Öğretilmeyen teknikler hk. (Yorumsuz)

Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
7,024
Revzilla Youtube kanalında aşağıdaki videoyu görünce hatırladım; geçenlerde "ileri seviye" olarak nitelendirildiği için yeni başlayanlara öğretilmeyen sürüş teknikleriyle ilgili bazı hararetli fikir alışverişleri olmuştu...

İlgili videoyu aşağıya yorumsuz olarak ekliyorum: (Yorum yapmaya gerek yok çünkü videonun içinde yeterince yorum yapılmış, ekleyecek bir şeyim yok...)

 
Katılım
17 Mar 2014
Mesajlar
735
Video gayet güzel,

Sanırım videoda bahsedilmeyen konu; her motosikletin ön fren gücü yada donanımı aynı olmadığı için bazı motosikletlerde 2 parmakla fren merkezine aktarılan kuvvet yeterli olmayabilir. Yada 2 parmak kuvveti motosiklet hafifken yeterli olur , yük ve yolcu varken yeterli olmayabilir.
 
Katılım
17 Eki 2019
Mesajlar
488
Motosiklet İleri ve Güvenli Sürüş Teknikleri eğitmeni olarak değiştirilemeyen fizik kuralları haricinde motosiklet sürüş tecrübesi eğitmenden eğitmene, kullanıcıdan diğer bir kullanıcıya farklılık gösterebiliyor. Motosikletin cinsi, gücü, aerodinamiği vs gibi etkenlerde bu farklılıkları arttırıyor.
Son zamanlarda Trail Breaking Viraj alma tekniği (fren tekniği değil) üzerine akademik olarak çalışmakla birlikte pratik çalışmaları da yapıyorum. Kısa süre içinde çalışmamı bitirip Trail Breaking ile ilgili bilgi paylaşımı yapacağım. Bir çok eğitmen pistte değiliz şeklinde bir açıklama ile Trail Breaking tekniğine sıcak bakmıyor.

Yapmış olduğum araştırmalar neticesinde tüm dünya da sıklıkla kullanılan, sadece pist değil sokak da da uygulanabilen, virajı güvenli alma konusunda çok büyük kolaylık sağlayan bir teknik.

Frenlemedeki iki parmak, dört parmak olayında da düşüncem şudur;

Panik veya ofansif frenleme de hızımız 40 km/h bile olsa dört parmak frenleme şart. Tek veya iki parmak gerekli olan frenleme kuvvetini zaten sağlayamaz.

2-3 parmakla fren yaptığını zannedenlere kapalı ve kontrollü alanlarda aynısını uygulatıyorum. Tek, iki ve 3 parmakla fren yaptırıyorum. Sonra da dört parmakla fren yaptırıyorum. (Tabiki panik frenleme tekniğini öğrettikten sonra) Dört parmak harici yapılan frenlemede 2-3,5 mt fren mesafesi daha uzun oluyor, test edildi....

3 parmak ve 4 parmak arasında serçe parmak fren manetine bile yetişemiyor ne faydası olacak derseniz de; serçe parmağı kaldırıp manete doğru ileri yönlü bir hamle yapıyorsunuz, bu esnada gazı kapatmış oluyorsunuz vs.vs. kesinlikle Panik frenlemede 4 parmak.

Akan trafikte aralardan derelerden geçerken çok ani gelişecek olaylarda hazır bulunmak amacıyla kısa sürelerde iki parmak ön fren manetinde olabilir. Tozunu alacak kadar frenleme, hazır kıta bekleme vs amaçlarla iki parmak frenlemeyi (hız 20-30Km lerde ve panik frenleme haricinde) ben yapıyorum. İsteyen yine dört parmak yapabilir. Bana daha güvenli geliyor ve faydasını gördüğüm çok nokta oldu.
Başta dediğim gibi eğitmenden eğitmene değişebilir. Panik frenlemeyi dört parmak yaptıktan sonra akan trafik veya farklı koşullarda iki parmak toz alacak kadar frenlemeyi (yine diyorum acil durumlar haricinde) öneren veya önermeyen eğitmenler olabilir.

Ya da yavaş sürüş sırasında debriyaj kavrama noktasında sabit, gaz 2.500-3.000 devirlerde açık ve sbt. kontrol arka frenle, pompalamadan- kontrol amaçlı yapılır. Bazı eğitmenlerde gaz, debriyaj duruma göre ayarlanır sabit tutulmaz olarak öğretiyor. İkinci dediğim biraz daha tecrübe gerektiriyor, öğrenildiğinde tadından yenmez. Ama o veya bu teknik tamamen yanlış veya doğrudur denemez.

Gymkhana disiplininde (Japon polislerinin kapalı alan yarışlarında görebiliriz bunu) bakış disiplini çok farklıdır. Mesela hızlı sekiz çalışmasında (12mt aralıkla iki koni düşünün, hızlı bir şekilde aralarında sekiz çizerek slalom yapmak gibi bir tarifi var.) Polisler iki tane apex noktası belirlerler. Gazı açabilecekleri bir hat veren birinci apex, sonrasında tam keskin dönüş sırasında bakışı düşürmeden tam önlerine denk gelen ikinci apex. Tabi bunlar çok farklı ayrıntılar ama kesin ve net fizik kuralları ve dinamikler dışında en doğrusu budur demek çok da efektif bir yaklaşım değil düşüncesindeyim.
 
Katılım
10 Şub 2006
Mesajlar
6,470
güzel ama ingiliççe. ne diyor ki? bir ara biz de ileri frenleme teknikleri hususunda döğüş çıkarmıştık buralarda.

images
 
Katılım
17 Mar 2014
Mesajlar
735
güzel ama ingiliççe. ne diyor ki? bir ara biz de ileri frenleme teknikleri hususunda döğüş çıkarmıştık buralarda.

images

Özetle 2 parmağı fren maneti üzerinde bekletmenin fren mesafesine ne kadar etki ettiğinden, bu tekniğin acemi sürücülere neden gösterilmediğinden bahsedilmiş. Fren yapmasını öğrendikten sonra, fren yapmanızı gerektirebilecek durumlarda (kavşak yaklaşımlarında, sıkışık trafikte vs) iki parmak manet üzerinde hazır dursun, ayak da arka fren pedalı üzerinde hazır dursun diye tavsiye veriyor.
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
7,024
...
Frenlemedeki iki parmak, dört parmak olayında da düşüncem şudur;

Panik veya ofansif frenleme de hızımız 40 km/h bile olsa dört parmak frenleme şart. Tek veya iki parmak gerekli olan frenleme kuvvetini zaten sağlayamaz.

2-3 parmakla fren yaptığını zannedenlere kapalı ve kontrollü alanlarda aynısını uygulatıyorum. Tek, iki ve 3 parmakla fren yaptırıyorum. Sonra da dört parmakla fren yaptırıyorum. (Tabiki panik frenleme tekniğini öğrettikten sonra) Dört parmak harici yapılan frenlemede 2-3,5 mt fren mesafesi daha uzun oluyor, test edildi....

3 parmak ve 4 parmak arasında serçe parmak fren manetine bile yetişemiyor ne faydası olacak derseniz de; serçe parmağı kaldırıp manete doğru ileri yönlü bir hamle yapıyorsunuz, bu esnada gazı kapatmış oluyorsunuz vs.vs. kesinlikle Panik frenlemede 4 parmak.

Akan trafikte aralardan derelerden geçerken çok ani gelişecek olaylarda hazır bulunmak amacıyla kısa sürelerde iki parmak ön fren manetinde olabilir. Tozunu alacak kadar frenleme, hazır kıta bekleme vs amaçlarla iki parmak frenlemeyi (hız 20-30Km lerde ve panik frenleme haricinde) ben yapıyorum. İsteyen yine dört parmak yapabilir. Bana daha güvenli geliyor ve faydasını gördüğüm çok nokta oldu.
Başta dediğim gibi eğitmenden eğitmene değişebilir. Panik frenlemeyi dört parmak yaptıktan sonra akan trafik veya farklı koşullarda iki parmak toz alacak kadar frenlemeyi (yine diyorum acil durumlar haricinde) öneren veya önermeyen eğitmenler olabilir.
...

Ben 4 parmak fren yaparsam büyük ihtimal ABS'i devreye sokarım. (4 parmakla asıldığımda yeterli progresif kontrol yapamayacağımı düşünüyorum ayrıca ellerim oldukça büyük ve kavrama kuvvetim yüksek...) ABS devreye girmişse olabilecek en kısa fren mesafesini yakalayamadım demektir...

2 parmak 4 parmak konusunda motosikletin fren sisteminin özellikleri ve sağlığı + binicinin fizyonomisi önemli belirleyiciler. (Videodaki motosiklette Brembo M4.32 kaliperler ve radyal fren maneti var; 2 parmakla bile anormal bir baskı elde edilebilir. Fren sisteminiz zayıfsa zaten 2 parmakla durmaya çalışmamak gerekir diye düşünüyorum...)

Fren mesafesinin uzadığı yerlerde aslında frene yaklaşık 300ms daha erken başladığınız için totalde duracağınızdan daha kısa mesafede durma ihtimaliniz de var. Yani süreci sadece "fren manetine basıldığı andan itibaren" değil de "fren yapılmasının gerekliliğine karar verildiği andan itibaren / toplam olarak" değerlendirdiğinizde uygun ve gerekli olabildiği durumlarda iki parmağın fren maneti üzerinde hazırda bekletiliyor olması senaryoya göre kazanç sağlıyor olabilir.

Bu arada video doğrudan 2 parmak 4 parmak karşılaştırması değil ancak videoda bahsedilen sürüş tekniğini uygulayabilmek için frenin 2 parmak ile yapılması gerekiyor. (Her durumda böyle yapın da demiyor...)
 
Katılım
21 Kas 2016
Mesajlar
4,619
Rabbim Ari Henning, CanyonChasers Dave (soyadını bilmiyorum hakkaten), MotoControl Andrei, MotoJitsu, Bret Tkacs gibi isimlerden razı olsun.

Paradigma değişiyor. Radyal lastiklerden önce tesis edilmiş kuralların modern cihazlar ve ekipmanlar çerçevesinde tekrar gözden geçirilmesi, trafik ve sürüş alışkanlıklarından oluşan setlerin yanına yetkinlik setlerinin de eklenmesi çok güzel bir gelişme.

Konu kaç parmakla fren yapılır konusu değil. Konu sürüş sırasında ön frenin doğal olarak iki parmakla hazır bekletilmesi sayesinde hayati zaman kazanılması. Bir de acil frenlemede iki parmakla yeterince fren gücü üretemeyecek bir motosiklet satıldığını düşünmüyorum - cruiser ve scooter ocak dışı - lastiği kitleyebiliyorsa yeterince güç üretebiliyordur =) Varsa lastiğini kilitleyemeyecek bir örnek - zira balatanın istediğimizin de üzerinde basınç oluşturabildiğini gösterir bu, bakalım.

Trail braking konusunda artık bir şey diyeyim mi bilmiyorum. Tamam Freddie Spencer da bilmiyor..
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Ben 4 parmak fren yaparsam büyük ihtimal ABS'i devreye sokarım. (4 parmakla asıldığımda yeterli progresif kontrol yapamayacağımı düşünüyorum ayrıca ellerim oldukça büyük ve kavrama kuvvetim yüksek...) ABS devreye girmişse olabilecek en kısa fren mesafesini yakalayamadım demektir...
Aslında biraz tersi. Dört parmakla elde edilecek feedback ve kontrol hepsinden yüksek olacaktır. Yüzük ve serçe parmağın bağlı olduğu tendonlar ayrı. Hem daha fazla güce izin veriyor doğal olarak, hem de dozajlama da daha kolay oluyor toplam kas kapasitesi ve yayıldığı parmak sayısı daha fazla olduğu için.
tabi bu işin ansiklopedik kısmı. dünyanın ön freni en iyi manipüle eden insanlarından biri tek parmakla fren yapıyor =)

Dört parmağın hemen hiç bir ortamda gerekli olduğunu düşünmüyorum, ama en yüksek hassasiyet de yine dört parmakla elde edilebilir.
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Benin ihtiyar motoru 2 parmakla durdurabilene motoru hediye ediyorum :)
İki parmakla abs'yi devreye sokabiliyorsan durduk yere motorundan olma =)
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
12,379
Abi sanki bahaneyle motosikletten kurtulmaya çalışıyormuşun gibi geldi :). Onun merkezlerine güzel bir bakım yapıldımı hacı bekir lokumu gibi olur :).

Yakacaksan veya terkedeceksen ilk benim haberim olsun abi :).
İşin şakasındayım. Disk ve balataların değişim zamanı geldi. Arka kaliperin de tamir kitiyle onarılması gerekiyor. Hazır bunlara girişmişken de el mahkum fren hidroliklerini yenilerim.
 
Katılım
19 Haz 2021
Mesajlar
3,616
İşin şakasındayım. Disk ve balataların değişim zamanı geldi. Arka kaliperin de tamir kitiyle onarılması gerekiyor. Hazır bunlara girişmişken de el mahkum fren hidroliklerini yenilerim.
Abi senin tüm kaliperler yüzer olması lazım, fren merkez pistonları yerine oturtulurken temizlik sonrası Wd-40 sıkıp itilirse içindeki sızdırmazlık contasında rahat hareket etmesini sağlıyor buda yumuşak fren demek. Ekstra olarak kaliper pimleride fren gresi ile yağlanırsa yumuşacık frenler olur. Bir çok kez balata değiştim ve hep böyle yapardım, değişim sonrası frenlerdeki yumuşama hep beni şaşırtmıştı.
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
12,379
Abi senin tüm kaliperler yüzer olması lazım, fren merkez pistonları yerine oturtulurken temizlik sonrası Wd-40 sıkıp itilirse içindeki sızdırmazlık contasında rahat hareket etmesini sağlıyor buda yumuşak fren demek. Ekstra olarak kaliper pimleride fren gresi ile yağlanırsa yumuşacık frenler olur. Bir çok kez balata değiştim ve hep böyle yapardım, değişim sonrası frenlerdeki yumuşama hep beni şaşırtmıştı.
Diskler mokoko
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
12,379
Yavrum senin olayin iki dort parmak paradoxunu asmis. Senin bu saatten sonra acacagin baslik "iman gucu ile motor nasil durdurulur" olmali.
Ayetel Kürsi okumadan motora binmem ama o da bir yere kadar. Bazen tam içimden Ayetel Kürsi okurken telefon çalıyor. Şimdi o an Sure'yi yarıda kesip telefonu açmak olmaz, Sure'yi hızlı hızlı okuyup telefona yetişmek da hoş değil, telefona bakmasak o da benim için çok sıkıntılı. Velhasıl zor bu işler..
 
Katılım
23 Kas 2020
Mesajlar
1,798
ben trail-braking olayinin egitiminin verilmesi gerektigini dusunuyorum. Temel becerileri kazanmis, acemiligi bitmis suruculerin mutlaka bu trail braking in ne oldugunu anlamasi ve pratigini yapmasi lazim diye dusunuyorum.

hepimizin mutlaka basina geldi ve motoru limitlerde kullanmayi sevenlerin basina gelmeye devam edecek. O viraja olmasi gerektiginden hizli girdigini farkettigin anda trail braking disinda bi secenegin kalmiyor zaten.

@okan Sinan hocam bu konuda gorusun nedir?
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
3,225
ben trail-braking olayinin egitiminin verilmesi gerektigini dusunuyorum. Temel becerileri kazanmis, acemiligi bitmis suruculerin mutlaka bu trail braking in ne oldugunu anlamasi ve pratigini yapmasi lazim diye dusunuyorum.

hepimizin mutlaka basina geldi ve motoru limitlerde kullanmayi sevenlerin basina gelmeye devam edecek. O viraja olmasi gerektiginden hizli girdigini farkettigin anda trail braking disinda bi secenegin kalmiyor zaten.

@okan Sinan hocam bu konuda gorusun nedir?
Trail Braking ögrenmek seni gelistirecektir . CSS ikinci seviye egitiminde pist ortaminda harika ögretiyor ama Türkiyeye tekrar gelecekler mi fikrim yok.

Sorunun ikinci kismina gelirsek , maalesef bu senaryonun ilaci Trail braking degil. Viraja girdikten sonra olmasi gerekenden hizli oldugunu düsünüyorsan viraj bilmiyorsun demektir ondan sonrasi icin cevap benden cok daha yukaridaki bir mevkinin takdirinde ;)

Yok viraj biliyor ama bir dalginlikla olmasi gerekenden hizli girdigini düsünüyorsan , zaten sunuda biliyorsundur. Asiri hiz yüzünden viraj icerisinde yatisin sonuna yaklasmis bir motorun lastiklerinde fren yapabilmek icin tutus payi kalmamistir. Ya döneceksin ya da döneceksin . Sakin kal , gazi kapatma , kafani cevir , duaya basla ;)
 
Katılım
23 Kas 2020
Mesajlar
1,798
Trail Braking ögrenmek seni gelistirecektir . CSS ikinci seviye egitiminde pist ortaminda harika ögretiyor ama Türkiyeye tekrar gelecekler mi fikrim yok.

Sorunun ikinci kismina gelirsek , maalesef bu senaryonun ilaci Trail braking degil. Viraja girdikten sonra olmasi gerekenden hizli oldugunu düsünüyorsan viraj bilmiyorsun demektir ondan sonrasi icin cevap benden cok daha yukaridaki bir mevkinin takdirinde ;)

Yok viraj biliyor ama bir dalginlikla olmasi gerekenden hizli girdigini düsünüyorsan , zaten sunuda biliyorsundur. Asiri hiz yüzünden viraj icerisinde yatisin sonuna yaklasmis bir motorun lastiklerinde fren yapabilmek icin tutus payi kalmamistir. Ya döneceksin ya da döneceksin . Sakin kal , gazi kapatma , kafani cevir , duaya basla ;)
Ahah yukardaki yanina cagirmaz insallah:)

Hocam viraji teoride kusursuz, pratikte de usúlunca biliyorum diyelim. Ama tabi simdi Kilpayi yirttigim olaylar da oldu, uzun zaman oldu tabi.

Ben trail braking olayini yanlis mi biliyorum yoksa tam dogru mu soramadim bilemiyorum ama soyle anlatmaya calisayim.

Diyelim duzde yardiriyoruz birtakim hesap hatalari yaptik viraja hizli yaklastik. Viraj oncesi konumlamamiz iyi ama hiz fazla. Virajin girisinde arka freni birakiyorum motoru yatiriyorum ic apexe kadar on freni azaltarak birakiyorum. sonra gazi acip poseidonun oku gibi cikiyorum.

Bu yaptigimiz sey degilmi trail braking?

Tamam duamizi yine edelim tabi o ayri, lakin bu sistem acil durumda kurtarici gibi ise yaramaz mi?

Ben zaten kolay kolay bu duruma dusmem zaten orasi ayri da, hiz fazla diyelim ki kurtarmasi zor. Arka frene bassam kanala ucucam, viraja girsem motor yatacak diyelim.

iste tam boyle bir durumda trail braking in kurtarici olabilecegini dusunuyorum. Lutfen mumkun de hocam yoksa Killingroad' u cagircam:)
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst