi tek tek yazacaksın. Ben klavyeden yazdığım için onları atladım.

Bu arada belirtmeden edemeyeceğim, bu sorunun seviyesi bir mühendis için acınası düzeyde. Gerçek mühendislik bu kadar basit değil. Bu seviyede kalırsan ancak amele çavuşu denilen mühendislerden olursun.

Teşekkürler, bu saatte uğraştınız çok yardımcı oldunuz. Ben şu anda makine teknikeriyim, DGS ile mühendisliğe geçtim, şu anda 1. sınıfım buda makine mühendisliğine giriş dersinde tüm makine mühendisliği dersleri hakkında fikir sahibi olmamız için verilen ödevlerden birisi. Aynı şekilde mukavemet ve akışkanlar mekaniği ile ilgilide sorular çözdük. Yani daha bu dersi almıyorum yolun başındayım. :)
 
Katılım
20 Ağu 2005
Mesajlar
7,460
Bu konuyu her teknik soruda işkembeden atıp tutan arkadaşlar bir okumalılar ki neyle karşı karşıya olduklarını bir nebze hayal edebilsinler.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst