PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Rodaj



K o r @ y
21 Mart 2011, 21:45
cbfturkiye web sitesinde gezerken şöyle bir yazı gözüme çarptı.Bazı noktaları çok doğru, bazı noktaları ise kafamı karıştırdı.Acaba siz değerli motosiklet kullanıcıları ne düşünüyorsunuz ?




Yeni otomobilde en hayati konu motor rodajıdır ve nedense anlaşılmamaktadır veya anlaşılmak istenmemektedir...
zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil ve motosiklet firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...
Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.

İki tarafada hoş geldiniz diyoruz

Bu konuda rodaj mümkün olan tüm detayları ile işlenecektir.
Motorun rodajı nedir dendiği zaman işi bilen bilmeyen herkes aklına gelen tüm hareketli parçaların adını sayar ve bunların alışması gerektiğini söyler...
Bir bakalım
Supapların rodajı, yatakların rodajı,rulmanların rodajı, egzantrik milinin rodajı şunun rodajı bunun rodajı... akşama kadar sayılır..
fakat hayati önemli yeni satın alınmış 0km otomobilde sadece segmanlardır...
(yeni satın alınmış bir araçta)
geri kalanlar ise fabrika motoru çalıştırdıysa rodajlanmış demektir...

Peki segmanlar neden önemlidir ?
Segmanlar piston ile silindir arasında sızdırmazlığı sağlayan elemanlardır. bunların silindir cidarına tam 360 derece ve mükkemmel oturması gerekmektedir ..
aksi taktirde istenen silindir basıncı (kompresyon) tutulamaz... segmanın oturmadığı yüzeyleri yağ filmi doldurmaya çalışır ve motorun her ateşleme kursunda buradan yağ yakılır.

Peki segmanların nasıl
oturduğu hakkında bir fikriniz var mı ?
Gaza basmayarak 1000km yapınca mı segman oturuyor yoksa... yoksa 1 gün boyunca rölantidemi çalıştıracağız motoru

Bu sorunun cevabı gerçekten şaşırtıcıdır.

Kompresyon segmanları, kompresyon basıncı ile açılarak silindir yüzeyine kendini bastırır !

evet .. kendi gerilimi bastırmaz... bizzat basınç onları dışarı bastırır...
benzinin yanması ile oluşan basınç segmanların arkasına geçer ve onları dışa ittirir.

Maksimum silindir basıncı ise sadece gaza tam basarak elde edilir (birazdan detayları göreceğiz)

Öyleyse Türkiye'nin
referans alınabilecek(!) en büyük otomobil haber sitesi hangi akla hizmet rodajda asla gaza tam basılmaz diyebiliyor ?

Yada otomobil ve motosiklet üreticileri neden detayları son kullanıcıya anlatmayarak sakin kullanımı teşvik ediyor veya rodaj diyebiliyor?

Bunlar enteresan sorulardır.. işin içinden çıkmaya yavaş yavaş başlayabiliriz.

Motorlarımız nasıl üretiliyorda rodaj gerekiyor ?

İçten yanmalı motorların silindirleri üretim bandında honlama işlemine tabi tutulur,
bu işlemin amacı silindir içinin her konumda istenilen ovallik ve koniklik değerlerine getirilmesidir.(sonuçta silindir üretiliyor)

bunun için silindir yüzeyinden bu işlem için özel geliştirilmiş honlama makinası ile malzeme kaldırılır.

ve işlemin sonunda yüzeyde bir desen oluşur (cross hatch pattern).
Uygun inceleme aletleri ile bakıldığında silindir yüzeyinin içinde çukur bölgeler ve tepeler oluştuğu görülür..
bu desen ve silindir yüzeyi şu resimlerde görülebilir ;

http://img387.imageshack.us/my.php?i...3jpgjy8xk2.jpg


http://img119.imageshack.us/my.php?i...finish1qc2.jpg


Şimd biraz daha anlaşıldığını umuyorum.. bu tepelerin en uygun biçimde traşlanması rodajdaki asıl hedeftir..
ve bunu traşlayacak olan segmandır.

Peki rodaj hakkıyla yapılmadığında ne oluyor ?

Bu tepeler olabileceğinden daha az traşlanıyor ve kısa bir süre sonunda motor yağı bu tepeleri kalıcı film tabakası ile örterek daha fazla traşlanmasına engel oluyor.

Çok net olarak anlaşılacaktır ki motor yağı olması gerekenden daha kalın bir film tabakası oluşturmak zorundadır.

buda motorun yağ yakması demektir ayrıca kompresyon kaçacağından yakıt tüketimi artar.

Piyasada "kör kalmış" , "sağır motor" vb. efsanelerin sebebi buraya dayanır.

Tabiki aracınız fabrikanın ortalamalarında olacaktır..

Lütfen Modifiyem forumlarında bulunan teknik konuları okuyunuz. Kompresyon ölçüm testi konusunda kompresyonların fabrika tarafından belli aralıkta normal kabul edildiğini göreceksiniz.

siz neden üst sınıra çok yakın kompresyon değerleri olan bir motora sahip olmayasınız ?

Bu elinizde ..

Hemen bu noktada bir dip not daha düşelim ;

Motoru koruduğu öne sürülen motor yağı katkılarının neden yeni araçta kullanılmaması gerektiğini düşündünüz mü ?

cevap yukarda

bu katkılar tepeleri ve çukurları hemen doldurarak segman oturmasına izin vermemektedir...

bunu oluşturduğu inanılmaz kalın katman sayesinde yaparlar ve motorunuz yağ yakar..

asla yeni arabam sağlıklı olsun uzun ömürlü olsun diyerek bu katkıları uygulamayın...

düzgün yapacağınız rodaj bu katkıların idda ettiği tüm artıları size verecektir.

Rodajdan sonra kullanılması tavsiye edilen bu katkıların yaptığı sizin rodajda kazanamadığınız kompresyonu vermek...

Peki metallerin genleşmesi vb. ısıl mazeretlerin beklenmesi rodaj sayılmaz mı ?

Motor parçalar üretim bandında zaten bu kademeyi geçmişlerdir.

ingilizce "Heat cycle" olarak adlandırılan süreç rodajda gerçekleşmez..

eğer rodajı bunun için yapıyoruz zannediyorsanız yanlış yoldasınız

ANCAK HARARET HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR.

rodaj sürecince aracın aşırı sıkıştırılması ve hararetin yükselmesi yapılacak en büyük yanlışlardan biridir.

Motor çalışma ısısına ulaşmadan kesinlikle rodajlama namına yüklenme yapılmaz

Bu noktaya kadar anlattıklarımız kabaca toparlarsak;


* Aktarma organlarının rodajı yeni otomobillerde asıl hedef değildir.

* Rulmanın rodajı olmaz

* Yeni otomobilin motorunda gerçekleşecek en önemli ve nerdeyse tek rodaj segman oturmasıdır

* Segman oturması silindir basıncı ile elde edilir

* Segmanı adam akıllı oturtan kendi gerilimi değil ateşleme sonucu oluşan basınçtır.

* Segmanı maksimum şekilde oturtmak için uygun devirlerde tam gaz vermekten başka seçenek yok.tur.

* Yeni motora asla "Yağ katkısı" vb. sıfatlarla satılan ürünler uygulanmaz.

* Yeni motorların parçaları metalurjik olarak ısıl işlemlere tabi tutulmuştur.km ler boyunca alışması beklenmez

* Çalışma ısısına ulaşmayan yeni motora

kesinlikle rodaj namına yüklenilmez(rodajın dışında da yüklenilmez)
Peki burada anlatılan rodaj bize ne kazandırır ?


Burada anlatılan rodajın mantığını kavrayıp kendi aracına uygulayan yada en azından yeni aracında gaza tam basmayı başaran biri mutlaka farkı görecektir.

araç her devirde daha istekli hızlanacak tam performansını hatta daha fazlasını gösterecektir.(YB)

trafikte aynı araçlara göre daha seri olacak aynı zamanda daha az yakacaktır.

ayrıca yağ tüketimide minimum seviyede olacaktır.

Sanılanın aksine motor ömrü ise azalmayacak aksine artacaktır.

Yani modifiyeci camianın egzoz filtre ile almaya çalıştığı 1-2 hp den daha fazlası bedava olarak kazanılmış olacaktır.

çünkü motor içi sürtünmeye giden kayıp ciddi oranda bertaraf edilecektir. Buda ek güç demektir.

garip gelsede durum bu.


görüldüğü gibi Motor yağı film yapmadan çapak atma ve bu atılan çapakların en uygun şekilde motor dışına atılması rodajımızın temel amacı.

öyleyse bu konuları ele alalım ;

Rodajda kullanılacak Motor yağı ;

Rodaj döneminde kullanılacak motor yağı kontrollü aşınma ve çapak atma için gayet önemlidir.

Hepiniz biliyorsunuz yeni nesil araçlar fabrikadan içinde sentetik ve yarı sentetik motoryağları ile gelmektedir.

Ancak maalesef rodaj döneminde kullanılması gereken yağ mineral yağ dır.

mineral yağ sayesinde rodaj daha rahat gerçekleşir.

ancak bu noktada mineral yağın ısı aktarma kapasitesi 115 santigrad derece civarı olduğunu unutmamak gerekir.

yani araçta mineral yağ varken hararet çok önemli bir değişkendir.

hararet aşırı yükselirse mineral yağ kimyasal yapısını değiştirir ve silindirlere filim oluşturur rodaj sona erer.(bore glaze)

en önemlisi ise yağın yanarak motor içindeki parçalara yapışmasıdır(oil sludge)

bu yüzden mineral yağ kullanırken bu ekstrem durumları göz önüne almamız gerekmektedir.(aşırı hararetten kaçacağız başka çağre yok)

Peki Tam sentetik yağlar ile durum nedir ?

Kaliteli tam sentetik yağlar ile rodaj olmaz.. rodajlama çok düşük km lere iner kimseye aracı 100 km bile olmadan tam gaz silindir basıncı yapın diyemeyiz inanmazlar yapmazlar... (fakat üreticiler rodaj yok diyerek bizim ekmeğimize yağ sürüyor)

konu o kadar detaylı ve o kadar detay vermek istiyorum ki eminim okuması güçleşiyor.

Özetle tam sentetik yağ ile rodaj tam verimli olmaz zira çok düşük km lerde film oluşturmaya başlar ve sürtünen yüzeyleri korumaya alır..(YB)

yağınızı mineral bazlı olanla değiştirebiliyorsanız değiştirin..

yapamıyorsanız 100 - 200 gibi km lerden itibaren tam gaz hızlanmalara başlamalısınız.(ileride anlatılacak)


Segman oturması ve çapak atma nasıl gerçekleşiyor ?

Bu honlama artığı tepelerin segman tarafından traşlanması çok düşük kilometrelerde gerçekleşmeye başlar..

sanıldığının aksine 1000-2000 km beklemekle asla rodaj yapılmaz..

modern bir yarış motosikletinin segman oturma ve tam silindir çeperi ile örtüşmesi uygun kondüsyonlarda yaklaşık ilk 32(otuz iki) km de gerçekleşmektedir

otomobiller içinde durum pek farklı değildir.

düzenli biçimde tam gazla yapılan akselerasyon ve viteste yavaşlama(dekompresyon-deselerasyon) ile geçilen 150 - 200 km sonunda segmanlar yaklaşık %90 oranında oturacaktır.

buda yağınızı ve filitrenizi değiştirme vakti demektir ..
__________________

_________________
Volkan BOZYEL since 1985
BMW R 1150 GS adv.

abolgi
21 Mart 2011, 22:42
devamı geliyormu Koray bey? sıfır motor alan- yolunu gözleyen yüzlerce kişi var. honda nın kitapçığında aynen şöyle yazıyor :

ilk 500km de daha fazla özen göstererek motosikletinizin gelecekteki güvenilirliğini ve performansını garanti altına almış olursunuz.

Bu süre içinde tam gazdan ve ani hızlanmalardan sakının

şimdi ne yapacağız?

K o r @ y
21 Mart 2011, 23:04
devamı geliyormu Koray bey? sıfır motor alan- yolunu gözleyen yüzlerce kişi var. honda nın kitapçığında aynen şöyle yazıyor :

ilk 500km de daha fazla özen göstererek motosikletinizin gelecekteki güvenilirliğini ve performansını garanti altına almış olursunuz.

Bu süre içinde tam gazdan ve ani hızlanmalardan sakının

şimdi ne yapacağız?


bende bu kadar bir yazıya ratladım.Devamı olup olmadığını bilmiyorum.Bu konu hakkında bende bilgi sahibi olmadığım için kendi formumuza konu olarak açmak istedim.Konuyu okuyup daha bilgili motosiklet.net üyeleri varsa beni ve benim durumum da olan (rodaj bilgisi bakımından) sürücüleri bilgilendirebilir. Saygılar

---------- Mesaj ekleme zamanı: 22:02 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 21:59 ----------

---------- Mesaj ekleme zamanı: 22:04 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 22:02 ----------

Mesela sentetik değil de mineral yağ ile rodaj yapmaktan bahsediyor.Doğruluk payı varmıdır???

Samet Ağır
21 Mart 2011, 23:04
sanki bir motor tamircisinin komplosuna benziyor...:queen:

indiragandi yapacak...çakaaaaaaall:queen:

cebellezi yapacak çakaaaaalllll:queen:

zaferkarizma
21 Mart 2011, 23:14
şimdi bu amcam demişya :
zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil ve motosiklet firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...
Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.



kendiside aynı bu şekilde düşünüyor ve yapıyor ama anlatım doalylı :D bu amcam neye biniyorsa çok iyi gidiyor veyahut emsallerine metrelerce fark acıyodur ama eminimki her 10.000-20.000 kmde bir motor yaptırıyodur :D

bildiğin amcam saçmalamış ya sadece motorun fazla performans vermesi için yazılmıs bir yazı ama hiç bi şekilde uzun ömür düşünülmemiş o kadar diyorum. ayrıca cogu kişide bilinçsizce bu amcamızın anlattıgı şekilde yapıyor ve motor ömrünü düşünmeden hareket ediyolar.

ve en saçma yerlerinden biri hani hararet yaptırmayın demişya sonrası kötü olur demiş zaten sıfır motora onun dediği kadar yüklenip onun dediklerini yapsalar hareret yapma olasılıgı % 90 eee ne anlamı kaldı kendiyle çatışmış amcam işin içinden çıkamamış kendini tatmin etmek içinde böyle bi yazı yazmış :)

yalnısımız varsa adminler editleyebilir..( zaten full ceza yedik :)

K o r @ y
21 Mart 2011, 23:18
şimdi bu amcam demişya :
zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil ve motosiklet firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...
Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.



kendiside aynı bu şekilde düşünüyor ve yapıyor ama anlatım doalylı :D bu amcam neye biniyorsa çok iyi gidiyor veyahut emsallerine metrelerce fark acıyodur ama eminimki her 10.000-20.000 kmde bir motor yaptırıyodur :D

bildiğin amcam saçmalamış ya sadece motorun fazla performans vermesi için yazılmıs bir yazı ama hiç bi şekilde uzun ömür düşünülmemiş o kadar diyorum. ayrıca cogu kişide bilinçsizce bu amcamızın anlattıgı şekilde yapıyor ve motor ömrünü düşünmeden hareket ediyolar.

ve en saçma yerlerinden biri hani hararet yaptırmayın demişya sonrası kötü olur demiş zaten sıfır motora onun dediği kadar yüklenip onun dediklerini yapsalar hareret yapma olasılıgı % 90 eee ne anlamı kaldı kendiyle çatışmış amcam işin içinden çıkamamış kendini tatmin etmek içinde böyle bi yazı yazmış :)

yalnısımız varsa adminler editleyebilir..( zaten full ceza yedik :)



evet doğru ben dikkat etmedim.Tamamen performansla ilgili konuşuyor.Motor ömrü ile ilgili pek birşey yok.

Jusched
22 Mart 2011, 00:23
Bende 0 aldım motorda rodoja önem vermedim dikkat ettim 2 şey var 1.si motor ısınmadan yüksek devirlere cıkmam 2. olarakta yağı kaliteli almaya özen gösteririm.
Zaten motor çin con oldundan slindir 80 lira :)

concorde787
22 Mart 2011, 00:51
burada sekman oturmasından bahsedilmiş. evet yazılanların çoğu doğru . fakat yeni silindir piston ve sekman üçlüsünde şöyle bir durum var. yeni motorda her patlamadan sonra pistondaki sekman lar yavaş yavaş yer değişitirir. bu motor belirli bir çalışma saatini doldurana kadar ( yani honlama çizgilerindeki tebeçikler yavaş yavaş kaybolmaya başlayana kadar) bu dönme hızı yavaşlar . ve öyle bir zaman gelirki artık sekmanlar gömleğe uygun bir yer edinene kadar sürer. ve sonra son bulur. motor ömrü boyunca ( fabrika artık kaç km vermiş ise) her hangi bir hararet aşırı yüksek devir olmadıkça yerinden oynamaz . hava filitreniz kirli ise yada toz süzme kapasitesi zayıf ise , içeriye giren partiküller sekmanı yerinden oynatabilir. sıfır bir motorda uzun süre yüksek devirde kullanmak henüz alışmamamış olan sekmanlardan yağ sızıntısı nedeni ile oluşan kompresyon artışı , biyel kol yataklarına uygulanması gerekenden daha fazla basınç oluşturması nedeni ile pek uygun görülmez . bu nedenle üreticiler ilk 5000 km boyunca uzun süre sabit yada yüksek devirde araç sürülmemesi gerektiğini dikkat çekerek kullanım kitapçıklarına yazmaktadırlar. 10 dakika diyelimki 120 km saatte araç sürdüyseniz ,bir kaç dakika 60 km saat hızla gitmenin her hangi bir zararıl olmayacağı kanaatindeyim ilk 5000 önemlidir . boş viteste tam gazdan kaçının . bu motor devirlenirken oluşan ve varkına varılmayan motor iç vuruntuları bazı parçaların istenmemeyen hareketlenmesine neden olabilir . ama yük te iken tam gaz yapamanın her hangi zararı olmaz bir tek ilk 5000 km de maksimum devirde kullanmayın yeter . böylelikle elinizde çok uzuuuun ömrlü bir motor olacaktır.. ( tabiii bu sonuçta kul yapısı bozulmaz diyede bir kural yok.)

goker
22 Mart 2011, 00:55
Motor Teknolojisi Ders Notlarından (Prof.Dr.Serdar Yücesu Gazi Üni - TEF- Otomotiv Tek.) alıntı
Segmanların görevleri:
1.Piston ile silindir arasında sızdırmazlık sağlarlar böylece silindirdeki gaz basıncının kartere inmesini ve silindir yüzeyini yağlayan yağın yanma odasına geçerek, yanmasını önler.
2.Silindir ve piston yüzeyleri arasında yağ filmi oluşturarak sürtünmeyi en aza indirir. Yüzeydeki yağın fazlasını da kartere sıyırarak yanmasını önler.
3.Isınan pistonların soğumasını sağlar Pisyonlar segman bölgesinden silindire temas etmezler. Pistonun en sıcak yeri olan piston başı ve segman bölgesi soğumasını segmanların üzerinden yapar.

Yapım Özellikleri: Segmanlar dökme demir ve alaşım çeliğinden yapılır. ... Yeni motorlarda segmanlar silindirlerine belirli bir sürede alıştırlar. Bu devreye alışma rodaj denir ve 20-30 bin km sürer.
Rodajı kısaltmak için segman yüzeyleri kalay krom nikel gibi maddelerle kaplanır. Özellikle ateş segmanı adı verilen birinci kompresyon segmanı krom ve molibdenle kaplanarak daha uzun ömürlü olması sağlanır.

Bunlar benden :

Yani segman bir adet değildir. Yağ segmanı kompresyon segmanı ayrı şeylerdir. yağ segmanı pistondan gelen basınca direk olarak maruz kalmaz doğal olarak basınçla oturma da ki basınç yanma odasındaki basınç değildir.

İkinci yanlış bilgi ki teorinin oturduğu yer yanma odasındaki basıncın değiştiği fikri. Bu yanlış bir bilgidir. Yanma odasında basınç değişmez yalnızca pistonun devir sayısı gaza bastıkça artar zaten ona da rpm yani dakika başına devir sayısı adı verilir. Ne kadar değişmez desemde yanma odası basıncı sıcaklıkla (benzin hava karışımı bir gaz olduğu için ve gazların sıcaklık arttıkça basınçları artacağından ve emme manifoldunun sıcaklığı direkt olarak bu gazı karşımını etkileyiceğinden) artar. Ancak bu artış aşırı olduğunda kompresyon segmanı normal sıcaklık değerlerinin üzerine çıkar ve böylece genleşir genleşme normal değerlerin üzerine çıktığında ise çapı genleşmeye bağlı artan segmanlar silindir duvarına sürtünmeye başlar.

Rodaj dönemi bu metal segmanlar piston ve silindirleriyle tam uyum içerisinde olmazlar. nanometrelerle ölçülebilecek değerlerde dahi olsa normal çalışma sıcaklığında rodajını düzgün tamamlamış bir motora göre boşluklar vardır. Bu boşluklar zamanla ama yavaş yavaş kapanır. Bu kapanma süresi de kullanım kılavuzunda servis kataloğunda yazan km aralığıdır.

Yeni bir motor alındığında içerisinde zaten gerekli özellikleri sağlayacak alıştırma yağı bulunur. Genellikle sae değeri düşük yağlar seçilir. Bu yağın ömrü genelde rodajı bitirecek kadar yeter düzeydedir. Tabi rodaj kurallarına uyulduğu takdirde uyulmadığında ise alıştırma yağı özelliklerini yitirir fazla devirli kullanmak yağın ömrünü hem normal yağlarda hem de alıştırma yağlarında kısaltmaktadır.

Bir motorun kompresyon oranı zaten ancak rodaj bittiğinde fabrika değerlerine ulaşır. Bu kompresyon oranlarını yakalayabilmek için milyonlarca dolarlık yatırım yapan firmalar rodajla kompresyon oranı yükseltmeyi bilmezler mi? Fiziken sıkıştırma oranını rodajdan sonraki dönem için kıyaslanırsa yükseltmek mümkün değildir ancak eğer siz devir sayınızı yüksek tutarsanız doğal olarak daha çok çevrimi kısa zamanda yaptırırsınız rodaj teorik olarak daha erken bitmiş olsa da silindir duvvarınızda ki ve segmanlarınız daki hasar gün geçtikçe kompresyon oranlarınızı düşürmeye başlayacaktır.

Ben daha önce özellikle bu tip bilgilere karşı bir başlık açmıştım

Yine söylemeliyim motorda tek bağıntı yoktur. Birçok etken birleşir ve sonuç doğar devir sayısını artırarak rodaj gerek km sini düşürebilirsiniz ama arttırdığınız devir sıcaklık demektir. Bu sıcaklık yağın kimyasal yapısını segmanların moleküler yapısını bozar aşınmayı arttırır böylece size 1000 km de bir bakım yazan kullanım kılavuzunuzda yalancı durumuna düşer.

serimotorcu
22 Mart 2011, 01:12
Bu adam araçların ömrünü erken tüketmesinden rant sağlayan biri değildir umarım.

Rodaj konusunda herkez bir şey söylüyor yarın bir gün yeni motor alacağız peki o zaman ne yapacağız?

En iyisi 2 tane 0 motor alalım.Birini burda denilenler gibi açalım diğerini üreticinin tavsiye ettiği gibi ilk km'lerde fazla basmadan açalım. Bakalım en iyi performansı hangisi verecek uzun vadede.

Okan Sinan Ocan
22 Mart 2011, 01:58
Volkan BOZYEL ,

IAM kokartı taşıyan değerli bir sürücüdür. Motosiklet mekaniği ile uzaktan yakından alakası olmayan bir iş kolunda kendi işinin sahibidir.

Burada bizlere cevap verme imkanı olmayan tanımadığımız kişiler hakkında yorum yaparken saygı sınırlarını zorlamamalıyız.

Teknik olarak aklınıza yatmayan bir nokta var ise "antiteziniz" ile cevap veriniz , kişiler hakkında olur olmaz yorumlar yaparak değil.

Saygılar

Serk21
22 Mart 2011, 02:35
vay arkadaş bende rektefe yaptırdım ilk mesajı okudum devamınıda uyanınca okurum artık fakat rektefede de geçerli mi bu durum?

goker
24 Mart 2011, 00:18
vay arkadaş bende rektefe yaptırdım ilk mesajı okudum devamınıda uyanınca okurum artık fakat rektefede de geçerli mi bu durum?

Rektefiye işlemi çok belirgin özellikli tanımlanan bir işlem değil tam olarak nelerin değiştiğini kestirmek oldukça zor rektefiye işlemini yaptırdığınız servisle konuşursanız (yetkili servis değilse işlemleri öğrenip yetkili servisinizle görüşürseniz) muhtemelen bir rodaj aralığı belirlenecektir.

Serk21
24 Mart 2011, 01:19
Rektefiye işlemi çok belirgin özellikli tanımlanan bir işlem değil tam olarak nelerin değiştiğini kestirmek oldukça zor rektefiye işlemini yaptırdığınız servisle konuşursanız (yetkili servis değilse işlemleri öğrenip yetkili servisinizle görüşürseniz) muhtemelen bir rodaj aralığı belirlenecektir.

hyosung gt250R ın arka silindiri honlattık ve 0.25 büyük piston takıldı ben işte 4 bin devri geçmeden kullanmaya özen gösteriyorum motoru bin km doluncada yağ- yağ filtremi değiştiricem bakalım =)

< iLk@yy >
06 Mayıs 2012, 16:46
böyle önemli bir konuyu es geçmemek gerekir.

bu konuyu ilk burada okumuştum. (reklam veriyor gibi anlaşılmasın)
http://forum.donanimhaber.com/m_37624088/tm.htm

fakat burada arkadaş copy paste yaparken önemli şeyleri kaçırmış arkadaş. yukarıdaki linkten biraz daha detay öğrenilebilir.


genel itibari ile konuya açıklık getirmem gerekir ise; rodajın neredeyse %90lık kısmının ortalama ilk 30 km'de gerçekleştirildiği göz önüne alındığında
motora ilk marşı ile çalıştırdıktan sonra hareket edeceğimiz veya motosikletimizi hareket ettirebileceğimiz min. ısıl değere ulaştıktan sonra ( misal ben motorumu 70 75 santigrat dereceye ulaşmadan üstüne binipte yola çıkmam ) üzerine binerek ilk yarım saat veya 20 - 30km boyunca motoru sıkıştırıp zorlayarak bahsedilen honlama sonrası yüzeyde kalan tepecikleri olabildiğince traşlayabilmek. bu işlem sonrasında eğer motosikletiniz içerisinde bulunan yağı biliyorsanız aynısı ile değiştirmeniz en sağlıklı olanıdır.
normal yağ değişimlerinizi de zamanından en az 1000km öncesinde yağ filtresi ile değiştirmeniz motorunuzun içerisinde dolaşan yağın ömrünü tamamlamasına izin vermeden tazelenmesi ve içerisinde muhtemel bulunan çapakların daha önce temizlenmesi motorun sağlığı açısından çok daha makuldur.

özellikle piyasada düzgün kullanıcılara baktığınız zaman motosikletlerin esasen sesinin ve gücünün 30 40bin gibi km'lerden sonra yerine geldiğini güzelleştiğini söylerler. bunun sebebide rodajın aslında çok daha uzun bir sürede bitmesinden kaynaklı.

daha bir şeyler daha yazacaktım ama malum pazar günü dakka başı telefon çalıyor vs kafa dağıldı biraz.

ek olarak yukarıdaki yazıyı destekleyen başka bir kaynak
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

motorcu48
06 Mayıs 2012, 16:57
geçmişten günümüze derin yer edinmiş bir konu
oysaki günümüzde artık araçlar fabrikadan çıktığı gibidir rodaj konusu çoğu otomobillerde anlatılmamaktadır bile
anlatılanlarda bile sadece kısacık bir yazı ani hızlanmak ,hararet vs vs gibi ancak

ben artık o devrin kalmadığına inanıyorum sadece küçük şeyler kalmış tabi afedersiniz kimsede eşşk değilya alır almaz tuning show yapacak

< iLk@yy >
06 Mayıs 2012, 17:03
geçmişten günümüze derin yer edinmiş bir konu
oysaki günümüzde artık araçlar fabrikadan çıktığı gibidir rodaj konusu çoğu otomobillerde anlatılmamaktadır bile
anlatılanlarda bile sadece kısacık bir yazı ani hızlanmak ,hararet vs vs gibi ancak

ben artık o devrin kalmadığına inanıyorum sadece küçük şeyler kalmış tabi afedersiniz kimsede eşşk değilya alır almaz tuning show yapacak

rodaj kavramına ve aracınızın a'dan z'ye sağlıklı çalışması mantığında biri iseniz rodajın sadece motor ile bitmediğini hatırlatmak isterim.
yeni alınan araçlarda ( lüks segment için konuşuyorum düşük segmentlerde bunun yapıldığına inanmıyorum. bknz bir bmw mercedes ile fiat renault arasındaki fiyat farkları en basidi ) motor kısmının rodajı şase montajı öncesinde gerçekleştirilmektedir. ama bunun haricindeki şanzuman kısmı, diferansiyel kısmı ve fren sistemi vs. ile ilgili aktarma organlarınında rodaj sürelerinin olduğunu unutmamakta fayda var :)

şahsen 0km bir araç alıyorsam dikkat ederim. bunlar ile ilgili yazılarda var google'da rodaj üzerinden arama yapılarak erişilebiliniyor.

motorcu48
06 Mayıs 2012, 17:26
rodaj kavramına ve aracınızın a'dan z'ye sağlıklı çalışması mantığında biri iseniz rodajın sadece motor ile bitmediğini hatırlatmak isterim.
yeni alınan araçlarda ( lüks segment için konuşuyorum düşük segmentlerde bunun yapıldığına inanmıyorum. bknz bir bmw mercedes ile fiat renault arasındaki fiyat farkları en basidi ) motor kısmının rodajı şase montajı öncesinde gerçekleştirilmektedir. ama bunun haricindeki şanzuman kısmı, diferansiyel kısmı ve fren sistemi vs. ile ilgili aktarma organlarınında rodaj sürelerinin olduğunu unutmamakta fayda var :)

şahsen 0km bir araç alıyorsam dikkat ederim. bunlar ile ilgili yazılarda var google'da rodaj üzerinden arama yapılarak erişilebiliniyor.

sizde diyorsunuz rodaj öncesinde yapılıyor geri kalan diğer aksamları motordan daha önemli bencede lakin buradaki hiç kimse motor haricinde o aksam için rodaja önem verdiğini sanmıyorum..
onlar ancak iyi bir motor açmayı bekliyor ki ne yazıkki kuş serisi araçlarda motor açmak için belli bi süre tam gaz la gidin gibi devirleri daha toplumca atlatamadık hala onun etkisindeyiz.

bmw mercedes gibi lüks araçları alan kişiler ise emin olunki hiç bunları yapmıyodur bile .bunlara kafa yoran sabah akşam otomobil ,motosiklet düşünen insanların yaptığı iştir bana göre
bence tam tersi fiat kullanan gene bunlara önem verir bmw kullanan zaten böyle işlerle ilgilenmez.

tabi benim fikrim bu göreceli:)
aslında lafım rodaj için iyi bir motor açılmasını bekleyen zihniyetlere çünkü bunun için yapılıyor

Mengu16
06 Mayıs 2012, 17:45
Ben anlamıyorum bu sıfır motorla hiç rodaj yapmamak istemek takıntısını, bi kere adı üstünde yeni motor huyunu suyunu bilmiyosun montaj hatası var mı bilmiyosun yeni motorunun virajlardaki tepkisini bilmiyosun, ayrıca sıfır lastikler kaygan olur 300-400km de yüzeyi imalat kalıntılarından arınıp pürüzlüleşir. Yeni motorun frenleri de belli bir süre az tutar disk ve balatalar birkaç yüz km'de birbirine alışır disk yüzeyi pürüzlenir frenler daha iyi tutmaya başlar. Motor için rodaj gerekmese bile yola aktarım parçaları için rodaj gereklidir, ayrıca sürücünün motorunu tanıması gerekir. En kaliteli motorda bile ilk 500km yarı gücün üzerine çıkılmaması faydalıdır. Çinlilerde de ilk 500 km rodaj yap, yağını değiştir çok aşırı zorlamadan 5-10 dakika tam gaz gitmeden kafana göre kullan sorun olmaz zaten 500 km'ye geldikten sonra motor baya açılmış oluyo çekişinden anlarsınız.

Alkolsuz.
06 Mayıs 2012, 18:21
Bu kadar tartısacağınıza kullanıcı el kitabınızı açıp okusanıza arkadaşlar. Ben yeni sıfır Yamaha R6 aldım. Kitapçıkta rodajla ilgili yazan yazı aynen şu.

İlk 1000 km 8300 deviri geçme. 1000 km sonunda yağ ve yağ filtresini değiştir.
1000-1600 km arasında 9900 devri geçme. Daha sonra normal kullanmaya başla.

Yani tam 1600 kmlik bir rodaj süresi veriyor. Biraz uzun ama olsun.

beyazit60
06 Mayıs 2012, 19:40
her motorun rodajı farklı bende sıfır aldım motorumu ilk 500 km fabrika yağı değişene kadar fazla basmadım motor ısınmadan kesinlikle hareket etmedim sabit devirde kullanmadım şu anda 2000 km de performansla yada parçayla ilgili hiçbir sorun yaşamadım 500 kmden sonra yağı değiştirdim ve ciğerleri sökülene kadar bastım hız denemesi yaptım (youtube de var :) çok şükür korktuğum başıma gelmedi çinlide olsa çok sağlam çıktı şu an 2000 km de sibop ayarı çok iyi yakıtı km/160 krş

recepalkan
05 Eylül 2013, 01:45
alkolsüz arkadşım sen motoru geçen yıl almışsın ve benim bugün itibari ile yaşadıklarımı yaşadın 2013 r 6 aldım hayırlısı ile rodaj konusunda ne gibi tavsiyelerin var ... şimdiden teşkkler