Çeyrek asırdır yapılan Dakar yarışlarının bu yılki zorlu ayağı da sona erdi. Bu yıl 28’incisi düzenlenen yarış Lizbon’da start alıp Dakar da finiş gördü. Hani vakti zamanında Rally D’Orient tecrübeme dayanarak söyleyebilirim ki, inanın çekilecek dert değil bu tip yarışlar. Nasıl bir meydan okumadır, nasıl bir mücadele hırsıdır bu, anlamak çok zor. Tamam müthiş bir heyecan ve adrenalin var.

Bu izleyenlere bile geçiyor, ancak işin içinde olduğunuzda durum adrenalin ve heyecandan çok daha öteye gidiyor. Hatta yaşamınız söz konusu oluyor. Bu yıl bu heyecanlı yarışta iki çocuk ve bir yarışçı hayatını kaybetti. İstedim ki bu yıl Dakar’da neler oldu neler bitti şöyle sıcağı sıcağına bir bakalım...

Bu sene bu çılgın yarışta 240 motosiklet, 188 otomobil, 80 kamyon start aldı. Bu yıl Dakar tarihinde ilk kez yarış Portekiz’den başladı. Portekiz: 2 etap, Fas: 3 etap, Moritanya: 4 etap, Mali: 2 etap, Gine: 1 etap ve Senegal: 3 etap olmak üzere toplam 15 etaptan oluşan yarışın en uzun etabı 874 kilometreyle Nouakchott-Kiffa olurken, en kısa etabı ise 110 kilometrelik Dakar-Dakar oluşturdu. Acı bir şekilde hayatını kaybeden iki seyirci çocuğun anısına 15’inci Etap yarışılmayarak normal etap olarak geçildi ve sonuçlar 14’üncü etap sonuçların göre belirlenerek 28’inci Dakar yarışı tamamlandı. 93 Motosiklet, 66 otomobil ve 35 kamyonun finiş çizgisini gördüğü yarışta motosiklet dalına Marc Coma, otomobilde Luc Alphand ilk kez ve kamyon dalında Vladimir Chagin beşinci kez birinciliğe ulaştılar.

ÖLÜMÜNE MÜCADELE

İşte neredeyse her yıl bu haberi duymak, Dakar yarışlarını pek çok kişinin gözünde ’deli işi’ne çeviriyor. Dünyanın büyük organizasyonlarından biri olması ve ileri teknoloji kullanılmasına rağmen bu sene de Dakar yine bir can aldı. 9’uncu etapta Avustralyalı motosiklet sürücüsü Andy Caldecott, geçirdiği bir kaza sonucu hayatını kaybetti.

KTM adına yarışan Andy Caldecott, Dakar Rallisi’nin 3’üncü etabı, Fas’taki Nadar’dan Er Rachidia’ya kadar olan bölümü birincilikle tamamlamıştı. Caldecott, 2003 yılına kadar Avustralya’da yapılan safari yarışlarında 4 kez birincilik kazanmıştı. Andy Caldecott, 28 yıldır yapılan tarihi Dakar Rallisi’nde hayatını kaybeden 23’üncü yarışçı oldu. 41 yaşındaki Caldecott, evli ve 1 çocuk babasıydı.

Ayrıca Labe Tambacounda 13’üncü özel etabı sırasında ailesiyle yarışı izlemeye gelen bir çocuk 420 numaralı aracın çarpması sonucu ağır yaralandı ve helikopterle hastaneye götürülürken yolda hayatını kaybetti. Geçtiğimiz yıl yapılan yarışlarda da İspanyol Juan Manuel Perez ve İtalyan Fabrizo Meoni adlı motosiklet sürücüleri ölmüştü.

İspanyol ilk sırada

Bu yıl 28’inci kez düzenlenen Dakar Rallisi’nde mutlu sona bir kez daha Mitsubishi Takımı ulaştı. Otomobil Kategorisi’nde Mitsubishi ile yarışan Fransız Luc Alphand birinci olmayı başardı. Motosiklet Kategorisi’nde KTM ile start alan İspanyol pilot Marc Coma ilk sırada finiş görürken, Kamyon Kategorisi’nde ise zafere Kamaz’la yarışan Rus Vladimir Tchaguine uzandı. Lisbon’dan başlayıp Dakar’da son bulan ve yaklaşık 9 bin kilometrelik parkuru kapsayan Dakar Rallisi, 31 kilometrelik 15’inci etapla tamamlandı. Eski bir kayakçı olan ve 1997’de Alp disiplininde dünya şampiyonluğunu kazanan Alphand, başarılı performansını yarışın sonuna kadar sürdürdü ve genel klasmanda 53 saat 47 dakika 32 saniyeyle şampiyonluğa ulaştı.

Dünyanın en zorlu yarışlarından biri olan Dakar Rallisi’nde ikinci sırayı Volkswagen pilotu Giniel de Villiers alırken, yine Mitsubishi ile yarışan Nani Roma ise üçüncü sırada finiş gördü. Motosiklet kategorisinde ise KTM kullanan Marc Coma hiçbir etapta birinci olamamasına karşın istikrarlı dereceleriyle, 55 saat 27 dakika 17 saniyeyle geçtiğimiz yılın şampiyonu Cyril Despres’nin önünde ilk sırada yer aldı. Dakar Rallisi’nde bu yıl Avustralyalı motosikletçi Andy Caldecott’un ile birlikte iki çocuk seyirci de hayatını kaybetti.

Bu yıl Dakar’da ne yenilikler vardı

Geçtiğimiz yıllardaki Fabrizio Meoni ve Richard Sainct’ın kazaları ardından Motosikletler için maksimum hız 150 km/s olarak belirlendi ve yakıt depoları yaklaşık 14 litre azaltıldı. Benzin istasyonları arasındaki mesafe 350’den 250 kilometreye mesafeye indirildi.

Bu kazalar neticesinde bu sene "Dakar sürat yarışı değildir" şeklinde açıklama yapıldı. Mitsubishi, Volkswagen, Nissan ve KTM’nin sürat koşusu haline gelen ve son iki senede amatör katılımcıların yüzde 50’sinin abandone olması organizatörlerin değişikliklere yönelmesine neden oldu.

Motosiklet sürücülerine boyun koruması takma mecburiyeti getirildi.

GPS kullanımı en basit düzeye indirildi. Yol notu birinci navigasyon aracı olarak ön plana alındı. Böylece Dakar 2006’da gerçek navigasyon kullanıldı. GPS, kontrol noktalarına (checkpoint) yarışçılar 3 kilometre yaklaştığında yerini gösterecek ve yarışçılar kaybolduğunda GPS’ye girecekleri kod sayesinde GPS, etap yolunu gösterecek şekilde yenilendi. Ancak bu kolaylık karşılığında ceza uygulaması kondu.

Yerleşim yerlerinde geçerli olan 50 km/s sürat limiti takibi için her yarışçının konumu ve süratinin gözlemleneceği bir uygulama yapıldı( IriTrack teknolojisi).

Mekanikerlerin etaplara uçak ile bypass yaparak ulaşmaları yasaklandı ve yarışçıların gittiği yoldan ulaşmaları şartı koşuldu.

Amatörlerin etapları erken bitirebilmeleri için ters sıralama ile Start prosedürü konuldu. Ve böylece etaplardaki yol izlerini amatör yarışçıların yapması sağlandı.

Otomobil sınıfında sadece 4X2 araçların lastik basıncı azaltma/arttırma fonksiyonu kullanmalarına izin verildi. Böylece 4X2 araçların avantajlı olması sağlandı.

Ayrıca, bu sene sepetli motosikletleri de kategoriye soktular.


Ayşe Şule BİLGİÇ
ruzgarinkizi@hurriyet.com.tr
Rüzgarın Kızı - Ayşe Şule Bilgiç'in Yazıları Her Çarşamba Hürriyet Gazetesi Otoyaşam Ekinde Yayınlanır.