PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : "Ben fren lambası yaktım!"



Phantom264
30 Haziran 2011, 03:31
Selam arkadaşlar.

Ben Domino's 'ta çalışıyorum. Altımda Spacy var. Ve hadımköy yolunda metro alışveriş merkezi tarafına doğru yaklaşık 80km/s hızla gidiyorum..

Önümde gri renkli 2010 model Clio var ve aramızdaki mesafe 88 89 kuralına uygun.::sas::


Gel gelelim önümdeki Clio 'nun yaptığı ani fren ve sağa dönme isteği.


Adam dönüşe belki 30 metre kala aniden yavaşladı ve sinyal yakmadan sağa dönmeye kalktı.:farao:


Neyse ben bu durumu görünce kaza olacağını anladım ve Ass.tir diyerek arka freni sıktım. Tabi lastik kitledi kayıyor baktım olacak gibi değil ön freni sıkarsam kitliyeceğini bildiğimden pompalamaya başladım ve kaçınılmaz son..::secreet:

Adama arkadan çarptım. Çektik sağa, bunlar indi arabadan 4 kişi. Hepside tipi bozuk. Neyse çıkıştım bunlara ben. Dedim ne yapıyorsun abi falan.

Adam kaldı öyle. Aptal bi gülümsemeyle bişeyin varmı dedi. Ben yok ama oluyordu az kalsın falan dedim. Ve bana dediki ben fren lambası yaktım. Dedim abi o frene basınca yanıyor zaten. Herneyse fazla çıkışmadım 4 kişiler sonuçta::karma:: :mrgreen:


Ama o an o kadar sinirlendim ve korktumki bir ben bilirim yani. Baktık arabada biraz boya çıkmış motorda bişey yok. (koruma demiri var)

Polis falan çağıralım dedim yok dediler numaralarımızı aldık bi durum olursa arıyacağız.





Şimdi;

Arkadaşlar böyle bir kaza olduğunda suçlu kim? Genelde arkadan çarpan suçlu olduğundan soruyorum. Çünkü olaya tanık olan birini sanmıyorum.


Ve ne olacak bizim bu insanlarımızın sinyal vermeme ve ani fren yapma arzusu?

He unutmadan aman Spacy 'lere güvenipte gazı köklemeyin 80 'e gelince motor aptallaşıyor.


İyi forumlar :rendeer:

KUVVETMİRA
30 Haziran 2011, 03:35
şu bir gerçek ki kazaya karışan motorcu her zaman suçludur.

Phantom264
30 Haziran 2011, 03:36
Haklısın abi adam galiba aynaya hiç bakmıyor.:silent: O kadar da korna çaldım ama peeh

Levsy
30 Haziran 2011, 03:36
Geçmiş olsun.
Neden sadece arka frene yüklendin :) Ön - arka aynı anda sıkılmaz mı? Sadece arkaya asıldın mı kıç atması kaçınılmaz olur ve ondan sonra sıkacağın ön fren zaten işleri daha da berbat eder.

Sinyali yakmadığı kanıtlandığında sonuçta kusurun tamamı değil 2/8 gibi bir hatası olur sanırım.

-unnamed-
30 Haziran 2011, 03:36
kardeşiim geçmiş olsun...
Allah daha beterlerinden korusun...
esas soru bu kuryelerin hali ne olacak...
kelle koltukta geziyorlar....

Phantom264
30 Haziran 2011, 03:40
Geçmiş olsun.
Neden sadece arka frene yüklendin :) Ön - arka aynı anda sıkılmaz mı? Sadece arkaya asıldın mı kıç atması kaçınılmaz olur ve ondan sonra sıkacağın ön fren zaten işleri daha da berbat eder.

Sinyali yakmadığı kanıtlandığında sonuçta kusurun tamamı değil 2/8 gibi bir hatası olur sanırım.

Abi sadece arka frene yüklendim değil. Aynı zamanda ön frenede yüklendim tabiki.

Ama baktım yine olmuyor en iyisi öne biraz daha yükleniyim dedim.(pompalayarak):cat:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 02:40 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 02:38 ----------


kardeşiim geçmiş olsun...
Allah daha beterlerinden korusun...
esas soru bu kuryelerin hali ne olacak...
kelle koltukta geziyorlar....

-unnamed- Haklısın valla.. Allah hepsinin yardımıcısı olsun. Ben geçici olarak yapıyorum bu işi. Geçen gün bir yağmur başladı siparişten dönerken. Lanet ettim yaa.. Dediğim gibi Allah hepsine yardım etsin yaz kış bu işi yapanların..

ColdhearteD
30 Haziran 2011, 04:00
1. si freni asla pompalama . o şekilde bi frenleme yöntemi yoktur . 2.si motosikleti /
%70 ön % 30 arka fren durdurur .yani ön freni öncelikli olarak kullanmalısın . bu tarz durumlardada ön fren ağırlıklı olarak ikisini birden kullan . sen ön fren kullanmaya alıştır kendini sürekli pratik yap önle cok hassas basman lazım frene ,kesinlikle pompalamadan . pompalarsan dengenı kaybedersın .geçmiş olsun . bide frenlerken gazı tamamen bırakmış ol acil durumlarda el gaza basılı kalıyor genelde

maxi97
30 Haziran 2011, 05:19
ben 150 zcmde dört kere başıma gelen olayı aynen yazmışsın. 2si bayandı, biri yaşlı bir memurdu. biri ise tam apaçi, e36 kasa bmwli.

fren konusuna gelince, önce arkayı biraz sıkıp yavaşlatmaya başladığı anda arkayı sıktığım kadar biraz daha ve aynı anda önü de arkayı ilk sıkarkenki kadar sıkıyorum. 90la giderken bile dümdüz bir çizgide kaya kaya gidebiliyorum böylelikle. biraz da motoru dengede tutmaya çalışırsan otomobil gibi durursun ve sıkıntı çıkmaz; en azından bende böyle. arkayı 2 cmsıkarken önü de 1 cm sıkmak lazım.

yürekçe
30 Haziran 2011, 09:33
ADAM YAPACAĞINI YAPMIŞ ZATEN(!) BİR DE EN SUÇLU ARAMA :wiinkk:

Sinan Er
30 Haziran 2011, 09:54
Anlattığından anlaşıldığı üzere sen hatalısın. Fren o şekilde kullanılmaz. Freni yanlış kullanmamış olsaydın emniyetli bir şekilde durabilirdin.

O araç aniden herşeyi yapabileceği için 2 saniyel
k kural konmuş ama kuralın aslı hızımızın yarısı kadar mesafedir. 80km/h ile gidiyorsan önündeki araçla aranda 40m mesafe olmalı.

Allah daha beterinden saklasın. Bu sayede fren kullanmayıda öğrenmiş olmalısın.

drsteel
30 Haziran 2011, 16:16
bir hızım 80km/sa diyorsun şehiriçi hız limitin 50 hız sınırını aştığın için suçlusun ayrıca ceza yersin.
öndeki araba ile takip mesafesi bırakmadan gittiğin için gene suçlusun. 40 m mesafe bıraksaydın adam hınk diye durunca senin çok rahat duırman gerek.
üçüncüsü şehir içinde hiç bir aracı tampon tampona takip etmemek gerek. yola aniden bir çoçuk fırlayabilir. köpek çıkabilir. adam çarpmamak için ani fren yapar. ama sen duramazsın. araştırmaya göre şehir içindeki trafik kazalarının bir çoğu takip mesafesinden kaynaklanıyor.
aslında burada forum arkadaşlarımızın senin kulağını çekmeli. evet ucuz atlatmışsın. ama trafik kurallarına uymayan sensin. kendine kızman gerek. ya ben bu hatayı nasıl yaptım demen gerek. sürüşünü geliştirmek için. her kazada arabalar suçlu diye bir şey yok. bence bu konuda kendini geliştirmelisin.
her zaman şansın gülmez. yola düşüp üstünden bir arac geçebilir.
buradaki tecrübeli abilerimizin dediği gibi sağlam eve dönmek önemli.trafik canlı ve kanlı. her saniyede durum ve pozzisyonun değişebilir.
şimdi tersten örnek alalım. bakalım. sen caddede 80 le gidiyorsun. arkanda da clio geliyor. takip mesafesine uymadan. bir anda yolun kenarında bekleyen çocuk senin önüne atlıyor. sen hemen frene basıyorsun. duruyorsun. oh çok şükür atlattık derken. arkadan gelen clio ikinize de çarpıyor. hadi bakalım suçlu kim.
çok yazdım. ama bu yazdıklarım senin için. eğer hatam olmuşsa affola

Free_AnGeL
30 Haziran 2011, 16:23
şu bir gerçek ki kazaya karışan motorcu her zaman suçludur.

Malesef ki Bu tabuyu yıkamadık .. :pale:

BBelt
30 Haziran 2011, 17:04
Doğru anladıysam otomobil aniden önüne kırmamış, aynı şeritte ilerliyormuşsunuz. Otomobil fren yapmış, sen duramayıp çarpmışsın. Durum bu ise tüm hata senin.

jackonbir
30 Haziran 2011, 17:10
1. KARTAL
2. ŞAHİN
3. CLİO
4. TİPO
Gördün mü ayağını denk alıcan :)

-unnamed-
30 Haziran 2011, 17:29
1. KARTAL
2. ŞAHİN
3. CLİO
4. TİPO
Gördün mü ayağını denk alıcan :)

ekleme yapmak gerekirse buna bmw de dahil...
hızını alamayan bmw alır oldu nedense...:farao:

Khutuck
30 Haziran 2011, 17:37
%95 sen hatalısın, %5 diğer araç. Boş bir alanda bol bol fren çalışman lazım.

Felon
30 Haziran 2011, 18:09
geçmiş olsun orhan aman dikkat et :)

< iLk@yy >
30 Haziran 2011, 18:10
şimdi 2 durum var burada;

1- adam hiç olmadık bir şekilde frene basmış ve arkasından sinyalsiz bir şekilde senin şeridine çıkmış. bi kere seni trafikte şaşırttığı için ve sinyalsiz şeridine geçtiği için suçlu kendisi ama
2- 2 sn kuralına göre ilerliyordum demişsin. motosiklette iyi bir sürücü olmadığın sürece 2sn kuralına göre durman biraz zordur 3 sn bırakman gerekir en az. takip mesafesine rağmen çarpıyorsan hatanın bir kısmı sendede var demektir.

sedici
30 Haziran 2011, 21:50
herif mal evet kabul yol ortasında cart diye fren yapmış dönmeye kalkmış
ama duramamışsın arkadan çarpmışsın yasal olarak sen suçlusun
takip mesafeni iki saniye değil de "durabileceğin" mesafede tutman gerekir frenleri/lastikleri tutmayan bir araç 4 saniye de geriden takip etse sonuç kaçınılmaz

fren kullanmayı öğren yazanları dikkate al pratik yap, fren maneti kademeli sıkılır ön ile başlarsın hemen arkasından arka ile birkaç kademe geriden takip edersin... bununla ilgili videolar bulabilirsin biraz araştır uzmanların yorumlarına kesinlikle ulaşırsın

gokmenkurt
01 Temmuz 2011, 00:00
tekerleri büyük olan araçlarda ön frene bastığında ön fren kitler ve seni atar motor üzerinden.
ama scooterlarda durum böyle değil. ön teker küçük, motorun ön tarafı çok kaba. ağırlıkta arka tarafta kaldığı için kitlese bile normal şartlarda dengeyi kurman lazım.
ben çin malı mondialde bile 70km/h altında giderken toyota yaristen daha kısa fren mesafesinde durabiliyorum.
öncelikle kullandığın fren ön fren olmalı. hatta ani durumlar olmadıkça arka fren kullanmamaya çalış kendini alıştır derim.

F54
01 Temmuz 2011, 00:09
öndeki araçla aranda ki mesafa hız bölü 2+%10 geriden gitmen gerek bu hesaba göre yaklaşık 50 mt re gerisinde olman gerek eğer böyle olsaydın hiç suçlu aramazdın ve tel numaranı o vatandaşa vermezdin

sysroot
01 Temmuz 2011, 00:16
Arkadaş arkafrenle ne işin var , %30 kullan onu eminim %70 kullanmışsındır.

ahmet şimşek
01 Temmuz 2011, 00:18
geçmiş olsun...

ayktcnknyr
01 Temmuz 2011, 01:02
Dostum senin derdini en iyi anlayanlardan biri benim. Burger King de çalışıyorum altımda spacy var. Bu gün olana bak sen. Bizim burda bi rampa var kerimağa rampası diyorlar uzun bir rampa rampanın tam iniş kısmında yani tam hızlanıp geldiğin kısımda ışıklar var bu ışıklar sadece yayaların geçmesi için kullanılan düğmeli ışıklardan ve ben ordan genelde 90-95 le iniyorum sapcy le (benim motorla 6. viteste indiğimi biliyorum) ve bu gün yine ordan iniyorum baktı msarı ışık baktım yaya geçcek bize bakıyo hızımda 80 var neyse ben hesapladım durabilirim ama aynaya baktım arkamdaki doblo durabilcek gibi değil kaptırmış geliyo ben ışıklara 10 metre kala durabilcekken baktım doblo arakdan korna basa basa geliyo dedim koçum hemen gir soldaki arabanın sağ tarafına yanaştım yani araya ordanda solda duran arabanın önüne attım kendimi(araba kırmızı yandığı için duruyodu sol şeritte) öyle kurtardık paçayı vallaha orda ben ışık gördüm mü çoğu kezde kırmızı da olsa durmuyorum hele arkamda tır mır varsa kırmızıyı takamıyorum bile adam çiğner geçer valla :pale:

RunemagicK
01 Temmuz 2011, 01:04
kağıt üzerinde sen suçlusun, başka türlü yorumu yok

aranızda yeterli mesafe yoksa sen suçlusun zaten, hatanda o kadar yakın seyretmek
yeterli mesafe varsaa yine suçlusun, frenleme çalışman lazım

dj_karizma
01 Temmuz 2011, 01:04
Aynı olayı bende yaşadım bugün.. Işıklara yaklaşıyordum Önümdeki araba aniden Durdu Ön ve arka frene yüklendim bi anda ama motor Durmadı 5/kMHz'La Hafif bir şekilde önümdeki arabanın tamponuna değdirdim çamurluğum kırıLdı. cana geleceğine mala gelsin Geçmiş olsun dostum.

Phantom264
01 Temmuz 2011, 01:46
Arkadaşlar evet belki ben suçluyum.
Ancak durum şu ki; o yolda 80 le sağ şeritten giderken arkamdan gelen arabalar selektör yapıyorlar ve yol veriyorum. Bu yol şehir içi yolu gibi olsa tabiki o hıza çıkmam. Büyük kum kamyonları bile beni solluyordu o yolda düşünün artık.

Herneyse önümdeki adamda aynı şekilde hızlı gidiyordu. Ve o 2 sn kuralına göre daha öncede böyle durumlar olmuştu ama onlarda durmuştum. O araçlarlada aramdaki mesafe uygundu kurala.

Freni kullanmayı tam bilmiyor olabilirim kabul. Ancak o sırada aklıma gelen en mantıklısı o şekilde frenlemekti. Sonuçta altındaki motora göre yüksek hızdasın, arkanda araçlar var önündeki adam aniden duruyor ben iki freni sıkıyorum arka kilitliyor ön de kilitlemesin diye ZATEN sıkarken pompalamaya başlıyorum. Bence mantıklıydı ki bunu yapmasaydım daha kötü sonuçlar olabilirdi.


Geçmiş olsun dilekleriniz için teşekkür ederim arkadaşlar. :)


İyi forumlar :)

ayktcnknyr
01 Temmuz 2011, 02:41
sağ elinizin 2 parmağı ön frendemiydi! en aşağı 1 saniyelik bir gecikme yaşayabilirsiniz eğer parmaklarınız ön frende değilse, buda kaza yapmaya yeter...

< iLk@yy >
01 Temmuz 2011, 02:44
ya tutanak tutulmamış hiçbir işlem yapılmamış 2 taraf anlaşarak olay mahalini terk etmiş.


dolayısı ile 2 tarafta birbirinden hiç bir şey talep edemez.
bunun haricinde adamda sende suçlusun o kadar :)

Şeyh Şamil
01 Temmuz 2011, 03:18
Öncelikle büyük geçmiş olsun.. Motosiklet kullanırken '' nereye bakarsan oraya gidersin kuralını hiçbir şartta unutmamalısın. '' Ekli yazılar frenleme konusunda sana ışık tutacaktır.'' İlk etapta dikkatli ve gerekirse birkaç kez okumanı dilerim.. ::gazete:: Bu aşamalardan sonra silwerving(kıvırmaca) tekniği de motosiklet kullanıcılarının tercih ettiği bir uygulamadır. MT forum içinde sorularına cevap bulacaksın.. Kazasız sürüşler..

Bu vesile ile, hazırladığı yazılar ve motosiklet kullanıcılarına katkılarından dolayı Alpaslan Kuzucan'a teşekkür eder,rahatsızlığı nedeniyle de geçmiş olsun dileklerimi iletirim.. :cat:

//..//.//..//


SERT FRENLEMEDE USTALAŞMANIN ÖNEMİ
Yeni Motorcular Sert Frenlemeyi Öncelikle Öğrenmelidirler...

Yeni sürücüler fren yaparken gazı da farkında olmadan açarlar. En azından ön freni beklenmedik bir engelle karşılaşıldığında ani olarak sıkarken gazın tam kapanmamış olduğunun farkına varmazlar. Ön fren elciğini kapar gibi kavradıkları panik durumlarında gazı da açtıklarının farkına varamazlar. Bu da kaza demektir.

Bazı motosikletlerin elcikleri ayarlanabilir değildir ve eli küçük olan sürücüler için bu durumda elcik uzak kalarak bu soruna yol açabilir. Eğer fren elciğinin üzerine parmaklarını koymak için sürücü bileğini kaldırmak zorunda kalıyorsa gaz üzerinde duran başparmak istemsiz olarak freni sıktığınızda(elinizi yumruk yapmak gibi düşünün) gazı açacaktır. Bu aslında herkese olur ama eli küçük olanlarda bilhassa bayanlarda daha sık olur.

Şayet fren elciğini ayarlamak mümkünse bunu yapınız. Mümkün değilse şu tekniği önerebilirim: Frenleri sanki gazın uzantısıymış gibi düşünelim. Gaz kolu tam kapalı vaziyette iken parmaklarınız fren elciği üzerinde durabilmeli. Gazı çevirdiğinizde parmaklarınız fren elciğine yetişmeyecektir. Burada yapılacak şudur önce gazı kademeli olarak kapatın takiben frenlemeye başlayın. Sanki gaz kolu ile ön fren elciği bir tek aletmiş gibi.

Bu sunduğum mantık yeni başlayan sürücülere hitap etmektedir. Çünkü yeni başlayan sürücülerin hiçbir zaman gazı sonuna kadar açmayacaklarını varsayıyorum. Elbette ustalaştıkça ve gazı daha fazla derecelerde açtıkça en son tam açık pozisyonda iken parmaklarınız fren elciğine yetmeyecektir. Bu durum elciğin çok açık olduğu ve ayarlanamadığı durumlarda çok daha bariz olarak karşınıza çıkacaktır. Eliniz yeterince büyükse ya da elciği ayarlamak ve gidon elciğine yaklaştırmak mümkünse bu sorun olmayacaktır. Frenlemeye hazır olmak demek bir iki parmağınızın fren elciği üzerine konması demektir. Burada ilk iki parmağın(işaret ve orta parmak) ilk boğumlarının fren elciğini kavraması gerekir. Yani parmak uçlarının değmesi hazır olmanız demek değildir. Neticede gazı tam kapatıp freni çekerken önce önü oturtun takiben fren elciği üzerindeki iki parmağınızın ikinci boğumlarına kadar çekin.( Bunu motorunuza göre alt süratlerde ve trafik olmayan güvenli bir yerde deneyin).

Frenlere hafif bir dokunma ile başlıyoruz ve durmamız gereken nokta yaklaştıkça sıkma gücümüzü artırıyoruz. Bu arabada da böyledir.

Yeni bir sürücü olarak trafiğe çıkmağa başladığınızda şunu unutmayın:

Tipik bir ABS li otomobilin arkasında iseniz bu aracın dur kalk temposuna uymak zordur. İşte burada frenleri hassas kullanabiliyor derecede ustalaşmış olmanız emeğinizin karşılığını geri ödemeye başlayacaktır. Bu arada bir de aracını geri kaçıranlar vardır. Dikkat! Bu sebeple daima kaçış yolunuz olsun.

Kademeli sıkma yumuşaktan serte doğru yapılmalıdır. Bu zamanla sizin şuuraltınıza işleyecektir. Ancak bu durum panik frenleme gerektiren durumlarla karşılaştığınızda bir sorun olarak karşımıza çıkar. Çünkü acil fren yapmamız gerek panik durumlarda bu sistem işlemez. Ama siz şuuraltınıza işleyen bu alışkanlıkla başlangıçta frenlerle çok hafif ama çarpma noktasına yakın çok sert olacaksınız.

Ne yapabiliriz?

Motor dik konumda ise tek bir sıkma ile tekerlerin kilitlenme noktasından bir önceki noktaya kadar frenleri sıkınız/basınız. Bu sizi en kısa sürede durduracak şekildir. İlaveten kademeli sıkış şeklinin tersine başlangıçta tam sıkma durma noktasına yaklaştıkça sıkmayı hafifletme şeklinde olmalıdır. Bu hafifletmeyi siz motorunuzun yavaşlama hızına ve durma noktasına olan yaklaşmanın durumuna göre ayarlatacaksınız. Yani panik durumunda motoru dik konuma getirin ve frenleri kazıklamadan sert sıkın. Burada sıkma hızınız motorun dengesini bozmayacak oranda ama yeterince hızlı olmalıdır.

Peki, hep böyle yapsak da beynimiz panik durumu için ikinci tekniği de öğrenmek zorunda kalmasa! Yani tek bir hamlede sıkmaya alışsak ne olur? Zamanda kaybetmeyiz. Hem durma mesafesi de kısalır. Beynimizin reaksiyonu da tek bir tekniğe uyarlandığı için daha iyi odaklanabilir. Doğru ancak motorunuzun durması gerekmiyorsa ve her seferinde böyle sıkı fren kullanıyorsanız hem siz hem de motorunuz çabuk tükenir.

Sert frenlemede bacaklarınızla motoru sıkmak da çok önemlidir. Ayrıca sert frenlemenin ardından kıvırma yapmanız çok zordur. Hatta mümkün değildir. Farz edelim bacaklarınızı yeterince kullanma alışkanlığını henüz kazanmamışsınız. Yük kol ve omuzlarınıza binerek onları adeta kilitliyor. Kilitlenmiş kollarla nasıl kontra basacaksınız? Şehirde mesela bir kanalizasyon kapağından kaçmak, çevresinden dolanmak için kollarınız gevşek olmalıdır. Dolayısıyla sert frenlemenin gereksiz kullanımı işin kolayına kaçmak ve kendinizi kısıtlamak olur.

Boş bir park yeri bulun. Önce birkaç sekiz çizin. Ancak bunu yaparken sadece gazı sabit tutarak dönüşe yoğunlaşmak yerine sekizin düz yerlerinde gazlayıp dönüş noktalarına yatmadan önce yavaşlamak için ön freni kullanın. Eğer frenlemede gerçekten ustalaşmış iseniz, her sekiz arasında dönüş için frenlemeye başlamadan ve dönüşe yatmadan önce mesafenin ortasında veya ¾ lük kısmında gaz açabilmelisiniz. Burada gaz açmanın ½ ya da ¾ ünde olması sekiz figürünün büyüklüğüne bağlıdır.

Mutlaka motosiklet eldiveni kullanılmalıdır:

El yaraları çok zor kapanır ve çok acı verir. Ufak da olsa bir kaza sırasında yeri ilk karşılayacak organlar çoğunlukla ellerdir. Bir bir deri eldiven bile çıplak ele karşı yaralanmalarda önemli fark yaratır.

Evet, teker yapmayı ya da dizinizi yere değdirmeyi kafanızdan siliniz. Yeni sürücüler olarak sert fren yapmayı öncelikle çok iyi öğreniniz. Sonra da kademeli frenlemeyi öğreniniz.

Çeviri Kaynağı: Biker's Town
Açıklamalı Çeviri: Alpaslan Kuzucan


SORULARLA FREN EĞİTİMİ

1. Hangi fren daha etkilidir?

Ön fren durdurma üzerinde daha etkin yol oynar. Yüzeyin durumuna bağlı olarak sert duruşlarda %60 ile 80 arasında değişen durdurma gücünü sağlar. Fren yapıldığında sürücünün ve motorun ağırlığının çoğu öne kaydığından bu durum oluşmaktadır. Yolda yürürken ayağınızın bir tümseğe takıldığı anı düşünün. Ayak orada sabitlenir ama bedeninizin üst kısmı ivme etkisinde ileri doğru hareketine devam eder. Bu gidişatı durduramazsanız neticede yüz üstü yere kapaklanırsınız. Motosiklette bu durum fren yapılmasıyla ön tekeri yere doğru bastırarak yol tutuşunun güçlü olmasını sağlar.

2. Ön freni sert sıkarsanız ön teker kayar mı?

Hayır. Ön teker eğer ön freni kazıklarsanız kontrol edilemez şekilde kayar ve sizi yere indirir. Eğer ön freni kademeli olarak uygularsanız ön teker kayabilir ama kontrol edilemez değildir.

3. Arka frene sert basılırsa arka teker kayar mı?

Ağırlığın çoğunun öne kaydığı düşünüldüğünde arkanın yere basma basıncı azalmış ve doğal olarak kilitlenip kayması kolay olacaktır.

4. Arka teker kaymasını nasıl kontrol ederiz?

Bu kolaydır. Bakışlarınız ufka doğru ve gitmek istediğiniz yerde olsun. Bu sizin kaymanızın kontrollü bir şekilde çok fazla yanınıza gelmeden olmasını sağlayacaktır. Temel ve acil durum frenleme teknikleri sürekli trafiğe kapalı alanlarda talim yapmaktır.

5. Fren yapmak doğal bir yetenek midir?

Frenlemek, diğer sürüş teknikleri gibi öğrenilen bir tekniktir. Doğal bir yetenek değildir. Bunun anlamı sizin bu tekniği acil bir durum karşısında doğal bir refleks halinde yapabilmeniz için yeterince talim yapmış olmanızın gerektiğidir. Yeterince talimli olmayan kişilerde acil bir durum karşısında kasılma ve hiçbir şey yapamama durumları söz konusudur. Bu yüzden talim çok önemlidir ve bu günlük sürüşlerle kazanılan bir refleks değildir.

6. Özel bir frenleme tekniği var mıdır?

Evet, kademeli fren yapma tekniği. Sürücü frenlemeyi kademeli olarak, adım adım uygular. Bu kademeler sürücüye bir ön görü sağlar, frenlemenin gidişatına göre kestirme ile ayarlamalar yapılır.

7. Acil durum karşısında ön ve arka fren uygulamasını kademeli mi yapmamız gerekmektedir?

Tartışmaya açık bir konudur.Bazı tecrübeli sürücüler acil durumdaki paniğin sürüş yeteneklerinizi kısıtladığını hatırlatmaktadırlar. Onlar arka freni önü kaybetmeden mükemmel bir şekilde uygulayabilmektedirler ancak sıradan sürücüler bu durumlarda genellikle tek fren üzerinde konsantre olabilmektedirler. Bu nedenle eğer siz bir yarışçı seviyesinde sürücü değilseniz tek fren üzerinde konsantre olmanız tavsiye edilir. Buda ön frendir. Eğer önü kazıklayıp kilitlerseniz kaza kaçınılmazdır.

Eğer her iki frene birden konsantre olmaya çalışırsanız genellikle iki freni de verimsiz kullanırsınız. Bir kerede her iki frene birden konsantre olmak mümkün olmaz. Bu yüzden de durdurma gücünün %80 ni sağlayan ön fren üzerinde konsantre olunuz. Acil durumda arka freni sert uygulayın ve kaymak istiyorsa bırakın kaysın. Bu şekilde siz ön frende neler olup bittiğine konsantre olabilirsiniz.

8. Bu durumda arka freni nasıl kullanacağım?

Uygulayın ve unutun. Gerekiyorsa bırakın arka kaysın. Ön freni kademeli olarak kullanarak daha fazla durdurma gücünü dizginleyiniz. Yaşamınızı bu kurtaracaktır.

9. Kademeli fren uygulamasını öğrenmek zor mudur?

Talimlerle yapıldıkça bir zorluğu yoktur. En iyi yol ön frende dört kademeli usulle başlamaktır. Daha sonra kademe sayısını artırarak fren yapma alışkanlığınızı daha iyilere götürebilirsiniz.

10. Dört kademeli frenleme nasıl yapılır?

İlk kademe için, ışıklara yaklaşmakta olan bir sürücü düşünelim, ilk kademe ışıklar sarıya dönünce uygulansın. Amaç hafifçe hız düşürmektir.

İkinci kademe sarı ışıklara yaklaştıkça biraz daha basınç uygulamasıdır. Yani ikinci kademede ışıklara gelince düzgün bir duruşun sağlanacağı basınç uygulanır. Yani motorun lastik gıcırtılarına sebep olmadan ama durmak için yapılan bir sıkma seviyesidir. İlk kademe balataların diski sıkmağa başladığı ölçü kadar ve arkasından ikinci kademe, duruş için ama düzgün ve sessiz bir duruşa yetecek kadar basınç uygulaması. Durma noktası ışıkların olduğu nokta.

Üçüncü kademe sürücünün acaba turuncu(sarı) ışıkta durmak iyi fikir mi diye duraksadığı andır. Bu ana kadar aslında durmak için sert fren yapmak mecburiyetindeydi. Bu yüzden ilk kademeyi uygulayarak balataları diskle buluşturur ve arkasında durmasına yetecek sıkılıkta ikinci kademe ve sonra daha sıkı olarak üçüncü kademe sıkışını ardışık olarak gerçekleştirmek.

Dördüncü kademe de sürücü turuncuda(sarıda) durmamayı düşünürken ışığın aniden kırmızıya dönmesidir. Bu durumda sürücü fren olarak ne varsa ortaya koymak zorundadır. Ön freni ilk kademeye sıkar, ikinci kademenin sıkı ama düzgün sürüşüne geçer, sonra üçüncü kademenin daha kuvvetli sıkışı uygulanır ve en son ne varsa ortaya konurken bu kademeler arasında boşluklar oluşturmamağa dikkat edilir.

11. Eğer ne varsa ortaya koyarsanız bu son kademede ön fren kazıklamayacak mıdır?

Olasıdır ama bu son kademeye gelinceye kadar uyguladığınız önceki kademeler ağırlık transferini tamamlamış ve ön tekerin kayma meyili hissedilir ve kontrol edilebilir hale gelmiştir. Bu durum ağırlık transferi tamamlanmadan yapılan kazıklamayla olan kayma gibi kontrol edilemez değildir. Dört kademeli fren yapma tekniğinin doğru kullanımı ile önün kayması kontrollü olarak, motorun dik konumda ve düz gider vaziyette tutulması kaydıyla, yapılabilir. Biraz kayar ve siz biraz gevşetirsiniz tekrar ön teker dönmeğe başlar yine kayar ve sizin kontrolünüzde yeniden dönerek devamında duruş sağlanır.

12. Ön teker kilitlenip kalırsa ne olur?

Düşersiniz.

13. Acil frenleme tekniğinde ne kadar iyi olunabilir?

Usta sürücüler ön frendeki kaymayı kontrol edebilirler. Bunu ön fren üzerindeki baskıyı dönmeyi tekrar sağlayacak oranda yaparak sağlarlar. Bu elbette yüksek seviyede el hassasiyeti isteyen bir tekniktir. Bunun yolu da talimden geçer. Eğer sürücü adayı yeterince ustalaşmışsa zaten ön tekerin kilitlenmesine yakın oluşan ön teker sarsıntısını hissedebilecektir.

14. Lastikler kabak ise ne olur?

Dişsiz lastikler daha iyi yol tutar ancak pürüzsüz yüzeyli yarış pistlerinde. Yollarda ise bu mükemmel yüzey şartları olanak dışıdır. Dişler yol yüzeyinde ki birikinti çakıl, mıcır su gibi elemanları süpürüp temizleyici bir işlev görür. Lastik dişleri yol yüzeyindeki yabancı atıkların çoğuyla baş eder. Mazot, yağ, yoğun çamur ve ıslak boya hariç. Buna karşın kabak lastikler hiçbir yabancı maddeyle baş edemez ve kaza komşunuz olur.

15. Kaygan yüzeylerde nasıl fren yapılır?

Dikkatlice ama ürkekçe değil. Gözlemek anahtardır. Eğer altınızda ne var bilirseniz kumaşı ona göre biçersiniz. Gözlerinizi yol yüzeyinden ayırmayınız. Eğer kaygan bir yüzeyi sert ön frenleme ile geçerseniz ön teker kazıklayabilir. Bu sebeple de kavşaklarda ışıkları takip etmeden sarı ışıkta frenleme zamanını kaçırıp kırmızıda sert fren yapmak zorunda kalan sürücüler genellikle kavşağın ortasına çıkarlar.

Beyaz yol çizgileri üzerinden geçerken, bilhassa kavşaklarda sık olan bu durumda çizgi üzerinde fren sıkılı olmamalıdır. Bu düşme nedenidir. Bu hat ayrım çizgileri hem çok kaygandır hem de yükseltileri darbe verir tekere. Sürücü ön tekerin kayıp kontrolden çıkmasıyla panikler ve kasılır. Neticesinde de motorun gidiş yönü yere doğru döner.

Mıcırda fren yapma teknikleri de bunun gibidir. Yani boyalı ıslak yüzeyler gibidir usul, ancak daha dikkatli olunması gereken bir durumdur. Gözlemlerin daha dikkatli yapılması gerekir.

Frenlemeye gereğince erken başlanmalı, dik konumda ve düz hatta iken fren yapmanın başlatılmasına dikkat edilmeli, her iki freni de kademeli basınç artışıyla kullanmalı ve kilitlenme sinyali alındığında karşı hareket için lastiklerden gelen sesleri takip ederek, iyi anlamalıyız.

Yatmış vaziyette mıcırda fren kullanımı çok tehlikelidir. Ayrıca döküntülerde, yamaç ve ağır kamberlerde frenler yine daha dikkatli olarak uygulanmalıdır.

Alıntı:Alpaslan Kuzucan

piyanist_irf
01 Temmuz 2011, 03:56
öncelikle geçmiş olsun allah beterinden saklasın diyerek bir yorumcukta ben yapayım gecenin 2:50 sinde :)

birkere arkadan çarptım derken daha kaybettin :)

takip mesafene ne oldu? :) motosikletle gittiğin km nin yarısı kadarsa kuralını geçip sen tamamını kullanman lazım , yani 40 mt re ise sen 80 mt re mesafe bırakman gerekir çünkü 2 tekersin , bunları düşünerek , motosikletini sürüp önündeki araçlara fazla yanaşmaman gerekir ...bu ister şehir içinde olsun ister şehir dışında , gerçiiii şehir dışında pekte araçların arkasından dibine bir scooter la girebileceğini ummuyorum da , bu maxsı 500 lük filan değilse :)


yinede geçmiş olsun arkadaşım amman dikkat diyorum , allah beterinden korusun seni ve cümlemizi , buda sana ileride önlemini alman gereken ,der , kulağına küpe olsun ...

birde senin için üzülmeyelim olurmu dikat lütfen... sağlıcakla...:rendeer:

araçtan inen tipi bozuk şahıslar konusunda akıllıca davranmışsın :cherry:

fakat buna rağmen yinede bir şeyin varmı kardeş gibi yaklaşımları işte bizim insanımızın olması gerektiği son nokta diye düşündüm :)

Phantom264
01 Temmuz 2011, 15:14
Teşekkür ederim arkadaşlar.

@şeyh şamil abi frenle ilgili paylaşımın için ayrıca teşekkür ederim. :rendeer:

Allah hepimizin tekerini düz bastırsın kazadan beladan korusun.

alcatraz42
01 Temmuz 2011, 15:23
clio suçlu üstat.Motorluyu insan yerine koymuyorlar.Böylelerinin elinden alacan ehliyetini...

KUVVETMİRA
02 Temmuz 2011, 11:29
Malesef ki Bu tabuyu yıkamadık .. :pale:

bence öyle gerçektende.

ciscokid
02 Temmuz 2011, 16:20
yaklaşık bir hafta önce önüme aniden çıkan acemi sürücü çalışması yapan arabaya çarpmamak için panik frenle ön tekeri kitlenip yere kapaklanan biri olarak,fren konusunda bildiklerini ve alıntıları paylaşan arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.