Arkadaşlar VStrom sevdamı biliyorsunuz. Yaptığım hesaplara göre bu sene eylül ayında elimde 2007 model bir VStrom alacak birikimim olacaktı. Fakat banka hesaplarına bakınca birilerinin benim hesapları hortumladığı gerçeğiyle karşı karşıya kaldım. Neyse uzatmayayım. ABS konusunda da takıntım var. Alacağım motor ABS’li olmalı.
Evde otururken ölçtüm biçtim, acaba şöyle 8000-9000 YTL’ye BMW F650GS mi alsam diye düşündüm.
Parçası servisi pahalıdır vs. vs. derken bir çizelge hazırladım. Detaylı bir şey çıkınca ortaya, ben de herkes ile paylaşayım dedim.
Şuanki motorum Mondial MCT250, hepinizin bileceği gibi bir Çinli. Kafamı kemiren motor F650GS. Hayallerimi süsleyen motor ise DL650ABS. İşin boyutunu ilerletip, maliyetlere arabamı da ekledim.
Bu araçlarla ilgili genelde herkesin kafasında olan önyargıları sıralarsak :
MCT250; Çinli bir motor, çok arıza çıkarır, astarı yüzünden pahalıya gelir. Tamir masraflarıyla küçük bir Afrika ülkesinin açları doyurulabilir
BMW F650GS; Sağlam ve dayanıklı motordur, servis-bakım ve tamir maliyetleri el yakar. BMW motorun varsa servise götürürsün, o kadar çok para ödersin ki sonra gezmek için benzin parası bulamazsın. Benzin sarfiyatı çok düşüktür. Konumuz maddiyat olunca titreşim, tek silindir olaylarına değinmiyorum.
Suzuki DL-650; Sağlamdır, arıza yapmaz, kendini ispatlamıştır. Servis-bakım maliyetleri makul düzeydedir. Benzin sarfiyatı 650cc için son derece makuldür.
Honda Jazz; Honda Hayat Onda. Yaygın yedek parça , sorunsuz ve makul fiyatlarda servis, sınıfının en az benzin sarfiyatına sahip arabası.
Hesaplama şu şekilde. 5 yılda tahminen 50.000km yapacağım. Her vasıtanın bana 5 yıllık külfeti ne olacak?
5 yıl sonraki değer kaybı ne olur?
Çinli motoru 5 yıl sonra benzin döküp yakacağım kadar değer kaybedeceğini varsayıyorum. BMW’nin , DL650’ye göre daha fazla değer kaybedeceğini , arabanın hepsinden fazla değer kaybedeceğini öngörerek; F650GS için %40, DL650 için %35, Jazz için %45 değerlerini kullanıyorum.
Gelelim diğer maliyetlere;
Kask, mont, bot vs. gibi motosiklet ekipmanlarına 1200 YTL, Alacağım eğitimler için de 400 YTL öngörüyorum. Araba için hiçbir eğitim düşünmüyorum, nasıl olsa yollarda öğreniyoruz değil mi?
Sigorta, otopark, yol geçişleri, vergiler;
Çinli motorum için kaskoya gerek yok, nasılsa 5 sene sonra törenle yakıcam . Tam değerlerini bilmemekle beraber 4500YTL motorlar için, 3690 YTL araba için hesapladım.
Haftada 1 defa karşıya geçsem, arabayla da haftada 1 sefer 10 YTL otopark parası versem diyorum. ((50 * 3) + (4*12*10))
Vergilerden söz edecek olursak, 652cc ile üst dilimden vergi ödediğimiz F650GS’in yaşı geçtikçe çok korkutucu rakamlar olmuyor. 210 YTL F650GS için ödeniyorsa, 140 YTL de DL650 için ödeniyor. Trafik sigortası, muayene vs.
Gelelim en can alıcı kısıma. Bakım, Tamir giderleri.
Kime bir BMW’den bahsederseniz size servis ücretlerinin uçukluğundan, parçasının çok pahalı oluşundan bahseder. DL650’de ise daha makul ücretlerde servis hizmeti alırsınız.
MCT250 4000 km’de servise giriyor, her seferinde ortalama 120 YTL
F650GS 10.000 km’de servise giriyor, her seferinde ortalama 600 YTL
DL650 6000 km’de servise giriyor, her seferinde ortalama 250 YTL
MCT250 15.000 km’de ön arka lastik ister, ortalama 250YTL
F650GS 20.000 km’de ön arka lastik ister, ortalama 500 YTL
DL650 20.000 km’de ön arka lastik ister, ortalama 500 YTL
Ve MCT’nin her 5000 km’de (250 YTLlik), F650GS’in 16000 km’de (500YTLlik), daha yeni olan DL650’nin 20.000 km’de (250 YTLlik) bir arıza çıkardığı varsayımımı yapıyorum.
En nihayetinde araçların değer kaybını göz önünde bulundurarak satıyoruz. Ve Km. başına maliyet aşağıdaki gibi çıkıyor.
Bu tablodan çok kısaca çıkarabileceklerimiz.
Çinli bir motor size 5 senede 10.000YTL tasarruf ettirebilir. Söylenenlerin aksine Çin malı motorlar yukarıdaki tabloya göre diğerlerine göre daha ekonomik.
Herkesin BMW F650GS ile ilgili pahalı ön yargısı olmasına rağmen, DL650’ye göre daha ekonomik görünüyor. Servis maliyetinin yüksek olmasını , yaptığı yakıt ekonomisiyle dengeliyor.
Araba ile kıyaslandığında motosiklet ile 10.000YTL hatta 15.000YTL’ye kadar tasarruf ediyorsunuz. Demek ki artık işe motosiklet ile gidip gelmeliymişiz.
Biraz uzun oldu ama , zaman ayırdığınız için teşekkürler. Siz de verilere göre sonuçlarınızı paylaşabilirsiniz.
Son söz;
Motosiklet keyif işidir, hangisi seni mutlu ediyorsa, bin git. Ama kaskın takılı, koruman tam olsun.
Kazasız yolculuklar
Tufan Baydemir
Meteoroloji Müh.
Yazılım Uzmanı