dinler konusunda, genel bir tanım yapıp, kaçacam.
aslında ben demiyorum. mükemmel bir kitabın harika birkaç alıntısı diyor...alt alta okuyunca zaten anlayacaksınız:
"yalandan farklı olarak hayali gerçeklik, herkesin inandığı bri şeydir ve bu ortak inanç sürdüğü müddetçe hayali gerçeklik dünyada belli bir güce sahiptir...sapiensin icat ettiği hayali gerçekliklerin muazzam çeşitliliği (din, devlet, hukuk, spor, ticaret, mitler, kanunlar, imparatorluklar) ve bunun sonucu olarak gelişen davranış örüntülerinin çokluğu 'kültür' dediğimiz şeyin başlıca bileşenidir. kültür ortaya çıktığından beri değişimi ve gelişimi hiç durmamıştır ve 'tarih' dediğimiz de aslında bu durduralamayan değişimlerdir"
" 'doğal düzen', istikrarlı düzendir.. mesela insanlar yarından itibaren varlığına inanmayı bıraksalar bile, yerçekimini ortadan kaldırmanın imkanı yoktur. buna karşın 'hayali düzen' (din, devlet, hukuk, ticaret, para vs) her zaman çökme ihitmaliyle karşı karşıyadır, çünkü varlığı mitlere bağlıdır ve mitler insanlar ona inanmayı bıraktığı anda çökerler. hayali düzeni koruma, sürekli ve büyük çaba gerektirir. bu çabaların bazıları şiddet ve zorlama biçimindedir. ordular, polis kuvvetleri, mahkemeler, hapishaneler kesintisiz olarak insanların hayali düzene uygun olarak davranmasını sağlamak üzere çalışır...askerler, gardiyanlar, polisler, yargıçlar neden inanmadıkları bir hayali düzeni korumak için uğraşsınlar?...bir orduyu zor kullanarak örgütlemek imkansızdır ve en azından birçok komutanın ve bazı askerlerin tanrı, onur, vatan, erkeklik veya para gibi şeylere inanmaları gerekir."
bugün inanmayı bıraksak ortada hıristiyanlık denen bir din kalmaz. ortada islam denen bir din olmaz.
basit tanımıyla,
"alman markı" insanlar ona inanmayı bıraktığı için bugün sadece bir kağıt parçasından ibaret.
"sscb", bugün kimsenin takmadığı bir ülke, çünkü artık varlığına kimse inanmıyor.
bir zamanlar %90 oy alan seçimlerin galiplerine bugün küfürler ediliyor. çünkü kimse onlara inanmıyor. partiler öldü.
"osmanlı imparatorluğu" bugün diriltilmeye çalışılsa da, 90 yol önce insanlar tarafından öldürüldüğü için, YOK.
din de böyledir. birinci mesajda olduğu gibi, sürekli propaganda gerektirir. zira insanların ona inanmama riski her zaman vardır. inanmadıkları anda da biterler.
bugün günde beş vakit ezan dinliyorsanız, pazarları kiliseye çağırılıyorsanız, günde en az 20 kez radyoda-tvde-instagramda-facebookta-twitterda yani her türlü kütle ileitişim araçlarında "Allah" adının geçtiğini görüyorsanız, hep bu yüzdendir. inanılmaz bir propagandaya maruz kalıyorsunuz...
o yüzden Allah'ın olmadığı bir yaşamı hayal bile edemiyorsunuz