Motosikletler, virajlarda nasıl bu kadar yan yatabiliyor?

Admin
Yönetici
Katılım
14 Nis 2003
Mesajlar
7,150
Motosikleti
Yamaha MT-09 Tracer
Motosikletler, yarış sırasında viraj alırken 45 derece, bazen 60 derece yana yatabiliyor. Buna karşın araç kaymıyor veya savrulup kaza yapmıyor. Motosikletler, virajlarda nasıl bu kadar yan yatabiliyor? Bunun nedeni lastiklerinin özel tasarımı mı?

Yanıt:

Viraj alırken bir motosiklet hem merkezkaç kuvvetine bağlı olarak dışarı doğru, hem de yerçekimine bağlı olarak aşağı doğru çekilir. Motosiklet ve sürücüsü, viraja dik olarak girerse merkezkaç kuvveti motosikleti dışarı doğru savurur ve sürücü aracın üzerinde tutunamaz. Ancak motosiklet çok fazla yan yatarsa yerçekimi aracı yere doğru çeker ve lastikler kavrama yeteneğini yitirir. Bu durumda sürücüsü de araçta daha fazla tutunamaz ve araçla birlikte düşer.

Eğer motosiklet viraja optimum bir açı ile girerse bu iki kuvvet motosikletin kütlesini lastiklerin piste değdiği temas noktalarından dışarı ve aşağı doğru iter.

Otomobil lastikleri dik sürüş için tasarlanmıştır. O nedenle kesitleri kare şeklindedir; ayrıca tırtılları, yan kısımlarında değil, tepe kısmındadır. Oysa bir motosiklet lastiğinin kesiti yuvarlaktır ve tırtılları yanlara doğru uzanır. Böylece motosiklet virajlarda yan yatsa bile lastikler yolu tutmaya devam eder.

New Scientist
Tercüme: Cumhuriyet Bilim Teknik

Kaynak: http://www.motoaktuel.com
 

Ekli dosyalar

  • virajmotor1.jpg
    virajmotor1.jpg
    34.1 KB · Görüntüleme: 19,846
Katılım
3 Tem 2009
Mesajlar
6,398
Lisedeki fizik kitapları gibi...Gereksiz uzatmış ve asıl olaya değinmemi... Şahsen bilmeme rağmen okuyunca hiç bişey anlamadım ve cevabı da bulamadım...
 
Katılım
21 Kas 2009
Mesajlar
5,302
Motosikleti
750x
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Peki bu virajda yatmanın, hiçmi sürat ile bi alakası yok?
 
Katılım
7 Şub 2011
Mesajlar
363
Her ne kadar 2 teker bir gövde olarak gözükse de pistte o hareketleri yapabilmesi için o makineler büyük mühendislik hesaplamaları ile bugüne geldiler.

Yurtdışında Kawasaki'de çalışan bir arkadaş uzun uzun virajda yatma olayını resimlerle ve teknik detaylarla açıklamıştı.Şuan bulamıyorum o konuyu bilen birisi eklerse çok faydalı olur...
 
Katılım
21 Kas 2009
Mesajlar
5,302
Motosikleti
750x
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Konu yatmak marifetmis gibi anlatilinca boyle kafa karisikligi oluyor tabi.:)

İşte onu diyorum bende abi.
Yatiyor ama nasil yatiyor, neye göre yatiyor?
60 derecelik bi açıyla güvenli bi şekilde yatmasının en büyük sebebi, özel tasarım lastiklermi?
Yoksa viraja orantılı olarak doğru süratle girmekmi?
Yoksa bu ikisinin kombinasyonumu?

Eğer bu ikisinin kombinasyonu ise, neden sadece lastikten bahsedilmiş:silent:

Pist şartlarını bilmediğim için soruyorum.
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
Yazi çok eksik.
Bir daire çizen her cisim içeri dogru yatar.
Insan bile içe dogru yatar.
Otomobide yatar.
Simdi yemekle ugrasmak zorundayim ama sonra açariz biraz konuyu.
 
Katılım
24 May 2011
Mesajlar
2,010
düşünün ki elinizde ipe bağlı bir taş var siz bu taşı ipin ucundan tutup çevirmeye başladınız

Taş düzgün ve sabit hızla aynı yörüngede dönüyor değil mi?

Şimdi taşı daha hızlı çevirin ve zamanla ipten kurtuluşunu izleyin

Ne oldu? İp koptu yada taşı sıkı bağlamadığınızdan yerinden çıkarak yörünge dışına serseri mayın gibi gitti

Nede? çünki çevirme hızı artınca taşın dışarı savrulması arttı ve bir süre sonra hız artışı nedeniyle taş ipden kurtuldu

Motosikletlerde aynı mantık ipi motosiklet tekeri, taşı motosikletin kendisi, ipin taşı tutmasını da tekerin yere tutunma kuvveti gibi düşünürsek motosiklet viraja ne kadar hızlı girerse okadar çok dışa savrulmak isteyecek ve okadar çok yol tutuşuna ihtiyaç duyacak

Yatırarak girmenin temelinde de motosikletin yere basma miktarını arttırmak amaçlanır

Nasıl mı?
Motosiklet yattıkça ağarlık merkezi yer yaklaşır bu sebeple virajın içine yatan motosiklet dışa doğru savrulurken motosikletin virajın en dışında olan bölümü (yani tekerleri) daha çok merkezkaç kuvvetine mağruz kalacağından daha iyi yere basma kuvveti ve yol tutuşu sağlar

Umarım düşüncelerimi düzgün aktarabilmişimdir yinede anlaşılmayan bişi olursa bilgim dahilinde yardımcı olurum
 
Katılım
21 Kas 2009
Mesajlar
5,302
Motosikleti
750x
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Arkadaşlar cadde sürüşlerindeki viraj tekniklerinden bahsetmiyorum.
Benim sorduğum pist sürüşlerindeki viraj teknikleri.
Çünkü bu konu hakkında hiç bi fikrim yok.
Bunuda öğrenmek için soruyorum.
Bana zaten pist gösterseniz, hali saha zannederim orayi.
Yani bir motosiklete pistte rahat ve güvenli viraj almasını sağlayan en büyük etken özel tasarım lastiklermidir?
Yoksa cadde sürüşlerinde oldugu gibi, viraja göre dogru hız orantısını bulmakmıdır?

Yani pistte 60 derecelik bir virajın içinde ; ''Ulan nasıl olsa lastikler saglam, dal anasını satayim!'' diyebileceğimiz kadar güvenilmelidir?

Konu başligi : ''Motosikletler, virajlarda nasıl bu kadar yan yatabiliyor?''
Yani bunun tek sebebi özel tasarim lastikler olarak lanse edilmiş.
Pist şartlarında gerçekten en büyük etken özel tasarım lastiklermidir?
Yoksa cadde sürüşlerindeki bir takım viraj teknikleri pistte de geçerlimidir?

Konuda ya bazi eksiklikler var.
Yada benim uykum geldigi icin algilamam zayiflasti.

İlkay abi ye artik şu yemegini :pr:
 
Son düzenleme:
Katılım
5 Mar 2010
Mesajlar
2,035
inş.bu hareketleri 150 veya 125 cc lik motorlarda denemezsiniz..bende tavsiye denemeyin...virajlarda güzel işler çıkartmak için bence..eğitim ve en az 500 veya 600 cc olması lazım ben 600cc olması lazım kanaatindeyim.
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
Sinan sabirsizlanmis.:)
Aksam oglumla beraber film seyrettik,burasi aklima bile gelmedi.
Sinan sen pist sürüs tekniklerini merak ediyorum yazmissin.
Ben motor neden yatar sorusuna kafa yoruyosun zannetmistim.
Pist tekniklerini bir yerlerde anlatmistik diye hatirliyorum.
Ya da bir baskasi anlatmisti.:silent:
Bu yatis açisi meselesi basitçe anlatmak gerekirse, hiz ve sürtünme ile ilgili.
Tabi bu durumda lastigin seklinin alakasi var ama tirtillarin alakasi yok.:p
Asagidaki resimde lastiklere dikkat edin.
Hiç tirtil yok.
:)
motogp-la-motogp-choisit-bridgestone-139058.jpg
 
Katılım
14 Ağu 2008
Mesajlar
5,134
Arkadaşlar cadde sürüşlerindeki viraj tekniklerinden bahsetmiyorum.
Benim sorduğum pist sürüşlerindeki viraj teknikleri.
Çünkü bu konu hakkında hiç bi fikrim yok.
Bunuda öğrenmek için soruyorum.
Bana zaten pist gösterseniz, hali saha zannederim orayi.
Yani bir motosiklete pistte rahat ve güvenli viraj almasını sağlayan en büyük etken özel tasarım lastiklermidir?
Yoksa cadde sürüşlerinde oldugu gibi, viraja göre dogru hız orantısını bulmakmıdır?

Yani pistte 60 derecelik bir virajın içinde ; ''Ulan nasıl olsa lastikler saglam, dal anasını satayim!'' diyebileceğimiz kadar güvenilmelidir?

Konu başligi : ''Motosikletler, virajlarda nasıl bu kadar yan yatabiliyor?''
Yani bunun tek sebebi özel tasarim lastikler olarak lanse edilmiş.
Pist şartlarında gerçekten en büyük etken özel tasarım lastiklermidir?
Yoksa cadde sürüşlerindeki bir takım viraj teknikleri pistte de geçerlimidir?

Konuda ya bazi eksiklikler var.
Yada benim uykum geldigi icin algilamam zayiflasti.

İlkay abi ye artik şu yemegini :pr:

ilkay abinin dediği gibi pistte kullanılan lastikler bizim yol lastiklerimiz ile aynı değil. kuru zeminde tırtıksız düz lastikler kullanılıyor çok yamuşak hamurlu. bu sayede maksimum tutunma yüzeyi ile maksimum tutunma gücü elde ediliyor. ek olarak pistteki motosiklerlerin pegleri bizim satılan motosikletlere göre daha yukarıda konumlandırılmışlardır. bizim motorlar bir açıdan sonra pegler sürtmeye başlayabiliyor (=

açı meselesi ise biraz hız ile alakalı. başka bir arkadaşında dediği gibi merkez kaç kuvvetine karşı gelebileceğin açıda seyredersin. çok hızlı isen asfalt ile öpüşmen kaçınılmaz son genel olarak.


ama şuda var. pistlerde kullanılan teknik aslında bizim motosikletlerimizi sürmemiz gereken esas tekniklerden denilebilir. sadece onların bu hareketleri daha çok deneme şanslar oluyor ve motosiklet ile kendilerini iyicene adapte edebiliyorlar.


tabi bu anlattıklarım içerisinde yanlışım var ise biri düzeltsin benden daha bilgililer var coq gibim :p
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
ama şuda var. pistlerde kullanılan teknik aslında bizim motosikletlerimizi sürmemiz gereken esas tekniklerden denilebilir. sadece onların bu hareketleri daha çok deneme şanslar oluyor ve motosiklet ile kendilerini iyicene adapte edebiliyorlar.

Burasi hatali olmus.
Tam tersine, cadde kullanicilarinin asla denememesi gereken bir mevzu pist teknikleri.
Onu da anlatiriz sonra canim hiç yazmak istemiyor bugün.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst