Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Lastik basıncı yol tutuşu nasıl etkiler?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Arkadaşlar motosikletin ön ve arka lastiklerinin basıncı yol tutuşu zemine bağlı olarak nasıl etkiler?

    Bildiğim kadarıyla normalden düşük basınç düzgün olmayan yüzeylerde (mıcır, toprak gibi) yol tutuşu arttırıyor, normalden yüksek basınç ise yüksek hızlarda motor stabilitesini arttırıyor, ama bu bilgiler beynimin alt katmanlarından geldiği için yanlış olduklarını düşünüyorum. Doğrusu nedir?

    Not: Her zaman kılavuzda tavsiye edilen basıncı kullanıyorum, bu konunun amacı bilgi tazelemek.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    TOP SPEED - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Kasım 2008
    Şehir
    İZMİR
    Motosikleti
    SYM JOYMAX 250 VESPA 125 3 V İE
    Neden her lastiğin bir hava basıncı değeri var düşünelim bakalım
    İMPOSSİBLE İS NOTHİNG

  3. #3
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    21 Aralık 2008
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Zs 200 Gy-2
    Söylediğin şey doğru,

    Lastiğin basıncını indirir araziye girersin.

    Lastiğin basıncını yükseltir asfaltta asılırsın.

    Basınç yükselince yere temas eden yüzeyin genişliği de azalıyor ama...

  4. #4
    cousinecruis - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Ekim 2008
    Motosikleti
    Bmw R 1150 GS
    Geçen hafta bir arkadaşımla beraber şileye gittim. Önce benzin istasyonunda buluştuk. Kendisinde dijital basınç ölçer vardı. Dedi bir ölçelim bakalım. Normalde ön 29 arka 36 olması gerekirken, motoru aldığımdan beri hiç kontrol etmemiş olduğumdan ön 17 arka 22 idi. Gelelim başıma gelenlere,

    Motor yolda geziniyordu
    Çok benzin yakıyordu
    Motor yürüme hızında dönerken yattı
    Virajı alırken lastik esnediğinden pegler sürtüp duruyordu,
    Uygun hız olmadığında hemen virajın dışına çıkıyordu

    Aman diyim lastik basıncını 10 günde bir kontrol edin.
    Evindeki muhabbet kuşunu, bebe şampuanı ile yıkayan insanlardan zarar gelmez

  5. #5
    muzaffer1968 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Nisan 2008
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    2010 CBF1000F
    Lastik basıncı yola çıkmadan mutlaka kontrol ederim
    Denildiği kadar okumayan bir toplum değiliz. ErkekIer bildiğini okuyor, kadınlar da canına okuyor

  6. #6

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    arkaya çok hava vurunca az yakıyor hızlı gidiyor ama ben bir kere petrolde bozuk makineyle 41 vurmuşum ve çok sert bir fren sırasında yerde 10 metre sürüklendim

    az ve çok hava vurunca ayrıca fren mesafesi de uzuyor

  7. #7

    Üyelik
    05 Nisan 2007
    Şehir
    IsταηвuL Αv©ıLaя
    Motosikleti
    2007 Honda CBF 150
    kışın arabaların lastiklerinin havaları azaltılır..
    sebep:aracın lastiklerinin temas yüzeyinin arttırarak karda kaymasını en az seviyeye indirmek
    [B][COLOR="Black"]2bin7 HONDA CBF 150 :cat: (34 EN 6186) [/COLOR]İSTANBUL- AVCILAR[/B]

  8. #8

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı genç kaptan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    kışın arabaların lastiklerinin havaları azaltılır..
    sebep:aracın lastiklerinin temas yüzeyinin arttırarak karda kaymasını en az seviyeye indirmek
    emin misin ?
    karda giderken temas yüzeyinin az olması istenir örnek ince ralli lastikleri

    yanlış ta söylemiş olabilirm bizim buraya kar yağmıyor

  9. #9

    Üyelik
    05 Nisan 2007
    Şehir
    IsταηвuL Αv©ıLaя
    Motosikleti
    2007 Honda CBF 150
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    emin misin ?
    karda giderken temas yüzeyinin az olması istenir örnek ince ralli lastikleri

    yanlış ta söylemiş olabilirm bizim buraya kar yağmıyor
    ben söyledigimden eminim
    aracın karda kaymasını en az seviyeye indirmek için lastik basınçları düşürülür...
    [B][COLOR="Black"]2bin7 HONDA CBF 150 :cat: (34 EN 6186) [/COLOR]İSTANBUL- AVCILAR[/B]

  10. #10

    Üyelik
    29 Nisan 2009
    Şehir
    Kumburgaz /b .çekmece /istanbul
    Motosikleti
    Kastıno QM 50
    Arkadslar pekı bu hava basıncının bır standardı varmı yanı 150 c bır motorda su kadar yada 250 de sukadar dıye kulanma klavuzu olmayanlar nasıl hava basıcak pekı ?
    Bilmemek ayıp degıl Örenmemek ayıp :cat:
    Örenmek isteyene Öğretmemek ayıp :cat:

  11. #11
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    25 Nisan 2009
    Şehir
    Ankara-Trabzon
    Motosikleti
    artık yok
    karlı zeminlerde lastiklerin yere basan yüzeylerinin az olması istenir. bu nedenle ince tabanlı lastik kullanılır. nedeni ise, birim yüzeye düşecek ağırlığı artırmak. yani her bir lastiğe düşecek ağırlığı o lastikte geniş bir yüzeye dağıtmaktansa, daha dar bir yüzeye daha yüksek ağırlık sağlayıp bu sayede kara daha iyi gömülme ve karda tutunabilme istenir. yani bu kışın dağda yürüyüşe çıkan insanların ayağıan taktığı "leken"lerdeki mantığın tersidir. geniş tabanlı leken giyersiniz karda yürürken, neden? çünkü ağırlığınızı geniş bir yüzeye yararsınız ve bu sayede kara batmazsınız. 5 cantim genişliğindeki bir ayakkabı tabanı ile kara basarsanız daha çok batarsınız. ama 20 santimlik lekenle basarsanız daha geniş basar, batmazsınız. araçlarda ise yürüyüşün tam tersidir. yani kara lastiğin batması gerekir ki, tutunsun. bunun için de tabanlar mümkün olduğunca inceltilir, birim yüzeye düşen ağırlık artırılır ve böylece örneğin arka lastiğe düşecek ağırlık 75 kilo ise bu 75 kiloluk ağırlığı 5 cantimlik geniş bir yüzeyde yaymak yerine, 2 cantimlik dar bir yüzeyde yaymadan basarsınız. umarım anlatabilmişimdir...

  12. #12
    sakinseytan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Şubat 2007
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Africa Twin 1000
    hava basıncı gerçekten çok önemli ben ara sıra aklıma geldikce konturol ederim kitapcıgada uymam ön teker kitapcıkta 28 bas diyo ben 26 basıyorum 28 basınca motorun ön tekerinin teması yerle azalıyo arka yı 29 yapıyorum hızlı gitsin diye normalde ne kadar çok hava basarsan o kadar hızı artıyo yol tutuşu azalıyo kayma riski yükseliyo

  13. #13
    xterkan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Haziran 2008
    Şehir
    ANKARA
    Motosikleti
    yamaha fz8 +bajaj pulsar 200+ discover 125 st +
    kardeş takıntı olduğum konulardan ve baya tecrübelerim var kısaca anlatmaya

    çalışayım benim tavsiyem ülkemizde lastik basıncını fabrika 30 ps yazmışsa 28

    ps falan yapmandır normal basınç lı lastiklerimde bunlar oluyordu nedenleri aşırı

    çukurlarda lastiğin yarılması .küçük tümseklerde sert darbe yaptırması ve

    virajlarda dışa doğru attırması,yollarımızın bozuk asfalta sahip olmasından yol

    tutmasının ve frenlemesinin kötüleşmesi genelde bu olaylar oluyor ve başıma

    birkaçı geldi ne aşırı fazla olsun nede aşırı inik olsun lastiğin ama ben 1.2 ps

    düşük basıyorum ve çokda memnunum birde arkadaşın birisi karda lastik

    basıncı indirilir yazmış yanlış kardeş indirilen lastiğin dişleri kapanır ve yol tutuş

    çok daha kötü olur tam tersi 1.2 ps fazla basılırkı lastiğin dişleri dahada açılıp

    azda olsa daha iyi yol tutuşu sağlanır yağmurlu havalardada böyledir

  14. #14
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Arkadaşlar,

    Fizik bilimine göre frenleme gücü,

    "sürtünme gücü=sürtünme katsayısı x ağırlık"

    olarak tanımlanmıştır. Gördüğünüz gibi burada lastiğin yerle temas eden toplam alanın bir önemi yok. Yani siz motora ister geniş, ister daracık lastik takın, sürtünmeyi, yani freni çok fazla değiştiremezsiniz. Buna çoğunuzun karşı çıktığını duyar gibiyim. Yol tutuşun çok önemli olduğu ralli/otokros araçlarda lastikler hiç te kalın değildir, aksine İsveç rallisi gibi karda yapılan yarışlarda araçların lastikleri bisiklet lastiği genişliğindedr neredeyse (çivilidirler bu arada bunlar). Yoksa bizim standard motosiklet veya otomobillerimizden defalarca daha güçlü motorlara sahip ve çok daha hızlı olan araçlarda çok kalın lastikler kullanılıyor olurdu. Halbuki Formula 1 arabalarda dahi lastikler hiç te o kadar kocaman değildir.

    Ayrıca şunu belirtmeliyim: Lastiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas alanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır.

    Lastik basıncını düşürerek yüzeyi genişletmek asfalt gibi nispeten düzgün yüzeylerde hiçbir işe yaramaz. Sadece taşlı, kayalı, düzgün olmayan offroad zeminlerde lastikle zemin arasında kalan taş parçalarının çevresini sararak yuvarlanmayı önleyerek traksiyonu arttırır. Yani offroad durumlarda lastikleri biraz indirmek işe yarar. Düz zeminlerde ise lastiğin yanlış aşınmasına ve aşırı ısınmasına yol açar. Bu arada lastiğin ısınmasının yukarıdaki formüldeki sürtünme katsayısını arttırdığını ve bu yolla tutuşun artacağını belirtmek gerek.

    Traşı kesip esas söylemek istediğim noktaya geleyim. Lastik basıncı ve yol tutuş arasındaki hemen hemen tek ilişki lastiğin ısısının artması veya azalmasıdır. Dönen bir lastiğin ısınmasını sağlayan şey lastiğin yere basan yerinde oluşan bükülmeler ve bunların yeniden düzelmesidir. Yani ısı lastik duvarında içsel olarak oluşur. Lastiğiniz düşük basınçta daha fazla ezilip büzülür ve fazla ısınıır, Sert bir lastik ise soğuk kalacaktır. Yüksek lastik ısısı ise sürtünme katsayısını arttırarak sürtünmeyi, yani yoltutuşu arttırır.

    Yapacağınız şey kullanma kılavuzuna belirtilen lastikleri kullanmak ve belirtilen basınçta şişirmek. O kadar.
    Üç boyoz bir kola

  15. #15

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    @Rigel
    "Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."

    bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş


  16. #16
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Rigel
    "Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."

    bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş

    Yanlış. Slicklerin yasaklanması yo tutuşu azaltmak, böylece araçları yavaşlatmak içindi. Slickler, oluklu (grooved) lastiklere kıyasla %14 daha fazla alanla yola tutunurlar.

  17. #17

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı Khutuck adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yanlış. Slicklerin yasaklanması yo tutuşu azaltmak, böylece araçları yavaşlatmak içindi. Slickler, oluklu (grooved) lastiklere kıyasla %14 daha fazla alanla yola tutunurlar.
    peki yazları neden slick lastik takamıyoruz günlük hayatta yaz lastiği olarak
    hem Türkiye de hem avrupa da slick lastik yasak biliyorsun

  18. #18
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    @Rigel
    "Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."

    bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş

    Halısın dostum. Bu paragrafı sadece kanalların asıl görevinin suyun uzaklaştırılması olduğunu belirtmek için "kaba" bir yaklaşımla yazdım. elbette lastik ve yoltutuş fiziğinde birçok parametre rol oynamakta.

    Bu arada şunu belirtmek lazım. Yarış araçları dışında hiçbir araçta slicks lastik kullanılmaz. Bu lastikler yola sakız gibi yapışırlar. Ama çok fazla ısıtıldıktan sonra bunu yapabilirler. Hatırladığım kadarıyla 80 derece cıvarında. Yani elle dokunulduğunda derinizi yakacak sıcaklıklarda.
    Üç boyoz bir kola

  19. #19
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    peki yazları neden slick lastik takamıyoruz günlük hayatta yaz lastiği olarak
    hem Türkiye de hem avrupa da slick lastik yasak biliyorsun
    Çünkü slick lastikler 100-120 derece sıcaklıklarda en iyi yol tutuşu sağlar, o sıcaklıklara dek normal lastiklerden daha az yol tutuşa sahiptirler. Ayrıca yoldaki toz, çakıl gibi şeyler anında yol tutuşu bozar, yere bir damla yağmur düşse fren mesafeniz 30 metre uzar. Otomobillerdeki yaz lastikleri bile yağmurda kullanılabilmelidir.

  20. #20

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı Khutuck adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çünkü slick lastikler 100-120 derece sıcaklıklarda en iyi yol tutuşu sağlar, o sıcaklıklara dek normal lastiklerden daha az yol tutuşa sahiptirler. Ayrıca yoldaki toz, çakıl gibi şeyler anında yol tutuşu bozar, yere bir damla yağmur düşse fren mesafeniz 30 metre uzar. Otomobillerdeki yaz lastikleri bile yağmurda kullanılabilmelidir.
    hımm peki formula 1 de yol tutuşu azaltmak için lastik ebatlarında neden değişiklik yapmadılarda slickleri çıkardılar bu soruyu bil sana 10 puan vericem


    REKLAM ALANI
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)