PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Gereginde Fazla Yag Degiştirmek



Hakki
10 Nisan 2007, 00:08
Şimdiden söyleyeyim, sadece meraktan soruyorum. Böyle bir şey yapmaya niyetim yok. yanlış anlaşılma olmasın. ona göre cevap yazın.
Mesela 5000 km'de bir yag ve yag filtresi değişimi gereken motorumun yagını ve yag filtresini 3000 km'de bir değiştirsem ne olur? motorum daha uzun ömürlü olur mu? (motoru istanbul trafiginde kullanılan bir motor olarak düşünün)

bir de genellikle rodaj diye ilk 1000 km sonunda yag ve yag filtresi değişmi yaparlar. madem rodaj diye 1000km sonra yag ve yag filtresi değiştiriyorsun bu değişmi ilk 500km'de yapsana. çapaklar daha az dolansın motorda. yetmezse bir de 1000 km'de değiştirirsin. 0 motor alıyorsam en iyi şekilde bakmak isterim. beşiginden itibaren evlendirmeye çağına kadar bir evleda baktıgım gibi bakarım. :)

yazdıklarım gereksizse cvp vermeyiniz. ben sadece mantık yürütüyorum.

banistercaq
10 Nisan 2007, 00:27
benim bildiğim 0 motorlarda daha kalın yağ kullanılıyor 1000km de normal yağ konuyor. yağ ve yağ filtresi değiştirmenin hiçbir zararı yoktur. zaten illa belli bir km de değildir ben 500km yaparım ama 8 ayda yaparım. motor yağının ambalajı açıldıktan sonra ömrü 6 aydır ;) servisin verdiği km yi dolduramıyorsan bile 6 ayda bir değiştirmelisin

ilnapoli
10 Nisan 2007, 00:33
Hiç bir zararı olmaz tabi, hatta yararı bile olur. Ama sonuçta motosikletin de bir kullanım maliyeti var. Bunun içerisinde yakıt sarfiyatı, bakım giderleri ve değişen parça masrafları gibi şeyler bulunuyor. Sunuçta üreticiler sattıkları motosikletler için optimum bir kullanım maliyeti de ön görürler. O yüzden üreticinin belirttiği km'leri geçirmeden motosikletin bakımlarını yapmak hem motorun ve motosikletin ömrünü uzatır hem de motosiklet kullanıcısının minimum seviyede masraf yapmasını sağlar. Her ay yağ ve yağ filtresi değiştirmek ise gereksiz ve boşa harcanan paradır. O yüzden çok kafa yormadan motosikletinizi korumak ve uzun ömürlü olmasını istiyorsanız, kullanım kılavuzuna harfiyen uyarak kullanın. En kolayı da bu değil mi zaten...

ayk
10 Nisan 2007, 01:16
bence bu yağ meselesini bukadar abartmanın bi anlamı yok. 1000km de yağ değişiminin israftan başka bişey değil normal olan motora gore yağ kullanılması benım kullandığım motor 8000de redline a giriyo maximum devir10000 şanzıman ayrı debriyaj kurutip (cvt) motora koyduğum yağ sadece motoru yağlıyo şimdi bu motoro tutupda repsolun litresi bilmem kaç ytl olan yağdan koymanın bi anlamaı yok
hele 1000-2000 km de yağdeğiştirmenin hiç mantığı yok. ben şahsen castrol magnatec koyuyorum daha once castrol gps koyuyodum ama benım motora iyi gelmedi o yağ magnatec daha düzgün sonuç verdi bununda sebebinin castrol gps nin api değerinin sg olması ama benım motorun kitapcuğında sj ve yukarısı yazıyo bu değerleri castrol magnatec rahatlıkla karşılıyo ama motorun supersport olur ona diyecek lafım yok o makinalar 15000 devir ceviriyo ve debriyaj ve şanzıman aynı yağla yağlanıyo o makinalar repsol veya motosiklet için uretilen yuksek perfprmanslı yağlar kullanmak şart.
sonuc olarak motora göre yağ.

Makine
10 Nisan 2007, 12:35
@Nemrut Bahsettiğin konu oldukça önemli. Özellikle 0km alınmış motorların uzun ömrülülüğüne direkt etki eden rodaj dönemi meselesi malesef ülkemiz kullanıcıları arasında hala doğru yapılmamakta, yanlış söylemler yapılmakta. Doğru rodaj ve yağ değişimi hakkında bilgi vermek isterim.

Normalde kullanım kitapçığında yazılan şartlara uygun olarak rodaj km si tamamlandığında motorun rahatladığı düşünülür. Teoride aslında doğrudur çünkü gelişen teknoloji ile parçalar çok hassas ölçümlerle üretilir ve çapak miktarı mininmum düzeyde montaj yapılır. Ancak benim gözlemlerime göre (hem japon hemde çin motoru ve ikinci el çok km li motor kullanmış biri olarak) 0km bir motorun vites kutusu dahil parçalarının tam olarak birbirine alışması 3000km den sonra gerçekleşiyor. Gelişen yağ teknolojisininde buna etkisi var.

Sizin bahsettiğiniz 1000km rodaj döneminde yağı 500km de değiştirme öneriniz çok doğrudur. Normalde 500 - 1000 ve sonrasında (motora göre değişmekle beraber) 2500 - 5000.km de yağın değiştirilip normal bakım aralıklarına geçmek çok doğru bir davranış olacaktır. Özellikle şehir içi çok vites değiştiren ve çok dur kalk yapan araçlarda yağ daha çok yorulur ve yağda metal talaşı miktarıda daha kısa sürede artar. Bu sebeple yağın 5000km yerine 3000km de değiştirilmesi motor sağlığı açısından faydalıdır. Tabi bu insanların bütçe kullanımı ilede doğru orantılıdır.

Her yağ değişiminde mutlaka yağ filtresinide (varsa) değiştirin. Ayrıca yağ tıpasında mıknatıs varsa üzerini kontrol edin. Metal talaşlarını (sadece rodaj dönemi değil kullanım sırasında da devamlı aşınmalar sonucu metal talaşı yağa karışır) iyice temizleyip öyle takın. Merak etmeyin mutlaka talaş oluyor :)

Görüşmek üzere.

TekTeker55
10 Nisan 2007, 13:30
sık yağ değiştirmenin motora zararı yoktur, ancak gereğinden sık değiştirirsen cebine zararlıdır. yağ tıpaları ile filtre vidaların daha çabuk aşınacaktır bu durumda.
kullanılan yağın kalitesine göre değişme süresi farklılık gösterebilir. iyi yağın bozulması daha uzun sürer.
güvenilir yağları normal kullanım süresi içerisinde kullandığın sürece erken yağ değişimi israftır.

SmirnouF
10 Nisan 2007, 14:37
tamamen yararli ve eger motorunuzu sehir ici kullanirsanin 1000km'yi sakin beklemeyin.zaten yag eskidigi zaman ufak hacimli motorlarda sinyal verir.rahat vites degistiremezsiniz,bosa cok zor gecer,veya performans biraz duser falan ...

danger0
10 Nisan 2007, 17:47
Bu konuda ben yazılanların tam tersini düşünüyorum.

önce rodaj kısmında değineyim:

Kullanım klavuzunda yazan değerlere aynen uyulması gerektiğini düşünüyorum. Diyelimki motor bmw, bmw mühendisleri motoru komple üretmişler, kullanım klavuzuna o motor için uygun olan rodaj km sini yazmışlar . Siz diyosunuz ki onlar bu konuyu dogru bilmiyolar once değiştirirsen daha iyi.

Yağın periyodik değişimleri konusunda;

Çeşitli yağların cinslerine göre ömürleri vardır. Buna kendi motorumdan örnek vermek istiyorum. Yamaha fazer icin 10-w40 yağını öneriyor, ve diyorki bu motorda bu yağı kullanırsan 10 000km sonra değiştir yağı. Bu yağın doğru akışkanlık değerine gelebilmesi icin belirli km kullanılması gereklidir, 10 000km lik bir yağ 1000km - 9000km arasında olması gereken akışkanlıktadır. Bu yağı 5000km deyken atmak israftan başka bişey değildir.

Hakki
11 Nisan 2007, 02:10
motorları üreten ve onları testlerden geçiren mühendisler motosiklet için bir kitapçık oluşuturulmasını sağlamış ve müşterilerin motosikletlerinin iyiligi için bu kitapçığa uymalarını söylemişlerdir.
buna ben de hemfikirim.
ama aklıma takılan ufak tefek şeyler vardı. ve ilk mesajımda da yazdıgım gibi mantık yürütüyorum. dedigim gibi madem ilk yag değişimini 1000km'de rodaj diye yapıyorsun; ilk yag değişimini 500km yap da çapaklar daha az dolansın motorda. ha diyorsan o çapakların dolaşmasının faydası var e o zaman 1000km'yi biraz geçir de daha fazla dolaşsın çapaklar sonra yagı değiştir.

ben hasan abiyle aynı düşüncedeyim.
böyle düşünmenin ve uygulamanın bana ne yararı olacak dersek; belki daha az yakıt sarfiyatı olacak belki motosikletimin ömrü 3000-5000 km daha fazla olacak. böyle bir şey denersem sonuçlarını muhakkak size bildirecegim.

Makine
11 Nisan 2007, 10:50
Merhaba


Kullanım klavuzunda yazan değerlere aynen uyulması gerektiğini düşünüyorum. Diyelimki motor bmw, bmw mühendisleri motoru komple üretmişler, kullanım klavuzuna o motor için uygun olan rodaj km sini yazmışlar . Siz diyosunuz ki onlar bu konuyu dogru bilmiyolar once değiştirirsen daha iyi.

Bence rodajda uyulması gereken asıl mesele doğru kullanımdır. Motorun sıkıştırılmadan rodaj dönemini kademeli olarak tamamlamasıdır. Yağın 1000 yerine 500km de değiştirilmesi ve 1000km de tekrar değiştirilmesi bence çok faydalı bir harekettir. Çünkü sıkışık motor çok daha fazla çapak üretecektir. Şu unutulmamalıdır 0km motor alışana kadar çapak üretir. 0 tolerans üretilen tüm son model motorlar istediği kadar 0 tolerans üretilsin piston çalışma mantığına göre silindir ve segman uyumu sırasında mutlaka talaş üretilecektir. Ayrıca ilk defa kullanılan vites kutusu dişlileride birbirine alışacak ve bu dönemde ciddi bir çapak üretimi olacaktır ve olmaktadır. Kendi motorumda bizzat gözlemlediğim mıknatıslı karter vidasında biriken çapaklardır.


Çeşitli yağların cinslerine göre ömürleri vardır. Buna kendi motorumdan örnek vermek istiyorum. Yamaha fazer icin 10-w40 yağını öneriyor, ve diyorki bu motorda bu yağı kullanırsan 10 000km sonra değiştir yağı. Bu yağın doğru akışkanlık değerine gelebilmesi icin belirli km kullanılması gereklidir, 10 000km lik bir yağ 1000km - 9000km arasında olması gereken akışkanlıktadır. Bu yağı 5000km deyken atmak israftan başka bişey değildir.

Her yağın bir ömrü vardır doğrudur ancak üreticiler her zaman ortalama kullanıma göre değişim periyodu verirler. Yani 5000km veya 6 ay derler ancak kullanım koşulları optimumdur. Örneğin sizin kross motorunuz var ve devamlı düşük hızda yüksek devirlerle tozlu topraklı yollarda geziyorsunuz. yağ değişim periyodunuzda 5000km olsun. 5000km ye geldiğinizde emin olun yağın ne halde olduğuna siz bile inanamazsınız. Birçok iş makinasında km yerine çalışma saatine göre yağ değiştirilir. Diğer taşıtlar daha hızlı ve değişken şartlarda kullanıldığı için km ye göre değişim öngörülür. Yağın bozulduğunu gözle zor anlarsınız. Elle ise belki kıvam bozulmasından anlaşılabilir ama doğrusu laboratuvar şartlarında testlerle gerçekleşebilir.

Bir yağ kullandıkça çalışma kıvamına gelmez. Aksine ilk viskozitesi neyse çalışırkende aynısını korumaya çalışır ancak birçok faktör tarafından tahribata uğrar.

Yağınızı kontrol edin, eksikse tamamlayın, her yağ değişiminde filtrenizi yenileyin ve yağ tıpasını varsa çapaklardan temizleyin. Mutlaka marka kaliteli yarı sentetik veya sentetik yağ kullanın.

Görüşmek üzere.

Bam Bam
11 Nisan 2007, 11:45
Ben R6 ma SELENİA RACİNG 10W60 (Fıat yetkılı servıslerınde var) tam sentetik yağ kullanıyorum ve ınanın 15W50 den daha memnunum. Motorun gidişi değisti. 5000 de degiştiriyorum.

Makine ye katılıyorum çünkü fırmalar ortalama deger ve zaman verırler ozellıkle ıstanbul gibi trafıgın yogun oldugu yerlerde o hararette yag erken bozulur. Şunu söyleyeyim Racıng makınalara mutlaka tam sentetık yag kullanın.
(10W60-15W50-5W40). 10w40 yagların hepsı yarı sentetıktır bılgınız olsun.

Hakki
11 Nisan 2007, 11:57
biraz konu dışına çıkacagım;
@ Makine,
yarı sentetik veya sentetik yag kullanın demişsin. sadece sentetik demekten kastın tam sentetik olsa gerek.
ıslak debriyajlı motosikletlere (düz vitese sahip japon motosikletleri ve benzerleri) koyulan tam sentetik motor yagları tam anlamıyla tam sentetik olmaması lazım yani tabiri caizse %100 sentetik olmaması lazım. çünkü bu motosikletlerde debriyaj ve motor aynı yagla yaglandıgı için %100 sentetik yag kullanmak debriyajın kaçırmasına sebep olacaktır. çünkü %100 sentetik yaglar çok kaygan yaglardır. %100 sentetik yag olarak ne var derseniz, benim bildigim Valvoline var. başka varsa ben araştırmadım; dolayısıyla bilmiyorum. bilen buraya yazarsa sevinirim.

e peki bu yagları niye üretmişler diyenler olabilir;
BMW gibi kuru tip debriyaja sahip olanlar (debriyaj ayrı motor ayrı yaglanır) %100 sentetik yag kullanırlarsa (motorun istedigi yag sertifikaları yagın sahip oldugu sertifikalara uyuyorsa) teknik olarak herhangi bir problem yaşamazlar. (BMW motorum olmadıgı için ve %100 sentetik yag kullanmadıgım için pratikte ne olur bilemeyecegim.)

Bu arada tam sentetik yag alırken yag ambalajında ıslak debriyajlı motosikletlere uygun olup olmadıgına (yag ambalajında belirtilir) dikkat ediniz. Eger kazara %100 sentetik yag alıp kullanırsanız debriyaja kadar yagı temizlemek zorunda kalırsınız.

Makine
11 Nisan 2007, 12:45
@Nemrut Motorumda şu an %100 tam sentetik Shell 15-50 kullanıyorum. Herhangi bir problem yok çünki bu sentetik yağ motosiklet için üretilmiş ve kavrama sistemi ve vites kutusu dişli grubunu koruma işlevide var. Kısacası tam sentetik motosiklet yağı kullanılabilir. Bazı ustalar elindeki yağı satmak için ortaya birşey atıyor çoğu kişide bunun gerçek olduğunu sanıyor yok öyle birşey. Tüm racing makinelerde tam sentetik yağ kullanılmalı. Hatta imkanı olan kişiler her tür motorda kullanmalı.

Motosiklet için sentetik yağ üreten:

Shell
Castrol
Repsol
Mobil
Amsoil
Valvoline
Motorex
.... diye uzar gider

Görüşmek üzere.

Hakki
11 Nisan 2007, 13:45
shell, castrol, mobil, amsoil, repsol... bu yagların ambalajlarında tam sentetik yazan ürünleri oldugunu biliyorum.

bu arada sen tam sentetik valvoline kullandın mı? ıslak debriyajda tam sentetik valvoline kullanırsan veya kullanan birisine şahit olursan neticelerini bana yazarmısın... acaba biz mi yanlış bir şey yaptık...

danger0
11 Nisan 2007, 14:31
Merhaba



Bence rodajda uyulması gereken asıl mesele doğru kullanımdır. Motorun sıkıştırılmadan rodaj dönemini kademeli olarak tamamlamasıdır. Yağın 1000 yerine 500km de değiştirilmesi ve 1000km de tekrar değiştirilmesi bence çok faydalı bir harekettir. Çünkü sıkışık motor çok daha fazla çapak üretecektir. Şu unutulmamalıdır 0km motor alışana kadar çapak üretir. 0 tolerans üretilen tüm son model motorlar istediği kadar 0 tolerans üretilsin piston çalışma mantığına göre silindir ve segman uyumu sırasında mutlaka talaş üretilecektir. Ayrıca ilk defa kullanılan vites kutusu dişlileride birbirine alışacak ve bu dönemde ciddi bir çapak üretimi olacaktır ve olmaktadır. Kendi motorumda bizzat gözlemlediğim mıknatıslı karter vidasında biriken çapaklardır.

Haklısın kullanım da cok onemlidir ve bu da kullanım kılavuzlarında belirli devirlerin üzerinde kullanılmaması gerektiği şeklinde yazıyor. Çapak işine gelince motor rodaj döneminde tabiki çapak üretecektir, ama bu çapaklar motora zarar vermez aksine yağa karışarak uyum sürecinde kullanılır, birnevi zımpara gibi düşünebilirsiniz. Ama motora Zarar vermez, rodaj döneminin mantığı budur zaten. Rodaj süresi belirlenirken o çapakların neden olduğu aşınma gözönüne alınmıştır. 500km de çapakları dışarı alarak uyum sürecini aksatabilirsiniz.





Her yağın bir ömrü vardır doğrudur ancak üreticiler her zaman ortalama kullanıma göre değişim periyodu verirler. Yani 5000km veya 6 ay derler ancak kullanım koşulları optimumdur. Örneğin sizin kross motorunuz var ve devamlı düşük hızda yüksek devirlerle tozlu topraklı yollarda geziyorsunuz. yağ değişim periyodunuzda 5000km olsun. 5000km ye geldiğinizde emin olun yağın ne halde olduğuna siz bile inanamazsınız. Birçok iş makinasında km yerine çalışma saatine göre yağ değiştirilir. Diğer taşıtlar daha hızlı ve değişken şartlarda kullanıldığı için km ye göre değişim öngörülür. Yağın bozulduğunu gözle zor anlarsınız. Elle ise belki kıvam bozulmasından anlaşılabilir ama doğrusu laboratuvar şartlarında testlerle gerçekleşebilir.

Bir yağ kullandıkça çalışma kıvamına gelmez. Aksine ilk viskozitesi neyse çalışırkende aynısını korumaya çalışır ancak birçok faktör tarafından tahribata uğrar.

Yağınızı kontrol edin, eksikse tamamlayın, her yağ değişiminde filtrenizi yenileyin ve yağ tıpasını varsa çapaklardan temizleyin. Mutlaka marka kaliteli yarı sentetik veya sentetik yağ kullanın.


Bende aynı şeyi diyorum zaten , örneğin yamaha xt650 kros motoru için 5000km de bir değiştir diyor, fazer için 10 000km de bir değiştir diyor. İş makinaları KM yapmadıkları için iş saatiyle olculuyor, oldukları yerde calışıyo aletler.

Yağ calıştıkça kıvama gelir, çünkü viskozite dediğimiz şey akışkanın cinsine ve Sıcaklıkla değişen bir faktördür. Sıvının akmaya karşı gösterdiği direnç anlamına gelir.

Bir makina mühendisi adayı olarak benim anlamadığım şey şu : BMW Yamaha Suzuki gibi motorlar kullanıyoruz, burda çalışan mühendislerin işlerinde ne kadar iyi oldukları ortada, hepsi sektörlerindeki en iyi mühendisler. Bu adamlara niye güvenmeyip, akıl yürütüyoruz, yada sanayideki ustanın sözünü daha çok önemsiyoruz?? Bana bu doktor 1000mg lık ağrı kesici verdi, 250mg lık 4 defa alsak daha iyi olmazmı demek kadar sacma geliyor...

Makine
11 Nisan 2007, 18:12
Merhaba


Haklısın kullanım da cok onemlidir ve bu da kullanım kılavuzlarında belirli devirlerin üzerinde kullanılmaması gerektiği şeklinde yazıyor. Çapak işine gelince motor rodaj döneminde tabiki çapak üretecektir, ama bu çapaklar motora zarar vermez aksine yağa karışarak uyum sürecinde kullanılır, birnevi zımpara gibi düşünebilirsiniz. Ama motora Zarar vermez, rodaj döneminin mantığı budur zaten. Rodaj süresi belirlenirken o çapakların neden olduğu aşınma gözönüne alınmıştır. 500km de çapakları dışarı alarak uyum sürecini aksatabilirsiniz.

O zaman mühendisler rodaj döneminde yağın içine metal tozu karıştırsınlar daha kısa sürede rodaj tamamlaylım.

Hiçbir şekilde yağın içinde çapağın olmaması varsa da bir an önce uzaklaştırılması gerekir. Rodaj'da yağın erken değiştirilme sebebide hem alışma süreci artıkları, hemde montaj sırasında içerde kalan pisliğin bu dönemde atılmasıdır. Kesinlikle katılmıyorum bu dediğine.


Bir makina mühendisi adayı olarak benim anlamadığım şey şu : BMW Yamaha Suzuki gibi motorlar kullanıyoruz, burda çalışan mühendislerin işlerinde ne kadar iyi oldukları ortada, hepsi sektörlerindeki en iyi mühendisler. Bu adamlara niye güvenmeyip, akıl yürütüyoruz, yada sanayideki ustanın sözünü daha çok önemsiyoruz?? Bana bu doktor 1000mg lık ağrı kesici verdi, 250mg lık 4 defa alsak daha iyi olmazmı demek kadar sacma geliyor...

Hiçbir mühendis benim nasıl ve hangi şartlarda motor kullandığımı bilemez. Onlar ortalama düşünüp ona göre hareket ederler, rakamları belirlerler. Ben mühendisin dediğini uygularım kitapçığa göre ama yağıda kontrol ederim. Eğer değişmesi gerekiyorsa zamanından öncede değiştiririm. Hiçbir kuvvet de bunu engelleyemez.

Görüşmek üzere.

GeCe__
11 Nisan 2007, 18:52
vay bee alt tarafı bı yag konusuna bak amma yazanlar oluyor helal sızlere :queen:

Hakki
11 Nisan 2007, 23:30
@danger0, motosikletler hakkında şu şu olacak şu zamanlarda olacak diye temel bir kaide yok. bunlar teorik kullanım için değil pratik kullanım için üretilmişlerdir. ve dogal olarak herkesin pratigi farklıdır. motorla beraber verilen kitapçıkta yazanlar optimum degerlerler için yapılabilecek optimum müdahelelerdir. kimse her kullanıcıya özgü kitapçık hazırlayamaz.

eger dediklerime ikna olmadıysan boy'a sor bakayım motorunun kitapçıgı kaç km'de bir yagını değiştirin diyor kendisi kaç km'de bir değiştirecek.

@ GeCe__,
yag deyip geçme. motorun yag yakıp yagsız kalınca sen de bunu farketmezsen motoru çöpe atıyorsun...