Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Honda Parmak İzi Sistemi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    Arkadaslar öncelikle herkese merhaba sitenize yeni üye oldum.

    Başlık adından da belli olacagi üzere, motosikletim icin parmak izi okuyucu sistemi gelistiriyorum.

    Genel hatları ile bilgi verip, sonra sizden istediklerimi yazacagim.

    Sistem icin hazir bir parmak izi okuma modülü aldim aliexpressten, 35usd civarı. Kapasitif okuma yapiyor, verimini tam kestiremiyorum suan nasıl olur. Ancak iris tanima gibi harici tanıma modüllerine uyumlu bir sistem üzerinde calisiyorum.



    Aldigim bu parmak izi modülünü merkez bir denetleyici üzerine adapte etmek istiyorum. Kontrol islemcisi microchip in 18f2525 mikrodenetleyicisi.
    Ve tüm yönetim/kontrol bu denetleyici üzerinden saglanacak. Tüm kontrol portları tam regüle edilerek optik izolasyonla yalıtılmıs olucak.
    Teknik detaylara cok girmek suan icin gereksiz.

    Kontak takılı olsun veya olmasın sistemin isleyisi temel olarak su sekilde olucak,

    1. Parmak izi okuma modulunde parmak dogru olarak okundugu anda kontak iceriden acilmis olucak, yani start tusuna basmaya hazir hale gelicek.
    Start tusuna bir kez (kisa süreli dahi olsa) basildiginda motor calisicak
    2. Start tusuna (motor calisiyor ama gitmiyorken) basıldıgında motor stop edicek
    3. Start tusuna motor calisiyor ve gidiyorken (ne hızda ve hangi sekilde gittiği yazılım tarafından tespit edilecek) basıldıgında etkisiz fonksiyon, veya baska birsey.
    Start tusu dedigimiz tam olarak mars butonunun kendisi.

    Ayrıca,
    -start tusunun iki, üc hatta cok sayida görevi olabilir, hangi görevi ne zaman yerine getirecegi yazilim tarafindan belirleniyor
    -Honda WinGo da bilgidim kadariyla devir sayaci yok, motorun hareket durumunu ölcmek icin harici okuma yapilacak
    -Soguk havalarda isitma icin servo veya (tercihen) selenoid kullanilacak ve hangi derecede kullanilacagina yine mikrodenetleyici karar verecek
    -motosikleti kontak, düz kontak, cekerek calistirma, zorla durdurma gibi girisimler yazilim tarafindan gözönünde bulundurulacak

    Bir cesit start-stop diyebiliriz. Sistemin uzun vadeli ve sorunsuz olması açısından, asagidakilere önem verilmistir.
    -mekanik röle kullanilmistir
    -parmak izi sistemi arizalandiginda/devre dışı kaldiginda, motosikletin fren ve kontak, diger elektrik aksamlarina (neredeyse) hicbir etkisi
    olmamasi icin röle kontaklarının NO/NC pozisyonlaması tek tek degerlendirilmistir.
    -start tusunun mars sirasinda fazladan veya hatalı kullanimindan olusabilecek sorunlar yazilim tarafindan elimine edilecek ve kullanici
    girisleri gerektiginde (kisa süreli) devredışı bırakılacak veya devreye alınacaktır.
    -Normal arabalardaki gibi yakut tasarrufu saglamayi amaclamadigi icin, trafik ışıklarında çalışmama gibi bir problem olmayacaktır, start tuşu
    her zaman amaci icin hazir durumda olacaktır.
    -Yazılım fonksiyon ve hiyerarşik bir yapida olup, ayrıca modül eklenmesi, güncellenmesi, değişiklik yapilması kolay hale getirilmis olacaktır

    Devre semasinin bir bölümünden görünüm. Ticari bir proje oldugundan, tümüyle paylasamiyorum.




    Simdi, tüm bu temel veriler ışığında, sizden istedigim bilgi asagida. Söyledigim gibi parmak izi modülünde dogru giris algilandiginda kontak iceriden kisadevre olacagi icin motor calismaya hazir olucak, starta bir kez basicaz ve sistem yaklasik 1000milisaniye (1saniye) marsa basıcak, eger calısmazsa ara vermeden 1000milisaniye daha basıcak vs.

    Sorum su, motosiklette (marsa basma islemi bittikten sonra) SADECE "motor calıstıgında" 12v elektrigin olacagi bir çıkış/kablo var mı? Yani bu elektrigin marsla degil de, motorun normal bir sekilde calismasiyla ortaya cikmasi gerekiyor. 12Volt olması sart degil, farklı bir voltaj seviyesinde de olabilir. Ama tercih 12v.

    Motosikletlerin elektrik yapisindan iyi bir sekilde anlayan arkadaslarin bilgilendirmelerine ihtiyacim var.
    Yobaaz, symm, freasy ve 6 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    tommygun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Kawasaki Er6F 2008
    Enteresan bir çalışma olacağa benziyor. Takipteyim, siz de ara ara konuyla ilgili bizleri haberdar edin.

  3. #3
    Nikkfurie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Şubat 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    BMW R1200GS / Piaggio Medley / Peugeot Tweet
    Motor çalıştığında ön arka standart farlara sürekli 12 volt , led ise 6 volt gelir , bu kadar elektronik bilgiye sahip olup böyle bir sistemi ortaya çıkaran birinin bunu sorması ilginç

  4. #4
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    Sevgili degerli arkadaslar, cevaplarınız icin tesekkür ederim.

    Benim motosikletimde kontagi acip far dügmesine bastigimda zaten farlar yanıyor, ayrıca calistirmaya gerek bile yok. Belki tesisatta degisiklik yapılmıstır, bilemiyorum.

    Özellikle yeni tip motosikletlerde marsa basma süresi ile motosikletin calisma süresi çok kisa oldugundan, "bas marsa ve hemen 12v hazir olsun" gibi düz mantık isimize yaramayacak. Cünkü bizim icin saniyenin belki 10'da birinde gerceklesen bu olay, arkaplanda birkac farklı elektriksel durum iceriyor. Aslında bunu bilebilmek icin atesleme sistemi hakkinda bilgili olmak daha dogru olacaktır, çünkü problemin kökeni tam olarak orayı isaret ediyor.

    Bu nedenlerle teknik bilgisi olan kisilerin öneride bulunmasının daha dogru oldugunu düsünüyorum.

    Konuya dönersek, öyle bir kablo olmali ki, marşa basarken henüz 12V çıkışı vermesin, marş işlemi bitip motosiklet calisinca hemen 12V cıkıs versin. (AC akım veya Yüksek Gerilim de olabilir) Daha da basit bir ifadeyle, mars sirasinda degil, sadece ve sadece motosiklet calisirken cıkıs üretmeli.

    Bu çıkışı nereden alabilirim ?

  5. #5

    Üyelik
    23 Kasım 2020
    Şehir
    ist/bahcesehir
    Motosikleti
    cb250r
    Belki bakis acisi katar diye yazayim aklima 2 senaryo geliyor bu durum icin:

    1-marsa basarken aku voltajin 12.6 ve alti olacagini biliyoruz. motor calisir calismaz statorden gelen elektrik voltaji artiracak.

    13 volta katar aktif olmayacak ama 13 voltun ustune cikinca otomatik aktiflesek bir devre (boyle birsey varmi yokmu veya umkunmu bilmiyorum acikcasi) isinizi gorur belki.

    2.akuden cekilecek direk hat ve manuel bir switch ile motor calistiktan sonra tusa basarak elektrigi saglayacak basit bir sistem.

    Bu arada proje gercekten cok ilginc. takipteyim
    KırmızıGrom ve sahin_bafra bunu beğendiler.

  6. #6
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    Alıntı Mr.wind adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    marsa basarken aku voltajin 12.6 ve alti olacagini biliyoruz. motor calisir calismaz statorden gelen elektrik voltaji artiracak.
    13 volta katar aktif olmayacak ama 13 voltun ustune cikinca otomatik aktiflesek bir devre (boyle birsey varmi yokmu veya umkunmu bilmiyorum acikcasi)
    Hocam bunu düsünmüstüm, gerilim dedektörleri, hatta zener diyotlarla dahi yapılabilir. Ancak uygulama sirasında bazı hatali sonuclar olusabilir diye tahmin ediyorum. En önemli sebebi kullanilan akülerin kalitesi/tipi, enerji kapasitelerindeki düzensizlikler, elektrik tesisati üzerindeki önemli gerilim dalgalanmaları (distorsiyon) ve diger etkenler olabilir. Her motosiklette ayni voltaj araliginı görebilecek miyiz, mümkün degil. Net bir standartı yok yani. Ayrıca, yeni tip motorlarda kapasitör varsa, ise yaramayacaktır. Veya mars motorunun anma akımı cok düsükse, yine problem olusturabilir.

    Daha da önemlisi, akü baslangıcta 13 volttu, marsa bastık bir saniye kadar akü 12,6 volt oldu ama motor calismadi bir sebepten dolayı, simdi marstan elimizi cektik ve akü yine 13 volta geri döndü. Simdi bu motor calisti mi calismadi mi sistem nerden bilecek? Diyeceksin ki motor calısırken akü voltajı 13v tan da fazla olur, ancak gerilim farklılıgı marsa basmadan, basinca ve motor calıstıktan sonra birbirlerine cok yakın, güvenilemez su durumda.

    Aklıma eksoza basınc sensörü yerlestirmek de geliyor, ama ben bunun icin tesisatta bir kablo arayısındayım.

  7. #7

    Üyelik
    26 Mart 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    2022 Suzuki V-Strom 650A
    Motorun çalıştığı sadece aküye bağlı bir cihaz tarafından bile anlaşılabiliyor. Örnek: Oxford Premium Elcik Isıtma ürünleri.

    Bunların bir kontrol paneli var, ısıtmayı açtığınızda motor çalışmıyorsa kısa bir süre sonra kapanıyorlar. Bunu da sanırım voltaj veya akımdaki "gürültü"den anlıyorlar.

    Bu yolla tespit etmeye kadar verirseniz bir osiloskop ile analiz etmeniz size çözümü gösterecektir.

  8. #8
    Mallaca - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ekim 2019
    Şehir
    BURSA
    Motosikleti
    BMW R 1250 GS ADV
    Çalışmanızda başarılar dilerim.

  9. #9
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    @ciyan hocam, bilgi icin sagolun. @mrWind hocam da aslinda neredeyse aynı cözümü önermisti.

    Elcik isitmalar, akünün 12v seviyesindeki degisimleri gözlemleyerek calisiyorlar, benzerini belirttigim gibi voltaj okuma modülü ile yapabiliriz. Ancak, burada asıl sorun voltaji okuyup degerlendirdigimiz tüm motorlarda ayni mars islemlerinde ayni (ya da cok benzer) gerilim grafigini görebilecek miyiz ?
    Görebilecegimizi hic sanmıyorum, cünkü elcik isitmanin sorunsuzca calismasi icin akümülatorlerin de aynı standartı karsılayacak aralıkta olması gerekir.

    Tüm bunlara ilaveten, aküsü sorunlu olan bir motosiklette, yan pedalla calistirma, iterek calıstırma gibi girisimler de ihtimal dahilindedir. Zaten yapmayi düsündügüm bu sistem ilk mesajimda belirttigim gibi "tüm kosullarda sorunsuzca" calısmalıdır.

    Şu durumda, yine motor gövdesinden veya motorda calistiktan sonraki fiziksel/elektriksel etkilerini ölcerek bir cıkıs almalıyız. Ancak gelen cevaplar arasinda, motor calısmaya basladiktan sonra aktif olan bir elektriksel cıkıstan bahsedilmedi.

    Titresim sensörü olamaz, cünkü marsa bastigimizda da motor titresim yapacaktır. Ancak yardımcı sensör olarak ilaveten kullanilabilir

    Eksoza müdahele etmek dogru olmasa da, basinc sensörü ise yarayabilecek son secenek olabilir.

    Esasen, motor uygun ateslemeyi aldiktan sonra ne gibi degisiklikler oluyor, asıl sorunun cözüm kaynagi orada iste.
    Mr.wind ve espresso bunu beğendiler.

  10. #10
    19051919 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Ekim 2019
    Şehir
    Fethiye
    Motosikleti
    XMax 250
    Süre önemli değilse ABS kontroldan bir bilgi alınabilir. Benim motorda kontak bastığım anda bir ikaz ışığı yanıyor ve yaklaşık olarak 7 km hıza çıktığımda o ikaz ışığı sönüyor.

    ABS yoksa akü şarj devresinden istediğiniz bilgi alınabilir, gerekirse araya bir gecikme devresi ilave edilerek aküye şarj akımı gelmeye başladığında oradan bilgi alabilirsiniz.

    Ayrıca alternatör eğer arızalı değilse her halükarda akü voltajından daha yüksek bir gerilim üretecektir, ha diyelim akü bozuk ama yine de daha yüksek bir voltaj olacaktır. Basit bir karşılaştırıcı devre ile buradan da bilgi alabilirsiniz.

    Bunların hiçbiri olmuyorsa motor çalıştığı sürece ateşleme devresi faal olacaktır, yine basit bir gecikme devresi ile o üniteden bilgi alabilirsiz.

    İlk aklıma gelenler bunlar. Eğer sizi tatmin etmedi ise günümüz motosikletlerin ateşleme devresi, ECU birimi, elektriksel donanımı ile ilgili blok diagramları araştırbilirsiniz web den. Kolay gelsin.

  11. #11
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    @19051919 hocam, bilgileriniz icin sagolun.

    Motorumda ABS yok, ABS olan olmayan tüm motorlara uygulanabilecek bir sistem üzerinde calısıyorum.

    Verileri anlık olarak almam gerekiyor. Piyasadaki motorların coguna uyum saglayabilecek yapıda olmasını istiyorum, onun icin akümülatörden bilgi almak tek basina yeterli olmayacaktır. İlk tercih alternatör olsa da, projenin hizli ilerlemesi acısından pekala konjektörden bilgi alabiliriz.

    Yazdıklarınızdan anladıgım kadarıyla, sadece motor calıstıgında akü sarj islemi basliyor, "MARS SIRASINDA AKÜYE ELEKTRIK VERİLMİYOR, YANI SARJ OLMUYOR". Su durumda, motor calısınca alternatörden ciktiktan sonra konjektör (regülator) tarafindan düzenlenerek yaklasık 13v-14v seviyesine getirilen voltaj, aküye veriliyor ve sarj islemi basliyor. Öyleyse bu bilgiyi sarj kablosundan almam gerekiyor. Ancak, burada önemli bir husus var;

    Konjektörden cikan ve aküyü sarj eden bu kablo, aküyü yaklasik kac amper vererek sarj ediyor? Cünkü 12v un aküden mi, konjektörden mi geldigini anlamak icin bir diyotu seri baglayip kontrol noktası olusturacagim. Ve diyot secimini de ona göre yapmam gerekiyor.

  12. #12
    DickName - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2021
    Alıntı sahin_bafra adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Konuya dönersek, öyle bir kablo olmali ki, marşa basarken henüz 12V çıkışı vermesin, marş işlemi bitip motosiklet calisinca hemen 12V cıkıs versin. (AC akım veya Yüksek Gerilim de olabilir) Daha da basit bir ifadeyle, mars sirasinda degil, sadece ve sadece motosiklet calisirken cıkıs üretmeli.

    Bu çıkışı nereden alabilirim ?
    Yeni motosikletlerin tamamının kısa farları tam da sizin istediğiniz gibi motor çalıştıktan sonra gecikmeli olarak yanıyor. Marş sırasında farlar yanmıyor. O sistem araştırılıp oradan tetikleme yapılabilir veya o sistem kopyalanabilir. Çok bildiğimden değil de salladım işte. (YBR'de öyleydi, Dükde de öyle. Ya tutarsa. )

  13. #13
    19051919 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Ekim 2019
    Şehir
    Fethiye
    Motosikleti
    XMax 250
    Alıntı sahin_bafra adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @19051919 hocam, bilgileriniz icin sagolun.

    Motorumda ABS yok, ABS olan olmayan tüm motorlara uygulanabilecek bir sistem üzerinde calısıyorum.

    Verileri anlık olarak almam gerekiyor. Piyasadaki motorların coguna uyum saglayabilecek yapıda olmasını istiyorum, onun icin akümülatörden bilgi almak tek basina yeterli olmayacaktır. İlk tercih alternatör olsa da, projenin hizli ilerlemesi acısından pekala konjektörden bilgi alabiliriz.

    Yazdıklarınızdan anladıgım kadarıyla, sadece motor calıstıgında akü sarj islemi basliyor, "MARS SIRASINDA AKÜYE ELEKTRIK VERİLMİYOR, YANI SARJ OLMUYOR". Su durumda, motor calısınca alternatörden ciktiktan sonra konjektör (regülator) tarafindan düzenlenerek yaklasık 13v-14v seviyesine getirilen voltaj, aküye veriliyor ve sarj islemi basliyor. Öyleyse bu bilgiyi sarj kablosundan almam gerekiyor. Ancak, burada önemli bir husus var;

    Konjektörden cikan ve aküyü sarj eden bu kablo, aküyü yaklasik kac amper vererek sarj ediyor? Cünkü 12v un aküden mi, konjektörden mi geldigini anlamak icin bir diyotu seri baglayip kontrol noktası olusturacagim. Ve diyot secimini de ona göre yapmam gerekiyor.
    Biliyorsunuz, seri diyot bağladığınızda aküye giden voltaj 0.7 volt düşecek bunu gözardı etmeyin. Diğer yandan çok basit olarak şöyle düşünebiliriz; ortalama motosiklet aküleri 7-8 amper civarıdır. Biz ona 10 amper saat desek ve onda biri akımla şarj etsek demek olurki 1 amperle şarj ediliyor. Hadi ona da tolerans verelim 2 amper diyelim. Ayrıca bu işlerle uğraştığınıza göre kendi motorunuzda neden ölçüm yapıp bir fikir edinmediniz? Bunu anlayamadım.

  14. #14
    sahin_bafra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2023
    Motosikleti
    Honda WinGo
    Alıntı DickName adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yeni motosikletlerin tamamının kısa farları tam da sizin istediğiniz gibi motor çalıştıktan sonra gecikmeli olarak yanıyor. Marş sırasında farlar yanmıyor. O sistem araştırılıp oradan tetikleme yapılabilir veya o sistem kopyalanabilir. Çok bildiğimden değil de salladım işte. (YBR'de öyleydi, Dükde de öyle. Ya tutarsa. )
    Hocam salladiniz belki ama tutucak gibi arastiricam



    ----------


    Alıntı 19051919 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Biliyorsunuz, seri diyot bağladığınızda aküye giden voltaj 0.7 volt düşecek bunu gözardı etmeyin. Diğer yandan çok basit olarak şöyle düşünebiliriz; ortalama motosiklet aküleri 7-8 amper civarıdır. Biz ona 10 amper saat desek ve onda biri akımla şarj etsek demek olurki 1 amperle şarj ediliyor. Hadi ona da tolerans verelim 2 amper diyelim. Ayrıca bu işlerle uğraştığınıza göre kendi motorunuzda neden ölçüm yapıp bir fikir edinmediniz? Bunu anlayamadım.
    Hocam 0.7v maalesef eksilecek gibi görünüyor, germanyum diyotlarda gerilim düsümü 0.2v civari ama gücleri cok düsük. calisma karakteristiklerini de tam bilmiyorum. Sanırım her iki diyot tipinden de bir miktar siparis edecegim. Her ihtimale karsı 5 amper civari diyot kullanacagim. Eger uzun vadede özellikle akü icin problem cikaracak gibi görünürse, bilgiyi konjektörden diyotla degil baska bir yöntem deneyerek almaya calısıcam, veya baska bir yerden almaya calısıcam.

    Kendi motorumda sadece kontak kabloları icin ölcüm yapmistim. Motorun calisma durumu icin ölcüm yapacagim yerler hakkinda bilgim yok, cok sayida kablo var. Konjektörün bile nerede oldugunu bilmiyorum, hatta akünün bile. İlk defa bir motosikletin elektrik sistemini inceliyorum.
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100088742329567


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)