http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=rezonans
frekansları aynı olan birden fazla cisimden bir tanesinin harekete geçmesi durumunda diğerlerini de etkileyerek, birlikte güçlü bir
titreşim yaratmaları hali
periyodik bir kuvvetin dürtüsü altındaki bir sistem, salınımlar sergiler ve eğer dürtü frekansı sistemin doğal frekansına eşit ise, bu salınımların genliği sınırsız artma eğilimine girer. sonuç olarak sistem, belli bir genlikten sonra bütünlüğünü veya bulunduğu 'durum'u koruyamaz ve dağılır veya bozunur. buna rezonans denir.söz konusu sistemler ve dürtü kuvvetleri çok çeşitli olabilir: mekanik kuvvetler altındaki mekanik sistemler, elektrik veya manyetik kuvvetler altındaki elektriksel sistemler veya bir karışım olarak elektro-mekanik kuvvetler altındaki elektro mekanik sistemler; elektromanyetik kuvvetler altındaki atom, güçlü veya zayıf çekirdek kuvvetleri altındaki atom çekirdeği sistemleri gibi. daha somut örnekler olarak; örneğin deprem dalgalarının yol açtığı salınımlar altındaki bir bina, kesintili bir rüzgarın itkisi altındaki bir köprü, alternatif gerilim altındaki elektriksel bir sistem, mekanik kuvvet altındaki bir yay... teoriye göre rezonans sayesinde bir cismi paramparça etmek mümkündür.diğer bir teoriye göre hidrojen atomunu rezonansa getirmek tüm evrenin yok olmasına neden olur. ayrıca israfil adli melğin ufleyeceği sur un hidrojeni rezonansa getirecek frekansta olduğu düşünülür.
http://www.itusozluk.com/goster.php/rezonans
bir mekanik sistemi uygulanan periyodik bir kuvvetin frekansının sistemin doğal frekansına tesadüf etmesi halinde gerçekleşen yüksek genlikli salınımların gözlendiği durum. rezonans anında sönümsüz sistemlerde genlik teorik olarak sonsuza gider.
mekanik sistemlerde dışarıdan uygulanan periyodik kuvvetin frekansının sistemin özfrekansına çok yakın olması durumu
Eğer bahsettiğin olay şu belediye otobüslerinde, minibüslerde vs. fark ettiğin şeyse yukarıda açıklamasını verdiğim Rezonans hali olabilir. Örneğin, minibüste, otobüste yolcusun; durakta yolcu indirip bindirirken (genelde bu anlarda oluyor sanırım) kuvvetli bir titreme hissedersin, camlar titrer, ayaklarının bastığı yer titrer vs. işte bu anda sistem (yani araç) Rezonansa girmiş olur.
Bu anda fark ettiyseniz şoför gaz pedalına hafiften basar ve böylece motorun ürettiği titreşim, sistemin kendi öz frekansından farklı olur, üst üste gelmezler ve titreşim kesilir. Eğer kesilmezse sistemde hasarlara sebep olur.
Denizde oluşan dalgaları düşünün, belirli frekansla devam etmekteler. Örneğin her 5 sn. de bir dalga gelmekte, dışarıdan bir etki ile yine 5 sn. de bir aynı dalgadan üretsen ve aynı zamanlarda üst üste gelse dalganın yüksekliği artar. Dolayısıyla etkiyen kuvvet artar.
Şimdi bu durumun meydana gelmesi doğaldır. Yapacağınız şey sizinde söylediğiniz gibi hafiften gaz vermek veya gaz kesmektir. Sistem normale dönecektir. Başka bir şey önermeyeceğim. Sistemin doğal frekansını değiştirmen gerek ki bu araca müdahale etmeni gerektirir, tavsiye etmem ve nasıl yağılır bilemem de. Zannedersem dizayn aşamasında motorun Rezonansa girip girmeyeceği hesabı ya yanlış yapıldı ya da hiç yapılmadı. Belki de yapıldı ama en uygun olanı bu. Belki de bu yüzdendir.