MT-03'ün iki tekerlek arasındaki mesafesi hayli yakın. Motorun çok kıvrak oluşunun sebeplerinden biri de bu mesafenin kısa olması. Bu mesafenin kısa olmasının bir başka getirisi frenleme esnasında ağırlık transferinin çok kolay biçimde sağlanıyor olması. Fren yaptığımızda ağırlık ön tekere doğru parça parça transfer oluyor. Sabit hızla giderken, motorun ve sürücünün ağırlığını ağırlığı ön arka tekerler yaklaşık %50-%50 paylaşıyor. Ancak frenleme yaptığımızda arkadaki ağırlığın öne doğru kaydığını, ön amortisörlerin kapandığını gözlemliyoruz. Ağırlık öne doğru kaymaya başladığında paylaşım artık 50-50 değil 60-40, 70-30 gibi rakamlar olmaya başlıyor. Hatta MT-03'te ve spor motosikletlerde stoppie hadisesi, ağırlık transferinin sonucunda ön ark paylaşımının %100-%0 olması durumudur. Mt-03 ağırlık transferini çok hızlı yapabildiği için kolayca stoppie yapar. Tekerlek mesafesi daha geniş olan V-Strom gibi bir motosikletle ise bu hadise daha zordur.
Frenleri nasıl kullanmalıyız sorusu ağırlık transferinin ne işe yaradığıyla ilgili. Bu konuda eğitmenlerin verdiği klasik örnek şudur: Üzerinde bir kişi varken sandalyeyi sürüklemek zordur ama sandalye boşken daha kolaydır. Varılmak istenen sonuç şu: Ön teekere ne kadar ağırlık binerse ön teker yolu o kadar iyi tutar, o kadar güçlü fren yapılabilir. Bu ağırlık transferi gerçekleşmeden önce fren manetini hemen, cart diye, birden bire sıkarsak sandalye boşken sürükler gibi ön tekeri sürükler ve kaydırırız. Bu nedenle, limon sıkar gibi, önce yavaşça sonra basıncı artırarak, amortisörlerin kapanmasına ağırlık transferinin gerçekleşmesine izin verecek kadar "progressive" frenleme yapmalıyız.
Peki MT-03'ün ağırlık transferini hızlı yapması iyi bir şey mi? Evet ağırlık transferi ne kadar çabuk tamamlanırsa sert basınçla maneti sıkmaya o kadar çabuk başlayabiliriz. Ağırlık transferini daha çabuk yapan motosikletin durma mesafesi uzun amortisörlü, tekerlek mesafesi daha uzun olan motosikletlerden genel olarak daha iyidir.
Ağırlık transferi esnasında ön tekere binen ağırlık artıyor, böylece tutuş daha fazla artıyor bu durumda biz daha keskin, basınçlı olarak maneti sıkmaya başlayabiliyoruz. Güzel, peki arka tekerde neler oluyor? Arka teker ağırlık payını öne verdikçe yol tutuşunu kaybediyor. Kaybettikçe frenleme için harcayabileceği yol tutuşu azalıyor ve biz hala sertçe arka frene basıyorsak belli bir ağırlık transferi sonrasında yol tutuşunu kaybediyor ve kaymaya başlıyor.
Bir eğitmenin bahsettiği bir çalışma var: Almanya'da yapılmış. Bazı sürücüler sadece ön tekerle durma denemelerinde her iki frenle yapılan denemelerden daha çabuk durabiliyorlar. Normalde tam tersi olması beklenir. Her iki frenle durmak öğretilir zira. İkisi de aynı anda, ve ön fren artan basınçla. Çalışmada karşılaşılan durum şuymuş: Bazı sürücüler arka teker kaymaya başladığında korkarak ön freni normalde sıkacakları kadar artan ve yüksek bir basıçla sıkamıyorlar ve fren mesafeleri uzuyor. Ben kendi aldığım kapalı alan eğitiminde aynen böyle oldu. Sadece ön frenle stoppie yaparak daha kısa bir mesafede dururken; her iki freni aynı anda kullandığımda arka tekerin kayması sonucu ön frene basamamaktan dolayı fren mesafem daha uzun olmuştu.
Çaresi nedir? Eğitmenden öğrendiğim şu şekilde: Fren esnasında oturuş pozisyonu ve bakış doğruysa arka teker kilitlemesi düşmeye sebep olmaz. Metrelerce arka tekeri sağa sola kaydırıp düşmeden durabilirsiniz. Bu nedenle arka teker kaymasıyla ilgili bir şey yapılması gerekmiyor. Ön frendeki basıncı "progressive" artırmak, dizlerle depoyu tutmak, kolları gevçek bırakmaya uğraşmak ve ileriye kaçış noktasına bakmak, yere bakmamak gerekiyor.
Ben ne yapıyorum? Arka frendeki fren sıvısını azalttırdım. Artık pedal daha aşağıda çalışmaya başilıyor. Dolayısıyla ben azıcık bastığımda gerçekten azıcık tutuyor. Sert fren yaparken arka frene azıcık basıyorum, sonra da arkayı unutuyorum. Bütün dikkatim, gücüm odağım ön frende oluyor. Arkada kayma olsa bile ön frendeki basıncı artırıyorum. Ön kayarsa maneti bırakıyorum.
Gerçekten önümde bir şey varken birden bire durmam gerektiğinde genllikle kayma korkusu yüzünden ön frene yeterince güçlü basamıyorum. Kayma olduğunda maneti bırakınca yeniden tekrar manete basmaya başlamam ne kadar zaman olır onu bilmiyorum. Çalışmak pratik yapmak lazım.