Lastikler Hakkında Teknik Bilgiler
-
LASTİĞİN GÖREVLERİ
ò Araç yükünü taşımak
ò Direksiyon ile verilen yönü izlemek
ò Motordan gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak
ò Emniyetli bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak
ò Amortisörlere yardımcı olarak sürüş keyfini artırmak
LASTİĞİN YAPISAL ÖZELLİKLERİ
Tekerlek lastiklerinin yapılarında, gerekli yüksek mukavemeti karşılamak üzere Nylon, Rayon, Polyester gibi elyaf esaslı kordlar ile çelik kordlar bulunmaktadır. Topuk dayanımları ise çelik teller yardımıyla sağlanır. Birbirinden farklı karakterdeki bu elemanların birarada tutulması ve hizmet anında zeminle temasın güvenle sağlanması ile yanaklardaki esneme kabiliyetinin verilmesi görevini lastik karışımı üstlenir. Lastik karışımını Doğal ve Sentetik kauçuklar ile ana dolgu olarak Karbon Karaları oluşturur. Bunlara ilave olarak koruyucular adı altındaki kimyasallar ile lastiğin “elastik” hale gelmesini sağlayan vulkanizasyon elemanları bulunmaktadır. Karışımın işlenmesi ve homojenliği için kimyasal yağlar kullanılır. Lastikler gövde yapılarına göre iki ana gruba ayrılır.
Değişen ve gelişen otomotiv sektörünün gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirilen bir yapıdır. Bu lastiklerde gövde yapısı, üstün özellikli rayon, nylon, polyester gibi tekstil esaslı kordların lastiğin dönüş yönüne 90 derecelik açı yapacak şekilde yerleştirilmeleri sonucu oluşan karkasın üzerine, taban merkez çizgisine paralel tekstil esaslı kordlardan oluşan kuşaklar ile belirli açıda çelik kord kuşak katlarının tatbik edilmesi sonucu oluşan yapıdır. Aynı zamanda Radyal yapı, sadece tekstil esaslı ve lastiğin dönüş yönüne göre sıfır derece ve belli açıdaki kordlardan oluşan kuşakların tatbik edilmesiyle de oluşabilir. Ölçü tanımında "R" harfi ile belirtilir.
Çapraz Katlı Lastikler
Lastik teknolojisinin başlangıcında kullanılan ilk gövde yapısıdır. Bu lastiklerin gövdesini oluşturan tekstil esaslı “kord” iplikleri birbiri üzerine, lastik dönüş yönüne 35-40 derece açı yapacak şekilde çapraz olarak yerleştirilmiştir. Bu yapı “Diagonal” veya “Konvansiyonel” olarak da adlandırılır. Ölçü tanımında “-” veya “D” ile belirtilir
TUBELESS VE TUBE-TYPE LASTİK
Araçlarda yüke karşılık gelen tepki kuvvetini karşılayan, lastikler ile jant arasına sıkıştırılan hava basıncıdır. Lastikler sadece hava basıncının sıkıştırıldığı kılıflardır. Sıkıştırılmış hava basıncının tutulması, iç lastiklerle veya dış lastiklerin iç kısmına tatbik edilen ve sızdırmazlık sağlayan liner tabaka yardımıyla sağlanır. İç lastikli kullanılan dış lastiklere Tube-Type, iç lastiksiz kullanılan dış lastiklere Tubeless lastik denir.
“PİRELLİ (P) 185/60 R 14 82 V P6000 TUBELESS” ölçü ifadesinde;
PİRELLİ Üretici firma
(P) Binek otomobil lastiği
P6000 Lastik desen kodu
185 Nominal kesit genişliği (mm. cinsinden)
60 Kesit oranı, seri (basıklık)
R Gövde yapısı (radyal)
14 Jant çapı (inç cinsinden)
82 Yük indeksi
V Hız sembolü (max. 240 km/saat)
TUBELESS İç lastiksiz
185 / 60 R 14 82 V P6000
Kesit Genişliği ve Kesit Oranı (Seri-Basıklık)
185 / 60 R 14 82 V 185 / 60 R 14 82 V
Yük İndeksi
185 / 60 R 14 82 V
Yük indeksi, bir lastiğin hız sembolü ile belirtilen en yüksek hızda taşıyabileceği azami yükü belirten bir kodlamadır. Yük indeksleri tablosunda, farklı yük indekslerine tekabül eden, lastik başına taşınabilecek azami yük miktarları kg. cinsinden verilmiştir.
Reklamlar
-
Çok güzel bi bilgi Çok saol
-
teşekkürler
ben giderim adım kalır dostlar beni hatırlasın
-
Teşekkürler bilgiler için
-
06 Haziran 2006, 17:39
#5
TeŞekkÜrler
-
Teşekkürler Khutuck,güzel bilgiler.
Haydi hükümeti yıkalım yerine AVM yapalım.
-
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler