PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Türkiye'nin ilk yerli Formula SAE aracı İTÜ'den.



erimozel
18 Temmuz 2012, 23:30
Merhabalar,

Uluslararası Formula SAE ve Formula SAE yarışlarında dünyanın seçkin üniversiteleri ile yarışacak, Türkiye'nin ilk Formula SAE aracı olan Bee-R ı üretmiş olmanın mutluluğunu yaşıyorken şuan ikincisinin üretimine başlamış bulunmaktayız.. Projenin başında İTÜ Makina Mühendisliği 3. sınıf öğrencisi ve bir Motosiklet.net forumdaşınız olarak ben varım. Kısmetse İtalya'da 14-17 Eylülde ilk yarışımıza katılacağız. Desteğinizi bekliyoruz.

Bu yarış da neyin nesi?

Bu yarış tıpkı formula 1 gibi yılın farklı zamanlarında İngiltere, İtalya, Macaristan, ABD, Brezilya, Rusya, Almanya, İspanya'da takvimsel olarak düzenlenen bir yarıştır. Özelliği ise katılanların üniversite takımları olmasıdır. Mühendislik eğitimi veren bir çok teknik üniversite bu yarışlarda boy göstermektedir.

Aracınız kaç basıyor?
Türkiye'nin ise ilk yarışmacı ekibi ve aracı şüphesiz İstanbul Teknik Üniversitesi'nden çıkmıştır. 4 yıllık bir çalışmayla üretilen ilk aracımızdan sonra şuanda, ikinci aracımızın da üretim aşamasına geçilmiştir. Çünkü aynı araçla kural gereği bir sezondan fazla yarışılamamaktadır.

Araçların motoru en fazla 610 cc olabilir. Dolayısıyla ekiplerin tamamı kompakt yapısı ve hafifliği nedeniyle motosiklet motorlarını tercih etmektedir. Bizim araçlarımızda da Honda CBR 600 F4i Sport motoru bulunmaktadır. Aracımız yarışma kuralı gereği, motorun orjinal emme sisteminde her bir silindire 37mm hava girişi mevcutken, 4 silindir için tek bir hava girişi ile sınırlandırılmıştır.(20mm) Dolayısıyla performans bir hayli düşmüştür. İşin bu noktasında öğrencilerden mühendislik yapması(!) ve tekrar güç elde etmesi istenmektedir. Şuanda aracımız bu sınırlandırma ile maksimum 160km/sa hıza çıkabilmektedir.


Aşağıdaki link ise internet sitemizdir. Benim iletişim bilgilerim iletişim bölümünde mevcuttur.Soru ve görüşlerinizi sabırsızlıkla beklemekteyim.

http://www.formulasae.itu.edu.tr/

Sponsorluk dosyamız:
http://www.formulasae.itu.edu.tr/ITU_Formula_SAE_Sponsorluk.pdf

BornToBeWild
18 Temmuz 2012, 23:47
Yolunuz açık olsun kardeşim. Başarılar ardınız hiç bırakmasın... :) Gurur verici haberler bunlar...

erimozel
19 Temmuz 2012, 00:08
Teşekkür ederim, şu yarışlardan alnımızın akıyla bir çıkalım da, neler neler yapacağız daha inşallah :)

BornToBeWild
19 Temmuz 2012, 00:12
İnşallah kardeşim, Allah yolunuzu ve rakiplerle aranızı açık etsin :)

COQ
19 Temmuz 2012, 00:14
Basarilar dilerim.
Geçen yil sizin üniversiteden,makina mühendisi bir ögretim üyesi buradaydi.
Formula araç atölyelerinde yalitimla ilgili bir arastirma için gelmisti.
Sanirim 6-7 ay kaldi.
Güzel sonuçlar almisti.
Iyi çocuktu sevdik kendisini.
Umarim basarili olursunuz.

erimozel
19 Temmuz 2012, 00:36
Basarilar dilerim.
Geçen yil sizin üniversiteden,makina mühendisi bir ögretim üyesi buradaydi.
Formula araç atölyelerinde yalitimla ilgili bir arastirma için gelmisti.
Sanirim 6-7 ay kaldi.
Güzel sonuçlar almisti.
Iyi çocuktu sevdik kendisini.
Umarim basarili olursunuz.

Çok teşekkür ederiz :)

ysn17
19 Temmuz 2012, 00:58
Tebrik eder başarılar dilerim.:cat:
Burada kazanmış olduğunuz tecrübe ve teknoloji,:thumleft:
Bizim ileriyi daha iyi görmemize ve bu konularda daha iyi yol almamıza yardımcı olacaktır.:rendeer:

erimozel
19 Temmuz 2012, 02:06
Tebrik eder başarılar dilerim.:cat:
Burada kazanmış olduğunuz tecrübe ve teknoloji,:thumleft:
Bizim ileriyi daha iyi görmemize ve bu konularda daha iyi yol almamıza yardımcı olacaktır.:rendeer:

Biz de bunu amaçlıyoruz, çok teşekkürler. Yarışların bir ayağını da Türkiye'ye getirmek için elimizden geleni yapacağız, bir hedefimiz de budur.

viper17
19 Temmuz 2012, 02:18
Cbr600f i fiberglass kaplamışlar, 1 vites var galiba son hız 160 olduğuna göre :)

erimozel
19 Temmuz 2012, 10:47
Cbr600f i fiberglass kaplamışlar, 1 vites var galiba son hız 160 olduğuna göre :)

:) 20mm den senin motosiklete de hava verseler seninki de 70 i geçmez paşam :) kabuk fiberglass evet, şasimiz boru şasi olmakla beraber ralli araçlarındaki "roll cage" tarzı bir şasidir. ( monocoque değil) CBR 600 F 'den motor ve soğutma sistemini söktük. Kalan parçalar tamamen bizim üretimimiz.

ferdinandd
19 Temmuz 2012, 11:31
Öncelikle tebrikler,

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünüzden yardım alabilirsiniz !!! Farklı bakış açıları ile süratinizi arttıracak detayları görebilirler diye düşünüyorum.

Burun kısmından (yol ile araç arası) 160km/h ile alınan rüzgar aracı iyice hafifletmez mi yol tutuşu ve viraj kabiliyeti olarak güvenlik sorunu oluşturmazmı,

Ürün insan ilişkisine (ergonomi) bakıldığında sürücünün bukadar dik oturması bir zorunluluk mu ? Eğer değil ise rüzgarı bukadar perdelemeniz aerodinamik olarak ciddi kayıp vermiyor mu ?

Ki bukadar yerden yükselmeniz denge olarakta araca olumsuz yansıyabilir. Herşeyi hesaplanmış farzedersek umarım başarılı bir sonuç alırsınız.

Mühendislik olmasaydı Tasarım olmazdı, Herşey mühendislik olsaydı Tasarım olmazdı, sanırım msj alındı. Tekrar tekrar başarılar dilerim :)

acayüp
19 Temmuz 2012, 11:47
Wright kardesler kemikleri kirila kirila ucmaya gonul vermeselerdi ucak teknolojisi hala emekleme asamasindaydi belkide.
Zamanla daha mukemmeli olur insallah.
Basarilar...

erimozel
19 Temmuz 2012, 12:04
Öncelikle tebrikler,

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünüzden yardım alabilirsiniz !!! Farklı bakış açıları ile süratinizi arttıracak detayları görebilirler diye düşünüyorum.

Burun kısmından (yol ile araç arası) 160km/h ile alınan rüzgar aracı iyice hafifletmez mi yol tutuşu ve viraj kabiliyeti olarak güvenlik sorunu oluşturmazmı,

Ürün insan ilişkisine (ergonomi) bakıldığında sürücünün bukadar dik oturması bir zorunluluk mu ? Eğer değil ise rüzgarı bukadar perdelemeniz aerodinamik olarak ciddi kayıp vermiyor mu ?

Ki bukadar yerden yükselmeniz denge olarakta araca olumsuz yansıyabilir. Herşeyi hesaplanmış farzedersek umarım başarılı bir sonuç alırsınız.

Mühendislik olmasaydı Tasarım olmazdı, Herşey mühendislik olsaydı Tasarım olmazdı, sanırım msj alındı. Tekrar tekrar başarılar dilerim :)

Teşekkür ederiz,

End-Tas bölümünden yardım alıyoruz zaten şuanda :) araç yarış sırasında pistlerin özellikle virajlı seçilmesinden dolayı ( sonuçta öğrenciler yarışıyor, hız yapmalarını istemiyorlar) zaten 100km/h hızın üzerine çıkmıyor. Dolayısıyla aerodinamik açıdan olası düzenlemeler, motor gücünü artırmak için zamanımınızı harcamaya itiyor bizi onun yerine. Yani düşük hızlardaki rüzgarda ufacık bir aerodinamik kazanç için baya büyük bir spoiler takmamız lazım arkaya, hem gereksiz oluyor, hem de çirkin duruyor. Viraj kabiliyeti ve yol tutuşu için tabiki aracın yere yakınlığı önemli fakat bu yere yakınlık aerodinamik açıdan olmayıp, ağırlık merkezini olabildiğince yere yaklaştırmakla mümkündür. Ağırlık merkezini yere ne kadar yaklaştırırsanız o kadar dengeli olur araç.

Sürücünün bu kadar dik oturması konusuna gelirsek, aracın şasisinin ortasında "main hoop" isminde bükülmüş bir şasi borumuz mevcuttur. Sürücünün kafası bu borunun arka hizasına geçmeyecek şekilde tasarlanmalıdır araç. Aynı zamanda yine üstteki hayali çizgiye de 50mm den fazla yaklaşamaz sürücünün kafası.
http://students.sae.org/competitions/formulaseries/rules/2012fsaerules.pdf <-- bu linkteki kural kitabının 63. sayfasına bir göz atarsanız teknik resimleriyle açıklıyor anlatmak istediğimi.

Çok güzel sorular geliyor, bekliyorum yine böyle soruları :)


Wright kardesler kemikleri kirila kirila ucmaya gonul vermeselerdi ucak teknolojisi hala emekleme asamasindaydi belkide.
Zamanla daha mukemmeli olur insallah.
Basarilar...

Çok teşekkürler, biz de elimizden geldiğince geliştirmeye çalışıyoruz

dreamkiller
19 Temmuz 2012, 17:24
süpersiniz.. elinize emeğinize sağlık.. sizlerle bir Türk vatandaşı olarak gurur duyuyorum..

erimozel
19 Temmuz 2012, 21:51
süpersiniz.. elinize emeğinize sağlık.. sizlerle bir Türk vatandaşı olarak gurur duyuyorum..

Çok teşekkür ederiz, elimizden geleni yapıp ülkemizi başarıyla temsil etmek istiyoruz.

GP500-1st
19 Temmuz 2012, 23:12
makinananın şuanki beygir gücü olçuldumu? Söylemlerinize göre 45-50 hp ye düşmüş gibi duruyor.

Bu durumda bile 0-100 ünüz 5.0-5.5sn civarında olur:)

erimozel
19 Temmuz 2012, 23:42
Şuanda motordan dinamometre üzerinde 65 beygir alabiliyoruz eski araçtan. Yenisinde bu artacak hesaplarımıza göre. Ortalama 15-20 beygirlik bir artış bekliyoruz. Şuanda 0-100 ümüz 4-4.5 saniye kadar. Ferrari'nin bir modelinden daha hızlıydı sanırım :)

viper17
20 Temmuz 2012, 00:18
:) 20mm den senin motosiklete de hava verseler seninki de 70 i geçmez paşam :) kabuk fiberglass evet, şasimiz boru şasi olmakla beraber ralli araçlarındaki "roll cage" tarzı bir şasidir. ( monocoque değil) CBR 600 F 'den motor ve soğutma sistemini söktük. Kalan parçalar tamamen bizim üretimimiz.

Güzel olmuş tebrik ederim. Tasarıma biraz daha önem verebilirdiniz ama olsun :)

Khutuck
20 Temmuz 2012, 13:10
Birkaç sorum olacak:

Motosiklet şanzımanını mı kullanıyorsunuz?
Aktarma zincir mi, şaft mı?
Aracın aks mesafesi kurallar sebebiyle mi bu kadar kısa?

zeda3000
20 Temmuz 2012, 13:30
Basarilar, Carbon sasi yapimi ile ilgili sizmi benim ile irtibata gecmistiniz? Emin olamadim su anda. ITU den birinin benim ile carbon sasi yapimi konusunda irtibata gectigini hatirliyorum ama. Aracin hafifletilmesi konsununda bir yardimim dokunacak yada sorucaginiz soru var ise cekinmeden bana ulasabilirsiniz

erimozel
22 Temmuz 2012, 03:29
Birkaç sorum olacak:

Motosiklet şanzımanını mı kullanıyorsunuz?
Aktarma zincir mi, şaft mı?
Aracın aks mesafesi kurallar sebebiyle mi bu kadar kısa?

Evet motosikletin orjinal sıralı şanzımanını kullanıyoruz, vites kolumuz sürücünün sol elinin altında hatta :) ileri atınca 1 e geçiyor sonra geri çekiyoruz vites büyütmek için.

Aktarma zincir.

Aracın aks mesafesi, sürücünün kurallara uygun bir biçimde( şasi standart sürücü boyutlarına uygun olarak tasarlanıyor (%95lik amerikan erkeği diye bir tabir var)) ve rahatça oturabilmesi temel alınarak seçiliyor. Aracın boyuna ağırlık transferi= Araç kütlesi(lbm) x Aracın ivmesi(m/s^2) x Aracın ağırlık merkezinin yerden yüksekliği (m)/ Aks mesafesi(m) x 32.2 formülünü kullanarak en uygun aks mesafesini seçtik.

---------- Post added at 02:29 ---------- Previous post was at 02:23 ----------


Basarilar, Carbon sasi yapimi ile ilgili sizmi benim ile irtibata gecmistiniz? Emin olamadim su anda. ITU den birinin benim ile carbon sasi yapimi konusunda irtibata gectigini hatirliyorum ama. Aracin hafifletilmesi konsununda bir yardimim dokunacak yada sorucaginiz soru var ise cekinmeden bana ulasabilirsiniz

Biz geçmiştik evet, fakat carbon monocoque şasi yapımı bizi çok zorladı, tasarım ve analizlerinin içinden çıkamadık. Sonraki aracımıza kısmetse :)

zeda3000
23 Temmuz 2012, 13:38
[/COLOR]

Biz geçmiştik evet, fakat carbon monocoque şasi yapımı bizi çok zorladı, tasarım ve analizlerinin içinden çıkamadık. Sonraki aracımıza kısmetse :)

Bursada su anda ismini veremiyecegim bir otomotiv ureticisi kendi bunyasinde bu projeyi baslatti bile. Bizim ile carbon sasi uzerine calisiyor. Sandiginiz kadar zor degil. Biraz kafayi yorar iseniz gorursunuz. Ingilterede Nothingham da bir universitenin yaptigi carbon fiber F3 araci gordum. Baska universitelereden de yardim alabilirsiniz.

BIYIKLI
23 Temmuz 2012, 18:14
Aracımız yarışma kuralı gereği, motorun orjinal emme sisteminde her bir silindire 37mm hava girişi mevcutken, 4 silindir için tek bir hava girişi ile sınırlandırılmıştır.(20mm) Dolayısıyla performans bir hayli düşmüştür. İşin bu noktasında öğrencilerden mühendislik yapması(!) ve tekrar güç elde etmesi istenmektedir.

Peki bu kural gereği sınırlandırılan 20mm lik hava girişinden birim zamanda daha fazla hava geçirmek mümkün müdür? Bunun üstüne çalışıyor musunuz?

erimozel
23 Temmuz 2012, 21:10
Peki bu kural gereği sınırlandırılan 20mm lik hava girişinden birim zamanda daha fazla hava geçirmek mümkün müdür? Bunun üstüne çalışıyor musunuz?

Mümkündür şöyle ki, öncelikle motorun beyninden ayarlamaları düzgünce yapılır dinamometre üzerinde (silindirlerin hangisine ne kadar benzin ne kadar aralıkla püskürtülecek gibi), daha sonrasında yarışma kuralları gereği hazır alınmayıp, öğrencilerin kendi tasarımı olması gereken turbo ile daha fazla hava çekmesi sağlanır. Lakin turbomuz mevcut değil...

---------- Post added at 20:10 ---------- Previous post was at 20:07 ----------


Bursada su anda ismini veremiyecegim bir otomotiv ureticisi kendi bunyasinde bu projeyi baslatti bile. Bizim ile carbon sasi uzerine calisiyor. Sandiginiz kadar zor degil. Biraz kafayi yorar iseniz gorursunuz. Ingilterede Nothingham da bir universitenin yaptigi carbon fiber F3 araci gordum. Baska universitelereden de yardim alabilirsiniz.

Dediğiniz gibi uğraşılınca tabiki olur, fakat bizim bu proje dışında derslerimiz ve sınavlarımız da var. Vakit problemimiz mevcut, o yüzden olmuyor.

ferad
23 Temmuz 2012, 21:46
Tebrikler cok guzel 1 proje.Allah utandirmasin

erimozel
26 Temmuz 2012, 00:06
Çok teşekkür ederiz ilginize, ilerledikçe fotoğraflarla bu konu altında anlatacağım aşamaları

erimozel
28 Temmuz 2012, 01:59
Elektronik ekibi çalışıyor işte hız ölçüm disklerimiz:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151054483398396.458510.603418395&type=1#!/photo.php?fbid=10151020322033396&set=a.10150739742253396.430362.603418395&type=1&theater

erimozel
02 Ağustos 2012, 21:41
Buyrun şasimiz ve altında üretim için gerekli olan fikstür sacımız, üzerine daha fikstürlemek için borular kaynatılacaktır.

http://www.facebook.com/reqs.php#!/photo.php?fbid=10151067304833396&set=a.122619043395.101472.603418395&type=1&theater

erimozel
12 Ekim 2012, 02:09
Takip etmek isteyenler için facebook grubumuz: http://www.facebook.com/ITUFormulaSAE

erimozel
27 Ekim 2012, 01:33
İlk aracımızdan videomuz ile biraz renk katalım --> http://www.youtube.com/watch?v=ns0jD4G8RKg

pckopat001
27 Ekim 2012, 02:09
türkiye adına çok önemli adımlar bunlar, bnde bir otomotiv mevzunu olarak merakla takipteyim konu hakkında umarım başarılı olursunuz arkadaşlar....

erimozel
01 Kasım 2012, 03:01
2-11 Kasım Autoshow fuarında yerimizi aldık, 11. salondaki standımıza, bu ülke adına birşeyler yapmaya gönüllü olarak çaba gösteren bir ekip olarak tüm Motosiklet.net ailesini bekleriz. Aracımız ve yeni şasimiz ile orada olacağız.

erimozel
01 Kasım 2012, 17:32
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=372313566185605&set=a.356260014457627.86090.195988803818083&type=1&theater

Buyrun fuardan ilk fotoğrafımız, bu arada suzuki standına inazumayı da getirmiş.

erro
01 Kasım 2012, 17:51
tebrikler...umarım ihtiyacınız olan tüm desteği esirgemeden gösterirler...

drumstar
01 Kasım 2012, 17:58
Aracınız çok güzel olmuş tebrikler :thumleft: güzü kısıtlanmış ancak bütün araçların güzü kısıtlandığı için kafayı tork için yormak daha iyi olur sanırım. ya da daha iyi hızlanabilmek için vites geçişlerini hızlandırabilirsiniz. motosiklet şanzımanı kullandığınız için powershift tarzında birşey yaparsanız çok güzel olur bence :)

bilmeyenadam
02 Kasım 2012, 16:26
akın hocanın çok emeği var bu işlerde yahu. bir ara uğrayayım hocama.

erimozel
03 Kasım 2012, 16:21
akın hocanın çok emeği var bu işlerde yahu. bir ara uğrayayım hocama.

Bizim atölyeye de bekleriz geldiğinizde :)

erimozel
08 Kasım 2012, 02:01
Fuardaki standımız ve diğer fotoğraflar için:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=372313566185605&set=a.356260014457627.86090.195988803818083&type=1&theater