Sık Yaptığımız Hatalar

Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
Tolstoy, Anna Karenina romanına başlarken çok etkileyici bir cümle kullanır. "Mutlu aileler birbirlerine benzerler. Her mutsuz aileninse kendine özgü bir mutsuzluğu vardır." Sanırım yeni başlayan motorcuların durumu mutlu aileler gibi. Ben, eşim, dostum hep aynı hataları yaptık. Gerçi yapmaya devam ediyoruz muhtemelen.

Sürüşünü izlediğim neredeyse her yeni başlayan, henüz Motosiklet Yol Sanatı ekolünden (OMM, ART, GiS vb.) bir eğitim almamış sürücünün sürüşü birbirine benziyor. Hepimizin hataları hemen hemen aynı. "Hata" tabii ki Yol Sanatı kafasındakilere göre hata. Yoksa başka ekoller başka şeyleri doğru buluyor olabilir.

Kendime küçük bir düşünme egzersizi olsun diye başlayıp beş altı madde olacağını düşünmüştüm ama daha çok çıktı.

1. Gaz kolunu çok sert tutmak.

2. Kendi kişisel limitinden hızlı gitmek.

3. Arabalarla güvenlik balonu bırakmamak.

4. Şerit içi ve şeritler arası konum değiştirmeleri çok sert yapmak.

5. Çok yakına aşağıya bakmak.

6. Diğer araçların kör noktalarında seyretmek.

7. Limit noktasına ve diğer bilgilere göre hızlanıp yavaşlamak yerine sabit hızda ilerlemeye
çalışmak.

8. Sol virajlarda erken kapatmak.

9. Sol virajlarda yolun yeterince sağında olmamak.

10. Virajları tek tek almak. Birbirine bağlamamak.

11. Sinyalleri gerekli durumlarda iletişim için kullanmak yerine alışkanlıktan vermek ve açık
unutmak.

12. Can kurtaran bakışı yapmamak veya konum değiştirmeye başladıktan sonra yapmak.

13. Öndeki motorcuyla aynı hızda gitmeye çalışmak.

14. Öndeki motorcuyu yakın takip etmek.

15. Yavaş manevralarda ön freni kullanmak.

16. Dururken motoru iki ayakla taşımaya çalışmak veya sağ ayak yerde beklemek.

17. Kırmızı ışıklarda arabaların arasında şeridin ortasında beklemek.

18. Araba, kamyon ve motorcu sollarken en soldan gazı açıp uzaklaşmak yerine yeterince gaz
açmadan yakından ve sertçe önüne doğru geçmek.

19. Araç sollarken önce en sola gidip sonra gaz açmak yerine araca doğru çaprazlamasına gaz açmak.

20. Virajlar arası düzlükleri ikiye bölüp yarısında gazı açıp yarısında gazı kapatarak viraja giriş hızını ayarlamak yerine ikinci virajın dibine kadar fazla hızlanıp viraj öncesinde fren yapmak zorunda kalmak.

21. Vitesle yavaşlamaya çalışmak. Erken vites düşürmek.

22. Motorun maksimum devrinin en az %50'si ve üzerinde olmak yerine düşük devirde, yüksek viteste kullanmak.

23. Yürüme hızından yüksek seyir hızlarında sadece arka fren ile yavaşlamaya çalışmak.

24. Motosiklet sürme işini ciddiye almayıp, küçümsemek.

25. Virajları doğru çizgiyle -diğer sürücülerle belki de aynı hızlarla- dönüp güvenli olmaya çalışmak yerine -dar dönüp- yatış açısını artırmaya çalışmak. Arka lastiğin tamamını kullanmaya uğraşmak. Molalarda, doğru çizgiyle gidip arka lastikte yeterince pay bırakabilmiş miyim diye bakmak yerine arka lastiğin dibine inebilmiş miyim diye bakmak.

26. Grup içinde sürerken kendi güvenli çizgisinden sürmek yerine fermuar düzenini takip etmeye çalışmak.

27. Diğer araç sürücüleriyle kavgaya tutuşup had bildirmeye çalışmak. Araba, minibüs ve otobüs şöforlerini terbiye edebileceğini sanmak.

28. Fren yapması gereken acil durumlarda korna çalmaya uğraşmak.

29. Kazaların önlenemez kader tecellileri olduğuna inanmak. Dolayısıyla aynı tür tehlikeleri sürekli yeniden yaşamak.

30. Tehlikeli bir duruma düşünce sebebi kendinde aramamak. Suçun hep kendisi dışında bir yerlerde olduğuna inanmak. Karşı tarafın ve yol koşullarının hatalarına karşı savunmasız olmak. Ölü ama haklı olmak.

31. Sürüş becerileri konusunda kibirli olmak, öğrendim artık, biliyorum havalarında olmak.

32. Henüz kendisi konuyu çözememişken başkalarına akıl vermeye çalışmak.

33. Motosiklet Yol Sanatı kitabını edinmemek, okumamak, içeriğini iyice bellememek.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Katılım
31 Mar 2015
Mesajlar
166
34. Artçım varken gaz kolunu sert kullanmam sonucu artçımı rahatsız etmem.
 
Katılım
12 May 2015
Mesajlar
256
Sayfa imi olarak ekledim. Arada bir açıp hala hangi hataları yapıyorum diye bakacağım :)
 
Katılım
31 Tem 2013
Mesajlar
472
Güzel bir paylaşım, vites düşürerek yavaşlamayı genel olarak kullanıyorum daha önce bir kaç yerde de yapılmamasını okudum ama bana mantıklı gelmiyor arka lastiği kitlemeden frenelemeye yardımcı olacak dozajda faydalı olduğunu düşünüyorum.
 
Katılım
8 Ocak 2006
Mesajlar
127
17. Kırmızı ışıklarda arabaların arasında şeridin ortasında beklemek.

Bunun hatalı olduğunu düşünmüyorum aksine doğru bir davranış.
 
Katılım
15 Mar 2013
Mesajlar
335
REsmen birisi motor kullanırken izlemişte, yapıyor olduğum hataların büyük bir kısmını not almış gibi. Çok iyi ya :)
 
Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
17. Kırmızı ışıklarda arabaların arasında şeridin ortasında beklemek.

Bunun hatalı olduğunu düşünmüyorum aksine doğru bir davranış.

Güzel ifade edememişim. Hatalı olan pozisyondan kasıt şu şekilde.

video-undefined-21DEB5A200000578-211_636x358.jpg
 
Katılım
15 Mar 2013
Mesajlar
335

Sevgili abilerim açıklar mısınız bana da, şimdi ben detaylı mantık düşünüyorum, sağ şeritte dursam, bazen adam ortada olmasına rağmen , sağa dönüş için, hunharca sağa kırabiliyor, sol şeritte dursam, hunharca sola kırabiliyor. Bende düz gideceğim zaman orta şeridi zincirliyorum. Anlaşılan yanlış mantık kurmuşum ama naden orta da durmak zararlıdır?
 
Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
Sevgili abilerim açıklar mısınız bana da, şimdi ben detaylı mantık düşünüyorum, sağ şeritte dursam, bazen adam ortada olmasına rağmen , sağa dönüş için, hunharca sağa kırabiliyor, sol şeritte dursam, hunharca sola kırabiliyor. Bende düz gideceğim zaman orta şeridi zincirliyorum. Anlaşılan yanlış mantık kurmuşum ama naden orta da durmak zararlıdır?

Şerit seçimi değil konu. Nereye gideceksek oraya yakın durmak gayet mantıklı. Mevzu şeridin ortasında durup da arkadan gelecek çarpmalara karşı savunmasız kalmamak. Şunun gibi mesela...

https://www.youtube.com/watch?v=7BiczTfhmuI
 
Katılım
8 Ocak 2006
Mesajlar
127
Fotoğraf bulmadım dilimin döndüğünce anlatmaya çalışim.

3 şeritli bir yol düşün ışıklarda dururken sen hiç şerit kaplamamalısın. 3 araba yan yana durdu mesela onlardan birinin arkasına değil gidip aralarına girmelisin yolu 4 lemek gibi düşün.Sağa yada sola dönüşün olmadığı ışıklarda en sağ yada en sol da seçilebilir.

Kanunlarımız buna izin vermesede en güvenli yol budur. Burdaki mantık ışıklarda en arkadayız mesela arkamızdan hızlı bir araç gelip bize çarparsa tost oluruz, ama arada olursak önce arasına gidiğimiz araçlara çarpar biz yırtarız.
 
Katılım
15 Mar 2013
Mesajlar
335
Videoyu izleyemiyorum server engelliyor. Fakat anladım şimdi. Bende arabanın tam ortasında değil ama,sol ya da sağ tekerin biraz ortasına doğru duruyorum. Adam aynadan beni görsün, bişi olursa kaçayım, ama arabanın tam sağında ya da solunda durmayayım ki, arkadan gelen dengesiz benimle aynı şeridi paylaşmasın diye. Şimdi doğru olanı mı yapıyorum ?
 
Katılım
11 Haz 2012
Mesajlar
3,535
Motosikleti
Kawasaki Vulcan S
"23. Yürüme hızından yüksek seyir hızlarında sadece arka fren ile yavaşlamaya çalışmak."
Viraj dönerken,mıcırlı,aşırı kaygan zeminli yollarda biraz yavaşlamak için mecburen hafif arka freni kullanıyorum ve oldukça işe yarıyor.Eğer viraj dönerken ön frene dokunursam asfaltla akraba olurum.Ama normal durumlarda düz giderken haliyle ön-arka kombine şekilde fren yapıyorum.O yüzden bu maddeye kısmen katılmıyorum.
 
Katılım
12 May 2015
Mesajlar
256
Videoyu izleyemiyorum server engelliyor. Fakat anladım şimdi. Bende arabanın tam ortasında değil ama,sol ya da sağ tekerin biraz ortasına doğru duruyorum. Adam aynadan beni görsün, bişi olursa kaçayım, ama arabanın tam sağında ya da solunda durmayayım ki, arkadan gelen dengesiz benimle aynı şeridi paylaşmasın diye. Şimdi doğru olanı mı yapıyorum ?


Doğru ama yine de arkada durmayın. Siz arkadan geleni görüp kaçana kadar iş işten geçebilir. Direk duran arabaların arasına girin, orada bekleyin. Işık yanınca yine orta şeride girersiniz.
 
Katılım
8 Eyl 2014
Mesajlar
146
"23. Yürüme hızından yüksek seyir hızlarında sadece arka fren ile yavaşlamaya çalışmak."
Viraj dönerken,mıcırlı,aşırı kaygan zeminli yollarda biraz yavaşlamak için mecburen hafif arka freni kullanıyorum ve oldukça işe yarıyor.Eğer viraj dönerken ön frene dokunursam asfaltla akraba olurum.Ama normal durumlarda düz giderken haliyle ön-arka kombine şekilde fren yapıyorum.O yüzden bu maddeye kısmen katılmıyorum.

Evet bende senin kullandığın şekildeki gibi sürüyorum.
Neden yanlış bu yaptığımız ? Bilen arkadaşlar açıklayabilirse bizde ona göre daha farklı frenleme yapalım.
 
Katılım
15 Mar 2013
Mesajlar
335
Doğru ama yine de arkada durmayın. Siz arkadan geleni görüp kaçana kadar iş işten geçebilir. Direk duran arabaların arasına girin, orada bekleyin. Işık yanınca yine orta şeride girersiniz.

Arabaların arasında da bekleyince sıkıştırılmış olmaz mıyız? kendimize daracık bir alan atamış oluyoruz? hayal edince daha bi tehlikeli gibi geldi bana ama yanlış mantıkta düşünmüş olabiirim tabi.

Dip not: bi gün bu sorularımı görüp, vay be acemiyken neler çekmişim diye kendime gülmeyi umut ediyorum :)
 
Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
Evet bende senin kullandığın şekildeki gibi sürüyorum.
Neden yanlış bu yaptığımız ? Bilen arkadaşlar açıklayabilirse bizde ona göre daha farklı frenleme yapalım.

İkna etmek için değil yalnızca bana öğretileni açıklamak için yazayım. Her sürücü kendi kararını verir, onu uygular. O sebeple bir bilen ukalalığı olarak algılamayın lütfen.

"Viraj dönerken biraz yavaşlamak için mecburen hafif arka freni kullanıyorum."

Viraj dönerken biraz yavaşlamam gerektiğinde gazı (mümkün olduğunca yumuşakça) kapatıyorum. Eğer 22. maddede bahsedildiği gibi dolu devir doğru vitesteysem zaten motor kompresyonla -birazı koyalım kenara- bir hayli yavaşlıyor. Ben gazı kapattığımda motor güçlü bir şekilde yavaşlamıyorsa zaten vitesi doğru kullanmıyorumdur. Doğru viteste kullanmaya başlarsam gazı kapatmak virajda biraz yavaşlamaya yeter de artar. Asla virajda biraz yavaşlamak için arka freni kullanmıyorum.

Virajda gazı hiç kesmeden sadece ark frene basarak motorun çizgisini içeri almak gibi ileri düzey bir teknik var. Ağırlık transferi olmaması için kullanılıyor. Ben iki deneme dışında asla kullanmadım. Ben hep gazı yumuşakça ve biraz kapatarak motoru içeri alıyorum. Bu tekniği kullanmıyorum. Seviyem yetmiyor. Teknik şurada anlatılıyor:http://www.artmotoakademi.com/akademi-tr/page-Makaleler.php?id=1 Başka kaynaklarda da geçiyordur muhtemelen trail braking dedikleri işler bunlar olabilir. Dediğim gibi beni aşar.

Virajda acil durum olur ve durmam gerekirse gazı kapatıp motoru düzeltirken her iki freni de kullanıyorum.


"Mıcırlı,aşırı kaygan zeminli yollarda biraz yavaşlamak için mecburen hafif arka freni kullanıyorum."

Viraj için olanın aynısı burada da geçerli benim için. Doğru vitesteysem biraz yavaşlamak için gazı biraz kapatıyorum ve alet yavaşlıyor. Ben gazı kapattığımda yeterince yavaşlamıyorsa zaten vites seçimim yanlıştır. Gazı kapatınca yavaşlaması yetmiyorsa veya hızlıca acilen durmam gerekiyorsa önce gazı kapatıp ön arka fren birlikte kullanıyorum.

"Eğer viraj dönerken ön frene dokunursam asfaltla akraba olurum."

Virajda acil durum olur da durmamız gerekirse gazı kapatıp motoru düzeltirken ön arka birlikte fren yapıp duruyoruz. Yoksa sadece biraz yavaşlamaktan veya sadece yavaşlamaktan bahsediyorsak gazı kapatıyorum. Yetmezse durum acildir, düzleştirip iki fren birden.
 
Katılım
25 Nis 2014
Mesajlar
1,732
Videoyu izleyemiyorum server engelliyor. Fakat anladım şimdi. Bende arabanın tam ortasında değil ama,sol ya da sağ tekerin biraz ortasına doğru duruyorum. Adam aynadan beni görsün, bişi olursa kaçayım, ama arabanın tam sağında ya da solunda durmayayım ki, arkadan gelen dengesiz benimle aynı şeridi paylaşmasın diye. Şimdi doğru olanı mı yapıyorum ?

Sizin durumunuz sırf motosiklet kullanmayla alakalı değil maalesef, daha önceki konunuzdan hatırladığım kadarıyla bayan sürücüsünüz, bizim hanzo halkımız hala trafikte kadın görmeye alışkın değil, sizi sıkıştırıp şerit dışına atmalarının sebeplerinden bi kısmı da bu. Zaten motosiklet sürücülerini adam yerine koymuyorlar şertilerden atmaya, üstüne çıkmaya çalışıyorlar bir de üstüne üstlük kullanan bayan olunca of ki ne of.

Normal bi motosiklet sürücüsünden daha fazla dikkatli olmanız gerekmekte işin özeti. :cat:




Konuya ek olarak şu sinyalleri açık bırakma işini sık yapıyorum maalesef son zamanlarda biraz daha dikkat ediyorum ama o araya gir bu virajı dön derken kafa gidiyor. :salut:
 
Katılım
8 Eyl 2014
Mesajlar
146
Aslına bakarsan aynı şeyi söylüyo gibiyiz biraz :) Bende tam anlayamadım :)
Dediklerini duyunca senin dediğin gibi de sürüyorum Thracian kardeşimiz gibi de sürüyorum.
Nasrettin Hoca hesabı "sende haklısın sende haklısın" gibi bir durum oluştu :D
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst