Virajlarda limitlere yaklaşıyorsanız (ki şehir içinde asla tavvsiye etmem zira intihar etmek demektir) sözüm yok. Çünkü Crosser doğru yazmış limitlerinde kullanana sorun yok.
Ama bunu neden yazmak ihtiyacı hissettim;
İlk motorum olan Hyosung'un GT250R Shinko marka lastikleri vardı. Biraz yol yaptıktan sonra ısınması, tutuşu gayet güzeldi, bir eksiğini görmedim, bir sıkıntı da yaşatmadı. (şehir içi ve dışı limitlerde kullanım-45° yatırma falan yok tabi, riske girmedim)
Kısmete bak ki ikinci motorum Yamaha R6, üzerinde yine Shinko
Bu lastiklerle de epey kullandım. Çok şükür bir problem yaşamadım, yine aynı şehir içi ve dışı kullanım, 45° yatış yok, gereksiz riskler yok.
Ancak gel zaman git zaman duyduklarım ve hayal ettiklerim sebebi ile (sanki zamk sürmüşsün gibi gidecek sanıyoruz ya yeni lastik alınca) değiştirdim lastikleri. METZELER M5 peh peh lastiğe bak hele, kokusu bile bir başkaydı sanki, 1000 kağıt civarı param gitmişti takımına. Peki ne değişti? Size birşey söyleyeyim mi, hiç birşey değişmedi. Rossi gibi virajlarda savrula savrula dönmüyorsan, yarışçılar gibi lastiklerini viraj çıkışlarında tomar tomar toplatacak kadar gazlı çıkmıyorsan virajlardan 1000 kağıdı verdiğinle kalıyorsun.
Zira neye dayanarak söylüyorum,
yol tutuşu= %99 asfalt gerisi hikaye.
Ustalar düzeltsin, naçizane kendi tecrübem ve eğitimde hocalardan da asla lastik değiştir sözü işitmediğim için bu şekilde konuşuyorum. Adamlar diyorlar ki srüşünüzü düzeltin, hatalarınızı lastik vb. ile kapatmaya çalışmayın mantık bu.
Ama cesursundur, tekniğin 10 numaradır, benim 50 ile titrediğim yerde sen 100 le dalıyorsundur, elini öperim tecrübeye saygı duyarım. Ancak asfaltın parıl parıl parladığı, benden ekstra tutuş bekleme diye bağıran asfaltımızda Pirelli taksan ne kadar farkeder? 50 yerine 60 mı? 100 yerine 120 mi? Sürtünme kuvveti yüzey pürüzlülük katsayısı ile doğru orantılı artıyor. Cam gibi parlayan asfaltta tutunacak zerre diş yokken en iyi lastik olsa nasıl tutunacak, nereye tutunacak?
Tabi bunları söylerken insan tek doğru kendisinin ki sanıyor dolayısıyla ukelalık etmiş olabiirim şimdiden affola.
Aslında gönül ister ki trafiğe kapalı özel alanda parlak asfalt özel bir bölümde (bence en tehlikeli asfalt bu parlak olan mat olmayan asfalttır) profesyonel sürücüler bir çin malı veya benim Honda'da ki Duro ile, bir de Pirelli vb. ile limitlerde kullanıp ne kadar fark atıyor söylese.