Hem çevreci hem de ekonomik bir ulaşım aracı olan motosiklet Türkiye’de hak ettiği satış rakamlarına bir türlü ulaşamıyor
Türkiye’de her 1000 kişiye 30 motosiklet düşerken, bu rakam Almanya'da 73, Avusturya'da 75, Çek Cumhuriyeti'nde 81, Yunanistan'da 97, İspanya'da 105, İtalya’da ise 181’e kadar çıkıyor
Trafikte az yer kaplayan, park sorunu bulunmayan ve neredeyse otomobilin yarısı kadar akaryakıt tüketen motosikletlerin kullanımı Türkiye’de bir türlü yaygınlaşamıyor. Türkiye'de 1000 kişiye 30 motosiklet düştüğünü söyleyen Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erokan Karakoç, “Ulaşım sorununun çözülmesi için motosiklet kullanımının teşvik edilmesi gerekir” dedi. Ali Erokan Karakoç, az yakıt tüketen, diğer araçlara göre çevreyi daha az kirleten, kolay ulaşım sağlayan ve park yeri sorunu yaratmayan motosikletlerin bireysel modern ulaşım için iyi bir seçenek olduğunu belirtti.
Türkiye'de trafiğe kayıtlı 2 milyon 438 bin 867 adet motosiklet bulunduğunu belirten MOTED Başkanı Karakoç, "Türkiye'de her 1000 kişiye düşen motosiklet sayısı sadece 30 adet. Oysa bizim gibi bir Akdeniz ülkesi olan İtalya'da 1000 kişiye 181, İspanya'da 105 motosiklet düşüyor. Yine komşumuz Yunanistan'da 1000 kişiye düşen motosiklet sayısı 97” dedi. Ali Erokan Karakoç’un verdiği bilgiye göre 1000 kişiye Çek Cumhuriyeti'nde 81, Avusturya'da 75, Almanya'da 73, Hollanda'da 72, Belçika'da 61, Fransa'da 47 ve Polonya'da ise 32 motosiklet düşüyor.
AB ÜLKELERİNİ YAKALAMAK ZOR
Türkiye'deki rakamların Avrupa ülkelerine göre düşük kaldığını ifade eden Karakoç şöyle devam etti:
"Avrupa ülkelerinde motosiklet kullanıcı sayısı giderek artıyor. Türkiye'de pazarda yıllık satışın 135 bin adet seviyesinde devam etmesi ve nüfusun artmaması durumunda Yunanistan'ın seviyesine gelmemiz için 38 yıl, Almanya'yı yakalamak için 25, Fransa içinse 10 yıl gerekiyor."
Motosikletin verimli bir ulaşım aracı olduğunu ifade eden Ali Erokan Karakoç, yarattığı avantajlar nedeniyle Avrupa şehirlerinde motosiklet kullanıcısı sayısının sürekli artış gösterdiğini anlattı.
Karakoç sözlerine şöyle devam etti:
"Motosikletler, boyutları küçük olduğu için trafikte daha az yer kaplayarak tıkanıklık yaratmaz ve sorun yaşatmazlar. Neredeyse her ay zam gören akaryakıt fiyatları da, otomobillerin yarısı kadar yakıt tüketen bu araçların çekici hale gelmesi için yeterli bir sebep. Buna bağlı olarak daha az yakıt, daha az zararlı gaz salınımı anlama geldiğinden, çevreci özelliği de dikkati çekiyor. Tüm bunlar Avrupa'da kentlileri motosiklet kullanımına yönlendiriyor. Türkiye'de motosiklet alternatif ulaştırma politikalarında yer almalı. Motosikletler ve kullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik düzenlemeler yapılmalı, motosiklet kullanımı teşvik edilmeli."
VERGİ DÜZENLEMESİ İLE TEŞVİK EDİLMELİ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın kararı gereğince motosikletler için uygulanan egzoz emisyon standardında ‘Euro3’e geçiş tarihi önceki ilan edilenden tam bir sene gecikmeli olarak 1 Ocak 2011 tarihinde gerçekleşti. 2010 yılı başında özellikle yerli üreticilerin stoklarda bulunan ‘Euro2’ standartlarındaki araçlar nedeniyle uygulamanın bir yıl gecikmeli olarak hayata geçirildiğini anımsatan MOTED Başkanı Karakoç, “Çevre dostu bu taşıtlar çeşitli vergi indirimleri ile de teşvik edilmeli" dedi.
Avrupa ve Japonya ile Uzakdoğu’da üretim yapan dünya markalarının Euro3 standartlarını sağlayabilmek için günlük kullanım motosikletlerini dahi en az 300 cc motor hacminde üretmeye başladıklarını ifade eden Karakoç, oysa Türkiye’de 250 cc üzeri motosikletlerin lüks vergi dilimine girerek yüzde 37 oranında vergilendirildiğini belirtti. Karakoç, Avrupa’daki gibi günlük kullanımda tercih edilen 250 – 750 cc arası motosikletler için ara vergi dilimi oluşturulması gerektiğini ve bununla ilgili vergilendirme örneklemelerini Maliye Bakanlığı’na daha önce sunduklarını da açıkladı.
Karakoç, “Biz MOTED olarak Maliye Bakanlığı’mıza yüzde 8 ile yüzde 37 arasında değişen ve sınıflar arası uçurumsal farkı kapatacak, yerli üreticilerimizi de Euro3 standartlarında üretim yapmaya cesaretlendirecek öneride bulunduk. Buna göre 250cc – 750cc arası yüzde 16 oranında vergilendirilmesini önerdik. (Euro4 hazırlıkları nedeniyle bu 800cc’ye kadar genişletilebilir.) 750cc – 1200cc arası yüzde 22 ile vergilendirilmesini tavsiye ettik. 1200cc ve üzeri içinse yüzde 37 vergi oranını öneriyoruz” diye konuştu.
Bununla birlikte motosikletlerin yıllık Motorlu Taşıt Vergisi (MTV) içinde ‘MTV muafiyeti’nin 125cc’ye kadar genişletilmesi hususunun da ihmal edilmemesini talep eden MOTED Başkanı Karakoç, ayrıca motosikletlere köprü ve paralı yollarda son 10 yıldır haksızca uygulanan ‘3,5 tonluk araçlara kadar’ olan geçiş ücreti uygulamasının da yeniden ve adil olarak düzenlenmesini beklediklerini açıkladı.
Kaynak:HT