Bu sapka meselesi ile ilgili biseyler yazmak lazim ama hafizam maalesef beni bazen yaniltiyor.
Bu nedenle eksiklerim olabilir, bilen arkadaslar düzeltirlerse sevinirim.
Halkin kilik kiyafetini dizayn etme mevzusu, cumhuriyete ait bir mevzu gibi iddia ediliyor ama bu dogru degil.
Osmanli tarihi boyunca da bu olmustur.
Mesela;
bak Atatürk'e halka zorla sapka giydirdi diyen arkadaslar,
halka zorla fes giydiren padisahi unutmasinlar.(aklimda 2. Mahmut diye kalmis)
Bize ait olmayan fes osmanli zamaninda asla benimsenmemis ama cumhuriyet tarihinde osmanli savunuculari tarafindan bayrak yapilmistir.
Alin size algi yanilmasi.
Fakat sapka inkilabindaki mevzu sadece toplumu dizayn etmek degildir.
Bazi arkadaslar meseleye bugünkü Türk toplumunun yasayisina göre yorum getiriyorlar ve haliyle sapka, kilik-kiyafet devrimi gibi mevzular komik görünüyor.
Hatta akli selim olanlar için korkunç.
Düsünsenize,
yarin seyrek biyikli asabi sahsiyet bir kanun yayinlasa ve bugünden itibaren herkes kavuk giyecek dese,
neler olur?
Toplumda olusacak infiali düsünebiliyormusunuz?
Bugünkü bu algi, geçmiste de ayniymis gibi yansitiliyor.
Ama mevzu öyle degil.
Mevzu öyle degil çünkü sapka ve kilik kiyafet devrimi öncesi toplumun durumu bugünki gibi degil.
Insanlarin basina ne geçirecegi, daha osmanli zamaninda belirlenmis.
Yani öyle herkes her istedigi seyi kafasina geçiremiyor.
Din bezirganlari devletçe belirlenmis seyleri kafasina takarken, saray erkani farkli farkli, bilmem neciler farkli farkli seyler giyiyorlar.
Isin özü toplumda sinif farkliliklarini en üst seviyede bu basliklar temsil ediyor.
Basina kavuk geçiren din alimi sayiliyor,
mavi fes geçiren yeniçeri.
Böyle bir kargasa ve bundan yararlanarak hortumlama olaylari var.
Hortumlama ki öyle böyle degil.
Toplumu galeyana getirme ve hatta ayaklanmaya kadar varan girisimler mevcut.
Din üzerinden para kazananlar bu refahtan dogal olarak vazgeçmek istemiyorlar.
Bir de kalpazan olup din üzerinden para kazanmaya çalisan sahtekarlar var.
Is bir kavuga bakiyor çünkü.
Iste sapka ve kilik kiyafet devrimi bu ortamda yapilmistir.
Maalesef sonrasinda vahim hatalar yapilmistir.
Atatürk devrim yasalarini yaparken, yanlis hatirlamiyorsam bu yasalara karsi gelmenin cezasini en fazla 3 ay hapis olarak belirlenmesini saglamisti.
Ama memleketimin isgüzar insanlari bu isi infazlara kadar götürdü.
Kisacasi mevzu nerelere geldi ama seriattan bir halt olmayacagini osmanli bile anladi ama geç anladi.
Bari siz yapmayin.
Deyip baglayayim mevzuyu.