Takalım, takmayanı uyaralım dedikleri; takmayınca cezanın boğazımıza oturduğu, bu sürekli bahsedilen emniyet kemeri hakkında iki cümle bilgi vereyim dedim izninizle

Kişisel tavsiyem daha önce beni lime lime olmaktan, en iyi ihtimalle gövdemde başımın olmadığı bir şekilde eve/memlekete dönmekten kurtaran emniyet kemerinin takılması yönündedir ama.. Ama gel gör ki kaskın gereğini idrak edemeyen adamcağıza bunu nasıl idrak ettireceksin..

EMNİYET KEMERİ

Trafik kazalarına karışan sürücü ve yolculardan bir çoğunun kaza sırasında başlarını bir yerlere çarpması ya da taşıttan dışarı fırlamaları sonucu yaralandıkları ve öldükleri bilinmektedir.

Bu nedenle kazalardaki yaralanma ve ölümleri azaltmak amacıyla araçlardaki değişik güvenlik tedbirleri uygulamaları görülmektedir. Söz konusu bu uygulamalardan en yaygın olanı sürücü ve yolcuların emniyet kemeri denilen koruyucu ile araçta oturdukları yere bağlanmalarıdır.

Motorlu kara taşıtlarında kullanılan emniyet kemeri; taşıtın içine sıkıca bağlanmış olan kemer (kolları), emniyet tokası, ayar ve bağlantı parçalarından oluşan, taşıtın ani yavaşlaması ve kaza anında taşıtta bulunan sürücü ve yolcuların hareketlerini sınırlayarak yaralanmalarına engel olan veya yaralanmalarını maddi ve manevi yönden uğranılan kayıpların derecesini en asgariye indiren bir sistemdir.

Emniyet kemeri kazayı önleyecek bir gereç olarak değil, kaza anında kişiyi taşıta bağlı tutarak, yaralanma ve ölüm olasılığını azaltan bir gereç olarak düşünülmüş ve geliştirilmiştir.

İlk defa 1885 yılında bozuk yollardaki at arabaları ve posta arabaları, yolcular taşıtlı yollarda sarsıntıdan düşmesin diye emniyet kemeri kullanılmıştır.

Trafik kazalarında hayat kurtarmada önemli bir konuma sahip bulunan emniyet kemerinin
Türk Standartları Enstitüsü’ nce

Motorlu karayolu taşıtlarında, taşıtın içine bağlanmış kolon, emniyet tokası, ayar ve bağlantı parçalarından oluşan, taşıtın ani yavaşlaması veya kaza anında, taşıtta bulunan sürücü veya yolcuların hareketlerini sınırlayarak yaralanmasına engel olan veya yaralanmasının derecesini azaltan bir sistemdir

şeklinde tarif edilmektedir.

Ancak, emniyet kemerinin trafik kazalarındaki bu fonksiyonel görevini yapabilmesi için doğru emniyet kemeri seçiminin yapılaması şarttır. Çünkü Opel firmasının yaptığı kaza araştırmalarında; Emniyet kemeri takan her dört sürücüden birinin ve emniyet kemeri takan yolculardan % 20 ‘sinin önden çarpışma şeklinde meydana gelen ciddi kazalarda başlarını direksiyon simidine veya gösterge panosuna çarparak yaralandıklarını ortaya koymaktadır.




Sürücünün başını direksiyon simidine çarpması durumu

Otomatik emniyet kemeri; Herhangi bir kaza anında gerilerek yolcu veya sürücünün öne savrulmasını belirli bir gecikmeyle yaparken, gergi mekanizması vasıtasıyla kemer boşluğunu ve dolayısıyla yolcu veya sürücünün ileriye doğru hareketini güvenilir bir biçimde azalmaktadır. Bu sistem hem karın hem de omuz üzerinden geçen kemer bölümlerini gerdirmektedir.

Emniyet Kemeri Tipleri Ve Özellikleri

I. Tipler

A . Emniyet kemerleri bağlantı şekillerine göre;

I. Karın altı emniyet kemeri,
II. Üç nokta emniyet kemerleri,
III:Özel emniyet kemerleri.

B : Emniyet kemerleri hareketliliklerine göre;

I . Statik emniyet kemerleri,
II . Dinamik emniyet kemerleri,

II. Tipler

A.Özel emniyet kemerleri,

I. Çapraz emniyet kemerleri,
II. Pilot bağı emniyet kemerleri,

B: Dinamik emniyet kemerleri;
I. Geri sarıcılı,
II Enerji yutuculu.

III. Tipler

A.Geri sancılı emniyet kemerleri

I. Kilitlenmeyen geri sarıcılı,
II. El kumandası ile açılabilen geri sarıcılı,
III.Otomatik kilitleme yapan geri sarıcılı,
IV.Tehlike anında kilitleme yapan geri sarıcılı




Emniyet kemeri tipleri

Karın Altı Emniyet Kemeri
İki uçtan sabit, karın- kasık hizasında kişiyi koltuğa bağlayan veya bağlamayı kullanıcının karın altından yapan kemerdir. İki noktadan oluşur, dinamik ya da statik olabilir.

Çapraz Emniyet Kemeri
Omuzdan kasığa bağlantı kuran kemer çeşididir. Kullanıcının göğsünün ön tarafından geçerek, omuzdan kalçaya kadar uzanan ve bağlamayı çapraz olarak yapan kemerdir İki noktadan oluşur dinamik yada statik olabilir.

Üç Nokta Emniyet Kemeri
Bu kemer tipi çapraz emniyet kemeri ile karın altı emniyet kemerinin birleşmesinden oluşmuştur. Üç noktadan sabit, hem omuz hem de kasıktan bağlanan ve günümüzde geçerli olan kemer şeklidir. Üç noktadan oluşur,dinamik yada statik olabilir.

Full Harness Emniyet Kemeri
Dört noktadan sabit, her iki omuzdan ve kasıktan bağlanan emniyet kemeri tipidir.




Üç nokta emniyet kemer tipi kazalarda direksiyona çarpma etkisini en aza indiren emniyet kemeri olarak otolarda kullanılmıştır. Daha sonra yapılan çalışmalarla bu kemer tipi geliştirilerek günümüzdeki standartlardaki kemer tipine dönüştürülmüştür.

Araca üç noktadan tespit edilmiş oturma yerlerine takılmış (bağlanmış) kemer, karın üzerinden geçen kısmının emniyet kemerinin kayma tehlikesini ortadan kaldıran ve oturma elemanları ile bütünleştirilmiş bir emniyet kemerinin koruyucu özellikleri her geçen gün giderek artmaktadır.



Emniyet Kemeri Kısımları

Kemer Bandı (Kolan) : Kaza veya fren esnasında vücudu tutmaya ve bu sırada oluşan kuvveti, emniyet kemeri bağlantı noktalarına iletmeye yarayan esnek kuşak şeklindeki dokuma parçasıdır.
Emniyet Tokası : Kemer bandının kısımlarını birbirine bağlıyan ,kişi istemediği takdirde açılmayan ve kullanıcıyı emniyette tutan istenildiğinde ise kolayca açılıp kapanabilen medeni bir parçadır.
Ayar Parçası : Kullanıcının oturduğu yerin durumuna ve vücudun yapısına göre kemer boyunun ayarlandığı madeni parçadır. Toka ile birlikte bulunabileceği gibi ayrı, ayrı da bulunabilir.
Bağlantılar :Kemer bandının ,taşıtta yerleştirilmiş olan bağlantı parçalarına emniyetli bir şekilde tespit edilmesine yarayan madeni kısımdır.
Bağlantı parçaları : Bağlantıların,taşıtın herhangi bir parçasına bağlandığı noktadır.
Geri Sarıcı : Kemer bandının bir kısmını veya tamamını saran cihazdır.
Enerji Yutucu : Kemeri kullanan kişinin kinetik enerjisinin tek başına veya kemer,toka,ayar parçaları ve bağlantıları gibi diğer parçalarla birlikte yaymak amacıyla düzenlenmiş bir kısımdır. Kemerlerde bu düzenin bulundurulup bulundurulmasında yapımcı serbesttir.

Üç nokta emniyet kemeri kazalar sonucu özellikle yaşlılarda görülen kaburga kırıklarını en aza indirgemektedir. Kaza esnasında yaralanma riskini minimuma indiren bu kemer sistemi, belirli bir hızdan sonraki önden çarpmalarda ,yapısındaki mekanik sezicileri devreye sokarak, sert yapıya sahip yayları serbest bırakmakta ve çarpışma anında otomatik olarak kilitlenerek yaklaşık 6 santimetre gerilmektedir. Saniyenin küçük bir kesiti içerisinde gerçekleşen bu olay; sürücü ve yolcunun başını direksiyona veya ön tabloya çarpma ihtimalini tamamen ortadan kaldırmaktadır. Ayrıca BMW otomobil serilerinde, arka koltuklar için dizayn edilen ergonomik emniyet kemerleri sayesinde sürücü ve yolcuların güvenliği maksimuma ulaşmıştır.

Çocuklar İçin Emniyet Kemeri

Çocukların anne kucağında veya tek başlarına araçların ön koltuklarında oturmalarının, yetişkinlerin ise belli standartlara göre geliştirilmiş emniyet kemerini sağlıklı bir şekilde kullanmamalarının olumsuz etkileri kazalarda ortaya çıkmıştır.

Bebeklerin ön koltukta anne kucağında taşınmaları çok sakıncalıdır. Anne emniyet kemeri ile bağlanmış olsa bile 50 km hızla giden aracın ani çarpma veya durmasında bebek,anne ile öndeki ön tablo, cam gibi öndeki kısım arasında ezilir. Arka koltuklara monte edilen emniyet iskemlelerinin, kaza sonrası yaralanma ihtimalini 10 kez daha düşüreceği 1991 yılında tespit edilmiştir. Avrupa da’ ki bir çok firma yapılan bu deneylerin sonuçları doğrultusunda çocuklar için arabaların arka koltuğuna monte edilen emniyet iskemlelerinin üretim çalışmalarına çok kısa bir süre sonra başlanmıştır


Hamileler İçin Emniyet Kemerleri

Hamilelerin otomobil kullanmaktan vazgeçmemeleri fakat bu esnada da emniyet kemeri kullanmamaları,bunlar arasında çok sayıda kazaya rastlanmasına neden olmuştur. Toplumda çalışan kadınların sayısı artıp şehirlerimiz büyüdükçe otomobil kullanan kadınların çoğu hamilelik devresinin son aylarına kadar çalışmak zorunda kaldıklarından işe gidip gelirken, alışverişe çıkarken otomobillerini kullanmayı sürdürüyorlar.

Uzmanlar emniyet kemerinin vücudu alttan tutan kısmının mutlaka kalçaları kavrayacak ve göbeği serbest bırakacak şekilde bağlanması gerektiğinde birleşiyorlar. Ayrıca çapraz gelen kısmın göğüsleri ortalayacak ve göbeği sıkmayarak ortaya çıkartacak şekilde bağlanması gerektiğini belirtiyorlar.

Emniyet kemeri takan hamilelerin çoğu kemeri yanlış takmakta ve bu yüzden de fayda yerine zarar görmektedir. Hamileler emniyet kemerini karın üzerinden değil, kasıktan geçecek şekilde takmalıdır. Aksi halde ani frende kemer ,karın üzerinden baskı yapar ve rahimdeki bebeğin zedelenmesine hatta ölmesine sebep olur



Emniyet Kemeri Kullanılmadığında Bir Kazanın Aşamaları

Otomobil içerisinde herhangi bir yere tespit edilmemiş insan ve eşyanın, kaza olmasa da aracın ani duruşu halinde ne gibi sonuçlara maruz kalacağını yapılan deneme ölçümleri ortaya çıkmıştır.

Saatte 25 km. hızla giden ve oldukça yavaş hareket eden bir otomobildeki sürücü aniden frene basarsa ve ön koltukta oturan yolcu da durumun farkında değil ise ,başını mutlaka ön cama çarpar.

Saatte 40 km. hızla giden otomobildeki sürücü aniden frene bastığında ,ön koltukta emniyet kemersiz bir çocuğun ön cama çarpma hızı,dördüncü kattan düşen bir çocuğun yere çarpma hızına eşittir.

Saatte 50 km. hızla giden bir otomobil,ani frenle birlikte bir engele (duvar, ağaç,araç) çarptığında;

Önce, araç darbeyle birlikte çökmeye başlar ve yavaşlar. Aracın yavaşlamasına rağmen araç içindeki sürücü ve yolcu aynı şekilde yavaşlamaz hatta 50 km/saatlik hızla ileri doğru hareke eder

Aracın ön kısmı ezilerek darbe şiddetinin bir bölümünü karşılar. Bu esnasında araç içerisindeki kişi saatte 50 km. hızla hareket etmeye devam eder

Aracın engele çarpmasında sonra durması 0,100 saniye sürer. Bu sırada 0,120 saniyede aracın içindeki kişi ön tabloya ve cam çarpar






Saatte 60 km. hızla giden bir otomobil aniden durursa, otomobilde hiçbir yere sabit olmayan 500 gram ağırlındaki bir eşya öne doğru fırlar ve çarptığı yerde 10 kilogramlık ağırlığa ulaşmış şekilde etki yapar. Bu çarpma ağırlığı,gerçek ağırlığın 20 katı kadardır.

Araç içindeki eşyayı bir kişi olarak düşünürsek; kişinin aracın camına çarpması ölüm ve yaralanmalarla sonuçlanabilir


İKİNCİ ÇARPIŞMA OLAYI dedikleri ne ola ki?




Kaza anında araç içerisindeki kemersiz ve korumasız olan yolcu ve sürücü için iki olay gerçekleşir. Bunlardan birincisi; aracın bir engele veya başka bir araca çarpmasıdır.

İkincisi ise; otomobil içinde otomobil ile aynı hızla hareket eden insan ve eşyanın, birinci çarpışma sonunda durmuş olan otomobil içinde hareketlerine devam etmeleri sonucu araç içinde bir yere çarpmaları veya araçtan dışarı fırlamalarıdır. Saniyeden daha kısa bir zamanda gerçekleşen bu olaya İkinci .çarpışma denir. Emniyet kemeri takan sürücü ve yolcu ikinci çarpışma esnasında olacak ölüm ve yaralanmalardan kemere yaslanarak kurtulur.

Amerika’ da ve Avrupa’nın bir çok şehirlerinde kazalarda oluşan ikinci çarpışma olayına kişilerin gördüğü zararlar deneylerle ortaya çıkarılmıştır.

İkinci çarpışma etkisiyle oluşan ölüm ve yaralanmalardaki yüzdelerin azaltılması ancak araçların iç dizaynında yapılacak yeni düzenlemelerle ve geliştirilmiş emniyet kemerlerinin kullanımı ile sağlanabilir. Aracın içinde oturan sürücü ve yolcuların emniyet kemeri kullandığı takdirde, siper camına fırlayarak oluşan çarpma gibi sonuçlar önlenmiş olur. Çünkü geniş siper camlı otolarda kaza esnasında emniyet kemeri bulunmayan yolcular, başlarından büyük yaralar alırlar. İkinci çarpışma olayında emniyet kemerleri, kazalarda, araçların kapı ve arka kısmından aldıkları hasarlar sebebiyle oluşan yaralanmaların %13’ ünde koruyucu rol oynamıştır.

Ön koltukta oturan yolcuları tehdit eden ve ikinci çarpışmada tehlike yaratan olay, ön siper tablosunun kişiyi sıkıştırmasıdır. Yüksek dereceli kazalarda aracın ön kısmı çökerek geriye doğru gelir ve araçta oturanlar çarpışmanın etkisiyle ileri fırlayarak yaralanırlar. Bu yaralanmanın şiddetini azaltmak için çarpma şiddetini dağıtacak yumuşatıcı materyal, kişinin çarpma esnasında vurduğu bölgelere yerleştirilmelidir. Ayrıca ön koltuk dışında araç içerisindeki kişinin vücudunu vurabileceği tüm kritik yerlere de çarpışma kuvvetini absorbe edici malzemenin döşenmesi kazaların zararlarını azaltmak açısından etkili olabilir.

Araç içerisindeki koltuk, el dayama yastığı, kül tablası, kapı kolu ve pencere kolu gibi aksesuarların pamuk ve kauçuk gibi yumuşatıcı materyallerle kaplanması ikinci çarpışmadaki yaralanma derecelerini azaltır


Emniyet Kemeri Mevcudiyetinde Bir Kazanın Aşamaları

Emniyet kemeri,araç içindeki kişilerin çarpma hızını azaltır. Ve bu kişilerin, direksiyon, kapı kolu, ön tablo, ön cam ve tavan gibi yerlere de çarpmasını önler. Emniyet kemeri, devrilme ve önden çarpmalarda daha çok koruyucu, yandan ve arkadan çarpmalarda ise daha az koruyucudur.

Belirli bir hızla giden bir aracın, engele veya başka bir araca çarpması durumunda, araç içerisindeki kişi emniyet kemeri takıyor.

1-Çarpmanın etkisiyle oluşan darbe esnasında, aracın ön kısmı çökmeye başlarken araç da yavaşlar.

2- Araç yavaşlarken, araç da öne doğru emniyet kemerinin boşluğu derecesinde hareket eder. Bu sırada emniyet kemeri, kişiyi koltukta tutar ve başın, göğsün araç içerisindeki darbesini önler.

3- Sürücü ve yolcular, araca bağlı olduğu sürece darbenin şiddetinden fazla etkilenmezler ve aracın iç kısmına da çarpmazlar.

Umarım faydalı olur..
Bir diğer husus ta.. alıntı yapılması için izin alınması gerekliliğini anımsatmama gerek yok diye düşünüyorum.