Erhan Erdil
20 Nisan 2011, 00:13
İtalyan efsanesi Moto Guzzi’nin yeni modellerini, Toskana’nın dar, virajlı ve bol uçurumlu yollarında denedim
Yeni Moto Guzzi modellerini denemek için iki günlüğüne savrulduğum İtalya’nın Toskana Vadisi’nde yükseklik korkumun ‘yükselme-me’ engel olduğunu anladım. Tanrıya şükür, kaskımın siyah vizörü, sağlı sollu uçurumların eseri olan alnımdaki boncuk boncuk terle ‘şok ve dehşet’ ifadesinin, bu sayfaya yansımasını engelledi. Türkiye’den iki kişi, Radikal’den Ertuğrul Mavioğlu ve ben, Moto Guzzi’nin 90’ıncı yaşı şerefine yenilenen 1200 cc’lik Norge 8V ve Stelvio NTX’i Toskana’nın dar, virajlı ve yüksek yollarında test ettik.
Bir süre önce Radikal’deki bilgisayarına düzenlenen baskınla hırpalanan ‘kitapzede’ Ertuğrul Abi’nin varlığı maceranın tadını katladı. İtalya’ya yolculuk öncesinde bizi organize eden PR firmasının “Acaba Mavioğlu’na yurt dışına çıkış yasağı konmuş mudur?” şeklindeki şüphesine, hayatımda ilk kez havaalanına girerken aracımın polis tarafından durdurulup aranmasından kaynaklanan “Haydaaaa” şeklindeki reaksiyon eklendiğinde ortaya tırsık bir ruh hali çıkmıştı. Neyse, pasaport kontrolden geçip rahatladık.
Tam motosiklet yolu
Rönesans’ın beşiği Firenze’de (Floransa) 14’üncü yüzyıldan kalma bir villanın avlusundan başlayan ve yine aynı noktada son bulan 190 kilometrelik test sürüşünde dünyanın en güzel köşelerinden Toskana’nın nev-i şahsına münasır rüzgarını, lezzetlerini, insanlarını da test ettik. Lezzetli şaraplara hayat veren bağların arasında dönedururken, ciğerlerimizi Toskana rüzgarıyla doldurduk. Girişteki ‘şok ve dehşet’ ifadeleri bir yana, Toskana’nın ‘uçurumdan yolları’ her motosikletçinin yaşaması gereken bir tecrübe. Kıvrım kıvrım akan yollar, Türkiye’deki en güvenli yoldan bile daha güvenli. Çünkü insanlar, motosikletçinin kaza yaptığında -en azından- canının yanacağını biliyor, otomobiller iki tekerleklilerin üzerine titriyor.
Daha ortada yol yok, yumurta yok, daha hiçbir şey yokken Norge’nin altında kaldım. Mola için motosikletli seyyahların uğrak yeri olduğu anlaşılan bir yol restoranında durduğumuzda, üzerimdeki yüzünde “Çocuğumu nasıl devirirsin?” ifadesini yakaladığım Norge’nin Proje Lideri Francesco Marchetta bekliyordu. Neyse, onunla bir ara ekstraya da çıktık. Toskana yollarını, onun kontrolündeki bir otomobille de test ettik. Yolda o da beni test etti; “Norge’nin nesini beğendin?” sorularıyla. “Moto Guzzi’nin çaylak değil, uzman motosikletçilerin beklentilerini karşılamaya çalıştığını” anlatan Marchetta, markanın model üretirken tarihine ve kaliteye odaklandığı söyledi. Marchetta, üretim sürecinde Moto Guzzi’lerin 80 bin km yol, defalarca vibrasyon testine tabi tutulduğunu söyledi.
TOSKANA’NIN TADI
Molada ribollita ile tanıştık. İtalyanca ‘yeniden pişirilmiş’ gibi bir anlamı var.Esası, dolapta dünden kalan malzemelerin, bayat ekmekle karıştırılıp pişirilmesine dayanıyor. Birçok varyasyonu var. Kara lahana, pırasa, ıspanak, havuç, kereviz, pazı elde ne varsa karıştırın, bayat ekmek ekmek de ekleyin, pişirin. Kulağa pek hoş gelmiyor, farkındayım. Ama üzerine biraz zeytinağı ve parmesan da eklerseniz, yemeyin de yanında yatın...
NORGE GT8V
Kuru ağırlığı 257 kilo (artı 23 litre depo) olan 1.151 cc’lik motosiklette ilk dikkatimi çeken, olağanüstü dengesi, kolay kullanımı ve selesinin rahatlığı oldu. Yol bilgisayarı da 102 beygirlik canavarın göz alıcı unsurlarındandı. 90 V twin, iki silindirli, hava soğutmalı motosikletin maksimum torku 7000 rpm’de 104 Nm. Rüzgar tünelinde geliştirilen yeni karenaj önceki Norge’lere oranla daha iyi bir aerodinami sağlıyor. Gidon iyi bir sürüş pozisyonu için yeterli ve vibrasyon hissettirmiyor. Bir ‘çıplak’ ruhuna sahip, Norge tasarım özellikleriyle, sürücüsünü yüzlerce kilometre rahat şekilde taşıyabilir.
STELVIO 1200 8V STELVIO 1200 NTX
Tasarımıyla enduro bir motosiklete ilişkin tüm beklentilerimizi karşılayan Stelvio serisi 32 litrelik yakıt tankıyla yüksek hızda bile 440 kilometrenin üzerinde bir menzile sahip. Stelvio’nun ‘adamı yormayan’ selesi, sürücü ve yolcuya maksimum konfor sağlıyor. 820-840 mm. yüksekliklerinde ayarlanabilen çift yastıklı sele, bu canavarı rakiplerinden farklı kılıyor. Ayarlanabilen ön cam, uzun sürüşlerde aerodinamik koruma görevini başarıyla yerine getiriyor. Anti-spin sistemi sayesinde motor, arka tekerleğin beklenmedik şekilde spin atması durumunda torku sınırlandırıyor. Stelvio, yeni nesil ABS frenlerinde de iddialı. Süspansiyonların ayarlanabildiğini de not düşelim... 105 beygirlik motosikletin 5800 rpm’demi maksimum torku 113 Nm.
MOTO GUZZI NE YER, NE iÇER?
Bu kadar stil sahibi bir markanın Türkiye’de yeterli ilgiyi görmemesi şaşırtıcı. Ya ben? Daha motosiklete binmezken bile Moto Guzzi hayranı-ydım. 1921’de Carlo Guzzi ve Giorgio Parodi’nin İtalya’nın kuzeyinde, Como Gölü kıyısında, Mandello del Lario’da kurduğu Moto Guzzi, 90 yıldır aynı yerde faaliyet gösteriyor. Dünyanın ilk motosiklet rüzgar tünelinin ve sekiz silindirli motosiklet motorunun mucidi Moto Guzzi, yenilikçi duruşuyla dünya motosiklet sektöründe de önemli bir yere sahip.
MENDERES ÖZEL
menderes.ozel@milliyet.com.tr
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215862_10150166598216009_732866008_6738061_3734282 _n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216563_10150166828506009_732866008_6739579_2278828 _n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215233_10150166832141009_732866008_6739642_2019531 _n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216485_10150166831561009_732866008_6739630_617884_ n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215451_10150166831411009_732866008_6739628_6149702 _n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/205573_10150166828891009_732866008_6739582_4309540 _n.jpg
Yeni Moto Guzzi modellerini denemek için iki günlüğüne savrulduğum İtalya’nın Toskana Vadisi’nde yükseklik korkumun ‘yükselme-me’ engel olduğunu anladım. Tanrıya şükür, kaskımın siyah vizörü, sağlı sollu uçurumların eseri olan alnımdaki boncuk boncuk terle ‘şok ve dehşet’ ifadesinin, bu sayfaya yansımasını engelledi. Türkiye’den iki kişi, Radikal’den Ertuğrul Mavioğlu ve ben, Moto Guzzi’nin 90’ıncı yaşı şerefine yenilenen 1200 cc’lik Norge 8V ve Stelvio NTX’i Toskana’nın dar, virajlı ve yüksek yollarında test ettik.
Bir süre önce Radikal’deki bilgisayarına düzenlenen baskınla hırpalanan ‘kitapzede’ Ertuğrul Abi’nin varlığı maceranın tadını katladı. İtalya’ya yolculuk öncesinde bizi organize eden PR firmasının “Acaba Mavioğlu’na yurt dışına çıkış yasağı konmuş mudur?” şeklindeki şüphesine, hayatımda ilk kez havaalanına girerken aracımın polis tarafından durdurulup aranmasından kaynaklanan “Haydaaaa” şeklindeki reaksiyon eklendiğinde ortaya tırsık bir ruh hali çıkmıştı. Neyse, pasaport kontrolden geçip rahatladık.
Tam motosiklet yolu
Rönesans’ın beşiği Firenze’de (Floransa) 14’üncü yüzyıldan kalma bir villanın avlusundan başlayan ve yine aynı noktada son bulan 190 kilometrelik test sürüşünde dünyanın en güzel köşelerinden Toskana’nın nev-i şahsına münasır rüzgarını, lezzetlerini, insanlarını da test ettik. Lezzetli şaraplara hayat veren bağların arasında dönedururken, ciğerlerimizi Toskana rüzgarıyla doldurduk. Girişteki ‘şok ve dehşet’ ifadeleri bir yana, Toskana’nın ‘uçurumdan yolları’ her motosikletçinin yaşaması gereken bir tecrübe. Kıvrım kıvrım akan yollar, Türkiye’deki en güvenli yoldan bile daha güvenli. Çünkü insanlar, motosikletçinin kaza yaptığında -en azından- canının yanacağını biliyor, otomobiller iki tekerleklilerin üzerine titriyor.
Daha ortada yol yok, yumurta yok, daha hiçbir şey yokken Norge’nin altında kaldım. Mola için motosikletli seyyahların uğrak yeri olduğu anlaşılan bir yol restoranında durduğumuzda, üzerimdeki yüzünde “Çocuğumu nasıl devirirsin?” ifadesini yakaladığım Norge’nin Proje Lideri Francesco Marchetta bekliyordu. Neyse, onunla bir ara ekstraya da çıktık. Toskana yollarını, onun kontrolündeki bir otomobille de test ettik. Yolda o da beni test etti; “Norge’nin nesini beğendin?” sorularıyla. “Moto Guzzi’nin çaylak değil, uzman motosikletçilerin beklentilerini karşılamaya çalıştığını” anlatan Marchetta, markanın model üretirken tarihine ve kaliteye odaklandığı söyledi. Marchetta, üretim sürecinde Moto Guzzi’lerin 80 bin km yol, defalarca vibrasyon testine tabi tutulduğunu söyledi.
TOSKANA’NIN TADI
Molada ribollita ile tanıştık. İtalyanca ‘yeniden pişirilmiş’ gibi bir anlamı var.Esası, dolapta dünden kalan malzemelerin, bayat ekmekle karıştırılıp pişirilmesine dayanıyor. Birçok varyasyonu var. Kara lahana, pırasa, ıspanak, havuç, kereviz, pazı elde ne varsa karıştırın, bayat ekmek ekmek de ekleyin, pişirin. Kulağa pek hoş gelmiyor, farkındayım. Ama üzerine biraz zeytinağı ve parmesan da eklerseniz, yemeyin de yanında yatın...
NORGE GT8V
Kuru ağırlığı 257 kilo (artı 23 litre depo) olan 1.151 cc’lik motosiklette ilk dikkatimi çeken, olağanüstü dengesi, kolay kullanımı ve selesinin rahatlığı oldu. Yol bilgisayarı da 102 beygirlik canavarın göz alıcı unsurlarındandı. 90 V twin, iki silindirli, hava soğutmalı motosikletin maksimum torku 7000 rpm’de 104 Nm. Rüzgar tünelinde geliştirilen yeni karenaj önceki Norge’lere oranla daha iyi bir aerodinami sağlıyor. Gidon iyi bir sürüş pozisyonu için yeterli ve vibrasyon hissettirmiyor. Bir ‘çıplak’ ruhuna sahip, Norge tasarım özellikleriyle, sürücüsünü yüzlerce kilometre rahat şekilde taşıyabilir.
STELVIO 1200 8V STELVIO 1200 NTX
Tasarımıyla enduro bir motosiklete ilişkin tüm beklentilerimizi karşılayan Stelvio serisi 32 litrelik yakıt tankıyla yüksek hızda bile 440 kilometrenin üzerinde bir menzile sahip. Stelvio’nun ‘adamı yormayan’ selesi, sürücü ve yolcuya maksimum konfor sağlıyor. 820-840 mm. yüksekliklerinde ayarlanabilen çift yastıklı sele, bu canavarı rakiplerinden farklı kılıyor. Ayarlanabilen ön cam, uzun sürüşlerde aerodinamik koruma görevini başarıyla yerine getiriyor. Anti-spin sistemi sayesinde motor, arka tekerleğin beklenmedik şekilde spin atması durumunda torku sınırlandırıyor. Stelvio, yeni nesil ABS frenlerinde de iddialı. Süspansiyonların ayarlanabildiğini de not düşelim... 105 beygirlik motosikletin 5800 rpm’demi maksimum torku 113 Nm.
MOTO GUZZI NE YER, NE iÇER?
Bu kadar stil sahibi bir markanın Türkiye’de yeterli ilgiyi görmemesi şaşırtıcı. Ya ben? Daha motosiklete binmezken bile Moto Guzzi hayranı-ydım. 1921’de Carlo Guzzi ve Giorgio Parodi’nin İtalya’nın kuzeyinde, Como Gölü kıyısında, Mandello del Lario’da kurduğu Moto Guzzi, 90 yıldır aynı yerde faaliyet gösteriyor. Dünyanın ilk motosiklet rüzgar tünelinin ve sekiz silindirli motosiklet motorunun mucidi Moto Guzzi, yenilikçi duruşuyla dünya motosiklet sektöründe de önemli bir yere sahip.
MENDERES ÖZEL
menderes.ozel@milliyet.com.tr
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215862_10150166598216009_732866008_6738061_3734282 _n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216563_10150166828506009_732866008_6739579_2278828 _n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215233_10150166832141009_732866008_6739642_2019531 _n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216485_10150166831561009_732866008_6739630_617884_ n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/215451_10150166831411009_732866008_6739628_6149702 _n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/205573_10150166828891009_732866008_6739582_4309540 _n.jpg