Motosiklete Başlangıç
İyi bir motosiklet sürücüsü olmanın en temel gerekliliği MÜKEMMEL DENGE ve az da olsa FİZİKSEL YETERLİLİK'tir. Örneğin bisiklet sürmeyi bilmek temel şarttır. Çocukluğunuzda bir ara bisiklete binmiş olmanız yetmez, halen sürebiliyor olmanız gerekir. Bisikletle her iki elinizle de (sağ elle sağa,sol elle sola) sağa sola tam dönüşler yapabiliyor ,sekiz çizebiliyor olmanız gerekir. Bunları yapamıyorsanız Motosikletle bunları öğrenmeye çalışmak tehlikeli olacaktır.
Motosiklet herkese göre değildir.
Malesef aşırı kiloluysanız veya çok zayıfsanız da Motosiklet size göre olmayabilir. Motosiklete yeni başladığınız ilk birkaç bin Km normalden daha çok enerji harcarsınız. "Motosikletle kavga etmek" olarak düşünebileceğiniz bu durumda, gidonu sıkarsınız parmaklarınızı ve bacaklarınızı gerer boynunuza ve omuriliğinize lüzumsuz baskı yaparsınız. Eğer aşırı kiloluysanız bu durum fazla enerji harcadığınız durumda çok kalori tüketmemenize rağmen için vücut ısınız artar ve terlemeye devamında da kaşınmaya başlarsınız bu tehlikelidir çünkü gidonu bırakabilir ve konsantrasyonunuzu bozarsınız.
Çok zayıfsanız bütün bu kasılmalar gerilmeler enerjinizi bitirir ve çok çabuk yorulursunuz bu da konsantrasyon ve algı kaybına yol açar...
Kendi başına dengede duramayan bir taşıt üzerinde bütün bunların kötü sonuçlara yol açabilir.
Eğitim talebinde bulunan fiziksel olarak yeterli gördüğüm adaylarıma öncelikle bisiklete binmeyi bilip bilmediklerini cevap evet ise en son ne zaman bindiklerini eğer yine cevap yakın zaman ise yukarıda söylediğim hareketleri yapıp yapamadıklarını sorarım. Eğer bunlardan birinde takılırlarsa takıldıkları yerden sırayla bu aşamaları geçmelerini aksi takdirde kendileriyle eğitime başlayamayacağımı belirtirim.
Bütün gelişmiş ülkelerde Amerika ve Avrupa'da bu belirttiğim kriterlere azami önem verilir. İngiltere'de temel eğitim 50 saattir, Almanya'da 35 saat bunları aldığınızı belgelemeden sınavlara katılamazsınız, yazılı sınav yoktur. Pratik sınavsa tamamen trafikte ve zordur. Bütün bunları geçip Sürücü Belgenizi aldıktan sonra İngiltere'de 2 yıl 250 cc, Almanya'da 34 beygire kadar motosiklet kullanabilirsiniz(bu sürede üzerinize kayıtlı motosiklet olmalı), sonraki 2yıl(4.yıl sonuna kadar) İngiltere'de 500cc Almanya'da 64 beygire kadar motosiklet kullanabilirsiniz.
Ülkemizde ise İnsanlarımız sadece belli bir ücret karşılığında hiç eğitim dahi almadan pratik sınavda 50metre motosiklet kullanarak sürücü belgesi alabilmekte devamında ise hiçbir sınırlama olmadan istedikleri güç ve hacimde motosiklete sahip olabilmektedirler. Bütün bu denetimsizlik ve bilgisizlik ne yazık ki son zamanlarda sıkça duymaya başladığımız kazaların en büyük sebebidir.
Hâlbuki Motosiklet doğru başlanıp adım adım ilerlendiğinde otomobilden daha tehlikeli değildir. İyi bir temel eğitim ve ilk motor olarak seçilecek doğru hacim, güç ve tipteki bir motosiklet tehlikeli olmak bir yana özellikle büyük şehirlerde hayatınızı kolaylaştıracak en önemli faktör haline gelecektir.
Gelelim bu işin Eğitiminde neler yapıldığına, İstanbul'da sınırlı sayıda sürücü kursunda temel eğitim verilmekte ve müfredatları değişiklik göstermektedir.
Kullandığım müfredat 2001 yılından itibaren kendi hazırladığım ve kullandığım,0-40 Km/saat arası hızlarda mükemmel hâkimiyeti hedefleyen bir içeriğe sahip. Adaylarıma Defansif ve güvenli motosiklet kullanma tekniklerini, yürürlükte olan Trafik Kanununda belirtilen hız limitlerine ve diğer kurallara uygun olacak bir profil geliştirmelerine imkan sağlayacak yöntemlerle öğretmeye çalışıyorum. Çünkü motosiklet kazalarının %75'lik bölümü 0 dan 40 km. çıkarken ya da 40 tan 0 a düşerken meydana geliyor. Bunun nedeni ise motosikletlerin bu hızlardaki ağırlıklarıdır. Motosikletler hızlandıkça sürtünmeleri, bununla doğru orantılı olarak ta ağırlıkları azalan taşıtlardır. Daha hafif bir aracı kontrol etmek ağır bir aracı kontrol etmekten daha kolaydır. Yeterince hızlanmış bir motosikletle ufacık kalça hareketleriyle çok rahat şerit değiştirebilir, keskin virajlar dönebilirsiniz fakat sıkışık bir trafik te otomobillerin arasında şerit değiştirmek hiçte kolay değildir.
Bu yüzden eğitimde adaylarımın kendilerini güvende hissedecekleri sele yükseklikleri en alçak ve ağırlık merkezleri çok yukarda olmayan motosikletler tercih ederim. Eğitim araçlarım maksimum güvenlikli, özel koruma demirleriyle sağa sola devrilmeyen çok güçlü ve agresif olmayan motosikletlerden oluşmakta bu da eğitimdeki kaliteyi ve başarıyı arttırmaktadır. Bunun yanında maksimum güvenlik için tam kapalı kask, dizlik, dirseklik vs kullanıp adayımı korumaktayım.
Eğitimlerde birebir eğitim vermenin doğruluğuna inanıyorum. Bu yüzden sürücü adaylarımı 1 er saatlik periyotlarla derse alıp bire bir ders yapmaktayım. Bu sayede hem adayımın en ufak hatasını bile kaçırmayıp hızlı bir şekilde düzeltebiliyor hem de kendine olan güveni ve inancı maksimum seviyede tutabiliyorum. Genelde adaylarımın büyük kısmı uzun seneler trafikte otomobil kullanan insanlardan oluştuğu için temel eğitim ders sayısını 5 saat olarak(300 dakika) hazırladım. Daha öncede söylediğim gibi bu çok iyi bisiklet kullanan ve otomobil kullanmayı bilen insanlar için geçerli olan bir süre.
Temel eğitimini bitirip adayın motosiklet ile ilgili ihtiyaç ve beklentilerini(ulaşım, hobby, on road, off road, klasik, spor) belirledikten sonra doğru motosikleti edinmesinde de kendilerine yardımcı oluyorum. Yanlış bir motosikletle bu işe başlamak çoğu zaman ufak bir düşme veya aşırı yorucu bir sürüşten sonra Rüyanın Başlamadan Bitmesi'ne sebep olabiliyor. Kapasite ve fiziksel yapılarına göre genellikle erkek adaylarıma maksimum 2 silindirli 650 cc ye kadar, bayan adaylarıma ise yine 2 silindirli ve maksimum 250cc ye kadar motosikletler öneriyorum.
Yeni başladığınız ve henüz acemi olduğunuz bu dönemde sıfır motosiklet yerine temiz ve kazasız ikinci el bir motosikleti tercih edebilirsiniz. Maalesef ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik şartlar ve motosiklet sektörünün henüz yolun çok başında oluşu araç alıp satarken yaşadığınız kayıpların rahatsız edici boyutlarda olmasına sebep oluyor. İkinci el motosiklet alırken de eğer size ekspertiz konusunda yardımcı olabilecek yeterli bilgiye sahip bir tanıdığınız yoksa internetten motosiklet almamanızı öneririm.
Yazımın başlarında değiştirmeniz gerekebilecek alışkanlıklarınız olacağını belirtmiştim. Biraz da bunlara değinmek istiyorum. Öncelikle Motosiklet 3 durumu kabul etmez bunu aslında aklınızdan çıkarmamalısınız
UYKUSUZLUK
YORGUNLUK
ALKOL
Bunlar varsa motosiklet olmaz !!!
Eğer işiniz veya psikolojik durumunuz bu işe başlamayı düşündüğünüz dönemde uykusuz kalmanıza veya yorgunluğa sebebiyet veriyorsa motosiklete başlamamak daha doğru olacaktır.
Düzenli olarak ALKOL KULLANIYORSANIZ BU İŞE BAŞLAMAYIN!
Sağlık durumunuzda motosiklet söz konusu olduğunda önemlidir. Örneğin;
Belinizde, boynunuzda fıtık veya ihtimali varsa MOTOSİKLETE BAŞLAMAYIN!
Gözlerinizde veya kulaklarınızda kalıcı ve ileri sorunlar varsa MOTOSİKLETE BAŞLAMAYIN!
Dizlerinizde menüsküs veya çapraz bağ problemi varsa MOTOSİKLETE BAŞLAMAYIN!
Motosiklete binmenin var olan romatizmal hastalıkları ilerlettiği bilinmektedir. Bunun sebebi motosiklet kıyafetlerinin kullanılmamasıdır. Motosiklet kıyafetleri olmadan başlamayı düşünüyor veya böyle bir maliyetle başa çıkamayacaksanız doğru zaman için bekleyin.
Motosiklet kullanmanın avantajları:
İşe gidip geliyorken 4 saatiniz yolda geçiyorsa HEMEN MOTOSİKLETE BAŞLAYIN!
Biraz uzaktaki bir arkadaşınızla sırf trafiğe çıkmaktan üşendiğiniz için görüşemiyorsanız HEMEN MOTOSİKLETE BAŞLAYIN!
Otomobilinize koyduğunuz benzin yüzünden uykularınız kaçmaya başladıysa HEMEN MOTOSİKLETE BAŞLAYIN!
Otomobilinizin servisine ve yedek parçasına nerdeyse ikinci el bir otomobil parası ödediğinizi düşünüyorsanız, HEMEN MOTOSİKLETE BAŞLAYIN!
Sırf park yeri bulamayacağınız endişesiyle milyarlarca lira para verdiğiniz otomobilinizle istediğiniz yere gidemiyorsanız HEMEN MOTOSİKLETE BAŞLAYIN!
Son olarak koruyucu ekipman temininde dikkat etmeniz gereken hususların üzerinden geçmek istiyorum.
Her şeyden önce KAFANIZDAKİ KASK'IN KAFANIZA BİÇTİĞİNİZ DEĞERİ yansıttığını unutmayın, koruyucu kıyafetlerde ise alacağınız ürünün mutlaka CE belgesi olmasına dikkat edin.
İyi bir motosiklet sürücüsünün yazlık ve kışlık olarak iki farklı kıyafeti olmalıdır, çünkü yazlık mont kışın, kışlık mont ise yazın kullanılmaz. Kışlık montunuz yazın terlemenize doğal olarak ta kaşınmanıza ve konsantrasyonunuzun bozulmasına sebep olur aynı şekilde yazlık mont ta kışın üşümenize neden olur.
Motosiklet için özel üretilmiş ayakkabılar kullanın ve yaz kış mutlaka bot giyin.
Mutlaka maksimum korumalı eldiven giyin asla yarım eldiven kullanmayın.
Asla normal bir pantolonla motosiklete binmeyin, mutlaka sürtünmeye karşı dayanıklı kumaştan üretilmiş diz ve kalça koruması olan bir motosiklet pantolon kullanın.
Güvenli sürüşler
Bi Stden Aldım Bende Aramayın Uğraşmayın Diye Sizlerede Paylaşıyım Dedim Saygılarımla[IMG][/IMG]