Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Sıkıştırma oranları aynı olan Motorlarda;

    Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
    Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az

    Buna göre Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi nasıldır?

    benim bikaç teorim var ama emin olmak istiyorum,hem bilmeyenler öğrenir
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    4zamanlılar için yazıyorum
    benim favorim hp si yüksek makinedir ve
    hp grafiğinden ne kadar devirde kaç hp üretiyorsa yakıtı da o devir de o kadardır
    uzun stroklu 125 cc den az devir üretilir
    kısa stroklu 125 cc den çok devir ve çok hp üretilir
    kısa stroklu motorla eğer motosikletler aynı kilodaysa aynı devirde ve dişli oranlarında hemen hemen aynı yakıt tüketilir

    kısa stroklu çok devir ve dolayısıyla çok hpli 125 lik herzaman daha iyidir

    sözümün arkasındayım her türlü açıklarım
    zaten kısa stroklunun daha büyük piston çapı da olayı belli eder
    motoru torka göre değil beygire göre alırım(4 subaplı vb özellikleri katmadım)
    örnek:cbr 125:13.5 hp
    maxdevir:13000

    yada crf 150 4 subaplı 12500devirde 22.5 hp

  3. #3
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    kısa stroklu motorla eğer motosikletler aynı kilodaysa aynı devirde ve dişli oranlarında hemen hemen aynı yakıt tüketilir
    bu dediğin kısa ve uzun stroklu makine kıyaslamasımı? sadece kısa stroklular için mi diyosun
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  4. #4

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    bu dediğin kısa ve uzun stroklu makine kıyaslamasımı? sadece kısa stroklular için mi diyosun
    kıyaslama olarak yazdım uzun strok daha az yakar diye bir şey pek yok
    daha devirsiz kullanıldığı için az yakar ama devir çeviremediği için gittiği hız bellidir

    mesela 125 lik kısa strokluyla 8000devirde son viteste 90 la gidiyorsan ve yakıt atıyorum 2.6 litreyse
    uzun strokluda da 8000devirde son vites 90 la giderken 2.6 civarı yakarsın

    ama kısa stroklu makine 11500devirde 135-140 yapar
    uzun stroklu 9000devirde 105 i geçmez veya 9500 devir de110 yapar zaten max beygiri de 10-11 beygirde kalır

  5. #5
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    kıyaslama olarak yazdım uzun strok daha az yakar diye bir şey pek yok
    daha devirsiz kullanıldığı için az yakar ama devir çeviremediği için gittiği hız bellidir
    uzun stroklunun piston çapı düşük,deviri az,torku fazla, senin dediğin durumda aynı şansımanları kullanmaları lazım o zaman haklısın ama 5. viteste kısa strok 7000 devirde 100 ile giderken uzun strok 5500de 100 ile gider, tork ve güç değerleri farklı olan makineler aynı dişliyi kullanmazki
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  6. #6

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    kısa strok devirli ve beygirli makine benim için daha iyi demek istiyorum daha fazla da yakmıyor demek istediğim

    ybr125
    Çap x strok 54.0 x 54.0 mm
    Azami Güç 7,800 dev/dk. 7.36 kW (10.1 BG)
    Azami Tork 6,500 dev/dk 9.5 Nm ( 0.97 kg-m )
    max hız:110-125

    cbr125
    çap*strok 58*47
    Azami Güç 10000dev/dk 13 hp
    azami tork: 8000dev/dk 10,1Nm
    max hız:125-150

    cbr125 ve ybr ile 90 la giderken cbr 125:2.8 litre ybr:2.5 litre yakıyor
    cbr biraz daha kilo olarak ağır olduğundan(138kg yakıt ve suyla) az fazla yakar son sürat cbr la gidfersen 3.5 litre yakar ybr ise 3litreyi geçemez o da hız farkından kaynaklanıyor
    ybr 122 kilogram

    ybryide çok beğeniyoruz tabii ki cbr 125 13 beygirle kısa strok büyük piston çapıyla hız olarak önde

    ybr de kaliteli ve ucuz parça ve 2.elde ki avantajı olan motor yanlış anlamayın

    buradan görüldüğü gibi torklar aynı hız farklı

  7. #7
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    cbr125 ve ybr ile 90 la giderken cbr 125:2.8 litre ybr:2.5 litre yakıyor
    cbr biraz daha kilo olarak ağır olduğundan(138kg yakıt ve suyla) az fazla yakar son sürat cbr la gidfersen 3.5 litre yakar ybr ise 3litreyi geçemez o da hız farkından kaynaklanıyor
    ybr 122 kilogram
    ybryide çok beğeniyoruz tabii ki cbr 125 13 beygirle kısa strok büyük piston çapıyla hız olarak önde


    yüksek strok daha az yakar çıkıyor burda,her makinenin son hızı çok yakar zati.
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  8. #8

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster


    yüksek strok daha az yakar çıkıyor burda,her makinenin son hızı çok yakar zati.
    evet ne kadar beygir o kadar yakıt devir arttıkça beygir artıyor ve yakıtta artıyor.(hp /devir grafiğinde)

    sabit 90 la giderken 2si de aynı yakar.cbr ile 13 hp üretmeye başlayınca yakıtı artıyor 140 la giderken

  9. #9
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    ne kadar ekmek o kadar köfte. tamamda 90la giderken nasıl aynı yakarlar ki? biri diğerinden 1500 patlatma daha az yapıyor, hemde daha küçük pistonla?
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  10. #10

    Üyelik
    21 Kasım 2007
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ne kadar ekmek o kadar köfte. tamamda 90la giderken nasıl aynı yakarlar ki? biri diğerinden 1500 patlatma daha az yapıyor, hemde daha küçük pistonla?
    cbr daha az devir çevirir çünkü 6 vites hadi onu da boşverelim
    cbr la ybr 90 la giderken ybr 0.3litre daha az yakar o da ağırlık farkından

    ybr küçük pistonla ve düşük torkla 90 la giderken aynı veya daha çok devir çevirir(dişli oranlarını saymazsak)

    edit:cbr 128kilo yazacaktım 138 olmuş ama ybr den yine de ağır bir motor

    sonuç olarak 0.3 litre fark olabilir 90 la sabit giderken 2 moto arasında onun sebebi de ağırlık hadi kısa stroklu 0.1 litre daha fazla yaksın sürtünme farkından o da göz ardı edilir

  11. #11
    ozan_bursa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Temmuz 2007
    Şehir
    bursa
    Motosikleti
    -
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Sıkıştırma oranları aynı olan Motorlarda;

    Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
    Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az

    Buna göre Çap & Strok ile Tork,Güç,Devir,Yakıt Tüketimi,Verim ilişkisi nasıldır?

    benim bikaç teorim var ama emin olmak istiyorum,hem bilmeyenler öğrenir
    Güç = Tork x Devir / 5252
    BG = Nm x devir / dakika

    devir arttıkça mekaniksel kayıplar artar
    bu sebepten yüksek devirlere çıkıldıkça sürtünme kayıpları fazlasıyla artar
    ama formüle baktığımızda ise tork sabit kalsa dahi devri artarsa güç otomatikman artıyor

    ama öyle bir nokta geliyorki devri daha fazla yükselttiğimizde ürettiğimiz güç sürtünmeye harcadığımızdan daha az oluyor


    aynı hacim ve sıkıştırma oranı olan bir motorda

    geniş piston, strok az ise > tork az ama sürtünme alanı da az dolayısı ile kayıpalr az

    dar piston yüksek strok ise > tork çok ama sürtünme alanı çok dolayısıyla kayıplar fazla


    misal

    hacim = pi x d2 x h / 4

    hacimler aynı olduğu için pi ve 4 ler sadeleşirse
    d1 kare x h1 = d2 kare x h2
    d1 = 2 ve h1 = 4 ise
    2 kare x 4 = 16
    burdan da d2 = 4 ise h2 = 1 olur

    yani
    bir tarafda
    2 birim çap ve 4 birim strokta bir piston
    diğer tarafta
    4 birim çap ve 1 birim strokta piston

    bunların sürtünme alanlarına bakacak olrusak
    piston cevresi x strok
    pi x d x h
    ilk piston 8 pi birim kare
    ikinci piston ise 4 pi birim kare

    yani ilk piston da sürtünme kaybı ikinci pistona göre daha fazla


    tekrar yazacak olursak
    ilk piston
    2 birim çap ve 4 birim strokta 8 pi birim kare sürtünme alanı kaybında bir piston
    ikinci piston
    4 birim çap ve 1 birim strokta 4 pi birim kare sürtünme alanı kaybında bir piston
    Güç = Tork x Devir / 5252
    BG = Nm x devir / dakika

    Piston Çapına göre Yüksek stroklu makinelerde devir az,Güç az,tork fazla
    Piston Çapına göre Düşük Stroklu makinelerde devir çok,güç çok,tork az

    yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
    ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
    ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az

    yani bu durumda tercih ikinci piston olur
    ama geniş piston çapı başka problemleri beraberinde getiriyor, en büyük problem kontrolsüz yanma, vuruntu


    gelelim verime

    dikkat ettiyseniz
    uzun yol ve ağır yük taşıyan araçlarının motorlarında devriler genelde 3000 d/d civarında
    gemiler trenler hep verim odaklı motor kullanıyorlar
    ve bunların hepsi düşük devir kullanıyor çünkü yüksek devirlerde sıcak gazların çoğu egzosdan atılıyor
    bu termik kaybın önüne geçebilmek için deviri düşük tutuyorlar
    ve bu makinalarda yer problemi yok
    halbukki motosikeltlerde yer problemi var
    ve verim bu kadar önemli değil


    kafaları biraz daha da karıştırmış olabilrim



    Alıntı osmaniyeli adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ybr125
    Çap x strok 54.0 x 54.0 mm
    Azami Güç 7,800 dev/dk. 7.36 kW (10.1 BG)
    Azami Tork 6,500 dev/dk 9.5 Nm ( 0.97 kg-m )
    max hız:110-125

    cbr125
    çap*strok 58*47
    Azami Güç 10000dev/dk 13 hp
    azami tork: 8000dev/dk 10,1Nm
    max hız:125-150
    güzel bri örnek var burada
    bunun üzerinden devam edeyim

    daha önce yazdığımı cbr ve ybr ye göre yazacak olursam eğer

    yani YBR tork fazla ama devir az olduğu için güç az
    ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
    CBR ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
    demiştim
    ve netekim cbr ile daha yüksek devrilere çıkılabilmiş

  12. #12
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Alıntı ozan_bursa adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
    ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
    ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
    bu cümlene takıldım. örneğinin ilk pistonunda sürtünmeden doğan kayıp 2.ye göre daha az ama devirleri işe katmamışsın galiba,1. pistonun sürtünme yüzeyi fazla ama 2. pistonun sürtünme yüzeyi yarısı olmasına rağmen birim zamanda bu yüzeye 1. ye göre 4 kat daha fazla sürtünecek, devrinin, strok 1/4 oranından ötürü. yani 1.de 2 kat sürtünme, 2.de 1 kat, 2. de 4 kat daha fazla sürtünme devri yani 1. piston 2 kat daha az sürtünme yapıyor. yanlışım varsa düzelt
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  13. #13
    ozan_bursa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Temmuz 2007
    Şehir
    bursa
    Motosikleti
    -
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    bu cümlene takıldım. örneğinin ilk pistonunda sürtünmeden doğan kayıp 2.ye göre daha az ama devirleri işe katmamışsın galiba,1. pistonun sürtünme yüzeyi fazla ama 2. pistonun sürtünme yüzeyi yarısı olmasına rağmen birim zamanda bu yüzeye 1. ye göre 4 kat daha fazla sürtünecek, devrinin, strok 1/4 oranından ötürü. yani 1.de 2 kat sürtünme, 2.de 1 kat, 2. de 4 kat daha fazla sürtünme devri yani 1. piston 2 kat daha az sürtünme yapıyor. yanlışım varsa düzelt

    belki ben de çok karışık anlatmışımdır ama sen deçok karışık anlattın
    anlayamadım kusura bakma
    ama ikinci pistonda sürtünme kayıpları daha az

    yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
    ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
    ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az




    bu arada bir açıklama yapayım
    strok denilen şey
    pistonun gidip geldiği mesafedir
    yani silindir yüksekliğidir
    yukardaki motorlara göre aynı devirde
    ilk motor 4 birim mesafe yol katederken ikinci motor 1 birim mesafe katedecek
    devri aynı ama dışardan psitonlara bakılırsa ilk motor daha hzılı gidip gelecek

    şöyle düşün
    yanyana iki bina var
    her iki binanın da bize bakan cephesinde dırşada asansör var
    soldaki bina 10 katlı asansör 5 kişilik
    sağdaki bina 2 katlı asansör 25 kişilik
    iki binadaki, asansörde
    zemin kattan en üst kada ve ordan da tekrar zemin kata aynı zamanda gidip geliyor (yani devir aynı ama strok farklı)

  14. #14
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    Alıntı ozan_bursa adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ama ikinci pistonda sürtünme kayıpları daha az
    yani ilk pistonda tork fazla ama devir az olduğu için güç az
    ve devir artarsa artan sürtünme kayıplarınıu karşılamakta zorlanacak
    ikinci pistonda ise tork az ama devri artma imkanı var ve artan devire karşılık sürtünme kayıpları ilk pistona göre daha az
    daha anlaşılır anlatmaya çalışıyım, aklıma takılan şu;

    bir silgiyle 4 satırı saniyede bir defa sürterek silmek mi silgiyi daha çabuk bitirir yoksa, 1 satırı saniyede 4 defa sürterek silmek mi daha çabuk bitirir? bende 2.de daha çabuk biter diyorum. bu bi teori tabi,mühendis değilim ben
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  15. #15

    Üyelik
    10 Nisan 2009

    otoser hafif mini dört teker kamyonet ?

    otoser.com.tr adresi direkt resmini açıyor..350 cc ,14 hp , benzinli ,çift silindir , iki zamanlı hava soğutmalı ligier motor (fransız).. istihap haddi ruhsatta 800 kg mış..

    bu araç (benzinli) km de 80-100 arası yakıyormuş ?
    max hızı 70 miş ?
    600 kg yükü rahat taşırmış ?

    benzinli bir araç ve yük çelişki değil mi ?
    600 kg bile abartılmış bir rakam değil mi ?
    işin sürekliliğini düşünürsek bu araç üzerinde 500 kg yükle kaç zaman idare eder ? bir yılın sonunda ne hale gelir mesela ?

  16. #16
    ozan_bursa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Temmuz 2007
    Şehir
    bursa
    Motosikleti
    -
    Alıntı solmyr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    daha anlaşılır anlatmaya çalışıyım, aklıma takılan şu;

    bir silgiyle 4 satırı saniyede bir defa sürterek silmek mi silgiyi daha çabuk bitirir yoksa, 1 satırı saniyede 4 defa sürterek silmek mi daha çabuk bitirir? bende 2.de daha çabuk biter diyorum. bu bi teori tabi,mühendis değilim ben
    peki ya silgiye uygulanan baskı aynı mı
    işin şakası bir yana
    senin verdiğin bu örnekte devirler aynı değil

    galiba karışıklık strok kavramından kaynaklanıyor oalbilir

    benim yaptığım açıklama
    aynı hacim ve aynı devire göreydi

    bir önceki mesaja ilaveler yaptım
    tekrar bri bakabilirmisin

    ben şimdi çıkıyorum
    akşama bakarım tekrar

  17. #17
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    ozan_bursa, mühendis değilim ama stroku biliyorum

    benim istediğim verim, aynı devirlerle ilgili değil, aynı tork ve güçlerle ilgili, zati strokları farklı olan aynı hacimdeki motorların aynı devirdeki verim karşılaştırmaları hiç sağlıklı olmaz.

    3000 devirde max torkunu veren bi motor mu daha iyi verim sağlar?
    6000 devirde max torkunu veren bi motor mu daha iyi verim sağlar?

    yani her ikiside 30nm tork veriyor. birinin piston çapı geniş olmasının yanında 3000 defa daha fazla patlama yapıyor.

    düşük devirlide yani strokluda devir daha az yani patlatma daha az, piston çapı daha küçük, benzin yanabildiği kadar yanıyor, yani istediği kadar genleşiyor.

    şimdi sıkıştırmaları aynı değime göre silindire püskürtülen karışımda hacimler aynı olduğu için aynı olmalı

    yine aynı motorların birinin 5000devirde ürettiği 20hp gücü diğeri 10000 devirde üretiyor. verim ne oluyor şimdi

    yani her motorun kendi max gücünü torkunu ürettiği devirlerdeki verim

    aynı devirlerdeki değil
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  18. #18
    denizcimuzaffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Kasım 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Beat ve denizciforesight :))
    Sevgili arkadaşlar,

    Güzel bir zihin jimnastiği konusu olmuş elinize sağlık. Ben de küçük bir katkı yapayım istedim. Mühendisliğin ana konusu en az devirde (hızda), en düşük sıcaklıkta, en düşük basınçta maksimum güç üretmektir (Yani tabiata en yakın şartlarda güç üretmek). İşin desturları bunlardır elbette ama insan ihtiyacına göre bunlardan bir ya da ikisi tercih edilir yani en az bir tanesi ihmal edilmek durumunda kalınır. Yüksek devir her zaman için verimin azalması anlamına gelir. Devir yükseldikçe, yanma havası dolgu verimi, egzost gazlarında tam yanmış karbon oranı azalır ve sürtünme ve buna bağlı ısıl kayıplar artar. Bizler için en önemli konulardan biri her zaman makinenenin az yakıt sarfiyatı ama buna rağmen güç-keyif oranının maksimumda olmasıdır. Belki biraz katkısı olabilir bu husular
    Poturdak

  19. #19
    solmyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Ağustos 2007
    denizcimuzaffer, doğru tabi bu verim olayını hesaplamak için biçok şeyi göz önüne almak lazım. devir arttıkça yanabilen yakıt azalacak,çünkü yanmanında bi hızı var, ee yakıta katalizör ekleyemeyeceğime göre,daha düşük devirde torkunu üreten motor daha verimli olur diye düşünüyorum. stroku küçük,çapı büyük olan motordada, biyele ve kranka çok fazla yük biner ki,patlamada üretilen genleşmenin bi kısmını düşük strokluya göre krank emer, sürtünmesinin daha az olacağını hala düşünmüyorum ozan hatta devirlendikçe sürme büyük stroktan daha az olacaksada, krankın emdiği güç artacak ve yine verim kaybı olacaktır. benim yazdıklarım max güç ve tork devrinin ilersi için değil, o devirleri geçtikçe elbette her motorda devir düşer
    motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı

  20. #20
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM
    Arkadaşlar motor teknolojilerinde yüzlerce farklı zımbırtı var, hangi motorun daha az yakacağına ilişkin ezbere bir formül söylemeniz olanaksız. Yanma odasını silindirik yaparsanız farklı, tepesini kubbe biçimli yaparsanız farklı, silindir başı 2 subap koyarsanız farklı, 4 koyarsanız farklı verim alırsınız.

    Örneğin Formula 1 motorları 22 bin devir çeviriyor, çok kısa strokları, yüksek beygir güçleri ve düşük torkları var; ancak aile arabalarından daha verimliler.


    REKLAM ALANI
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler