Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
2. sayfa BirinciBirinci 12

Lastik basıncı yol tutuşu nasıl etkiler?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #21
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Çünkü daha küçük ebatta bile olsalar slick lastikler daha parçalı aşınırlar, pist üzerinde daha fazla kauçuk parçası bırakır, bu da pist üzerindeki yol tutuşu iyileştirir. Lastikleri küçültmenin amacı yol tutuşu düşürmekken bu şekilde yol tutuşu arttırmak anlamsız olur. Daha küçük ebatlı slickler yerine oluklu lastikler kullanılması pistte lastik parçası birikmesini azaltarak ortalama hızı düşürmeye yarar.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    Rigel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Ekim 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Xmax
    Şu topiğimde de faydalı bilgiler vardı:

    Alıntı Rigel adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Lastik basınçları ve sıcaklığı ile ilgili internette okuduğum bazı makalelerin içeriğini sizler için özetlemek istiyorum. Çünkü bu soğuk günlerde yol tutuş ile ilgili sorunlar yaşıyorum. Sanırım siz de soğuk havalarda lastiklerin takozlaştığını, hemen patinaja girdiğini farkediyorsunuz. Aşağıdakilerin çoğu asfalt üzerinde seyir için geçerlidir. Emniyetimiz için çok önemli bu konuyu biraz irdeleyelim şimdi.

    Lastiklerin yolu tutuşunun, yani sürtünme katsayısının optimum olduğu bir sıcaklık vardır. Lastiğin yapıldığı maddenin yumuşayıp sürtünme katsayısının artması böylece mümkün olabiliyormuş, fazlaca ısınıp ta sakızlaşma da kaymaya yol açıyor elbette . Değişik lastikler için değişik sıcaklıklar sözkonusu. Örneğin Formula 1 otomobillerinin lastikleri yarış öncesinde 80 dereceye kadar ısıtılıyor, yarışta ise ulaştıkları ısı aralığı 100-110 derece santigrad olmalı. Oldukça sıcak yani. Bu sıcaklıların dışında performans çok kötü. Lastiklerin yolda giderken ısınmalarını sağlayan iki etmen var. Birincisi yolla olan gerçek sürtünme ve kaymalar. Yani elinizi hızlıca pantolonunuza sürttüğünüzde oluşan ısı. Isı kaynaklarının ikinci ve çok daha büyük paya sahip olanı lastiğin yola temas eden kısmının esnemesi ve bağlı bulunduğu lastik kısımlarında deformasyona yol açması ile oluşan fiziksel şekil değiştirmenin yarattığı ısı. Lastiği esas ısıtan bu deformasyondan oluşan ısı. En uygun yol tutuşu sağlayabilmek için lastikleri evin önünde elektrikli battaniyelere saramayacağımız için, ayrıca yarış takımlarındaki gibi bir lastik sıcaklığı ölçme aletimiz çoğumuzda olmadığı için pratik bir yönteme ihtiyacımız var.

    Bildiğiniz gibi (veya yeni öğreniyorsunuz) lastikler inikse çok daha fazla ısınır, çünkü basan kısım çok fazla yamulur. Fazla şişikse soğuk kalır, çünkü çok az esnemektedir. Düşük veya yüksek basınçla sürmenin, özellikle lastik sıcaklığına ve dolayısıyla yol tutuşa olağanüstü etkileri mevcut. Pek çoğumuzun düşündüğü gibi inik lastiklerin temas alanı büyük olduğu için tutuşu arttırdığı fikri yanlıştır. Aksine yeni trend yağmurda, karda lastiklerin basıncının arttırılması gerektiği yönündedir (Ama bu, toprakta, cross country yaparken değişik bir şey, bilenler anlatsın). Lastik sıcaklığımızı ve optimum basınçta sürüp sürmediğimizi anlamanın basit bir yöntemi var: ön %10, arka %20. Biraz açalım şimdi..

    Bahsedeceğim yöntem dış ısıdan bağımsızdır. Yani kışın da yazın da aynı şekilde yapıyoruz. Bildiğiniz gibi ısınan hava genleşir ve basıncı artar. Bu fizik kuralını kullanarak sıcaklık hakkında bir fikir sahibi olacağız. Şöyle: Lastikler soğukken (yani hiç sürülmemişken) basıncı ölçüyoruz ve fabrika değerlerine getiriyoruz. Sevdiğimiz ve en çok kullandığımız virajlı filan bir yolda bir süre (bu süreyi öğrenemedim, ama kısa bir süre sonra sıcaklık bir dengeye ulaşıyor) sürdükten sonra lastiklerin soğumasına hiç izin vermeden hemen basınçları ölçüyoruz. Ön lastikte %10'luk, arka lastikte %20'lik bir artış gözlemeliyiz. Yani mesela ön için 32.5 psi demiş kitapçık, biz geziden sonra 36 psi ölçersek tam isabet. Eğer beklenenden düşük, mesela 34 ölçüyorsak lastik çok şişik demektir, biz o 32.5 başlangıç değerini düşürüp bir daha deniyoruz.Beklenenden yüksek geliyorsa lastik çok fazla deforme olup fazla ısı üretiyor demek ki, 32.5 başlangıç değerini daha yüksek tutuyoruz. Arkalar için de temel aynı, ama gezi öncesi ve sonrası arası fark %20 olmalı. Motosiklet kitapçıklarında önerilen değerler sadece tahmini ve yaklaşık değerler. Bize uygun değer üzerine etkiyen faktörler şunlar: Bizim ve aksesuarlar eklediğimiz motorumuzun ağırlığı, lastiğimizin yaşı, eskiliği, Türkiye'in yolları, sürüş stilimiz. Yukarıda tarif ettiğim %10-%20 kuralı bu tür değişkenleri elimine ediyor, yani o haldeki motorumuz için üstünde biz varken gerekli basınç değerlerini belirliyoruz.

    Bu yazımın biraz uzun, karışık ve teknik olduğunu kabul ediyorum ama lastik basınçlarını ayarlarken, hatta bunun içine en önemli unsur olan lastik sıcaklığı konusunu da katabilen en basit yöntem bu.

    Lastiğiniz düz bassın, şasınız açık olsun.
    Bu da link:

    http://www.motosiklet.net/forum/tekn...akliklari.html
    Üç boyoz bir kola

  3. #23

    Üyelik
    23 Ocak 2009
    Şehir
    Lnquɐʇsı
    Motosikleti
    gt250comet
    @rigel

    tşk paylaşım için doğru basınç ayarı benim de kafama takılan bir soruydu...
    [B]uǝǝɹƃ ǝʌıl[/B] :cat:

  4. #24
    ozan_bursa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Temmuz 2007
    Şehir
    bursa
    Motosikleti
    -
    Alıntı aya adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    karlı zeminlerde lastiklerin yere basan yüzeylerinin az olması istenir. bu nedenle ince tabanlı lastik kullanılır. nedeni ise, birim yüzeye düşecek ağırlığı artırmak. yani her bir lastiğe düşecek ağırlığı o lastikte geniş bir yüzeye dağıtmaktansa, daha dar bir yüzeye daha yüksek ağırlık sağlayıp bu sayede kara daha iyi gömülme ve karda tutunabilme istenir. yani bu kışın dağda yürüyüşe çıkan insanların ayağıan taktığı "leken"lerdeki mantığın tersidir. geniş tabanlı leken giyersiniz karda yürürken, neden? çünkü ağırlığınızı geniş bir yüzeye yararsınız ve bu sayede kara batmazsınız. 5 cantim genişliğindeki bir ayakkabı tabanı ile kara basarsanız daha çok batarsınız. ama 20 santimlik lekenle basarsanız daha geniş basar, batmazsınız. araçlarda ise yürüyüşün tam tersidir. yani kara lastiğin batması gerekir ki, tutunsun. bunun için de tabanlar mümkün olduğunca inceltilir, birim yüzeye düşen ağırlık artırılır ve böylece örneğin arka lastiğe düşecek ağırlık 75 kilo ise bu 75 kiloluk ağırlığı 5 cantimlik geniş bir yüzeyde yaymak yerine, 2 cantimlik dar bir yüzeyde yaymadan basarsınız. umarım anlatabilmişimdir...
    işte bu aynı mantık sayesinde 40 tonluk leopard tanklar insanların yürüyemediği çamurlu arazide çamura gömülmeden yol alabilmekte
    Kelimelerin anlattığı kadarım..
    Ne anlatırsam anlatayım anladığın kadarım...

  5. #25
    ozanzumrut - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Ocak 2009
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Honda CBF 150
    lastiklerinin üzerinde max ps yazar ordan bak ama yazandan az basman gerekecek orda maksimum en fazla basınç yazıyor.

  6. #26

    Üyelik
    07 Mayıs 2008
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Satılık 2009 .. Mondial UKH 100..
    beimde motorum yeni oldugu için basınçları biraz düşüktü.. 2 .3 gün öyle gezdim.. dün gce aklıma geldi gittim petrole hava basmaya.bagladım makinaya otamatik basıo die bekliom.
    Meğer adamlar kompressörünü kapamışlar makinanın akşamdan. bnmde ön lastik indi tamamen..

    200 m ilerideki petrolde bastırdım artık.. inanın çok farkedio. 1 de giderken bile 3 de gidiomuşum gibi hissettim kendmi motor şimdi daha rahat kalkıo ve dahada hızlı gitmeye başladı..

    yani lastikler inik oldumu motoru bayıyo...
    OO biliyor biliyor biliyorrrrrrrrrrrrrr:P:P:queen:

  7. #27
    sebastian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Mart 2006
    Şehir
    Şişli/İST.
    Motosikleti
    nexus500'den gsr600'e terfi etmişti bws100'e düştü
    lastiklerdeki hava basıncının az veya fazla olması da latiklerin aşınmasında büyük bir etkidir. en iyisimi nirojen bastırmak. tabiki onun etkisi de lstiğiniz patlayana kadar. bu gazın özelliği, kuru hava olmasıdır. normal hava gibi içinde nem barındırmamaktadır. bu sebeple soğuk veya sıcak havalardan etkilenmeyip basıç oranı değişmemektedir.

    mesela sıcak havada bastığın 32 lik bir basınç soğuk havalarda 34-35 gibi gösterebilir. çünkü havadaki nemden dolayı, basınç genleşerek hacmi değişir.

  8. #28
    TheNightHawk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Haziran 2010
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Yamaha Tracer 700
    Nitrojen motorsiklette lastiğin zor ısınmasına neden olmaz mı?


    REKLAM ALANI
2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)