PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : motorum yatakmı sardı :(



reis007
12 Aralık 2011, 10:57
arkadaşlarrrrr nazar aldım galiba.dün akşam ts-gs maçından eve dönerken ayıptır söylemesi wc molası vermek için sağda durakladım birde ne göreyim.motorun altından bir sıvı akıyor yaklaşık 200ml kadar vardı.(motorum tvs apache 2011 150cc)meğer olay şuymuş. (olaydan 2-3 saat önce motorun bakımını yapmak için en alttaki yağ tıpasını açmaya çalışmıştım.açamadım.meğer tıpa gevşemiş.durum böyle olunca maça gidip dönüş mesafesi olan 25-30 km yolda bu tıpa gevşemiş ve yerinden düşmüş.) durakladığımda yerdeki sıvı alttaki tıpanın deliğinden püskürüyordu.bende olay yerinin çok tenha olduğundan anayola yanaşmak için biraz daha sürdüm.yaklaşık 200mt.sonra motor kendiliğinden stop etti.bidaha çalıştırdım.yine stop etti.bi akrabayı çağırdık.yükleyip eve götürdük.kime sorduysam motor yatak sarmıştır diyor. :pr: acayip üzgünüm.nazar değdi galiba.acayip üzgünüm. :salut:ne yapmalıyım.yeni tıpa alıp devammı etsem.bana en yakın teknik servis 650 km.:sunny: burdaki herhangi bir motorcuyamı göstersem

K o r @ y
12 Aralık 2011, 11:08
kardeşim çok üzüldüm.. geçmiş olsun.. sana masraf çıktı..

RruDeBoyY
12 Aralık 2011, 11:18
geçmiş olsun

reis007
12 Aralık 2011, 11:27
kardeşim çok üzüldüm.. geçmiş olsun.. sana masraf çıktı..
yatak sarmama ihtimali nedir?
sonuçta en fazla 100-200 mt yağsız çalışmıştır...

ekremz
12 Aralık 2011, 11:34
bu konuda deneyimim yok malesef geçmiş olsun

K o r @ y
12 Aralık 2011, 11:43
yatak sarmama ihtimali nedir?
sonuçta en fazla 100-200 mt yağsız çalışmıştır...

kardeşim bu morotorlar yüksek devirli motorlardır.. 100-200 m yağsız çalıştığı zaman yatak sarması için yeterli bir masefedir..

MaxiBoost
12 Aralık 2011, 11:46
yağsız çalışmış motor bir süre sonra yatak sarar
ne kadar yağsız? ne kadar çalışmış?
bunlardan sonuç çıkmaz

motor sizin orada, ihtimaller kuracağınıza direk motoru kontrol edin
hiç çalışmıyorsa zaten sorun var
çalışıyor ama sıkışıyor ve zorlanıyor veya çalışırken mekanik sesler çıkarıyorsa yatak sarmıştır
ana kol yatakları aşınmış olabilir, segmanlar silindir içlerini çizmiş ve sıkıştırma oranı düşmüş olabilir
haliyle motor çalışmaz

eğer bunlar olduysa motor sökülüp baştan yapılacak, başka çare yok

GP500-1st
12 Aralık 2011, 11:50
Motorun yatak sarması için tamamen yağsız kalıp belli bi süre çalışması gerekir diye biliyorum. Senin gittiğin 200 metre ile ciddi hasar olmaz gibi. Eğer sen ihtiyac giderdiğin alandan uzaklaşırken daha hala karterden azda olsa akma oluyosa motorunda zaten tam yasız kalmadığı anlamına geliyo.

Şansızlık olmuş. Geçmiş olsun.

reis007
12 Aralık 2011, 11:56
bilgileriniz için hepinize çok teşekkür ederim. GP500-1st tamda senin dediğin gibi azda olsa bi yağ püskürtmesi vardı.
Maxiboost büyük ihtimal yatakmı sarmıştır.mesela o stop etti tekrar çalıştırdım 4-5 sn kadar.o ara vites değiştirmeye çalıştım kırkırkır ses yaptı vites geçmedi. ustaya göstermek lazım tabi.ama hiçmi umut yok :salut:

sezer aykaç
12 Aralık 2011, 12:08
görmeden bişe denilemez. bence hiç ugraşma. götür servise silindiri söksünler temiz ise kranka baksınlar. oda temiz ise yagı doldur devam. her ikiside hasar aldıysa en az 500 liran gider. geçmiş olsun.

kalsit
12 Aralık 2011, 12:14
Usta yağ değişimi için kaç kuruş alıyor allah aşkına.Bilmediğimiz işleri kendi başımıza halletmeye çalışıldığında ortaya çok kötü ve masraflı işler çıkacağını bilmemiz lazım..geçmiş olsun..Motorcunun kendine ettiği eziyeti bir başkası yapmıyor maalesef..

reis007
12 Aralık 2011, 12:18
Usta yağ değişimi için kaç kuruş alıyor allah aşkına.Bilmediğimiz işleri kendi başımıza halletmeye çalışıldığında ortaya çok kötü ve masraflı işler çıkacağını bilmemiz lazım..geçmiş olsun..Motorcunun kendine ettiği eziyeti bir başkası yapmıyor maalesef.. abicim aslında bu tür şeyler elimden gelir diye kendim yapayım dedim.ama tıpayı sökerken tıpanın gevşediği an elimi çok sert bi yere vurdum.anahtar yerinden çıkmıştır diye daha bakmadım.olacağı vardı oldu işte.şimdi ne yapmak gerek onu çözmem lazım.sezer aykaç'ın dediği gibi ustaya götüreceğim galiba

sbr
12 Aralık 2011, 12:19
motor yatak sarmamış olabilir ama bu düşük ihtimal bence. motor aşırı sıcaktan şişmiştir belki ondan stop etmiştir..ama yinede yağsız kaldığı için motorun ciddi zarar görmüştür, ömrü çok kısalmıştır.

fat280
12 Aralık 2011, 12:24
kardeş önce tıpayı bir tak yağını koy bir çalıştır çalışırsa bak bakalım ses duman atma gibi sorunlar var mı ondan sonrada servise git birde ona kontrol ettir

yalnlzkurt
12 Aralık 2011, 12:28
Kardeş yağ koy ve marşa bir kaç defa bas eğere sarmışşsa çalışmaz çalışsada ses yapar . Eğer şişmeylen yetindiyse bir şey olmaz devam et gitsin.

reis007
12 Aralık 2011, 12:34
Kardeş yağ koy ve marşa bir kaç defa bas eğere sarmışşsa çalışmaz çalışsada ses yapar . Eğer şişmeylen yetindiyse bir şey olmaz devam et gitsin. iyide kardeşim ya daha kötü bi sorun olursa :silent:

kardeş önce tıpayı bir tak yağını koy bir çalıştır çalışırsa bak bakalım ses duman atma gibi sorunlar var mı ondan sonrada servise git birde ona kontrol ettir
tıpayı sipariş vermem lazım buraya en erken 2 günde gelir.herhangi bi servise götürmek daha mantıklı değilmi.hem kesin ne olduğunu bilmiş oluruz

fat280
12 Aralık 2011, 12:37
iyide kardeşim ya daha kötü bi sorun olursa :silent:

tıpayı sipariş vermem lazım buraya en erken 2 günde gelir.herhangi bi servise götürmek daha mantıklı değilmi.hem kesin ne olduğunu bilmiş oluruz

o zaman bir kamyonet bul at arkasına götür dediğin gibi servisde tıpası yok mu

reis007
12 Aralık 2011, 12:39
o zaman bir kamyonet bul at arkasına götür dediğin gibi servisde tıpası yok mu
malesef buralarda servisi yok.ama bulunmayacak bişey değil.sipariş vereyimmi bu tıpadan?

sbr
12 Aralık 2011, 12:40
emin ol serviste önce yağ koyup marşa basacaktır:cat:

immortalboss
12 Aralık 2011, 12:48
Çok geçmiş olsun.Kendi başıma gelmemesi için her yağ değişiminden sonra tapanın etrafını temizleyip biraz bekliyorum rolantide.Bu tür motosikletlerin canı ciğeri yağıdır.Çünkü en büyük soğutma organları onlar.Kan gibi...Keşke o yağ akıntıısını gördüğünüz anda kontağı kapatıp elinizde götürseydiniz motosikleti. :( yalnızkurt abimizin dediğini dene üstadım.Olmazsa doğru tamirciye...Yapacak başka bir şey yok.Geçmiş olsun diyelim.Sağlık olsun.Ama dediğim gibi bu motosiklet yağsızlığa bir insanın susuzluğa dayandığı kadar dayanabilir en fazla.

fat280
12 Aralık 2011, 12:55
malesef buralarda servisi yok.ama bulunmayacak bişey değil.sipariş vereyimmi bu tıpadan?

servis yoksa yukardaki yazında servise götürsem demişsin daha iyi olur diye o zaman bence o tıpaayı sipariş ver al tak yağını koy çalıştır dediğim gibi zaten belli olur motorun çalışmasından

reis007
12 Aralık 2011, 13:18
emin ol serviste önce yağ koyup marşa basacaktır:cat:
o zaman servise götürmeyip kendim tıpayı takıp denemem gerekecek.

Çok geçmiş olsun.Kendi başıma gelmemesi için her yağ değişiminden sonra tapanın etrafını temizleyip biraz bekliyorum rolantide.Bu tür motosikletlerin canı ciğeri yağıdır.Çünkü en büyük soğutma organları onlar.Kan gibi...Keşke o yağ akıntıısını gördüğünüz anda kontağı kapatıp elinizde götürseydiniz motosikleti. :( yalnızkurt abimizin dediğini dene üstadım.Olmazsa doğru tamirciye...Yapacak başka bir şey yok.Geçmiş olsun diyelim.Sağlık olsun.Ama dediğim gibi bu motosiklet yağsızlığa bir insanın susuzluğa dayandığı kadar dayanabilir en fazla.
öyleyse motoruma bu akşam iftar yaptırmam gerekecek .susuz kaldı orucunu bozmalı.inş. susuzluktan kaybetmemişimdir motorumu :salut:

Mengu16
12 Aralık 2011, 13:29
O fazladan 200m yolculuğu yapmamalıydınız zararsız atlatabilirdiniz durumu, hava soğutmalı bi motorda yağdan başka akacak sıvı mı var. Ben benzin bitti diye 1.5km motoru ittim 200m nedir.

reis007
12 Aralık 2011, 14:17
O fazladan 200m yolculuğu yapmamalıydınız zararsız atlatabilirdiniz durumu, hava soğutmalı bi motorda yağdan başka akacak sıvı mı var. Ben benzin bitti diye 1.5km motoru ittim 200m nedir.
ben motorum için 3km'de iterim ama olayı net anlayamadığım için devam ettim yola .yaptık bi cahillik.olan oldu napalım.şimdi çare aramak gerek.

reis007
12 Aralık 2011, 17:19
herkese geçmiş olsun dilekleri için ve verdiğiniz kıymetli bilgiler için çok teşekkür ederim.sipariş verdim yağ tıpasını

emin ol serviste önce yağ koyup marşa basacaktır:cat: bu arkadaşımın yorumuna istinaden ustaya götürmeden önce , tıpayı takıp yağı koyup deniyeceğim.inş. gerçekten motor yatak sarmamıştır...

MorkapLan
12 Aralık 2011, 17:50
Riske gerek yok.. Olmuşsa birkere, Bırakacaksın suyu akışına. Gönder servise için rahat binersin. Geçmiş olsun..

uthec
12 Aralık 2011, 18:02
sen benim yorumuma istinaden deneme yap mustafacım..git ilhana anlat durumu o yapacaklarını söyler sana.

reis007
12 Aralık 2011, 18:52
sen benim yorumuma istinaden deneme yap mustafacım..git ilhana anlat durumu o yapacaklarını söyler sana.
peki abicim, o halde ilk işim ilhan ustanın yolunu tutmak.az sonra çıkıyorum.(daha sezonu açamadan başıma gelenlere bak abi ya) :pale:

uthec
13 Aralık 2011, 01:49
peki abicim, o halde ilk işim ilhan ustanın yolunu tutmak.az sonra çıkıyorum.(daha sezonu açamadan başıma gelenlere bak abi ya) :pale:

sordun mu....

serkanADH13
13 Aralık 2011, 03:26
motorunun marşı basıyormu???
yanı krank dönüyormu?
yağını koy tapanı tak ve dene bakalım ne durum gösterecek,
aşırı sıcaktan segmanlar yapışmış olabilir,
ve kompresyonu kesmiş ise stop eder ve kompresyon yapmadığından motor marş almaz,
motorunun marşı basıyor ise bujini sök buji vuvasından şişe kapağı ile her 15,,20 sn'de 1 yağ dök ve marş yap,

sonrasında tak bujini dene,,,

durumu gözden geçirelim...
şunuda unutma yağsız kalan motor ilk krank kolunda boşluk yapar ve motorun çalışsa dahi yağ yakabilir...sesli çalışabilir.

search16
13 Aralık 2011, 03:43
Öncelikle geçmiş olsun. Marşa bastığında marş motoru döndürüyorsa yatak sarmamıştır. Yatak sardığı zaman marş motoru hiç çeviremez. Viteslerde yağsız kalmasından dolayı geçmiyordur. Yapman gereken yeni yağ alıp koyman. Sonra bujiyi çıkart, marşa bas. Ara ara baski marş motorunuda yakma. Vitese geçirmeyide dene vitese geçtiği andada sehpada ike tekeri döndür. Bir süre yağlama için bunu yapman gerekli. Sonra buji tak maşşa bas. Rölantide çalışsın bir süre. Yag tapası yalama oldu ise vida etrafını ve sıkılacak olan yatağı yağdan arındır ve sıvı silicon sürerek zorlamadan sık. 200 mt de yatak sarmaz makina. Biz 1km den fazla gittik sorun çıkmadı.

ümit bozoglu
13 Aralık 2011, 03:43
bir tıpa sipariş et motorunun yagını tamamla çalıştır motor ısınıncaya dek bekle herhangi bir ses gelmiyorsa calışması devam etsin fakat motordan farklı bir ses gelirse hemen istop et ki basına daha büyük dertler acılmasın.ama ses gelmiyorsa motorunla biraz dolas ve yag eksiltmesi yada ekzosttan beyaz duman atması varmı onu kontrol et beyaz duman atarsa cok ugraşma tamirciye götür motor yapılacak demektir ama duman yoksa zaten motorunun sesinden anlarsın.iyi çalısıp calısmadıgını. yagda eksiltmezse sorun yok demektir. sakın yagını koymadan tekrar calıstırmayı deneme dikkat et motorunun hacmi kadar yag koy ne fazla ne eksik.

reis007
13 Aralık 2011, 13:22
sordun mu....

Sordum abi hasan ustaya.sakın elleme derhal buraya getir dedi. Diğer arkadaşlara da önerileri için çok teşekkür ederim.bunları yaparım yapmasınada yaparken herhangi bi sıkıntı olursa başıma iş açmasın diye yine ustaya götürmeyi tercih ediyorum.yarın ustaya götürdüktem sonra gelişmelerdem haberdar edeceğim.

---------- Mesajlar birleştirildi - 11:22 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:35 ----------


sordun mu....

Sordum abi hasan ustaya.sakın elleme derhal buraya getir dedi. Diğer arkadaşlara da önerileri için çok teşekkür ederim.bunları yaparım yapmasınada yaparken herhangi bi sıkıntı olursa başıma iş açmasın diye yine ustaya götürmeyi tercih ediyorum.yarın ustaya götürdüktem sonra gelişmelerdem haberdar edeceğim.

Zodium
13 Aralık 2011, 20:49
Usta yağ değişimi için kaç kuruş alıyor allah aşkına.Bilmediğimiz işleri kendi başımıza halletmeye çalışıldığında ortaya çok kötü ve masraflı işler çıkacağını bilmemiz lazım..geçmiş olsun..Motorcunun kendine ettiği eziyeti bir başkası yapmıyor maalesef..

cok bilmis bir milletiz ne yazikki :)

alcatraz42
13 Aralık 2011, 21:17
25 - 30 km gittim demişsin yagsız :( piston aşırı sürtünmeden dolayı şişmiş ve kilitlemiş olabilir yatagın içinde.Yag ekleyip çalıştırın ?Eğer hala stop ediyorsa usta yolu görünüyor :S

-unnamed-
13 Aralık 2011, 21:18
iyide motorun içinde dolaşan yağ vardır sürekli...
buna bağlı olarak 200 metre gibi kısa mesafede tvs gibi bi motor yatak sarmaz...
ki bu motorun yatak sarma gibi bi ihtimalide yok...
ikinci bir konu ise, motor kitledi diyelim hiç çalışmaz...
bence 1 litre yağ al, tıpayı onar ve sonrasında çalıştırmayı dene..
ki çalışır diye tahmin ediyorum...
sonrasında yağını kontrol et, ve ekzozun ucunu hafiften elinle kapatıp motora gaz ver sesi dinle...
eğer ki aşınma varise zaten yağ eksiltmeye başlar motorun...
bunuda zamanla anlarsın...
geçmiş olsun....

reis007
14 Aralık 2011, 00:18
kardeşim iyi dileklerin için teşekkür ederim.anlamadığım bir nokta var.bu motorun niye yatak sarma gibi bir ihtimali yok.1lt 10/40 yağım var.tıpayı sipariş vermiştim.yarın gelecek.perşembe günü ustaya göstereceğim...

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:18 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:15 ----------


cok bilmis bir milletiz ne yazikki :)

Olmuşa çare yoktur derler,evet pişmanım ama ne fayda...

Zodium
14 Aralık 2011, 18:44
kardeşim iyi dileklerin için teşekkür ederim.anlamadığım bir nokta var.bu motorun niye yatak sarma gibi bir ihtimali yok.1lt 10/40 yağım var.tıpayı sipariş vermiştim.yarın gelecek.perşembe günü ustaya göstereceğim...

---------- Mesajlar birleştirildi - 22:18 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:15 ----------



Olmuşa çare yoktur derler,evet pişmanım ama ne fayda...

güzel haberlerini bekliyoruz..

search16
15 Aralık 2011, 04:01
Konuyu açtında kapatmadın. Sonuç ne oldu.:silent:

sessizsakin
15 Aralık 2011, 10:43
biraz bu olaya netlik getirmek lazım. senin motorun mekanik yapısını bilmediğimden bi araştırma yaptım. gördüğüm kadarı ile senin motorun bütün yataklama sistemleri rulmandan oluşuyor.

iki çeşit genel yataklama sistemi vardır.

1 - burçlar

2 - rulmanlar.

burçlar bildiğimiz boru şeklinde ince bir kalınlığı olan ve çok hassas ölçülerle hazırlanmış yağlama yapıldığında son derece kaygan olan parçalardır. mesela yatağın içi krank miline, dışı piston koluna oturur. burç, ikisi arasında dönerek yağ tabakası ile birlikte aşınmayı çok az'a indirip motor gücünü çok fazla aktarırlar.

rulmanlar ise iki bilezik arasında dönen bilyalardır. bilyalar birbirine en fazla birer noktadan dokunduğu için, güç aktarımı için çok fazla yüzeye sahip değildir ( burçlar, bütün bileziği dokunduğu için çok iyi güç aktarırlar ) bu yüzden güçlü motorlarda rulman tercih edilmez.

yüksek devirli ve güçlü motorlarda güç aktarımının kolay verimli ve uzun ömürlü olması için burç yataklar tercih edilir.

rulman yataklar ise daha ziyade daha güçsüz motorlarda tercih edilir.


motorun yatak sarması için öncelikle burçlu bir yataklamaya sahip olması lazım. tvs burçlu değil. rulmanlı.

burçlar, yağsız çalışmaya kesinlikle dayanamazlar. kısa süre bile yağsız kalsalar hemen deforme olarak hem kendilerini hem de krank ve piston kollarını aşındırıp ölçülerini bozar. burçlu sistemlerde burçlar yağsız kalıp deforme olduğunda, piston kolları, krank ve diğer burçlar yüzünden aşınan parçaların ya değiştirilmesi gerekir, yada uygun şekilde dolgu yapılıp yeniden orjinal ölçüsüne getirilmesi gerekir.

rulmanlar yağsız çalışmaya bir uzun süre dayanabilirler.

şu şartlarda, senin motorunda şunlar olmuştur.

motor yağı boşalsa bile, eğer daha önceki yağ dolumunda tam sentetik yağ koydunsa, motor yağı metal yüzeyde uzun süre kalır.

bu süre içerisinde piston ve diğer donanımlarda az da olsa yağ bulunmaktadır. motor çalıştıkça ısınmaktan dolayı bu yağ yanarak özelliğini kaybedene kadar motoru korumaya devam eder.

200 metre boyunca gittikten sonra motorun stop etmesi çok normal. çünkü yağ kalmadığı için soğutma olmadığından metaller genleşir ve bu hiç hoş değildir. motoru kapattığınızda bu genleşmenin eski haline nasıl döndüğü önemli.

Ustaya götürdüğünüzde ustanın mantıken yapması gerekenler şunlar :

- krank kolunu uygun bir şekilde elle çevirmeyi deneyecek. eğer rahat bir şekilde döndürebiliyorsa ve uzun süre boyunca da rahat şekilde döndürmeye devam ederse, motorun çalışmasını olumsuz etkileyecek bir problem yoktur diye düşünecek.

- yağ tapasını takacak, yağ filtresini değiştirecek ( mutlaka yapmasını sağlayın ) yağ doldurup motoru çalıştırmayı deneyecek. yağsız ve uzun süre beklediğinden yakıt sistemi de yakıtsız kalmış olma ihtimalinden dolayı ilk marşı alması biraz uzun sürecek.

- eğer çalışırsa motor sesini dinleyerek mekanik bir sıkıntı olup olmadığını anlamaya çalışacak. uzun bir süre motor sesini dinledikten sonra mekanik bir sıkıntıyı ifade eden sesler duymazsa sıkıntı yok :) yola devam.

- eğer çalışmazsa, elinde motorun kompresyonunu ölçen aletleri varsa, motorun sıkıştırmasını ölçecek. yeterli sıkıştırma yapmıyorsa muhtemelen motoru açması gerektiğini söylecek. bu biraz dert.

- yeterli sıkıştırma yapmama sebepleri çok değişken olsa da, pistonlardaki segmanlar hasar görmüş olabilir. egzantrik milleri hasar görmüş olabilir. bunlar dışında yağsız kalmaktan dolayı sıkıştırmayı zayıflatacak bir arıza pek söz konusu olmaz.

- yeterli sıkıştırma yapıyorsa pek mekanik bi problem var gibi görünmüyor neden çalışmadığını anlayamıcak :D marş denemeye devam edicek...

- eğer motorun stator'u motor yağı içerisinde çalışıyorsa, motorun yeterli elektrik üretip üretmediğine ateşlemenin düzgün olup olmadığına bakacak.

- yukardaki adımlarda, sıkıştırma oranı yeterli görünüyor ve motor sağlıklı duruyorsa, muhtemelen stator, konjektör gibi kısımlarda problem arayacak...

eninde sonunda gerçek bir ustanın eli değmesi gerek.

yine de krank kolu elle çevrilmeden birşey söylemek zor. kendi imkanlarınızla çevirmeyi pek denemeyin bence. 100 liralık masraftan kaçarken daha fazla masraf yaratabilirsiniz tecrübeniz yoksa...

ben kendi gt650'min alt yağ tapasını biraz fazla sıkınca yalama oldu. kendim diş açma klavuzu alıp biraz büyük diş açıp biraz büyük bi vidadan tapa yaparak işimi gördüm. ama benim mekanik ve teorik deneyimim çok fazla... bu tür çalışmaları teorik bilginiz olsa bile pratiğiniz yoksa veya çok az ise bırakın güvendiğiniz bir usta yapsın.

reis007
15 Aralık 2011, 12:06
biraz bu olaya netlik getirmek lazım. senin motorun mekanik yapısını bilmediğimden bi araştırma yaptım. gördüğüm kadarı ile senin motorun bütün yataklama sistemleri rulmandan oluşuyor.

iki çeşit genel yataklama sistemi vardır.

1 - burçlar

2 - rulmanlar.

burçlar bildiğimiz boru şeklinde ince bir kalınlığı olan ve çok hassas ölçülerle hazırlanmış yağlama yapıldığında son derece kaygan olan parçalardır. mesela yatağın içi krank miline, dışı piston koluna oturur. burç, ikisi arasında dönerek yağ tabakası ile birlikte aşınmayı çok az'a indirip motor gücünü çok fazla aktarırlar.

rulmanlar ise iki bilezik arasında dönen bilyalardır. bilyalar birbirine en fazla birer noktadan dokunduğu için, güç aktarımı için çok fazla yüzeye sahip değildir ( burçlar, bütün bileziği dokunduğu için çok iyi güç aktarırlar ) bu yüzden güçlü motorlarda rulman tercih edilmez.

yüksek devirli ve güçlü motorlarda güç aktarımının kolay verimli ve uzun ömürlü olması için burç yataklar tercih edilir.

rulman yataklar ise daha ziyade daha güçsüz motorlarda tercih edilir.


motorun yatak sarması için öncelikle burçlu bir yataklamaya sahip olması lazım. tvs burçlu değil. rulmanlı.

burçlar, yağsız çalışmaya kesinlikle dayanamazlar. kısa süre bile yağsız kalsalar hemen deforme olarak hem kendilerini hem de krank ve piston kollarını aşındırıp ölçülerini bozar. burçlu sistemlerde burçlar yağsız kalıp deforme olduğunda, piston kolları, krank ve diğer burçlar yüzünden aşınan parçaların ya değiştirilmesi gerekir, yada uygun şekilde dolgu yapılıp yeniden orjinal ölçüsüne getirilmesi gerekir.

rulmanlar yağsız çalışmaya bir uzun süre dayanabilirler.

şu şartlarda, senin motorunda şunlar olmuştur.

motor yağı boşalsa bile, eğer daha önceki yağ dolumunda tam sentetik yağ koydunsa, motor yağı metal yüzeyde uzun süre kalır.

bu süre içerisinde piston ve diğer donanımlarda az da olsa yağ bulunmaktadır. motor çalıştıkça ısınmaktan dolayı bu yağ yanarak özelliğini kaybedene kadar motoru korumaya devam eder.

200 metre boyunca gittikten sonra motorun stop etmesi çok normal. çünkü yağ kalmadığı için soğutma olmadığından metaller genleşir ve bu hiç hoş değildir. motoru kapattığınızda bu genleşmenin eski haline nasıl döndüğü önemli.

Ustaya götürdüğünüzde ustanın mantıken yapması gerekenler şunlar :

- krank kolunu uygun bir şekilde elle çevirmeyi deneyecek. eğer rahat bir şekilde döndürebiliyorsa ve uzun süre boyunca da rahat şekilde döndürmeye devam ederse, motorun çalışmasını olumsuz etkileyecek bir problem yoktur diye düşünecek.

- yağ tapasını takacak, yağ filtresini değiştirecek ( mutlaka yapmasını sağlayın ) yağ doldurup motoru çalıştırmayı deneyecek. yağsız ve uzun süre beklediğinden yakıt sistemi de yakıtsız kalmış olma ihtimalinden dolayı ilk marşı alması biraz uzun sürecek.

- eğer çalışırsa motor sesini dinleyerek mekanik bir sıkıntı olup olmadığını anlamaya çalışacak. uzun bir süre motor sesini dinledikten sonra mekanik bir sıkıntıyı ifade eden sesler duymazsa sıkıntı yok :) yola devam.

- eğer çalışmazsa, elinde motorun kompresyonunu ölçen aletleri varsa, motorun sıkıştırmasını ölçecek. yeterli sıkıştırma yapmıyorsa muhtemelen motoru açması gerektiğini söylecek. bu biraz dert.

- yeterli sıkıştırma yapmama sebepleri çok değişken olsa da, pistonlardaki segmanlar hasar görmüş olabilir. egzantrik milleri hasar görmüş olabilir. bunlar dışında yağsız kalmaktan dolayı sıkıştırmayı zayıflatacak bir arıza pek söz konusu olmaz.

- yeterli sıkıştırma yapıyorsa pek mekanik bi problem var gibi görünmüyor neden çalışmadığını anlayamıcak :D marş denemeye devam edicek...

- eğer motorun stator'u motor yağı içerisinde çalışıyorsa, motorun yeterli elektrik üretip üretmediğine ateşlemenin düzgün olup olmadığına bakacak.

- yukardaki adımlarda, sıkıştırma oranı yeterli görünüyor ve motor sağlıklı duruyorsa, muhtemelen stator, konjektör gibi kısımlarda problem arayacak...

eninde sonunda gerçek bir ustanın eli değmesi gerek.

yine de krank kolu elle çevrilmeden birşey söylemek zor. kendi imkanlarınızla çevirmeyi pek denemeyin bence. 100 liralık masraftan kaçarken daha fazla masraf yaratabilirsiniz tecrübeniz yoksa...

ben kendi gt650'min alt yağ tapasını biraz fazla sıkınca yalama oldu. kendim diş açma klavuzu alıp biraz büyük diş açıp biraz büyük bi vidadan tapa yaparak işimi gördüm. ama benim mekanik ve teorik deneyimim çok fazla... bu tür çalışmaları teorik bilginiz olsa bile pratiğiniz yoksa veya çok az ise bırakın güvendiğiniz bir usta yapsın.
gösterdiğiniz ilgi ve alaka beni mutlu etti.çok teşekkür ederim.dediklerinizi birbir not edip ustanın yanında kontrol edeceğim.yapmazsa yapmasını isteyeceğim.ama usta gerçek bir usta.üstesinden gelebileceğini düşünüyorum.

Konuyu açtında kapatmadın. Sonuç ne oldu.:silent:
aslında bugün ustaya götürecektim.motoru ama aksilik işte götüreceğim araba arızalanmış.yarın sabah götüreceğim.gelişmeleri burdada paylaşacağım.merak etmeyin dostlar...

ferhatkars
15 Aralık 2011, 20:15
önceki sayfalarda ne yazılmış bilmiyorumda, sadece 1. sayfayı okudum ve ona göre yazıyorum...
yağ tıpası dediğiniz şey metrik bilmem kaç vida eğil mi....her civatacı da bulunur....
bence motoru servise götürmeden önce motora yağı doldurup bir çalıştırsanız kontrol etseniz...

başımdan gecen bir olayı anlatayım...
sizin motorunuzun sağlamlıgı ile suzuki an124 scooterın sağlamlıkları aynı mı bilmiyorum ama....
kuryelik yaptıgım yerin motoru....
an125 ile tapa gaz giderken motor birden bire stop etti...çektim kenara baktım motorda direm yağ kalmamış...
motor da cok ısındıgı için ilk başlarda çalışmadı....
motor yağ yakıyormuş benım haberım yok.... patron bildiği halde bana söylememiş...
5 dakka sonra zor bela çalıştı ve 30-40 km hızda 3 km kadar gittim ve sonra motora olması gereken yağı ekleyip işime devam ettim ama bu sefer ara ara yagını kontrol ettim.... gene yol ortasında zınk diye stop etmesin....


bence siz de motora yag ekleyıp bı kontrol edin...

Xetanor
15 Aralık 2011, 21:05
dostum geçmiş olsun. üzüldüm valla. yenide aldıydın o motoru. hevesin kursağında kalmıştır muhakkak. ama şunu düşün her işte bi hayır vardır emin ol. belki o akşam kaza yapacaktın veya daha kötüsü olacaktır. bunları düşünerek biraz teselli ver kendine.. hasan ve ilhan usta mutlaka motoru yapar buna eminim... hadi kal sağlıcakla...

reis007
15 Aralık 2011, 21:26
dostum geçmiş olsun. üzüldüm valla. yenide aldıydın o motoru. hevesin kursağında kalmıştır muhakkak. ama şunu düşün her işte bi hayır vardır emin ol. belki o akşam kaza yapacaktın veya daha kötüsü olacaktır. bunları düşünerek biraz teselli ver kendine.. hasan ve ilhan usta mutlaka motoru yapar buna eminim... hadi kal sağlıcakla...

Çok sağolasın teselli için ahmet abi.bende öyle teselli ediyorum kendimi napıyım.inş. büyük bi sıkıntı yokturda maddi açıdan bi vurgun yemem.zaten borcu harcı daha yeni kapatmıştım.hayırlısı diyelim... diğer arkadaşımın tavsiyesine gelince düşünmeniz bile yeterli benim için,sağolun.ama ben ustaya götüreceğim.son olarak bu şekilde karar kıldım.zaten yarın herşey belli olacak.

reis007
16 Aralık 2011, 01:32
müjde dostlar müjde. Yarını bekleyemedim.gittik amcamla motorun yanına, ilk önce tıpayı taktık sonra yağ filtresini söküp benzinle yıkadık.son olarak elimdeki 1lt 10/40 yağın tamamını döktük.ve tekeri elimle ileri geri 10dk boyunca hareket ettirdim.sonra baktım vites artık geçiş yapabiliyor.en son ya Allah Bismillah dedim çalıştırdım motorumu.beni yanıltmadı koçum.çalıştı :) 10dk öylece çalıştırdım.sonra vitesleri denedim.sorun yok gibi.fakat takıldığım bir noktada sorun var gibi.sanki sol tarafta zincirin motorla birleştiği noktanın 5-10 cm ön tarafına doğru 10-15 cm çapındaki yuvarlak çelik bölgeden çıtır kıtır sesler geliyor.amcama sordum,zincirin sesi olabilir dedi ama emin değilim.aklıma krankta oluşabilecek sorunlar geldi.gerçi krank ordamı bilmiyorum :s ama ne olur ne olmaz yarın olabilecek en düşük hızda motoru ustamın dükkana süreceğim.bi bilenin gözden geçirmesi gerek...yarın kesin sonucu paylaşacağım.(sınırsız bilgi paylaştıkları için siz dostlarım ve abilerime sonsuz teşekkür ediyorum.)