Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Motoru yatırmak !..

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    29 Aralık 2009
    Şehir
    Blacksea
    Motoru yatırarak bırakmak(low-side) nedir?

    Genellikle kazayı önlemek için motor yatırılır diye bir inanış vardır..

    Bu aslında artık pek geçerli olmayan bir durumdur çünkü 1970lerdeki bu gerçek

    yeni lastikler, fren ve süspansiyon sistemlerinin devreye girmesiyle tartışılır bir

    hale gelmiştir. Yani artık geçerliliğini yitirmektedir.

    1960-70 lerde gerçekten son derece traksiyonu zayıf, her an patlayabilen ve

    patlamasıyla birlikte motoru feci bir yalpayla adeta yere vurmaya çalışan

    lastikler ve frenler dokunmaktan adeta korktuğumuz, biraz ölçüyü kaçırınca

    hemen kilitlenen ve savuran yapıları ile sürücülerini kazalardan kaçınabilmek

    için motorlarını gidiş yönünün gerisine , sağa yada duruma göre sola yatırarak

    yere indirmek zorunda bırakırdı. Ancak bu da çoğu zaman kırık kemikler, baş

    travmaları yada motorun hurdaya çıkması demekti.

    Şimdiki teknoloji ile duruş mesafeleri çok kısalmıştır. Yani eskiye göre

    durulamayacak mesafeler artık rahatlıkla durulabilir hale gelmiştir. Gelişen

    lastik sanayi sayesinde traksiyon çok iyileşmiş ve frenler disk sistemi ve abs

    ile son derece sıkı ve güvenli kullanılabilir hale gelmiştir. Yani artık eski

    günlerde motor eğitiminin bir parçası olan yatırma konusu geçerli değildir.

    Böyle bir konu artık ders olarak öğretilmemektedir. Esasen bu teknik o

    zamanlarda da büyük ihtimalle düştüm demek istemeyen motorcularının

    başlattığı bir masum yalandı belki de!

    Şu anda kazadan kaçınabilmek için bir çok eğitmen motorunuzun üzerinde dik

    kalmayı önermektedir. Çünkü lastiklerin yer tutunma gücü metalden çok daha

    fazladır ve büyük ihtimalle siz yattığınızda çok daha fazla bir hızla

    savrulacaksınızdır. Motoru bir kere yatırdığınızda artık nereye gideceğiniz ya

    da nerede duracağınız konusunda herhangi bir kontrolünüz kalmaz. Bu yüzden

    acil frenleme ve kıvırma tekniklerinde ustalaşmanızı öneririz.

    Belki korkuluklarının üzerinden uçacağınız bir köprü ya da köprüyol üzerinde

    yada bir uçurum kenarında alta kalıp bariyerlerin üzerinden aşağıya uçmamak

    için bu yapılabilir ama bu mutlak bir ölümden kurtulmak amacıyla ve ciddi

    yaralanmalar göz önüne alınarak sağ kalabilmek için yapılmış bir davranıştır.

    Yani artık alternatif yoksa mecburen yapılacaktır. Önemli olan ise bir kazayı

    önceden engellemektir.

    Motor devirme kazaları genel olarak iki sebebe bağlanır:

    1. Ön frenin gevşek olarak arka frenin ise sıkı bir şekilde sıkılması.

    2. Motorcu frenlemeyle kıvırma fiilini eş zamanlı yapar ya da kıvırmayı doğru yapmamıştır.

    Doğrusu ise her iki frenin birlikte kullanımıdır, şayet dönemeç alırken frenleme

    söz konusu olursa önce motoru doğrultun ve sonra fren yapın ama eğer viraja

    yatmış durumda frenleme mecburiyeti varsa frenleri çok yumuşak dozda

    kullanın ve gazı aynı yumuşaklıkla kesin. Bu karşınıza çıkan bir engelden kıvırma

    ile kaçış şansınız olmadığında yapılacak bir uygulamadır. Şayet kaçış şansınız

    varsa arka freni hassasça kullanıp motor dönüş hattını biraz daha

    kapatabilirsiniz ve böylece de engeli bertaraf edersiniz yok eğer hattınızı

    açarak geçmek uygunsa hafifçe ön fren uygulamasıyla motoru kaldırarak

    engelin dışından geçersiniz. Tabi kıvırma ile engeli bertaraf etme şansınız

    varsa bunu öncelikle kullanınız. Burada ki incelik kıvırma anında eş zamanlı

    olarak fren uygulaması yapılmaması gerektiğidir. Frenleme ya kıvırmadan önce

    yapılıp bırakılır ve kontra basılarak kıvrılır ya da kıvırma yapıldıktan sonra fren

    uygulanır. Kıvırma ile frenleme eş zamanlı uygulanmamalıdır.

    Her şeye rağmen motoru yatırma mecburiyetiniz doğarsa şöyle yapılır:

    1. Motoru yatıracağınız taraftaki, yani alt taraftaki bacağınızı motordan uzağa,

    dışa doğru alın. Düşüşte motorun altında kalmamalıdır.

    2. Motoru kendinizden uzağa itiniz, bırakınız gitsin. Motora asılmayın.

    3. Kayma anında yoldan çıkmaya, arkanızdan gelen trafiğin altında kalmamak

    için, yapabildiğiniz oranda çalışınız.

    4. Düşerken motorunuzu kurtarmaya çalışmayın. Motor yerine konabilir ama siz tekrar geri gelemezsiniz.

    5. Şayet teker yaparken motor denge noktasını aşar ve siz bunu kontrol

    edemezseniz motoru altınızdan itin gitsin.

    6. Yerde sürüklenirken başınızı kollayın, bedeninizi kasmayın, eklem yerlerinizin

    bir yere takılıp dönmemesine dikkat ediniz ve sakın tam durmadan bir

    ayağınızdan ya da kolunuzdan destek alarak kalkmaya kalkışmayınız. Bu kırık

    çıkık demektir çünkü o andaki kayma süratinizi doğru tahmin etmeniz olanaksızdır.

    Alpasrslan Kuzucu
    [B][COLOR="Purple"] Ne insanlar gördüm üzerinde elbise yok..[/COLOR][/B][B][COLOR="RoyalBlue"][COLOR="Blue"]Ne elbiseler gördüm içinde insan yok[/COLOR]..[/COLOR][/B]


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    siyahatmaca - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Mart 2009
    Şehir
    İstanbul-Üsküdar
    Motosikleti
    SYM HD 200 EVO
    Eyvallah, hayati bilgiler. Teşekkürler...
    Yollar size, sizler Allah'a emanet.....

  3. #3

    Üyelik
    23 Eylül 2009
    Şehir
    Sen bana bakma ben rüzgar gibiyim
    Motosikleti
    Yamaha Ybr 2011'Siyah
    Bugün gözümün önünde bi Honda 600 rr'ı Yatırdı bi abimiz galiba yatırmasa önündeki arabaya bindiricekti..

  4. #4
    volkanix - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Nisan 2009
    Motosikleti
    Ford Fiesta 1.5 2013
    motora ilk kez bindiğimde kalkış yaparken altımdan kaçar gibi oldu ve motoru çok yavaş olmama rağmen yatırdım
    dediğiniz gibi altında yağım kaldı ancak hiçbir şey olmadı çünkü motoru tutuyordum ellerimle
    aslında doğru bir şey değil ama motor yeniydi çizilmesini istemedim (ne salakça bir şey)
    ancak hiçbir şey olmadı
    olan tek şey motorun altında kalan ayağım değil de diğer ayağım hafif kızardı
    nedenini merak ederim hala?
    egzosun olduğu yer yere yattı o yüzden ezgzostan olamaz
    herhalde sarsıntıdan ayağım motora çarptı
    bu yatırma işi (düşme değil) moralimi çok bozmuştu
    bence en önemli şey bu morali yüksek tutmak
    bilgiler benim için çok faydalı oldu
    teşekkürler paylaşım için

  5. #5
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    01 Eylül 2009
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Hyosung GV 250
    Çok yararlı bilgiler, teşekkürler. Ama çin malı lastik (lastik denirse) kullanan motorlarda 70' lerin yöntemi halen geçerliliğini korur sanırım.

  6. #6
    Emrah.ark - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2009
    Şehir
    İstanbul,Büyükçekmece
    Motosikleti
    Hyosung Gt250R
    Çok yararlı bilgiler..Teşekkürler..
    [34 AY 0494] Büyükçekmece MT

  7. #7
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    08 Eylül 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    kawasaki er-5
    paylaşım için teşekkürler ama birde öyle anlardaki panik durumu herşeyi unutturmasa çok güzel olurdu


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)