Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

3d Yazıcı ile parça üretmek - yardım talebi

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    Zato - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Mayıs 2015
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    xvs 650 dragstar
    Merhabalar, malum motosikletlerin bazı parçaları eskiyor, yıpranıyor vs. Bunları zamanla değiştirmek gerekiyor. Parçaları (en detay parçaya kadar) kolay bulunan marka/modeller için bu kolay bir işlem fakat aradığımız parçanın bulunmadığı ya da fahiş fiyatlara satıldığı durumlarda yapılacak bir şey yok mudur?

    Bu soruya yanıt ararken aklıma 3 boyutlu yazıcı çıktısı alarak bulamadığım ya da aşırı pahalıya satılan ve daha çok dekoratif özelliklere sahip parçaları üretme fikri geldi. Fakat bunun için çıktı alınacak parçanın boyutlarının kesin ve hataya yer bırakmayacak bir biçimde belirlenmesi gerekiyor. Tasarım ve çıktı aşamalarıyla ilgil kafamda bir soru işareti yok, tek sorun mevcut parçanın malzemesi, et kalınlığı ve boyutlarını net biçimde belirleyebilmek. Bu ilk bakışta kolay gibi görünse de kıvrımlı ve sökülmesi zor parçalar söz konusu olduğunda bir sorun. Sorularıma geelcek olursal ;
    - Daha önce 3 boyutlu yazıcıyla parça üretmeyi deneyen oldu mu? olduysa ne gibi sorunlarla karşılaştı?
    - parça boyutlarını saptamak, örneğin bir gösterge parçasının et kalınlığını ölçmek için ne gibi aletlerden veya pratik yöntemlerden faydalanabilirim?
    - 3 boyutlu yazıcı ile PLA veya diğer malzemelerden üretilmiş plastik parçanın krom kaplama aşamasında bir sorunla karşılaşır mıyım?

    Kendi durumumdan örnekle açıklayacak olursam, motosikletimin hız ve devir göstergelerinin krom kaplı çerçevelerinde kırılan yerler oldu. Bu yaklaşık 7 cm çapında çemberimsi, kıvrımlı bölümleri olan bir parça. malesef ayrı olarak satılmıyor ve çıkarılıp değiştirilebilir bir çerçeve uygulamadıkları için yedek parça alıp değiştirmek istesem komple gösterge setini değiştirmem gerekiyor. fiyatı da en ucuz bulabildiğim 200 küsür dolares. Tahminen ince metalik bir malzemeden yapılmış. Bu parçayı 3 boyutlu olarak çizdim ve 3 boyutlu yazıcı çıktısı alıp daha sonra krom kaplayıp eskisiyle değiştirmek istiyorum. çizim ve çıktı alma aşamalarında bir sıkıntı yok aynı parçayı çizebiliyorum fakat malzeme metalden plastiğe dönüşeceği için et kalınlığını nasıl tam olarak ölçüp ne kadar değiştirmem gerektiğini kestiremiyorum.

    Konuyla ilgilenenlerin fikirlerini bekliyorum, bu sayede belki bulamadığımız ya da yüksek fiyatlı parçaları 3 boyutlu yazıcı çıktısıyla üretmek için bir bilgi birikimi oluşur.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    11 Eylül 2012
    Şehir
    Türkiye
    Motosikleti
    Yamaha X-Max 250
    3 boyutlu yazıcıların tarayıcılı olanları da var, bu şekilde hatasız kopyalama yapılabilir. Ama tabii sadece dıştan. Diğer türlü sanırım parçanın orjinal dosyasını bulmak gerekiyor.

  3. #3
    okanbagiscan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Eylül 2016
    Şehir
    İstanbul Kartal
    Motosikleti
    Benelli TRK 502
    3D Tarayıcılar var dediğiniz şekildeki parçaları çizebilmek için.Fakat bir tane için astarı yüzünü geçer.3D yazıcıdan çıktıktan sonrada parçayı çok iyi tesviye etmek gerekebilir.

  4. #4

    Üyelik
    10 Ağustos 2013
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Dominar 400 UG
    Üniversite projesi için baya haşır neşir olduk 3D print mevzusuyla. Materyali katman katman bastığı için iplik gibi sökülüyor. Oldukça da masraflı bir mevzu. Orjinali gibi sağlam olsun dersen et kalınlığını iki katına yakın yapman lazım. Konunun tamamını okuyamadım ama spesifik bi soru varsa pm atabilirsin. Sık giremiyorum gözden kaçıyo konular

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:38 ----------

    Bu arada sanayide tampon lipi, spoiler gibi parçaları fiber döküm ile üreten yerler var bu method senin için daha sağlıklı olur diye düşünüyorum. Eski parçayı götür kalıbı için kullansın.

  5. #5

    Üyelik
    21 Ağustos 2017
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    Honda Forza 250
    Mümkün ancak yapmak istediğin şey maliyeti çok şişirecek birşey, benim tavsiyem el becerin iyiyse o kırık parçadan kalıp almaya çalış ve fiberglass yada carbonfiberden yap. Tabi orjinalinin fiyatı ne kadar bunuda göz önünde bulundur. Fiberglasstan yapayım desen fiber kumaşı, reçinesi ve macun boyası yine 100tlye çıkacaktır ama 1den fazla şey yapabilirsin bu malzemelerle.

  6. #6

    Üyelik
    05 Haziran 2007
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    KTM 990 SMT 2010, Triumph Tiger 800 2014
    3d print hizmeti veren internet siteleri var, modeli gönderiyorsun çıktıyı geri gönderiyorlar. Çok pahalı bir hizmette değil. Sıkıntı parça çok inceyse dayanıklı olmayacaktır, 3d printte gördüğüm ince yerler kolay kırılabiliyor.

  7. #7
    Zato - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Mayıs 2015
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    xvs 650 dragstar
    amaç seri üretim olmadığı için, ihtiyaca yönelik muhtemelen bir veya iki ürün çıkartılacağı için fiberglass kalıp almak vs hem vakit anlamında daha zorlayıcı olur diye düşündüm. Sanayideki bu işlerle uğraşanların nazı niyazı da cabası, bir tek ürün için kimse uğraşmak istemiyor. 3d yazıcı çıktısı bu tip tek ürün işlemleri için çok daha pratik ve ucuz aslında. yani 7-8 cm çapa sahip bir parçayı 15-20 tl ye çıkarabiliyoruz. Üstelik şimdi yeni malzemelerle daha pürüzsüz bir yüzey de verebiliyor yeni nesil 3d yazıcılar.

    Bu parçaları doğru bir şekilde 3d olarak tasarladıktan sonra bir yerde paylaşabilirsek, aynı modelde aynı parça ihtiyacı olan birisine sadece stl uzantılı çizim dosyasını indirip bir 3b yazıcı çıktısı veren yerden çıktı almak kalır.

    ilk deneme olarak motosikletimin kırılan gösterge çerçevesini çıktı alıp deneyeceğim. Ulaştığım sonuçları ve problemleri de yine buradan yazarım.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 16:29 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:27 ----------

    Alıntı drtayfun adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    3 boyutlu yazıcıların tarayıcılı olanları da var, bu şekilde hatasız kopyalama yapılabilir. Ama tabii sadece dıştan. Diğer türlü sanırım parçanın orjinal dosyasını bulmak gerekiyor.
    keşke daha önce birileri yapıp yüklemiş olsa ama bazı çok genel parçalar haricinde her model için bulmak imkansız gibi geliyor. 3b taraayıcı ise dediğiniz gibi gereksiz maliyet ve üstelik kırılmış bir parçada da işe yaramama ihtimali yüksek.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 16:31 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:29 ----------

    Alıntı cem_fb adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    3d print hizmeti veren internet siteleri var, modeli gönderiyorsun çıktıyı geri gönderiyorlar. Çok pahalı bir hizmette değil. Sıkıntı parça çok inceyse dayanıklı olmayacaktır, 3d printte gördüğüm ince yerler kolay kırılabiliyor.
    evet 3dhubs tan alıyorum ben de genelde çıktıları, dediğim gibi tasarım ve çıktı aşamasıyla ilgili hiç bir soru işareti yok, tek sıkıntı malzemenin ölçümünü tam yapabilmekte. Yani et kalınlığı, kıvrımlar, uzunluklar vs. Misal (farazi, egsoz olmaz tabi, sadece örnek olarak)), bir egzosun kıvrımlı parçasını düşünelim, bunun düz bir boru şeklindeyken olması gereken uzunluk, kıvrımın açısının kaç derece olduğu gibi ölçümleri parça üzerinde nasıl, hangi gereçlerle doğruya yakın yapabilirim?

  8. #8
    Akias - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Mayıs 2017
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hyosung GV250 Aquila 2016
    Kullanılan materyal, layer(katman) kalınlığı ve benzeri bir sürü unsur mevcut sadece 3d basılan parça sağlam olur mu olabilir olmayadabilir 3D tabancalar var ateş edebilen ve tüfekler için ara parçalar mevcut. Tabi gerçek bir tüfeğin gücüne dayanamıyor parça, dayanıklık tarafından örnek olsun size. ölçüm için 3D tarayıcı kullanmak ve 1e1 çalışma işinizi görebilir, pürüz pek sıkıntı olmaz makine desteklemese bile pürüzsüz yapma yöntemleri mevcut, bu parçalara ısı ve benzeri işlemlerden geçirilecek ise yapısı gereği kaldırmayabilir 3D cold casting(soğuk döküm) yöntemi ile de parçaya farklı bir görünüm kazandırabilirsiniz.

  9. #9
    tyrung - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Haziran 2014
    Motosikleti
    Monster 696, Vespa Primavera
    Benim 3 boyutlu yazıcım var. aynı zamanda 3B olarak modelleme yapabiliyorum.
    PLA sağlam bir malzeme değil, ABS bu konuda daha iyi fakat hem her makina desteklemiyor hem de koku çıkardığı için kimse tercih etmiyor.

    3B yazıcı ile ince levha baskı almanız pek mümkün değil.Ayrıca yoğun güneş altında ısıyla deforme olabiliyor.
    Motorda kullanan var. İnternetten bakarsan gidon başlarına koruma, mesnet üstü süsleme, kablo tutacağı gibi basit işlevli parçaları üretiyorlar.

    Bu parçaların tek seferde doğru çizilmesi mümkün değil. Deneme yanılmayla oluyor. Onu geçtiniz her parçanın makinaya verilirken ayarlanması var. Yanlış olursa sil baştan. Onu da geçtiniz baskı sırasında bi hata, elektrik dalgalanması veya masaya çarpılması yine problem. Parçaya göre 1 saat ile 20 saate çıkabilecek durumlar var.

    Çıktı aldınız herşey bitti mi ? Hayır Onun güzel görünmesi için sakin sakin tesviye edilmesi gerekiyor.

    İnternette güzel örneklere bakıp çok aldanmamak lazım, uzun uğraş gerektiriyor. Altta normalde alınan ilk çıktıları görebilirsin. Genelde her parça için özel ayar gerekiyor.




  10. #10
    mustafa_325 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2010
    Şehir
    istanbul-kocaeli
    Motosikleti
    Pulsar RS 200 - Thriumph TİGER 800
    3D yazıcı ile ürettiğin plastik parça enjeksiyonla üretilmiş orjinal parçadan çok daha dayanıksız olur. Et kalınlığı da ince olduğu için motorun titreşimiyle kırılır gider.
    Hazır bir plastik levhadan parça keserek yaparsan yeterli dayanımı elde edebilirsin.

  11. #11
    Zato - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Mayıs 2015
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    xvs 650 dragstar
    Alıntı tyrung adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Benim 3 boyutlu yazıcım var. aynı zamanda 3B olarak modelleme yapabiliyorum.
    PLA sağlam bir malzeme değil, ABS bu konuda daha iyi fakat hem her makina desteklemiyor hem de koku çıkardığı için kimse tercih etmiyor.

    3B yazıcı ile ince levha baskı almanız pek mümkün değil.Ayrıca yoğun güneş altında ısıyla deforme olabiliyor.
    Motorda kullanan var. İnternetten bakarsan gidon başlarına koruma, mesnet üstü süsleme, kablo tutacağı gibi basit işlevli parçaları üretiyorlar.

    Bu parçaların tek seferde doğru çizilmesi mümkün değil. Deneme yanılmayla oluyor. Onu geçtiniz her parçanın makinaya verilirken ayarlanması var. Yanlış olursa sil baştan. Onu da geçtiniz baskı sırasında bi hata, elektrik dalgalanması veya masaya çarpılması yine problem. Parçaya göre 1 saat ile 20 saate çıkabilecek durumlar var.

    Çıktı aldınız herşey bitti mi ? Hayır Onun güzel görünmesi için sakin sakin tesviye edilmesi gerekiyor.

    İnternette güzel örneklere bakıp çok aldanmamak lazım, uzun uğraş gerektiriyor. Altta normalde alınan ilk çıktıları görebilirsin. Genelde her parça için özel ayar gerekiyor.

    https://craftunique.com/i/g2VYmy0Y
    http://2015.igem.org/wiki/images/0/0...Stringing.jpeg
    https://blog-assets.pinshape.com/blo...r_ABS_TEST.jpg
    Abs gunes ısıgına daha dayanıklı diye biliyorum sonucta malzeme cıplak haliyla kalmayacağı, krom, boya, vernik vs gibi kaplama olacağı icin et kalınlıgı cok ince olmadığı taktirde dayanır diye tahmin ediyorum.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 21:36 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:32 ----------

    Alıntı mustafa_325 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    3D yazıcı ile ürettiğin plastik parça enjeksiyonla üretilmiş orjinal parçadan çok daha dayanıksız olur. Et kalınlığı da ince olduğu için motorun titreşimiyle kırılır gider.
    Hazır bir plastik levhadan parça keserek yaparsan yeterli dayanımı elde edebilirsin.
    3d enjeksiyon ile baskı yapan makineler de mevcut ve dayanımı ve uretim kalitesi daha yuksek ama henüz maliyetler baya yuksek. https://youtu.be/Ens_f2eSXYU

  12. #12
    mustafa_325 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Temmuz 2010
    Şehir
    istanbul-kocaeli
    Motosikleti
    Pulsar RS 200 - Thriumph TİGER 800
    Alıntı Zato adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    3d enjeksiyon ile baskı yapan makineler de mevcut ve dayanımı ve uretim kalitesi daha yuksek ama henüz maliyetler baya yuksek. https://youtu.be/Ens_f2eSXYU
    Videoyu izledim. Önce yazıcıyla enjeksiyon kalıbı basıp ardından enjeksiyon makinasına bağlayarak parçayı üretmişler. Bunu yapmak için 2 makina lazım yani. Biri 3B yazıcı diğeri plastik enjeksiyon makinesi. Normal enjeksiyondan farkı CNC'de çelik kalıp yapmak yerine 3B yazıcıda plastik kalıp yapmışlar.
    Hızlıca prototip üretip test etmek isteyen ar-ge merkezleri için uygun olabilir ancak 1 tane motosiklet parçası üretmek için ise hiç mantıklı değil. Çünkü normal enjeksiyondan maliyet olarak pek de farkı yok. Kalıbı üretip makinaya takmak asıl maliyet. E o kadar uğraşmışken 1 tane parça değil de 1000 tane enjeksiyon yap da toptancıya satar sürümden kazanırsın.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)