https://imageshack.com/i/exXJ6EqOj
Kör nokta,motosiklet sürücüleri için oldukça önem arz eden bir konudur.
Birçok motosiklet sürücüsü aslında araçların kör noktasında olduğunu bilmeden trafikte uzunca zaman geçirmektedir.
Forumda son aylarda üzüntüyle haberini aldığımız,ölümle sonuçlanan motosiklet kazalarının birkaçında kör nokta faktörünün etkili olduğunu görüyoruz.
Bu yazıda "motosiklet ve kör nokta" konusunu resim,video gibi argümanlarla anlatmaya çalıştık.
http://imageshack.com/a/img540/1210/BxxdY1.jpg
Resim:1
Resim 1'de otomobil üzerindeki kör noktalar gösterilmektedir.
Peki motosiklet sürücüsü olarak bizler kör noktada olup olmadığımızı nasıl anlayacağız?
Bunun oldukça basit bir yolu var.
Aracın aynasına bakınız.
Şayet sürücünün yüzünü göremiyorsanız maalesef aracın kör noktasındasınız demektir.
Bunun anlamı sürücü kör noktasını kontrol etmedikçe siz onlar için görünmezsiniz manasına gelir.
http://imageshack.com/a/img911/7056/zUpGXI.jpg
Resim :2
Resim 2’de uzun araçlarda bulunan kör noktalar gösterilmiştir.
Dikkat edilirse tır,kamyon gibi uzun araçlarda kör nokta alanları otomobillere göre daha büyüktür.
Özellikle dorse,romörk arkasında kalan kör nokta alanı ciddi bir büyüklüktedir.
Motosiklet gibi trafikte çok az yer kaplayan bir taşıtın bu alanda nasıl kaybolacağını tahmin edebilirsiniz.
Örneğin; rüzgardan korumak için tırların dibine kadar girip sürmek aslında çok büyük bir risk demektir.
http://imageshack.com/a/img540/2231/13qwie.jpg
Resim:3
Resim 3’te aracın hangi konumunda sürüş yapılması gerektiği gösterilmiştir.
Biraz önde ya da yeterince arkasında konum almak kolaylıkla görünebilirliği arttıracak ve bizi kör noktadan uzak tutacaktır.
http://imageshack.com/a/img912/1844/fVUKU6.jpg
Resim 4
Bazen şerit değiştirirken diğer araçların kör noktasında olduğumuzu bilmeyebiliriz.
Üç şeritli bir yol düşünelim.
En sağdayız.
Orta şeride geçmek için sinyalimizi verdik,aynadan gerekli kontrolleri yaptık.
1 no’lu araç ise sol şeritte.
Bizim geçmeyi planladığımız orta şerit aracın kör noktasında.
Şeridimizi değiştiriyoruz.
Ama o da ne !
Soldaki araç birden bizim bulunduğumuz şeride hareket etti.
Biz kör noktadayız.
Yani resim 4’te sarı noktalar ile belirtilen rota itibari ile şerit değiştirmek yerine mavi noktalar ile belirtilen güzergah daha kontrollü.
Motosiklette Kör Noktalar
http://imageshack.com/a/img673/6708/St6nD6.jpg
Resim:5
http://imageshack.com/a/img538/5928/rTzIw1.jpg
Resim:6
http://imageshack.com/a/img901/1732/p5hCY2.jpg
Resim:7
Resim 5'te motosikletin hemen önünde yer alan otomobilin,6 ve 7'de ise motosikletin kör noktaları belirtilmiştir.
http://imageshack.com/a/img913/6551/GUbIko.jpg
Resim 8
Resim 8'de otomobil ile birlikte trafikte seyir halinde olan bir motosikletin hangi konumlarda seyir etmesi gerektiği anlatılmaktadır.
Özellikle otomobilin kör noktasında sürmekten kaçınmak için konumu iyi ayarlamak çok önemlidir.
http://imageshack.com/a/img661/3431/CFBlqR.jpg
Resim:9
Resim 9'da sarı ve yeşil renkli motosikletler araçların kör noktalarında kalmaktadır. Ancak sarı motosikletin konumundan biraz daha az tehlikede olduğunu,yeşil motosikletin bir an önce konumunu değiştirmesinin gerekliliğini görmekteyiz. Burada kör noktanın tehlike katsayısının kademelerini görebiliriz.
İki motosikletin yapması gereken bir an önce güvenli bir alana geçmek olmalıdır.
Resim 10;
https://imageshack.com/a/img661/8361/W78J2q.gif
Resim 10'da araçların aynaları ve kör noktalarından bahsedilmiştir.
Blind spot: Kör Nokta
Field of vision: Görüş Alanı
İnterior Mirror: Dikiz Aynası
Left Mirror: Sol Ayna
Right Mirror: Sağ Ayna
Resim 11
http://imageshack.com/a/img537/8137/BVDed0.jpg
Resim 11'de otomobillerin dikiz aynası,sağ ve sol aynalarından trafikteki diğer araçları nasıl gördükleri anlatılmıştır.Burada otomobillerin yerine motosikletlerin olduğunu düşündüğümüzde konumumuz itibari ile diğer araçların bizi nasıl gördüğünü hesaplayabiliriz.
Önemli Not:Motosikletin trafikte kapladığı hacim göz önüne alınarak bu hesaplama yapılmalıdır.
Genel olarak;
Kör noktaya maruz kalmadan trafikte sürüş yapmak neredeyse imkansızdır.
Bu riskten kaçınmak için kör noktalarda minimum süre vakit geçirilmeli ve güvenli bir konumda sürüşe devam edilmelidir.
Burada temel faktör görünmez olduğumuzu kabul edip,buna göre bir sürüş planlaması yapmak olmalıdır. Mümkün mertebe en emniyetli ve en güvenli şekilde yol alma gayreti içinde olunmalıdır.
Reflektörlü yelek,sürekli açık olan farlar,gerektiğinde korna sizin farkedilebilirliğiniz üzerinde ciddi katkı sağlayacaktır.
Ayrıca bizde güvenli sürüş için bizde kör nokta aynalarından yararlanabiliriz.
Bazı kör nokta aynalarından örnekler;
http://imageshack.com/a/img537/3564/c2NxBT.jpg
http://imageshack.com/a/img661/5200/XZ3b1y.jpg
Bu kadar teorik bilgiden sonra birkaç video ile kör nokta konusunda birkaç örnek vermeye çalışalım.
Örnek 1
Omuz kontrolünün ne kadar mühim bir faktör olduğunu gösteren bu videoda sürücü üç şeritli bir yola bağlanıyor. 12 ve 28. Saniyeler arasında önünde sadece bir araç var. Yol boş ve güvenli. Sürücü şerit değiştirmek istiyor. Aynadan kontrol ettiğinde herhangi bir aracın olmadığını söylüyor. Fakat sürücü aynaya güvenmiyor 29.saniyede şerit değiştirmeden önce sağ tarafına bakıyor.
İşte o esnada motosikletin kör noktasına girdiği için aynalarda görülmeyen araç beliriveriyor.
https://www.youtube.com/watch?v=u7tkv2q53ro
Örnek 2
Bu videoda otomobilin kör noktasında kalan motosiklet sürücüsü aracın aniden sağa kırmasıyla çok büyük bir tehlike atlatıyor.
Ama başarılı bir hamle ile kurtulmayı başarıyor.
https://www.youtube.com/watch?v=f2U0f7UE8ao
Örnek 3
Bu video, tır,kamyon gibi araçların kör noktalarına giren araçların karıştığı kazalara dair bir derleme.
7 dakika 24 saniyelik bu videodan önemli dersler çıkarılabilir.
https://www.youtube.com/watch?v=_vql3VE8HpA
Örnek 4
Bu videoda yine bir tır ve tırın kör noktası konumuz.
İlk 30 saniyede araç içinden aynalar kontrol ediliyor. Ancak sürücü herhangi bir şey göremiyor. Fakat sürücü araçtan inince 32.saniyeden itibaran kör noktada kalan bisikletliler gerçekten şaşırtıcı.
https://www.youtube.com/watch?v=SZ8iRVBpz2E
Örnek 5
Bu videoda, yine bir yüksek araç ve aracın kör noktasında kalan otomobil sürücüsünün maruz kaldığı tatsız durumu görüyoruz.
https://www.youtube.com/watch?v=tjT0QCkOuLE
Örnek 6
Bu videoda bir tır şoförü vatandaşımız emek harcamış ve oldukça yaralı bir sunum yapmış ve tırların kör noktalarına değinilmiş.
https://www.youtube.com/watch?v=DhlkdD5dzqA
Örnek 7
Aynalarda Kör Nokta Kullanimi - Omuz Üstü Bakis ile ilgili oldukça faydalı bir video.
https://www.youtube.com/watch?v=QFtXIAhjRqA
Hazırlamaya çalıştığımız kör nokta konusu umarım ki sizler için faydalı bir döküman olmuştur.
Hepinize kazasız sürüşler dilerim.