Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Kumda Sürüş Teknikleri...

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    09 Ekim 2005
    Şehir
    istanbul
    Arkadaşlar aramızda biliyorumki çok fazla sayıda olan SS çiler galıp geliyor tek tük de olsak Endurocular da var.Böyle bir bilginin önemli olacağını düşündüğümden sizlerle paylaşmak istedim.Çeviriyi Cekuu Erdem arkadaşım yapmıştır.Kendisine çok teşekkür ediyorum böyle yararlı birşeyi bizlerle paylaştığı için.

    Ulkemizde off road tekniklerini yazili bir metin halinde bulamiyoruz. Imkani olan surus egitimlerine katiliyor imkani olmayan deneme yanilma yoluyla ya da kulaktan dolma bilgilerle bir seyler yapmaya calisiyor. Orkun'nun sayesinde elime kumda surus tekniklerini anlatan ingilizce bir metin gecti. Bol bol vaktim olmasi nedeniyle bu faydali bilgileri sizinle paylasmak istedim. Yaptigim bir ceviridir, ceviri yanlislari olmasi pek muhtemeldir, elimden geldigince dogru cevirmeye calistim, bir fikir verir umarim. simdi surus teknikleriyle ilgili olan kismi cevirdim. daha sonra motorun ayarlari, yol zeminini okuma, ne tur ekipman tasimamiz gerektigi ile ilgili kisimlari koyacagim. Turkiyede ne kadar kumda surus yapiliyor bilmiyorum ama bi yerden baslayim dedim

    yazinin orjinalini 7 kez avustralya safarisini kazanan (6si motosikletle) John Hederics'e ait.





    MASTERING SAND (ride with confidence in sand)
    John Hederics passes on a few tricks and tips


    Zihinsel Hazirlik (Menthal Preparation)

    Surus de zihinsel hazirlik cok onemli. Eger duseceginizi dusunuyorsaniz, dusersiniz Kendinizi bir efsane gibi hissetmeniz lazim. Kumda surus cok zevkli bir olaydir ve bundan nefret ederek tadini cikaramazsiniz. Kum surusu tamamen kendine guvenle alakalidir. Kendinize guvenerek momentumu korumak, beyninizin frene bas cigliklarini bastirarak gazi acmak, relaks bir bicimde motorun altinizda hareket etmesine izin vermek. Yani kum ya da baska yuzey kosullarina negatif bir tutumla yaklasmamak lazim aksi takdirde daha tekeri dondurmeden savasi kaybetmis olursunuz.



    Gevsemek (Relax)

    Gidonu olesiye sikmak, tutunmak gozyaslariyla sonuclanabilir. Kum dogasi geregi gevsektir. Hareket eder, bazen akar, bazi bolgelerde sudan biraz daha fazla destek cikar. On teker gomulebilir ve hic bir sey kesin, guvenilir, tahmin edilebilir veya kontrol edilebilir bir his vermez. Bir surucunun yapabilecegi en kotu sey motoru asiri kontrol etmeye calismaktir. Motorun hareket etmesine, ani hareketlerine bir cizgide yuvarlanmasina (sanirim lastigin bi yol cizgisine kapilip onu takip etmesi) izin vermelidir. Bunu basarabilmek icin surucunun gevsemesi gerekir.

    Antreman yapmanin en iyi yollarindan bir tanesi tek elle surmektir. Gaz verdiginiz elinizle gidonu tutun –dogal olarak-, sol elinizide her ihtimale karsi gidonu hemen kavrayabilecek yakin bir mesafede muhafaza edin. Uzayan deneme araliklariyla buna bir sure calisin. Bir sure sonra goreceksiniz ki sadece sag elinizle bile gevsemis ve motor kontrolunuz altinda. Motosiklet serbestce saga sola hereket edecek ama bu hareketin guvenli olduguna dair sinyaller almaniz uzun surmeyecek.



    İkinci basamak ise butun vucudunuzu gevsetmeniz. Eger surucu gerginse kum surusu fazlasiyla yere yakin olur bu yuzden kumda surerken en iyisi arkaya oturmak ve gevsemektir. Hafifce geriye oturun, omuzlarinizi ve kollarinizi gevsetin ve gerektiginde dizlerinizle motoru kavrayin.

    Pozisyon

    Dizleriniz kumdaki en degerli varliginizdir. Evde arkadasinizla sunu deneyin; arkadasiniz motoru arkadan tutarken sizde peglerin uzerinde dengede durun, dizlerinizle birlikte tankdan hafifce uzaklasin. Arkadasiniz motoru saga sola sallasin, daha sonra dizlerinizle tanki/seleyi kavrayin (tutun) ve arkadasiniz deminki hareketi tekrarlasin. Cok net goreceksiniz ki dizlerle tutulmus motor milyonlarca defa daha stabil hale gelecektir. Gercektede surucu gidonu olesiye tutmaktansa dizleriyle daha fazla kontrol saglar. Bununda otesinde eger kollariniz gevsek olursa motoru gercek anlamda yonlendirebilirsiniz, 100 km ile giderken bu baya isinize yarayacaktir.



    Oturmak ya da ayakta gitmek kumun yogunluguna baglidir. Sert bir kum satih varsa arkaya oturup gevseyebilirsiniz ama yumusak ya da tumsekler varsa o zaman peglerin uzerinde ayakta olmalisiniz. Ayaktayken klasik atak pozisyonunu almalisiniz (atak pozisyonu: dizler hafifce kirik darbeleri abzorbe edebilmesi icin, dirsekler maksimum dayaniklilik icin acik, fakat vucudu hafifce arkada tutun). Buradaki amac on tekerligi batirmamak, yuzdurmek. Eger kum gevsekse kollarinizi uzatin ve govdenizi arka camurluga dogru kaydirin on kismin hareket etmesini (move around) saglayin ama yan granajlari dizlerinizle tutarak arkayida kontrol altina alin.

    Dogal olarak donusler cok farklidir. Hizli kum donusleri zevklidir ve yukarda anlatildigi gibi ayakta ya da oturarak virajlar alinabilir. Oturarak almak istiyorsaniz yapmaniz gerekenler; dirseklerinizi daha cok kontrol saglamak icin disari dogru acin ve on tarafi batirmamak icin gazi kullanin. Yavas donuslerde ise genelde yanilgiya dusulur ve iyi bir teknik buyuk farklar yaratabilir.

    ayakta gelin in the gear you will use to drive the bike through the turn( burada ne demek istedigi hakkinda en ufak bir fikrim yok), sonra oturma pozisyonuna kayin ve viraja girerken viraj icindeki ayaginizi one dogru uzatin. Bunu dogal, akici, hepsinin bir kerede gerceklestigi bir hareket haline getirene kadar calisin. Poponuzu sele ile deponun birlestigi kisma hizlica getirin daha sonra –burasi biraz garip olabilir- govdenizin gidonu gecmemesi icin vucudunuzun ust kismini geriye dogru yaslayin. Eger bunu yapmazsaniz one dogru giderseniz, on taraf gomulecek ve high side olacaksiniz, kum kaskinizdan iceri girecek, ayaga kalktiginizda asagiya dogru akacak, bu yuzden geriye dayanin (lean back).



    Agirlik cogunlukla viraj disindaki pegde olacak. Resimlerde Hedge arkadasimiz distaki pegde neredeyse poposu seleden cikmis durumda lastikleri kumun icinde maksimum cekisi kazanmaya calisiyor. İc kisimdaki ayaginiz one dogru uzatilmis durumda ve yerle temas etmiyor, sadece motoru tekrar yukari dikmekniz gerektiginde ayaginizi yere basin. Frende ve debriyajda iki parmak olacak. Virajin 3 de 1 gecildiginde gazi acin. Burda debriyaji birakmak yardimci olabilir ve motor homurdanir ve arka yere tutunur; bu on tarafi kesinlikle batirmaz ve kuma gomulmesinden kurtarir (stops is from tucking). Eger kuma gomulmeye baslarsa on tarafi havalandirmak icin gazi acin (iste burasi ah bir XR’im olsa diceniz an J )



    Bunlari dogru yapana kadar antreman yapmaya devam J kendinden emin viraj alin ve viraj hizinizi koruyun. Basiniza gelebilecek en kotu sey dusuk hizda dusmek ve hassas yerlerinizin kumla dolmasi J

    Momentum

    Kumda ne kadar hizli giderseniz o kadar stabil bir surus yakalarsiniz. Momentum sizi bir cok kotu durumda kurtaracaktir ve gevsek kumda motoru kumun yuzeyinde tutmak, gomulmemek onemlidir. Eger hareket halinde saplanmaya baslarsaniz tekeri olabildigince sert dondurmeye devam edin cunku gyroscopic etki sizi beladan kurtaracak dengeyi verecektir.

    Bir numarali kural, ayak peglerden ayrildigi zaman savasi kaybetmissiniz demektir. Kumda motoru yurutmek zor bir istir, gidona yuklenmek debriyajla oynamak gerekir. (yani kumda motoru itmek zor istir demek istiyor arkadas) Peglerin uzerinde kalkmak, gazi cevirmek balans ve momentumu kullanarak kendinizi tasimak cok daha kolaydir.



    Akilli okuyucular gazi bitirmeden once ne kadar gazi acik tutmamiz gerektigini merak edebilir. Guzel soru, gercekte gazi kisa araliklarla acip kapamak gerek. Araliksiz gidislerde ise 3 de 2 gaz acmak ve selenin arkasina dogru oturmak gerekir.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    F650NNN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Kasım 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    f650gs
    arkadaşlar motorsikletide araba gibi devirlimi kullanmak lazım yoksa devirfsizmi özellikle rodajda

  3. #3
    aprillacan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Kasım 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    aprilla RSV 1000 M
    Bir ss ci olarak zevk alarak okudum tşk ler rox
    Her yeni gün bi öncekini siler!!!

  4. #4

    Üyelik
    09 Ekim 2005
    Şehir
    istanbul
    aprillacan, Rica Ederim.Bu teknik bilgiler Enduro & Kros için.Ama her motorcunun içinde bir paarçada bu yatar heralde
    F650NNN, Kaç km deyken ? çok çok zorlamamak kaydıyla devirli kullanılabilir yağ ısındıktan sonra.

  5. #5
    CANGO - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Mayıs 2005
    Şehir
    gebze
    Motosikleti
    yamaha ybr 125
    aha ece kız hepsini nasıl üşenmeden yazdınki. valla bravo he. acayip sıkı motorcu olcan. benim 600f var biliyon onun için okumadım ne yalan söliim. cenk e selam söyle bye.

  6. #6

    Üyelik
    09 Ekim 2005
    Şehir
    istanbul
    CANGO, Oku abı oku her SS cının kı senınkısı sprt ıcın de bır endurocu vardır Doğru yolu bulun kardeslerım Basımın ustuen solerı a abıme selam

  7. #7

    Üyelik
    09 Temmuz 2005
    Roxanne, senin ve Cekuu kardeşimizin eline sağlık, süper olmuş

  8. #8
    patatessogan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Temmuz 2005
    Yazıyı çok güzel olmuş tercüme edip uğraşmışsınız,bir de yazının sahibi tam bir ss ci bu yazıyı dikkatealmak gerek bence devamı veya bu tarz yazılar elinde varsa eklemen çok iyi olur,devamını bekliyorum

  9. #9

    Üyelik
    09 Ekim 2005
    Şehir
    istanbul
    Yardımcı olabıldıysek ne mutlu bana ama gercek anlamda erdeme tesekkur etmek lazı burada

  10. #10

    Üyelik
    23 Şubat 2006
    faideli bi esr olmus.tesekkurlerler roxanne.rod stewart ha.iyidir.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler