Arkadaslar öncelikle herkese merhaba sitenize yeni üye oldum.
Başlık adından da belli olacagi üzere, motosikletim icin parmak izi okuyucu sistemi gelistiriyorum.
Genel hatları ile bilgi verip, sonra sizden istediklerimi yazacagim.
Sistem icin hazir bir parmak izi okuma modülü aldim aliexpressten, 35usd civarı. Kapasitif okuma yapiyor, verimini tam kestiremiyorum suan nasıl olur. Ancak iris tanima gibi harici tanıma modüllerine uyumlu bir sistem üzerinde calisiyorum.
Aldigim bu parmak izi modülünü merkez bir denetleyici üzerine adapte etmek istiyorum. Kontrol islemcisi microchip in 18f2525 mikrodenetleyicisi.
Ve tüm yönetim/kontrol bu denetleyici üzerinden saglanacak. Tüm kontrol portları tam regüle edilerek optik izolasyonla yalıtılmıs olucak.
Teknik detaylara cok girmek suan icin gereksiz.
Kontak takılı olsun veya olmasın sistemin isleyisi temel olarak su sekilde olucak,
1. Parmak izi okuma modulunde parmak dogru olarak okundugu anda kontak iceriden acilmis olucak, yani start tusuna basmaya hazir hale gelicek.
Start tusuna bir kez (kisa süreli dahi olsa) basildiginda motor calisicak
2. Start tusuna (motor calisiyor ama gitmiyorken) basıldıgında motor stop edicek
3. Start tusuna motor calisiyor ve gidiyorken (ne hızda ve hangi sekilde gittiği yazılım tarafından tespit edilecek) basıldıgında etkisiz fonksiyon, veya baska birsey.
Start tusu dedigimiz tam olarak mars butonunun kendisi.
Ayrıca,
-start tusunun iki, üc hatta cok sayida görevi olabilir, hangi görevi ne zaman yerine getirecegi yazilim tarafindan belirleniyor
-Honda WinGo da bilgidim kadariyla devir sayaci yok, motorun hareket durumunu ölcmek icin harici okuma yapilacak
-Soguk havalarda isitma icin servo veya (tercihen) selenoid kullanilacak ve hangi derecede kullanilacagina yine mikrodenetleyici karar verecek
-motosikleti kontak, düz kontak, cekerek calistirma, zorla durdurma gibi girisimler yazilim tarafindan gözönünde bulundurulacak
Bir cesit start-stop diyebiliriz. Sistemin uzun vadeli ve sorunsuz olması açısından, asagidakilere önem verilmistir.
-mekanik röle kullanilmistir
-parmak izi sistemi arizalandiginda/devre dışı kaldiginda, motosikletin fren ve kontak, diger elektrik aksamlarina (neredeyse) hicbir etkisi
olmamasi icin röle kontaklarının NO/NC pozisyonlaması tek tek degerlendirilmistir.
-start tusunun mars sirasinda fazladan veya hatalı kullanimindan olusabilecek sorunlar yazilim tarafindan elimine edilecek ve kullanici
girisleri gerektiginde (kisa süreli) devredışı bırakılacak veya devreye alınacaktır.
-Normal arabalardaki gibi yakut tasarrufu saglamayi amaclamadigi icin, trafik ışıklarında çalışmama gibi bir problem olmayacaktır, start tuşu
her zaman amaci icin hazir durumda olacaktır.
-Yazılım fonksiyon ve hiyerarşik bir yapida olup, ayrıca modül eklenmesi, güncellenmesi, değişiklik yapilması kolay hale getirilmis olacaktır
Devre semasinin bir bölümünden görünüm. Ticari bir proje oldugundan, tümüyle paylasamiyorum.
Simdi, tüm bu temel veriler ışığında, sizden istedigim bilgi asagida. Söyledigim gibi parmak izi modülünde dogru giris algilandiginda kontak iceriden kisadevre olacagi icin motor calismaya hazir olucak, starta bir kez basicaz ve sistem yaklasik 1000milisaniye (1saniye) marsa basıcak, eger calısmazsa ara vermeden 1000milisaniye daha basıcak vs.
Sorum su, motosiklette (marsa basma islemi bittikten sonra) SADECE "motor calıstıgında" 12v elektrigin olacagi bir çıkış/kablo var mı? Yani bu elektrigin marsla degil de, motorun normal bir sekilde calismasiyla ortaya cikmasi gerekiyor. 12Volt olması sart degil, farklı bir voltaj seviyesinde de olabilir. Ama tercih 12v.
Motosikletlerin elektrik yapisindan iyi bir sekilde anlayan arkadaslarin bilgilendirmelerine ihtiyacim var.