Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

bir motorun çalışma prensibi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    twister1990 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Mayıs 2005
    Şehir
    çanakkale
    Motosikleti
    kawasaki ER6N
    bizler motorcuyuz.motosiklet kullanıyoruz.ama motosikletin nasıl gittiğini,motorunun nasıl çalıştığınıda bilmeliyiz.onu tanımalıyız.çoğu kişi motorun çalışma prensibini biliyordur.ama ben yinede böyle bir başlık açmak istedim.

    Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.

    Motorlar içten yanmalı ve dıştan yanmalı olmak üzere 2 ye ayrılır. Mesela, pek çoğunuz filmlerde görmüştür buharlı lokomotifleri ve buharlı gemileri. Bu buharlı makinelerin çalışması için sudan elde edilen buhara ihtiyaç duyuluyordu. Suyu buhara dönüştürmek içinse odun, kömür veya petrol gibi yakıtlar kullanılıyordu. Yakıt motorun dışında bulunan başka bir ortamda yanıyordu. Bu yüzden buhar makinelerine dıştan yanmalı motorlar denmektedir.
    İçten yanmalı motorlar ise yakıtın motor içinde yanma odası adı verilen sınırlanmış bir alan içinde yakılması ile enerji elde edilen motorlardır.benzin,mazot,lpg yakarlar. Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin); LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.

    Bizim kullandığımız motosikletler benzinli olduğuna göre,bizi ilgilendirende benzinli motorların çalışma prensibidir

    Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
    iki zamanlı motorların çalışma prensibi;
    Emme ve sıkıştırma;
    Bu motor tipinde emme ve egzos sübapları yoktur.Emme ve egzos işlemleri silindir içinde oluşan basınç farkları vasıtası ile yapılır.Piston yukarı hareket ederken,üst kısımdaki karışımı silindir içinde sıkıştırmaya başlar.Bu esnada pistonun yukarı hareketi ile krank bölümünde bir vakum oluşur ve karışım krank bölümüne dolar.bu karışım yakıt,yağ ve hava karışımıdır.Sıkışan karışım buji ile ateşlenir ve patmama oluşur.Çıkan enerji pistonu aşağı iter.
    Yanma ve Egzos;
    Pistonun aşağı itilmesi ile egzos çıkışı açılıp,emiş ağzı kapanır.yanma sonucu ortaya çıkan atık gaz,egzos borusundan atılır.pistonun hareketi ile aşağıda sıkışan karışım,taşıma cebinin açılması ile pistonun üst kısmına dolar.üst kısıma yeni karışım dolması ve egzos gazının tamamen atılması ile çevrim tamamlanır ve diğer çevrim başlar

    Gelelim 4 zamanlı motosikletlerin çalışma prensibine;
    4 zamanlı motorlarda 4 zaman vardır ve sırasıyla Emme, sıkıştırma, ateşleme ( genişleme,iş zamanı), egzos zamanıdır.

    1-Emme zamanı: Karbüratörden gelen benzin ve hava karışımı, emme sübabının açılmasıyla silindirin içine dolar. Bu sırada piston aşağı doğru inmektedir.

    2-Sıkıştırma zamanı: Emme ve egzoz sübaplarının her ikisi kapalı durumdadır ve piston yukarı doğru çıkar. Bu sayede benzin ve hava karışımı sıkıştırılır ve hacmi küçülür. Bu hacim küçülmesi aynı zamanda karışımın ısınmasına sebep olur.

    3-Patlama zamanı: Sıkışan ve ısınan yakıt karışımı, bujiden çıkan bir kıvılcımla yanar. Yanma ufak bir patlama şeklindedir. Patlamayla genişleyen karışım pistonu aşağı doğru iter. Motorun güç üretme zamanı burasıdır.

    4-Egzoz zamanı: Patlamayla aşağı inen piston, bu aşamada yukarı doğru hareket etmeye başlar. Yanmış gazların dışarı atılması zamanıdır artık. Piston yukarı çıkarken egzoz sübabıda açılır. Bu sayede yanmış gazlar dışarı atılır. Bundan sonra motor yeni bir çevrime başlar.

    4 zamanlı bir motorun çalışması

    evinden dışarı çıktığında marşına basıp çalıştırabileceğin bir motosikletin varsa eğer,bu birçok şeye değer...


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    kimi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Kasım 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda CBR 1000RR
    paylaşım için saol şimdiye kadar okuduğum en anlaşılır açıklama

  3. #3
    detrance - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Ağustos 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Yok (Hedefim: Yamaha Virago 250)
    aydınlatıcı bilgi için teşekkürler, grafiksel anlatımı her zaman tercih etmişimdir. yeni bir üye olarak, bu iki tip motor arasındaki kullanım/performans gibi farklar nelerdir onları merak ediyorum. Birbirlerine göre avantajları/dezavantajları nelerdir, yoksa 4 zamanlı her zaman 2 zamanlıdan üstün müdür gibi..teşekkürler

  4. #4
    LesPaul - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2005
    Şehir
    İstanbul/Çamlıca
    Motosikleti
    -Ducati Monster 696
    İkisi arasındaki aklıma gelen farkları da ben söyleyeyim:

    1. DÖRT zamanlı motorda, hareketli grafiklere bakarsanız, 1 kez patlama olması için piston 4 defa aşağı yukarı gidip gelir. İKİ zamanlı motorda ise 1 kez patlama olması için piston 2 kez aşağı yukarı gidip gelir. Bu noktadan da isimlerini alırlar.

    2. İKİ zamanlı motorda, Krank Milinin 1 devirinde bir kez patlama olur. Yani Krank Mili 1 tam turu tamamladığında 1 kez patlama olur. BU da direk Milin devriyle alakalıdır.
    DÖRT zamanlı motorda ise 2 devirde 1 kez patlama olur. İkinci kez dönerken emme veya egzos işlemini gerçekleştirir. Bu ikinci devirde patlama olmaz, krank mili motorun atalet kuvvetleri ve tekerlekten gelen dönme hareketiyle döner.

    3. İKİ zamanlı motorun her devirinde 1 kez patlama olduğunu söylemiştim. Bu da demektir ki, her devir İKİ zamanlı motorda 1 patlamayla desteklenir. Yani krank milinin patlamasız olarak dönmesi söz konusu değildir. Bu da demektir ki, motor DÖRT zamanlıya göre daha seri ve hatta daha güçlü olacaktır. Ancak her devirde patlama olduğu için İKİ zamanlı motor daha çok benzin yakar!!!

    4. DÖRT zamanlı motorda ise 2 devirde bir patlama gerçekleşir. Bu sebeple İKİ zamanlıya göre gücü daha azdır ancak İKİ zamanlıya göre daha az benzin yakar. DÖRT zamanlı motorun en büyük avantajı ise şudur: Patlama gerçekleştikten sonraki ilk turda tekrar patlama olmayacağı için piston tekrar yukarı çıkarken yanma gazlarının tümü pistonun yukarı gitmesiyle yanma odasından dışarı atılır. Tekrar aşağı inerken de uygun YAKIT+HAVA karışımı büyük kolaylıkla yanma odasına emilir. Yani EGZOST ve EMME işlemleri ayrı ayrıdır. Bu da motorun son derece stabil çalışmasını ve vuruntusuz çalışmasını sağlar. Çünkü yeniden patlama olacağı sırada 2 zamanlıda olduğu gibi yanma odası içinde Yanmış Gazlar kalmaz. Yanmış gazlar düzenli yanmaya engel olurlar. DÖRT zamanlı motorda böyle gazlar kalmayacağı için motor vuruntusuz çalışır, TAM YANMA gerçekleşir. Ve en önemlisi de, Yakıttan Alınabilecek Maksimum VERİM DÖRT zamanlı motordan alınır. Çünkü Yanma Odasına alınan yakıt maksimum düzeyde yanar. (%100 yanma diye birşey yoktur bunu da belirteyim. Bazı motorlarda %100 yanma sağlansa bile verim hiçbir zaman %100 olmaz.)
    cause suicide is painless / It brings on many changes / And I can take or leave it if I please, /
    and you can do the same thing if you please

  5. #5
    saykoshey - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Ocak 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Kawasaki Ninja ZX-12R, Hayane?
    Tam guzel, eline saglik ama birde resimleri aldigin siteleri kaynak olarak gostersen tam olacakdi.
    HER TÜRK ASKER DOĞAR

  6. #6
    Süper Moderatör Olcay Avşar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mayıs 2005
    Şehir
    İstanbul / Çekmeköy
    Motosikleti
    Honda NC 750X
    Anlatım için teşekkürler ama merak eden üyelerimiz "Faydalı Bilgiler" forumunda bu konularla ilgili oldukca doyuru bilgiler ve grafikler bulabilir.

    Bu arada bir not,
    Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
    Bu bilgi eksik, motorlar çalışma zamanlarına göre 3'e ayrılırlar ;
    2 zamanlı ve 4 zamanlı bildiğiklerimiz ve kullandıklarımızdır, bir de 3 zamanlı Wankel Motorlar vardır.





    Suzuki 1976 yılında bu motor tipi ile bir motosiklet üretmiştir :



    Mazda RX-7 otomobilde de bu tip motor kullanılmıştır.

    Kaynaklar ;
    www.obited.gazi.edu.tr
    www.aktuell-online.info/srv/wankel/

  7. #7
    praetorian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ağustos 2005
    Şehir
    İSTANBUL
    Motosikleti
    yok
    rx-8 de wankel motorlu..1.3 litre hacmınde motor 232 beygır uretıyordu..
    asya as 125t, honda cbr125, honda nx4 falcon, suzuki gsr 600, sırada?

  8. #8
    Seni unutmayacağız
    Nur içinde yat
    Ertuğrul_Öz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Ocak 2006
    Şehir
    Samsun
    Motosikleti
    Dışı büyük içi küçük sarı şey
    http://video.google.com/videoplay?do...=hamster+wheel

    Bu videoda yakın zamanda kullanılmaya başlanacak bir motor teknolojisinin tanıtımı var. Videoda görünen sorunlar giderildiği zaman yakında motosikletlerimizde bu motorları görebiliriz.
    [COLOR="Blue"]Ne Kadar Yükseğe Çıkarsan, O kadar Yüksekten Düşersin. [/COLOR]

  9. #9
    Mili - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Temmuz 2006
    Şehir
    Kadıköy-M.köy
    güzel paylaşımdı valla ben bile anladım yani teşekkür ederim
    Ben rehnedilmiş yelkovan gibi... hani akrep'i seven ama yüreği takvim yokuşlarında...

  10. #10
    ArdaTugay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Ağustos 2006
    Şehir
    çapa, fındıkzade
    Motosikleti
    Keeway ARN 150 cc
    emeğe saygı teşekkürler çok aydınlatıcı bi bilgiydi eline sağlık

  11. #11
    mabad - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Eylül 2005
    Şehir
    ist.
    Motosikleti
    yamaha fz6 fazer
    tebrik ederim bende makina muhendisiyim.motosiklet kullanıcıları icin cok faydalı olacagına inanınyorum.yazılarının devamını diliyorum.herkese saygılar

  12. #12
    SmirnouF - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2006
    Şehir
    Tekirdağ - Çerkezköy & Kırklareli - Pınarhisar
    Motosikleti
    ne bulursam gezerim xD
    İyi bi çalışma.Tşkrler
    Ayrıca Rx7 de wankel motor kullanıyo
    Bir Afrika Atasözü; Sular yükselince, balıklar karıncaları yer.Sular çekilince de karıncalar balıkları yer .Kimse bugünkü üstünlügüne ve gücüne güvenmemelidir. Çünkü kimin kimi yiyecegine “suyun akışı" karar verir. - Drift Religion

  13. #13
    detrance - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Ağustos 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Yok (Hedefim: Yamaha Virago 250)
    LesPaul ayrıntılı yanıt için teşekkür ederim, çok aydınlatıcı oldu

  14. #14
    karasahin24 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    20 Nisan 2006
    güzel eline sağlık

  15. #15
    PIERzig - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Xj6
    ehliyet kursundaki bilgileri anımsadım okurken


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler