Lastik basıncı yol tutuşu nasıl etkiler?
-
Arkadaşlar motosikletin ön ve arka lastiklerinin basıncı yol tutuşu zemine bağlı olarak nasıl etkiler?
Bildiğim kadarıyla normalden düşük basınç düzgün olmayan yüzeylerde (mıcır, toprak gibi) yol tutuşu arttırıyor, normalden yüksek basınç ise yüksek hızlarda motor stabilitesini arttırıyor, ama bu bilgiler beynimin alt katmanlarından geldiği için yanlış olduklarını düşünüyorum. Doğrusu nedir?
Not: Her zaman kılavuzda tavsiye edilen basıncı kullanıyorum, bu konunun amacı bilgi tazelemek.
Reklamlar
-
Neden her lastiğin bir hava basıncı değeri var düşünelim bakalım
-
Söylediğin şey doğru,
Lastiğin basıncını indirir araziye girersin.
Lastiğin basıncını yükseltir asfaltta asılırsın.
Basınç yükselince yere temas eden yüzeyin genişliği de azalıyor ama...
-
Geçen hafta bir arkadaşımla beraber şileye gittim. Önce benzin istasyonunda buluştuk. Kendisinde dijital basınç ölçer vardı. Dedi bir ölçelim bakalım. Normalde ön 29 arka 36 olması gerekirken, motoru aldığımdan beri hiç kontrol etmemiş olduğumdan ön 17 arka 22 idi. Gelelim başıma gelenlere,
Motor yolda geziniyordu
Çok benzin yakıyordu
Motor yürüme hızında dönerken yattı
Virajı alırken lastik esnediğinden pegler sürtüp duruyordu,
Uygun hız olmadığında hemen virajın dışına çıkıyordu
Aman diyim lastik basıncını 10 günde bir kontrol edin.
Evindeki muhabbet kuşunu, bebe şampuanı ile yıkayan insanlardan zarar gelmez
-
Lastik basıncı yola çıkmadan mutlaka kontrol ederim
Denildiği kadar okumayan bir toplum değiliz. ErkekIer bildiğini okuyor, kadınlar da canına okuyor
-
arkaya çok hava vurunca az yakıyor hızlı gidiyor ama ben bir kere petrolde bozuk makineyle 41 vurmuşum ve çok sert bir fren sırasında yerde 10 metre sürüklendim
az ve çok hava vurunca ayrıca fren mesafesi de uzuyor
-
kışın arabaların lastiklerinin havaları azaltılır..
sebep:aracın lastiklerinin temas yüzeyinin arttırarak karda kaymasını en az seviyeye indirmek
[B][COLOR="Black"]2bin7 HONDA CBF 150 :cat: (34 EN 6186) [/COLOR]İSTANBUL- AVCILAR[/B]
-
genç kaptan adlı üyeden alıntı
kışın arabaların lastiklerinin havaları azaltılır..
sebep:aracın lastiklerinin temas yüzeyinin arttırarak karda kaymasını en az seviyeye indirmek
emin misin ?
karda giderken temas yüzeyinin az olması istenir örnek ince ralli lastikleri
yanlış ta söylemiş olabilirm bizim buraya kar yağmıyor
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
emin misin ?
karda giderken temas yüzeyinin az olması istenir örnek ince ralli lastikleri
yanlış ta söylemiş olabilirm bizim buraya kar yağmıyor
ben söyledigimden eminim
aracın karda kaymasını en az seviyeye indirmek için lastik basınçları düşürülür...
[B][COLOR="Black"]2bin7 HONDA CBF 150 :cat: (34 EN 6186) [/COLOR]İSTANBUL- AVCILAR[/B]
-
Arkadslar pekı bu hava basıncının bır standardı varmı yanı 150 c bır motorda su kadar yada 250 de sukadar dıye kulanma klavuzu olmayanlar nasıl hava basıcak pekı ?
Bilmemek ayıp degıl Örenmemek ayıp :cat:
Örenmek isteyene Öğretmemek ayıp :cat:
-
karlı zeminlerde lastiklerin yere basan yüzeylerinin az olması istenir. bu nedenle ince tabanlı lastik kullanılır. nedeni ise, birim yüzeye düşecek ağırlığı artırmak. yani her bir lastiğe düşecek ağırlığı o lastikte geniş bir yüzeye dağıtmaktansa, daha dar bir yüzeye daha yüksek ağırlık sağlayıp bu sayede kara daha iyi gömülme ve karda tutunabilme istenir. yani bu kışın dağda yürüyüşe çıkan insanların ayağıan taktığı "leken"lerdeki mantığın tersidir. geniş tabanlı leken giyersiniz karda yürürken, neden? çünkü ağırlığınızı geniş bir yüzeye yararsınız ve bu sayede kara batmazsınız. 5 cantim genişliğindeki bir ayakkabı tabanı ile kara basarsanız daha çok batarsınız. ama 20 santimlik lekenle basarsanız daha geniş basar, batmazsınız. araçlarda ise yürüyüşün tam tersidir. yani kara lastiğin batması gerekir ki, tutunsun. bunun için de tabanlar mümkün olduğunca inceltilir, birim yüzeye düşen ağırlık artırılır ve böylece örneğin arka lastiğe düşecek ağırlık 75 kilo ise bu 75 kiloluk ağırlığı 5 cantimlik geniş bir yüzeyde yaymak yerine, 2 cantimlik dar bir yüzeyde yaymadan basarsınız. umarım anlatabilmişimdir...
-
hava basıncı gerçekten çok önemli ben ara sıra aklıma geldikce konturol ederim kitapcıgada uymam ön teker kitapcıkta 28 bas diyo ben 26 basıyorum 28 basınca motorun ön tekerinin teması yerle azalıyo arka yı 29 yapıyorum hızlı gitsin diye normalde ne kadar çok hava basarsan o kadar hızı artıyo yol tutuşu azalıyo kayma riski yükseliyo
-
kardeş takıntı olduğum konulardan ve baya tecrübelerim var kısaca anlatmaya
çalışayım benim tavsiyem ülkemizde lastik basıncını fabrika 30 ps yazmışsa 28
ps falan yapmandır normal basınç lı lastiklerimde bunlar oluyordu nedenleri aşırı
çukurlarda lastiğin yarılması .küçük tümseklerde sert darbe yaptırması ve
virajlarda dışa doğru attırması,yollarımızın bozuk asfalta sahip olmasından yol
tutmasının ve frenlemesinin kötüleşmesi genelde bu olaylar oluyor ve başıma
birkaçı geldi ne aşırı fazla olsun nede aşırı inik olsun lastiğin ama ben 1.2 ps
düşük basıyorum ve çokda memnunum birde arkadaşın birisi karda lastik
basıncı indirilir yazmış yanlış kardeş indirilen lastiğin dişleri kapanır ve yol tutuş
çok daha kötü olur tam tersi 1.2 ps fazla basılırkı lastiğin dişleri dahada açılıp
azda olsa daha iyi yol tutuşu sağlanır yağmurlu havalardada böyledir
-
Arkadaşlar,
Fizik bilimine göre frenleme gücü,
"sürtünme gücü=sürtünme katsayısı x ağırlık"
olarak tanımlanmıştır. Gördüğünüz gibi burada lastiğin yerle temas eden toplam alanın bir önemi yok. Yani siz motora ister geniş, ister daracık lastik takın, sürtünmeyi, yani freni çok fazla değiştiremezsiniz. Buna çoğunuzun karşı çıktığını duyar gibiyim. Yol tutuşun çok önemli olduğu ralli/otokros araçlarda lastikler hiç te kalın değildir, aksine İsveç rallisi gibi karda yapılan yarışlarda araçların lastikleri bisiklet lastiği genişliğindedr neredeyse (çivilidirler bu arada bunlar). Yoksa bizim standard motosiklet veya otomobillerimizden defalarca daha güçlü motorlara sahip ve çok daha hızlı olan araçlarda çok kalın lastikler kullanılıyor olurdu. Halbuki Formula 1 arabalarda dahi lastikler hiç te o kadar kocaman değildir.
Ayrıca şunu belirtmeliyim: Lastiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas alanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır.
Lastik basıncını düşürerek yüzeyi genişletmek asfalt gibi nispeten düzgün yüzeylerde hiçbir işe yaramaz. Sadece taşlı, kayalı, düzgün olmayan offroad zeminlerde lastikle zemin arasında kalan taş parçalarının çevresini sararak yuvarlanmayı önleyerek traksiyonu arttırır. Yani offroad durumlarda lastikleri biraz indirmek işe yarar. Düz zeminlerde ise lastiğin yanlış aşınmasına ve aşırı ısınmasına yol açar. Bu arada lastiğin ısınmasının yukarıdaki formüldeki sürtünme katsayısını arttırdığını ve bu yolla tutuşun artacağını belirtmek gerek.
Traşı kesip esas söylemek istediğim noktaya geleyim. Lastik basıncı ve yol tutuş arasındaki hemen hemen tek ilişki lastiğin ısısının artması veya azalmasıdır. Dönen bir lastiğin ısınmasını sağlayan şey lastiğin yere basan yerinde oluşan bükülmeler ve bunların yeniden düzelmesidir. Yani ısı lastik duvarında içsel olarak oluşur. Lastiğiniz düşük basınçta daha fazla ezilip büzülür ve fazla ısınıır, Sert bir lastik ise soğuk kalacaktır. Yüksek lastik ısısı ise sürtünme katsayısını arttırarak sürtünmeyi, yani yoltutuşu arttırır.
Yapacağınız şey kullanma kılavuzuna belirtilen lastikleri kullanmak ve belirtilen basınçta şişirmek. O kadar.
Üç boyoz bir kola
-
@Rigel
"Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."
bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
@Rigel
"Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."
bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş
Yanlış. Slicklerin yasaklanması yo tutuşu azaltmak, böylece araçları yavaşlatmak içindi. Slickler, oluklu (grooved) lastiklere kıyasla %14 daha fazla alanla yola tutunurlar.
-
Khutuck adlı üyeden alıntı
Yanlış. Slicklerin yasaklanması yo tutuşu azaltmak, böylece araçları yavaşlatmak içindi. Slickler, oluklu (grooved) lastiklere kıyasla %14 daha fazla alanla yola tutunurlar.
peki yazları neden slick lastik takamıyoruz günlük hayatta yaz lastiği olarak
hem Türkiye de hem avrupa da slick lastik yasak biliyorsun
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
@Rigel
"Ayrıca şunu belirtmeliyim: astiğin dişleri tabir ettiğimiz kanalların yol tutuşu üstüne kuru yolda hiçbir etkisi yoktur. Sadece ıslak zeminde temas aanındaki suyu uzaklaştırmaktır görevi o kanalların. Yani kuru asfaltta kabak veya dişli lastiğin tutuşu aynıdır."
bu yazınızda bu kısım doğru değil formula 1 de slick lastiği yasaklamalarının sebebi araç virajda kaymaya başlarsa toplamasının desenli lastikten çok zor olması imiş
Halısın dostum. Bu paragrafı sadece kanalların asıl görevinin suyun uzaklaştırılması olduğunu belirtmek için "kaba" bir yaklaşımla yazdım. elbette lastik ve yoltutuş fiziğinde birçok parametre rol oynamakta.
Bu arada şunu belirtmek lazım. Yarış araçları dışında hiçbir araçta slicks lastik kullanılmaz. Bu lastikler yola sakız gibi yapışırlar. Ama çok fazla ısıtıldıktan sonra bunu yapabilirler. Hatırladığım kadarıyla 80 derece cıvarında. Yani elle dokunulduğunda derinizi yakacak sıcaklıklarda.
Üç boyoz bir kola
-
osmaniyeli adlı üyeden alıntı
peki yazları neden slick lastik takamıyoruz günlük hayatta yaz lastiği olarak
hem Türkiye de hem avrupa da slick lastik yasak biliyorsun
Çünkü slick lastikler 100-120 derece sıcaklıklarda en iyi yol tutuşu sağlar, o sıcaklıklara dek normal lastiklerden daha az yol tutuşa sahiptirler. Ayrıca yoldaki toz, çakıl gibi şeyler anında yol tutuşu bozar, yere bir damla yağmur düşse fren mesafeniz 30 metre uzar. Otomobillerdeki yaz lastikleri bile yağmurda kullanılabilmelidir.
-
Khutuck adlı üyeden alıntı
Çünkü slick lastikler 100-120 derece sıcaklıklarda en iyi yol tutuşu sağlar, o sıcaklıklara dek normal lastiklerden daha az yol tutuşa sahiptirler. Ayrıca yoldaki toz, çakıl gibi şeyler anında yol tutuşu bozar, yere bir damla yağmur düşse fren mesafeniz 30 metre uzar. Otomobillerdeki yaz lastikleri bile yağmurda kullanılabilmelidir.
hımm peki formula 1 de yol tutuşu azaltmak için lastik ebatlarında neden değişiklik yapmadılarda slickleri çıkardılar bu soruyu bil sana 10 puan vericem
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)