Yatış Şekillerinin Döndürme Kabiliyetleri

Katılım
11 Mar 2005
Mesajlar
242
Sarkma tekniği: Daha az yatarak keskin dönüş imkanı verir. Trafikte risklidir. Burada baş, boyun, kuyruk sokumu merkez hattı ile motor merkez hattı paralel olmalı ve bedenimizin merkez hattı dönüş tarafındaki elcikle neredeyse aynı, yakın hizada olmalıdır
YATI1.jpg


Not: Kontra ile yattıktan sonra ağırlık dış ayakta olmalıdır.

Alpaslan Kuzucan
 

Ekli dosyalar

  • motosikletvirateknigi.jpg
    motosikletvirateknigi.jpg
    15.1 KB · Görüntüleme: 6,408
Moderatör tarafında düzenlendi:
Katılım
11 Mar 2005
Mesajlar
242
DÜZELTME VE GENİŞLETME

Şekilde görüldüğü gibi en etkin dönüş şekli yatış yönünde motorcunun dışa doğru sarkmasıdır. Bu tekniğin yarışlarda uygulanan dört türü vardır. Caddelerde ise uygulanması sakıncalıdır ve sadece bir şekli uygulanabilir.

YATI1.jpg


Açıklama: Üçüncü şekilde(C) yanlışlıkla yatış açısı yazılmıştır. Doğrusu dönüş çapı olacaktır. Bedeni dik tutarak motorun yatırılması durumunda dİğer tekniklere kıyasla aynı dönüş çapını elde etmek için motorun daha fazla yatırılması gerekir. Bu sebeple sert zeminlerde ve üst hızlarda motorun kayma riski artar.

Kontra ile yattıktan sonra ağırlık dış ayakta olmalıdır.
Yat2.jpg


Alpaslan Kuzucan
 
Katılım
14 Ocak 2008
Mesajlar
4,158
yerinde ve hayati bir paylaşım,
virajlarda düşme oranının yüksekliği gözönüne alınırsa.
 
Katılım
8 Ağu 2007
Mesajlar
469
Mrb,

Ben düşük hızlarda kontra, yüksek hızda sarkma kullanıyorum.
Düşük hızda zaten sarkma gerekmiyor.
Yüksek hızda ise "asfalt" kullandığımdan virajlarda sarkma daha pratik oluyor. Yüksek hızda kontrayı ise virajda değil, motoru araçlardan, çukurlardan, beklenmeyen diğer durumlardan kurtarmak, aşırmak için kullanıyorum.

Sarkma tekniğinde "bence" en önemlisi viraj içine sarkılan paralel miktarı sabit tutmak ve kesinlikle viraj içine bakmak, aksi halde efektif olmuyor. Ancak apekse kadar sarkılan miktardan çok, -az veya çok- sarkma miktarını sabit tutmak daha önemli.

Bir sonraki aşamada, sarkma miktarını arttırıp-azaltma birden fazla apeks-kırılım gerektiren virajlarda kullanma söz konusu oluyor.

Acizane yaşadıklarımdan çıkardığım bir durum. Hata müstesnadır.

Saygılarımla,
 
Katılım
11 Mar 2005
Mesajlar
242
Mrb,

Ben düşük hızlarda kontra, yüksek hızda sarkma kullanıyorum.
Düşük hızda zaten sarkma gerekmiyor.
Yüksek hızda ise "asfalt" kullandığımdan virajlarda sarkma daha pratik oluyor. Yüksek hızda kontrayı ise virajda değil, motoru araçlardan, çukurlardan, beklenmeyen diğer durumlardan kurtarmak, aşırmak için kullanıyorum.

Sarkma tekniğinde "bence" en önemlisi viraj içine sarkılan paralel miktarı sabit tutmak ve kesinlikle viraj içine bakmak, aksi halde efektif olmuyor. Ancak apekse kadar sarkılan miktardan çok, -az veya çok- sarkma miktarını sabit tutmak daha önemli.

Bir sonraki aşamada, sarkma miktarını arttırıp-azaltma birden fazla apeks-kırılım gerektiren virajlarda kullanma söz konusu oluyor.

Acizane yaşadıklarımdan çıkardığım bir durum. Hata müstesnadır.

Saygılarımla,

Kontra daima kullanılır. Kontrasız motor dönmez. Sarkma işlemi beden pozisyonu seçimi ile ilgili yardımcı faktördür. Sarkma miktarı ise esasen tek kalça üzerinde oturmaktan başka birşey değildir. Aşırısı olmaz. Motorun yatma derecesi trafik için aşırı olabilir ki hiç tavsiye etmem. En ufak bir yol bombesi sizi savurabilir.:)
 
Katılım
8 Ağu 2007
Mesajlar
469
Üstad Mrb,

Siz bu işin kitabını yazmışken, ve daha 1 sene öncesine kadar debriyajın yerini bilmezken, sizin makalelerinizden kendimi geliştirmeye başladım diyebilirim.:rendeer:

Konuya gelince;

"Kontrasız dönmez" demişsiniz.

Ben kontra"dan yukarıdaki resimdekini anlıyorum. Kavram kargaşası yaşamamak adına "kontra" ile kast edilen;

1.motorun yatırılması mı ?

yoksa

2.motoru yatırılan tarafın tersine ağırlık merkezini yere dik tutmayı mı?

kast ediyoruz, netleştirmek gerek.

Ben 2.tanım üzerinden gittim. siz de resimde kontra ve sarkmayı ayrı göstermişsiniz.


hem sarkma-hem kontra bir arada olmaz değil mi? Yani sarkıyorsak viraj içinde olan vücut söz konusu ise, neyi kast ediyorsunuz anlamadım.

"Aşırı" anlamına gelen bir sarkmadan bahsetmek istemedim. Düzeltme yapmak gerek;

Viraja sarkma ile girilmişse sarkma miktarının pararlel tutulması-yani apekse kadar sarkma miktarını değiştirmemek, az veya çok sarkmaktan çok daha önemlidir." demek istemiştim.

saygılarımla,
 
Katılım
10 Ara 2009
Mesajlar
879
siz kontranın tanımını tamamen yanlış anlamışsınız.
kontra; motosikletimiz 30km den yüksek hızda hareket ediyorsa sağa dönmek için sağ elciği ileri ittirmek, sola dönmek için sol elciği ileri ittirmektir. birçok kullanıcı bunu bilmeden uygulamaktadırlar fakat kendilerine söyleyince kabul etmemektedirler. halbuki çok basittir, atlayın motorunuza 40-50km hıza çıkın düz giderken sol yada sağ elciği hafifçe ileri doğru ittirin bakın ne olacak.
 
Katılım
11 Mar 2005
Mesajlar
242
Kontra dediğimiz olay için lütfen bu konuyu açıklayan yazıma bakınız. Kontra elciklerin ileri itilmesidir. Dönüş yönünün ters tarafına. Sgurdalın dediği gibi. Kontra bastığınızda motor yatar. Dönüş tarafına doğru yatar buda motorun dönmesini sağlar. Ancak beden pozisyonun da burada önemli bir rolü vardır. Grafiklerde kontra gösterilmiyor. Sadece beden pozisyonları verildi.

Size tavsiyem beden pozisyonları ile ilgili makaleden önce kontra ile ilgili yazılarımı okuyun. Sonra bu konuya tekrar dönün. Genellikle yeni arkadaşlarımıza bu konu ters gelmektedir. Bir zamanlar bizede öyle olmuştu. :)
 
Katılım
8 Ağu 2007
Mesajlar
469
Mrb,

Kontra hareketini;

Şekil C

Sarkma hareketini;

Şekil A

olarak gördüğümden, ifadelerim bu yönde oldu.

Düzeltme yapmam gerekirse;

Düşük hızda "C" hareketini motoru manevra yaptırmak için (örneğin "U" dönüşü veya benzer) kullanıyorum.

Hız mevcutken kontra ve sarkma ise daha önce belirttiğim gibi.

Saygılarımla,
 
Katılım
5 Eyl 2010
Mesajlar
261
usta cehaletime mazur görün,yarışlarda virajda motor yatınca sanki yarışçının dizi piste dokunuyor gibi gözüküyor,hep merak etmişimdir,gerçekten diz zemine değiyormu?
 
Katılım
11 Mar 2005
Mesajlar
242
C şekli yavaş(yürüyüş hızlarında) U dönüşleri için uygundur. Doğru yapıyorsunuz.

Yarışlarda dizlerin üzerindeki slider dediğimiz yüksek koruma parçaları hatta bazen dirseklerin dahi yere değdiğini fotolardan görmüşüzdür. Yere diz değdirmek hedef değil ne kadar yattığınızın bir ölçümü yada sensörü gibi kabul edilir.
 
Son düzenleme:
Katılım
18 Eki 2008
Mesajlar
2,823
aslında ben de kontrayı yavaş yavaş yapabilmeye başladım ama sanki gidonu iter itmez motor aniden yatıveriyor gibi geliyor bana, ya motosikletim çok kıvrak (ybr125esd) ya da ben ayar tutturamıyorum. gidonu ittik, motor yatmaya başladı...
100 km civarı hızda, viraj için;
1. gidonu itmeye devam edecek miyim?
yoksa gidonu düz konuma getirip motorun yatırılması ile dönüşümü gerçekleştirecek miyim?
2. kontra yaparken bedenimin pozisyonu ne olmalıdır?
 
Katılım
26 Mar 2013
Mesajlar
46
Yatma işi çok sıkıntılı en korktugum olay orada bitiyor ayarı tutturursak iyi bilgi için teşekkürler
 
Katılım
18 Eki 2008
Mesajlar
2,823
aslında ben de kontrayı yavaş yavaş yapabilmeye başladım ama sanki gidonu iter itmez motor aniden yatıveriyor gibi geliyor bana, ya motosikletim çok kıvrak (ybr125esd) ya da ben ayar tutturamıyorum. gidonu ittik, motor yatmaya başladı...
100 km civarı hızda, viraj için;
1. gidonu itmeye devam edecek miyim?
yoksa gidonu düz konuma getirip motorun yatırılması ile dönüşümü gerçekleştirecek miyim?
2. kontra yaparken bedenimin pozisyonu ne olmalıdır?

Yıllar sonra kendi sorumu cevaplıyorum.

Şu anda Fz6 Fazer im var. Ybr ile de kontra veriyordum ancak büyük hacimli motorların jiroskopik etkisi fazla olduğundan düz gitmeye daha meyilli bu yüzden kontra verirken aniden yatmıyor.

Virajda, viraj açısı sabit ise yatış gerçekleşince gidonu sabit bi şekilde kontrada tutmak gerekiyor. Yoksa motor dikleşiyor ve virajı dönemiyorsunuz.
 
Son düzenleme:
Katılım
11 Tem 2011
Mesajlar
661
şimdi hatırlamıyorumda yatış pozisyonundayken bir üstad iç pete ağırlık vermemiz gerektiği yazmıştı bir makalede.isim cisim sormayın hatırlamıyorum.alfawings bu hocamı bılmıyorum oda dışa basın dıyor hangısı dogrudur.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst