Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Panik Fren Hakkındaki Düşüncelerim

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Öncelikle belirteyim amacım yeni bir tartışma başlatmak değil. Fren ve panik freni iki ayrı konu olarak görerek mevcut psikoloji bilgilerim ve bilim ışığında kesişen bazı noktalar hakkında fikirlerimi paylaşmak isterim.

    Motosiklette 2 tür psikolojik fren kullanımı var.

    1- Panik Fren
    a) Tehlikeyi sezinleyip bilerek yaptığımız frenleme
    b) İrkilme refleksiyle yaptığımız otomatik frenleme
    c) Gerçek panik frenleme

    2- Fren
    a) Durmak amacıyla yapılan frenleme
    b) Yavaşlamak için yapılan frenleme

    Panik Fren a) Tehlikeyi sezinleyip bilerek yaptığımız frenleme: Bu tür frenler tecrübe ile doğru orantılı. Siz herşeye dikkat eder kurallara uyarsınız ancak bazen bilincimiz açık olduğu halde aniden fren yapmamız gerekebilir.

    Panik Fren b) İrkilme refleksiyle yaptığımız otomatik frenleme: İnsani olarak herkes dalgınlık veya hata yapabilir ve sonradan hatasını fark edebilir veya çevreden aniden gelişen olaylara yine aynı bilinçli olma durumunda yapılan frenler.

    Panik Fren c) Gerçek panik frenleme: Benim asıl ilgilendiğim fikirlerimi cezbeden konu bu. Panik refleksi tetiklendiğinde ve kısa süre içinde karar vermek durumunda olduğumuzda çoğu hesabı beynimiz otomatik olarak yapar.

    Mesela beynin bir bölgesi karşıdan karşıya yaya olarak geçmek istediğimizde bize sormaz. Gelen araçların yaklaşık hızlarını ve o hızlarda karşıya geçip geçemeyeceğini hesaplar ve biz uygun aralığı yakaladığımızda karşıya geçeriz. Bu zamanla öğrenilebilen bir otomatik beyin refleksidir.

    Ancak bu panik bir geçiş değildir. Panikleme durumunda kararsızlık oluşur. Bilinçli hareketler devreden çıkar. Mantık ve düşünme kabiliyeti işlemez olur. Yolda yürürken biriyle karşı karşıya gelip bir süre geçememe durumunu herkes yaşamıştır. Köpeklerde bu durum aniden geri dönme hareketiyle zaman zaman karşımıza çıkabilir. İnsanlarda durum biraz daha farklıdır. Panik çözümü olmayan durumlarda ortaya çıkar ve aşırı horman salgılanmasına neden olur. Çünkü vücut sakin bir durumdayken aniden kan basıncının yükselmesi olağan bir durum değildir ve beyin hayatta kalabilmek amacıyla daha çok dış değil iç etkenlerle ilgilenmeyen başlar.

    Panik Fren öğrenilemez. Çünkü panik fren demek kaza kaçınılmaz demektir. Burada iki türlü panik durumu var. Sizin tüm duyularınız açıksa ve panik fren ortamı oluşmuşsa kazadan kaçınmak tabiri caizse şansa kalmıştır. Ne kadar iyi frenlerseniz frenleyin çarpışma kaçınılmaz olacaktır. Beyin neden size panik fren yaptırıyor? Çünkü hesaplamaları otomatik olarak çok dar bir zaman aralığında yaparak çarpışmanın kaçınılmaz olduğunu hesaplıyor ve bu hesabı araç ve hız tecrübenize oranla en mükemmel şekilde yapıyor. Yanılma payı neredeyse yok. (Sürüşte acemi değilseniz ve hız algınız normalse).

    Peki panik fren yapmasam ölmüştüm ne demektir? Bu durumda hesap sistemi tümüyle kilitlenmemiştir ve işliyordur. Ancak olabildiğince hızlı ve doğru frenlemeyle (şu meşhur 1000rr ile kazadan kıl payı kurtuluş videosundaki gibi) kazadan kaçınılabilir. Ancak bu panik değil doğru frenlemedir. Çünkü ileride bir aracın yola girdiği belli bir mesafeden algılanmaktadır.

    Panik fren örneği hukukçu gencin vefat ettiği kazadaki gibidir. Kazanın kaçınılmaz olduğu fark edilmiştir ancak burada panik frenlememek gerekir ki bunu yapabilmek için panik fren değil engelden kaçınma konusunda uzman olnması gerekir.

    Benim iyi bir müşterim vardı. Plastik firmasının sahibiydi. Motor kazasında vefat etti. Kaza Ferhatpaşa orman yolunda meydana geldi. Virajlı bir yolda dönüş yaparken tepe noktasının ilerisi görünmüyordu. Tepeye ulaşıldığındaysa aniden yola çıkan bir kamyon panik frene neden oldu. Karar verme süresinin insan yeteneklerini ve tecrübesini aşıyor olması durumunda yapacak bir şey kalmıyor.

    Çoğu panik fren kazasında engelden kontra ile kaçınmak veya çarpmak yerine şartlar müsaitse diğer seçenekleri uygulamak çoğu zaman daha faydalı olsada o anda buna karar verme seçeneği malesef bulunmuyor. Panikle baş etme diye bir olay yoktur. Bu korkuyu yenmekle de alakalıdır. Ben motordan düşüpte o korkuyu anında silebilen yetenekte bir insan henüz görmedim. Çünkü bunlar insanı insan yapan olgular. Duyguları silmek pekde mümkün değil. İstisnai olarak özel bir rahatsızlık durumunuz yoksa.

    Frenleme çalışması bol bol yapılmalıdır. Ancak panik fren çalışması? Evet fren tekniğiniz çok daha iyi oalcaktır. Ancak gerçek bir panik hali yaşamadan boş ortamda panik fren adı altında sert frenleme yapmanın size katacağı, yoğun trafikte yapılan sürüş çalışmasından daha etkili olamayacaktır. Çünkü bu durum beynin öğrenme ilkesine aykırıdır.

    Panik fren yapıyorsanız ve bu gerçekten istem dışı bir panik haliyse çarpışma kaçınılmaz demektir. Bunun yerine çarpmadan yuvarlanabilecek ikinci bir şans denenebilir.

    Refleks geliştiren, bakışları geliştiren ve motor yenteneklerini geliştiren tüm çalışmalar olmayan hayali panik fren çalışmalarından çok daha faydalıdır. Keith Code yılların motor yarışçılarının dahi halen korktuğunu hatta panikleyip virajlarda fren yaptıklarından söz ediyor. Kenan Sofuoğlu o sert düşüşten sonra uzun bir dönem ciddi düşme korkusu yaşadığını anlatmıştı.

    Amaç hayatta kalmaksa fren çalışmaları yapın ama panik fren çalışmaları yapmayın (kişisel araştırma ve düşüncelerimin sonucu). En güzeli gerçek trafik şartlarında bol bol sürüş yapmak ve refleksleri geliştirmektir. Panik fren adı altında beynimize öğretilen davranışı beyin nerede kullanacak? Panik frende motor hiç ama hiç iyi bir yere gitmeyecek ve durmayacaktır. Bu konuda büyük bir hata yapıldığını düşünüyorum ve araştırmalarımda bunu açıkça ortaya koyuyor.

    Panik fren durumunda iş işten geçmiş demektir. İşin doğrusu panik frene gerek kalmayacak şekilde sürüş yapabilmektir. Bir haberde Kartal TEM den E-5 bağlantı yoluna dönüşte yola akan su nedeniyle panik yaşayan ve düşerek hayatını kaybeden bir arkadaşımız vardı. Çünkü ne yaparsa yapsın o sudan geçmek zorundaydı. Sonuç kaçınılmaz seçenekler sunduğunda ve bu seçenek panik frenle sınırlı kaldığında başka alternatifler konusunda geliştirmek üzere çalışma yapmanın gerekli olduğunu düşünüyorum.

    Birde panik frene gerek olmadığı halde sürücünün algısındaki bakış, yorgunluk, hız algısı gibi yanlış veriler otomatik panik freni tetikliyor. Aslında doğru olan panik fren çalışması yapmak değil panik frenden nasıl korunuruz çalışması yapmak ki buda refleks ve sürüş tecrübesinin geliştirilmesiyle doğru orantılı.

    Siz hiç öleceğini anlayıp panik olmayan birini gördünüz mü? O zaman düşen uçak çalışması yaparak düşen bir uçakta sakin kalmakta mümkün olabilirdi...



    ---------- Mesajlar birleştirildi - 00:01 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:58 ----------

    Not: Buradaki yazılanlar tamamen kendi çalışmalarımın ve araştırmalarımın bir ürünü olup doğruluğunun herhangi bir garantisi yoktur. Lütfen sürüş stilinizi ve tekniklerinizi uzman görüşlere ve uluslararası platformlarda oluşturulan standartlara uygun kendi güvenliğinizi tehlikeye atmayacak şekilde gerçekleştiriniz.
    SürücüMen bunu beğendi.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    BatuhanK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ekim 2009
    Şehir
    İzmir
    Bazı noktalara katılsam da panik fren çarpışmanın kesin olduğu zamanlardaki ruh hali ile yapılan frendir cümlesine ve fren çalışmalarının, ''panik fren'' anlarında işe yaramayacağına katılmıyorum.

    İlk olarak şöyle bir örnek vereyim. Bir asker düşünün, hayatında ilk defa silahlı çatışmaya girmiş. Kafasının üstünden mermiler geçerken muhtemelen dizlerinin bağı çözülecektir. Ne attığı kurşundan hayır gelir ne başka bir şeyden. Bir de tecrübeli hayatında bunu onlarca defa yaşayan kişiyi düşünün. Heyecan olsa da ilk durumdaki gibi asla olmayacaktır.
    Fren meselesine gelirsek yeteri kadar fren çalışması yapmamış kişi için önüne çıkacak her durum panik haline dönüşebilir. Çünkü kişi ne motosikletin fren yeteneğini kullanabiliyor ne de zemindeki geri dönüşleri okuyabiliyor. Her geçen saniye durumu kontrol edemiyor ve düşüyor.

    Peki bu kişi, -çaktırmadan ikinci parta geldik- bol bol fren çalışsa, motosikletin fren kapasitesini ve tepkilerini bilse, defalarca ön veya arka tekerleklerini bilinçli kilitlemiş, her zeminde lastiklerin nasıl kilitleneceğini, hangi zeminde hangi tepkileri vereceğini öğrenmiş birisi ne kadar panikler? Paniklese dahi zaten bildiği ve yapabildiği maksimum frenlemeye yapacaktır.
    Kaza kaçınılmaz mı? Acemi arkadaş duran kamyona 45 km/s ile çarptı, acemi olmayan ise 20 km/s ile.
    Kesinlikle ama kesinlikle, kapalı alanda bilinçli yapılan fren çalışmaları, bir başkasının yön göstermesi ile yapılacak kaçış manevraları bu tür panik durumlarında çok etkilidir.
    Çünkü panik, çaresizlikten gelir. Ne kadar çok şey öğrenirsek o kadar az çaresiz oluruz
    OğuzÖztürk ve keremkrmn bunu beğendiler.

  3. #3

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı BatuhanK adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ...Çünkü panik, çaresizlikten gelir. Ne kadar çok şey öğrenirsek o kadar az çaresiz oluruz
    Çaresizlik çaresizliktir. Acemi birinin elbette çaresizlik durumları daha geniştir ama istediğiniz kadar usta olun çaresizlik durumları mutlaka olacaktır. Adı üzerinde çaresiz kaldığınız yani çarpışmanın kaçınılmaz olduğu durumlarda yapılan panik fren son çaredir.

    Ancak doğru fren kullanımı konusunda sizinle hem fikirim ki bunu yazıda da özellikle ayırdım. Fren çalışmaları yapılmalı. Değişik zeminlerde farklı hızlarda kontrollü ön arka fren kullanımı tecrübe edilmeli.

    Keşke bizimde devrilmeyen destekli bir motosikletimiz olsada onunla çalışabilsek. Ama panik durumunu beynimize yaşayıp yüklemedikçe hiç biri gerçek bir panik fren olmayacaktır.

    Aslında ypılan daha kısa mesafede daha güvenli durma çalışmasıdır. Panik fren değil...

  4. #4
    BatuhanK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ekim 2009
    Şehir
    İzmir
    Alıntı OğuzÖztürk adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çaresizlik çaresizliktir. Acemi birinin elbette çaresizlik durumları daha geniştir ama istediğiniz kadar usta olun çaresizlik durumları mutlaka olacaktır. Adı üzerinde çaresiz kaldığınız yani çarpışmanın kaçınılmaz olduğu durumlarda yapılan panik fren son çaredir.

    Ancak doğru fren kullanımı konusunda sizinle hem fikirim ki bunu yazıda da özellikle ayırdım. Fren çalışmaları yapılmalı. Değişik zeminlerde farklı hızlarda kontrollü ön arka fren kullanımı tecrübe edilmeli.

    Keşke bizimde devrilmeyen destekli bir motosikletimiz olsada onunla çalışabilsek. Ama panik durumunu beynimize yaşayıp yüklemedikçe hiç biri gerçek bir panik fren olmayacaktır.

    Aslında ypılan daha kısa mesafede daha güvenli durma çalışmasıdır. Panik fren değil...
    Panik fren çalışmalarındaki esas da aslında panik hali göz önüne alınarak yapılabilecek en etkili durmayı sağlamak. Örneğin hiç bir yarışta göremezsiniz arka tekerleği kaydırarak fren yapan birini. En iyi yavaşlamada tekerlekleri kaydırmamak gerekir. Fakat bir çok ''panik fren '' çalışmasında arka tekerlek kilitletilir. Çünkü panik anında yapacağımız şey budur. Kilitlememek için de uğraşırsak, bu sefer ön frendeki etkimizi kaybedebiliriz. Yani en azından benim beynim aynı anda 2 hatta 3 işi tam performans yapamıyor.

    ''Panik fren'' çalışmalarında yine sık sık bakışı düşürmemek gerektiğinden, ileriye bakmaktan bahsedilir ki bu da daha sonra kaçabilmek, dengeyi sağlamak, ve rahat hissetmek için gerekli. Yine panik fren çalışmalarında önerilen tek tek vites düşürmekle uğraşmak değil debriyajı sıkmaktır.
    Ve tüm bu diğer öğrenilen şeyleri refleks haline getirdiğimizde panik anında işleri en azından kontrolde tutabilir, yapabileceğimizi yapabiliriz.

    Bu arada çeşit çeşit fren çalışmaları yapılabilir; panik fren bunlardan yalnızca bir tanesi
    OğuzÖztürk bunu beğendi.
    Az silindir, çok iş

  5. #5

    Üyelik
    16 Eylül 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    gt250r
    1 kere gerçekten panik fren yapmak zorunda kaldim,Allah bir daha yaşatmasin.

  6. #6
    initial-D - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2013
    Motosikleti
    FJR 1300
    sen elini her frene attığında

    yere değil ileri bakıyorum
    gördüğüm değil gitmek istediğim yere bakıyorum
    virajdayım,motoru kaldırmak için arka frene dokunuyorum
    yokuş yukarı trafikteyim arka freni kullanıyorum
    dar alandan dönüyorken motoru dengelemek için arka freni kullanıyorum
    sert bir fren yapacağım ön tekerleğin kayacağını hissettiğim noktaya kadar(yada absnin gireceği noktaya kadar)
    sert bir ön fren yapacağım ve bu sırada arkanın hafiflemesini ölçeceğim
    sert bir arka fren yapacağım ve arka lastiğimi kilitleyeceğim, bakışımı yukarıda tutarak,dizlerimle depoyu tutarak düz bir çizgide kayacağım
    fren yaparken kollarımı ve bileklerimi rahat bıracağım
    tutuş kötü iken arka freni daha etkin kullanacağım
    dönerken ön freni okadar sert kullanmamalıydım
    arka teker kaydığında gidonu okadar kırmamalıydım

    .........

    gibi sayısı daha da arttırılabilecek cümleleri her fren yaptığında tekrarlarsan ve fren sonrası yaptığının işe yarayıp yaramadığının sonucunu sesli olarak söylersen kendi beynini eğitmiş olursun.

    gerçek panik frende kaza kaçınılmazdır dediğin durumdan kaçabilmen refleks haline gelmiş olacaktır.100de100 kurtulacağının garantisi yok ama bunları kendi kendine söylerek beyninde bir yere oturtursan refleksin olur ve ummadığın anda istemeden kullanırsın.

    300le giderken 100e düşmek için bile 3-4 saniye bir zamanın oluyor.beyninin hızı için 3-4 yıl demek.yukarda yazdıklarımı yapmayan ve senin gibi düşünen biri o hızda giderken otobanda meteor düşse zaten beynini kaçamayacağı bir kazaya hazırlamış olduğu için herşeyi baştan kabul edip ya ilk anda saçma bir fren hamlesi yüzünden düşecektir yada son noktaya göre freni etkin kullanamayıp durabileceği bir mesafe olmasına rağmen vuracaktır.

    ama bunları reflekse dönüştürrsem 300le giderken otobana düşen bir meteorda beyin saliseler içinde

    sertçe kombine fren yapıyorum,asfalt iyi durumda,şerit çizgisi üzerinde değilim
    meteor tam karşımda olsada o yokmuş gibi başım havada,bakışlarımı düşürmüyorum
    çok güzel dozajlıyorum ön daha fazla fren kaldıramaz,arka teker kalkmak istiyor
    yavaşladıkça frene baskıyı arttırabiliyorum arka teker hala kontrolümde
    kaçışı yapabileceğim kadar yavaşladım ve sağ şerittki boşluğa bakabiliyorum
    meteorun tozları yüzünden tutuş azalacak freni bırakıp ön tekerdeki yükü alıyorum
    sağ elciğe gerekli baskıyı verdim ve bakışım sağda
    hemen sonrasında sol ile motoru dik konuma getirdim

    ölmediğim için motoru güvenli bir yere çekip gidip bir selfie çekiyorum :D

    işte o saliseler içinde böyle okurken komik veya imkansız gelsede bunlar oluyor beyinde.

  7. #7
    mamitex - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ocak 2016
    Şehir
    Alanya
    Motosikleti
    Yamaha YZF R-125
    Alıntı kahraman1 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    1 kere gerçekten panik fren yapmak zorunda kaldim,Allah bir daha yaşatmasin.
    Amin dostum. 1 kerede ben yaptim panik fren arkadaşlarin dedigi gibi harbiden bir sey dusunemiyorsun o an. Zaten asfaltı opmustum. Allahtan kaskim ekipmanim tamdi sorun olmadi ufak ciziklerle atlatti motorda

  8. #8
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Gerçek fayda boş alanda çalışıp kısa mesafede durmaya çalışmakla olmuyor.

    Düşmeyen motorsiklet bulunan bir okulda fren çalışmak gerekiyor. Bundan sonra ortalama duruş mesafesinin yarıya düştüğünü yazıyordu bir araştırma.

    Motorsikletin ne kadar mesafede durabileceğinden emin, defalarca denemiş, bunu doğal hale getirmiş bir beyin gerçekten kurtarılamayacak bir durum olmadığı müddetçe panik moduna girmeyecektir.

    Yok bu imkan yoksa ABS.

  9. #9

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı initial-D adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    sen elini her frene attığında

    yere değil ileri bakıyorum
    gördüğüm değil gitmek istediğim yere bakıyorum
    virajdayım,motoru kaldırmak için arka frene dokunuyorum
    yokuş yukarı trafikteyim arka freni kullanıyorum
    dar alandan dönüyorken motoru dengelemek için arka freni kullanıyorum
    sert bir fren yapacağım ön tekerleğin kayacağını hissettiğim noktaya kadar(yada absnin gireceği noktaya kadar)
    sert bir ön fren yapacağım ve bu sırada arkanın hafiflemesini ölçeceğim
    sert bir arka fren yapacağım ve arka lastiğimi kilitleyeceğim, bakışımı yukarıda tutarak,dizlerimle depoyu tutarak düz bir çizgide kayacağım
    fren yaparken kollarımı ve bileklerimi rahat bıracağım
    tutuş kötü iken arka freni daha etkin kullanacağım
    dönerken ön freni okadar sert kullanmamalıydım
    arka teker kaydığında gidonu okadar kırmamalıydım

    .........

    gibi sayısı daha da arttırılabilecek cümleleri her fren yaptığında tekrarlarsan ve fren sonrası yaptığının işe yarayıp yaramadığının sonucunu sesli olarak söylersen kendi beynini eğitmiş olursun.
    Doğru olduğuna inandığım bir fikir. Buna psikolojide şartlı refleks deniyor.
    initial-D bunu beğendi.

  10. #10
    MazhaRR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Aralık 2015
    Şehir
    MANİSA
    Motosikleti
    Ybr200 ESD->R25
    Abi bu kadar uzun yazmayın ya okunmuyor.

  11. #11

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Gerçek fayda boş alanda çalışıp kısa mesafede durmaya çalışmakla olmuyor.

    Düşmeyen motorsiklet bulunan bir okulda fren çalışmak gerekiyor. Bundan sonra ortalama duruş mesafesinin yarıya düştüğünü yazıyordu bir araştırma.

    Motorsikletin ne kadar mesafede durabileceğinden emin, defalarca denemiş, bunu doğal hale getirmiş bir beyin gerçekten kurtarılamayacak bir durum olmadığı müddetçe panik moduna girmeyecektir.

    Yok bu imkan yoksa ABS.
    Kesinlikle katılıyorum. Düşmeyen yan destekleri bulunan motosikletler var ama Türkiye de hiç duymadım.

  12. #12

    Üyelik
    25 Ocak 2016
    Şehir
    İSTANBUL
    Motosikleti
    -
    Mesajim bulunsun.



    Mutlaka guzel yazidir,yillik izne cikinca okurum bi ara.

  13. #13
    Darkcity2000 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mayıs 2014
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    HONDA NC 750X
    Kas hafızası konusunu araştırmak gerek.. İstendiği kadar alıştırma yapılsın panik anında kas hafızası öne çıkıyor(muş)

  14. #14

    Üyelik
    28 Haziran 2013
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Forza 250
    Bir düzeltme yapayım panik fren yerine Emergency Brake, yani Acil Fren kullanılıyor literatürde. Paylaşım için teşekkürler. Bu alışkanlığı kazanmak için trafiğe kapalı alanda belirli aralıklarda fren çalışması yapmak gerekiyor. Belirli aralıkta kapalı alanda hakimiyet eğitimi de faydalı oluyor. Uzun süre motosiklet kullanmamışsanız bir nedenden , tekrar başlarken güzel oluyor eğitim. Hocanın tavsiyesi motor değiştirildiğinde hakimiyet eğitimini tazelemek yönünde.

  15. #15
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı MimTolga adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bir düzeltme yapayım panik fren yerine Emergency Brake, yani Acil Fren kullanılıyor literatürde. Paylaşım için teşekkürler. Bu alışkanlığı kazanmak için trafiğe kapalı alanda belirli aralıklarda fren çalışması yapmak gerekiyor. Belirli aralıkta kapalı alanda hakimiyet eğitimi de faydalı oluyor. Uzun süre motosiklet kullanmamışsanız bir nedenden , tekrar başlarken güzel oluyor eğitim. Hocanın tavsiyesi motor değiştirildiğinde hakimiyet eğitimini tazelemek yönünde.
    "Emergency Brake" Ingilizcede aralabalardaki el freni demek. Muhtemelen o yuzden genelde "panic stop" terimi kullaniliyor egitimlerde.

    Mutlaka faydasi olur her turlu calismanin. Ama dedigim gibi gercekten acil bir durum olustugunda tepki cok degisiyor. Tek basiniza motorsikletin limitine de yaklasamadiginiz icin ciddi ilerleme kaydetmek guc. Limiti gecmeden limitin nerede oldugunu ogrenmek imkansiz. O da dusmeyen motorsiklet olmadan edinilebilecek bir tecrube degil.

  16. #16

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı Darkcity2000 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Kas hafızası konusunu araştırmak gerek.. İstendiği kadar alıştırma yapılsın panik anında kas hafızası öne çıkıyor(muş)
    Çok isabetli bir tespit.

    Alıntı MimTolga adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bir düzeltme yapayım panik fren yerine Emergency Brake, yani Acil Fren kullanılıyor literatürde. Paylaşım için teşekkürler. Bu alışkanlığı kazanmak için trafiğe kapalı alanda belirli aralıklarda fren çalışması yapmak gerekiyor. Belirli aralıkta kapalı alanda hakimiyet eğitimi de faydalı oluyor. Uzun süre motosiklet kullanmamışsanız bir nedenden , tekrar başlarken güzel oluyor eğitim. Hocanın tavsiyesi motor değiştirildiğinde hakimiyet eğitimini tazelemek yönünde.
    Bir yanlış tercüme edilmiş kavramın karşı konulamaz gücüne bakar mısınız? Bana göre "Emergency Brake, yani Acil Fren kullanılıyor literatürde" tüm bu düşüncemi ve burada yazılanları tam olarak açıklıyor. Tebrik ederim paylaşımınız için...

    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    "Emergency Brake" Ingilizcede aralabalardaki el freni demek. Muhtemelen o yuzden genelde "panic stop" terimi kullaniliyor egitimlerde.

    Mutlaka faydasi olur her turlu calismanin. Ama dedigim gibi gercekten acil bir durum olustugunda tepki cok degisiyor. Tek basiniza motorsikletin limitine de yaklasamadiginiz icin ciddi ilerleme kaydetmek guc. Limiti gecmeden limitin nerede oldugunu ogrenmek imkansiz. O da dusmeyen motorsiklet olmadan edinilebilecek bir tecrube degil.
    Şu konuyu açtığım için yazılan az sayıda ama öz bilgi paylaşımları bana çok keyif verdi. Tecrübe ve düşüncelerini paylaşan herkese teşekkür ediyorum.

    Çok ciddi öneme sahip küçük ama etki ve sonuçları büyük bir kavramsal ayrıma sahip. Acil Fren çok daha isabetli bir çeviri. "Emergency Brake" panik ingilizcede panic değil mi zaten? Bunu çevirirken aslında acil durum freni olan bir kavramı neden panic fren olarak çevirmişler acaba? Panik gerçekten ölebileceğinizi hissettiğiniz anda yaşanan bir duygu.

    Acaba bu basit bir çeviri hatası mı yoksa birinin bir bildiği varda ondan mı böyl çevirmişler. İlginç geldi bana. Sonuçta uluslararası eğitim ve sertifikaya sahip o kadar eğitmen böyle ince bir detayı bilerek atlamamışlardır belkide.

  17. #17

    Üyelik
    28 Haziran 2013
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Forza 250
    Alıntı OğuzÖztürk adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çok isabetli bir tespit.



    Bir yanlış tercüme edilmiş kavramın karşı konulamaz gücüne bakar mısınız? Bana göre "Emergency Brake, yani Acil Fren kullanılıyor literatürde" tüm bu düşüncemi ve burada yazılanları tam olarak açıklıyor. Tebrik ederim paylaşımınız için...



    Şu konuyu açtığım için yazılan az sayıda ama öz bilgi paylaşımları bana çok keyif verdi. Tecrübe ve düşüncelerini paylaşan herkese teşekkür ediyorum.

    Çok ciddi öneme sahip küçük ama etki ve sonuçları büyük bir kavramsal ayrıma sahip. Acil Fren çok daha isabetli bir çeviri. "Emergency Brake" panik ingilizcede panic değil mi zaten? Bunu çevirirken aslında acil durum freni olan bir kavramı neden panic fren olarak çevirmişler acaba? Panik gerçekten ölebileceğinizi hissettiğiniz anda yaşanan bir duygu.

    Acaba bu basit bir çeviri hatası mı yoksa birinin bir bildiği varda ondan mı böyl çevirmişler. İlginç geldi bana. Sonuçta uluslararası eğitim ve sertifikaya sahip o kadar eğitmen böyle ince bir detayı bilerek atlamamışlardır belkide.
    Hiç teorik ya da kapalı alan eğitimi aldınız mı bilmiyorum. Ben zaten kelimeye takılmıyorum isterseniz zottirik fren deyin. Ama panik kelime anlamı olarak zaten ani dehşet duygusu , büyük korku demek ve o haldeyken kontrollü davranmanız imkansız. Ben gerek Honda'dan gerek Gis Akademi den gerekse de Rahmi Barutçu'dan aldığım teorik ve kapalı alan eğitimlerinde bize söylediklerini sizinle paylaştım.

  18. #18
    basto - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mayıs 2015
    Motosikleti
    CBF 1000 FA
    Çok kaliteli konu, teşekkürler

  19. #19
    Sj's - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Oncelikle bu konunun ABS ile alakali olmadigi farzedilerek konusulmasi gerek bence.

    Cunku yillara gore motosiklet fren kaliperleri ile ABS ve ABS olmayan fren kaliperleri ve ana on fren silindir kaliteleriyle ilgili cok onemli farkliliklar var.

    Cok basit bir ornek veriyorum: Su an satilan Yamaha 660 Tenere frenlerinin Yamaha'nin tum diger monoblok on frenlerinden ABS/ABSsiz daha iyi durdugunu iddia ederim.

    Bunun sebebi ana silindir ve fren blogunun basinc farki. Panik frende uyguladiginiz ani kuvvet acemiyseniz lastigi kitleyecek evet, ancak biraz tecrubeniz varsa fren kaliper ve silindir kalitesi cok sey degistiriyor.

    Cok genis bir konu, ama uzun sureli deneyimlerime dayanarak sunu soyleyebilirim: Baba yavas gidin Istanbul'da

  20. #20

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı MimTolga adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Hiç teorik ya da kapalı alan eğitimi aldınız mı bilmiyorum. Ben zaten kelimeye takılmıyorum isterseniz zottirik fren deyin. Ama panik kelime anlamı olarak zaten ani dehşet duygusu , büyük korku demek ve o haldeyken kontrollü davranmanız imkansız. Ben gerek Honda'dan gerek Gis Akademi den gerekse de Rahmi Barutçu'dan aldığım teorik ve kapalı alan eğitimlerinde bize söylediklerini sizinle paylaştım.
    2 farklı kapalı alan eğitimi 1 adet teorik eğitim aldım. Yıllar içinde uzun km ler yapan kişilerle uzun saatler sohbetlerimizde oldu.

    Kelime deyip geçmeyin. Kelimeler çok ama çok güçlüdür. Kelimelerin gücünü anlamadan insanı anlamakta imkansızdır. 1 kelimeyi değiştirerek çok şey değiştirilebiliyor. Bu apayrı bir bilim dalı. Semantik yani Anlam Bilimi oldukça eski bir bilimdir ve sadece bu etkilerle ilgilenir ve yapay zeka çalışmalarınında temelini meydana getirir. Detaylı bilgi için; https://tr.wikipedia.org/wiki/Anlam_bilimi

    Kelimenin sahip olduğu anlama ait olmasını inceler. Ama sizin aldığınız eğitimlerde de konunun önde gelenleride Panik yani acil durum freninin gerçek anlamını zaten aktarmışlar sizde bizlere aktardınız.

    Teorik bilgi sürüşe katkıda bulunuyor. Ben mesela okuduğum kitaplarda anlatılan test edilmiş güvenilir bilgileri yola aktarma gayretindeyim. Virajda kaçınma, gazın dengeli kullanımı ve etkileri, virajda arka fren kullanımı (farklı hız çizgi ve yatış açılarında), doğru fren kullanımı gibi teorik çalışmaları aktardığım yol sürüşümde kısa zamanda ilerleme kaydettiğimi düşünüyorum.

    Tüm bilgilerle birlikte her km de yol tecrübeme katkıda bulunuyor bunlar. Bu konuyu geyik olsun diye açmadım. Şartlı refleks sistemi panik frene odaklandırılırsa iyi olmayacağını düşünmekle birlikte acil durum frenlemesi kelimesini çok doğru ve yerinde buluyorum. Sadece bu konuyu açarak elde ettiğim bilgiler frenleme yeteneğimi bir üst seviyeye (boş alanda boş boş çalışmaktan öte) taşıyacaktır. Bu arada zaman buldukça boş alanlarda daha çok düşük hızlarda manevra, dar 8 çizme çalışması, hızlanıp düz çizgide frenleme gibi çalışmaları yapıyorum.

    Günlük kullanımda trafiğin elverdiği ölçüde yolda da faydalı çalışmalar yapıyorum. Canlı yol eğitimi gibisi de yok.

    Benim şöyle bir mantığım var; bir şeyi öğrenmeden önce veya öğrenirken o şeyi hızlı, kaliteli ve doğru öğrenmenin yollarını öğrenerek başlıyorum. Bu yaşıma kadar bu otokontrol ve öğrenim şeklinin çok sayıda faydasını gördüm. Kısa veya uzun her sürüşü bir eğitim olarak ele alıyorum.

    Yeni başlayan ve kendini geliştirmek isteyen herkesede öneririm.

    Paylaşımlarınız içinde tekrar teşekkür ediyorum.


    REKLAM ALANI
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)