iki enstrüman da bağlama ailesinin bireyleri.
Uzun sap bağlama, kısa sap bağlamadan 4 perde daha uzun (yaygın Ölçülere gÖre).
Yani ses aralığı biraz daha geniş.Kısa sap bağlama, çalıp sÖyleme geleneğine daha uygun.
Çünkü rahatlıkla bağlamanın perdelerine bakılmadan çalınabilir.
Zaten doğuş mantığı ve gereksinim nedeni biraz da bu. Tarihi çok eski değil. 1980″li yıllara dayanmakta. (Bağlama düzeni ile kısa sap bağlamayı birbiriyle karıştırmayın.
Bağlama düzeni bir akort sistemidir.
Uzun sap bağlamada da, kısa sap bağlamada da, curada da bu akortla türküler çalınabilir.)Uzun sap bağlama, Özellikle yÖresel tavırlar için daha ideal.
Tezene tavırlarını kullanabilmek, yÖresel tadları alabilmek için tercih edilebilir.Uzun sap bağlamada tel boyu daha uzun olduğu için tınlama süresi de kısa sap bağlamaya gÖre daha uzun.
Çalım teknişi ve klavye boyu açısından kısa sap bağlamayı çalmak daha pratik.Sonuç olarak, iki enstrüman da farklı ses renklerini taşıyor. Kullanım amaçlarında ve icralarında farklılıklar var.
Uzun sap bağlama daha iyidir, kısa sap bağlama daha iyidir gibi ifadeler kesinlikle yanlış sÖylemler.
Böyle bir karşılaştırma yapmak mantıklı bir iş olmaz. iki ensrümanın da misyonları, tınıları, tadları birbirinden farklı.
iyi bir bağlama icracısı, iki enstrümandan birisini tercih etse dahi ,iki enstrümanı da çok iyi tanımalı ve türküleri tavrına uygun, temiz-net bir şekilde ve duygusunu katarak çalabilmeli.
Erdal İbili