PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motor tipleri hakkında..



Yasin E.
11 Mart 2011, 01:18
Kafamda birkaç soru var cevaplarını merak ettiğim cevaplarsanız sevinirim :)
1) Tek silindir mi daha az yakar V-twin mi yoksa sıralı çift silindir mi?
2)Bu SOHC ve DOHC motor çeşitlerinden hangisi daha verimli ve az sorun çıkartır?
3)Bu silindir çap ve strok uzunlukları büyük oluncamı daha iyi oluyor yoksa küçük olunca mı?

Cevap verecek herkese sonsuz teşekkürler :cherry:

myagdi
11 Mart 2011, 09:41
Sorduğun sorulara genel cevaplar verilebilir, ama bu genellemeler yanlış sonuçlara götürür. en iyisi, karşılaştırmak istediğin modellerin kullanıcılarını bulup onlardan fiili yol şartlarındaki tüketim rakamlarını öğrenmektir.

Genel olarak (istisnaları vardır, hatta çoktur) :
- tek silindirliler iki silindirlilerden daha az yakar. V-twin genelde yüksek tork üretmesi istenen durumlarda, sıralı çift ise yüksek devir/düşük titreşim için tercih edilen dizaynlardır.
- SOHC'de tek eksantrik mili, DOHC'de çift eksantrik mili vardır. Tek mille, silindir başına 3 veya 4 supap çalıştırmak mümkün.
- çap/stok oranından yola çıkarak "şu daha iyidir" diyemeyiz.

Seko
11 Mart 2011, 10:11
Öncelikle teknolojik olarak aynı motorlarsa güçlü olan fazla yakar. Tabi bu gücü kullanıyorsanız. 600 cc 130 Bg bir motor eğer basmazsanız 2000 cc 100 BG motordan az yakacaktır, ama basarsanız iş değişir. Silindir sayısı falan çok büyük etken değildir. Arkadaşın da yazdığı gibi bu cevapların tümü geneldir, duruma göre konuşmak gerekir.

Tork konusunda ise motor hacmi dışında hiçbir şeyin fazla etkisi yoktur. V motorların daha fazla tork verdikleri konusu da kesin değildir. Özet olarak yine aynı teknoloji için hacmi büyük olanın torku da fazladır. Kağıt üzerindeki değerlerde hangisinin torku büyükse onunki fazladır :).

DOHC tabi ki en iyisidir. Çap strok oranında ise iyi diye birşey yoktur. Zaten bunlar hacmi belirler. Aynı hacimdeki motorlar için, çap büyük strok küçükse motor devirli olur, diğerinde de tam tersi. Ama piston kolları ve momentleri kafamda canlandırdığımda bunun bir optimum değerinin olması lazım diye düşünüyorum. Sanırım en iyisi birbirlerine eşit olduklaru durum ama emin değilim.

PHAETONW12
11 Mart 2011, 11:02
Kafamda birkaç soru var cevaplarını merak ettiğim cevaplarsanız sevinirim :)
1) Tek silindir mi daha az yakar V-twin mi yoksa sıralı çift silindir mi?
2)Bu SOHC ve DOHC motor çeşitlerinden hangisi daha verimli ve az sorun çıkartır?
3)Bu silindir çap ve strok uzunlukları büyük oluncamı daha iyi oluyor yoksa küçük olunca mı?

Cevap verecek herkese sonsuz teşekkürler :cherry:


1)bu motorların hepside aynı hacimdeyse hemen hemen hepsi aynı oranda yakıt tüketirler,kullanım karakterleri farklıdır,karakterine uygun kullanılırsa benzer oarnda yakıt tüketirler.

2)SOHC silindir sırası başına tek eksantirik mili kullanılması(örneğin sıra tipi motorsa 1 tane,v tipi motorsa 2 tane eksantirik mili kullanılır),DOHC ise silindir sırası başına çift eksantirik mili kullanılması
anlamına gelir.dohc motorda çalışan parça sayısı biraz daha fazladır,dohc düzeni genelde silindir başına 3-4 ya da 5 supap kullanılan motorlarda tercih edilir,sebebi ise fazla sayıda supapa hükmetmek için bir eksantiriğin yetersiz kalmasıdır.Fazla sayıda supap kullanılma amacıda silindir içerisine daha fazla hava alabilmek ve bu havanın içerisinde daha verimli bir yanma gerçekleştirilerek güç ve yakıt tüketimi gibi verileri daha optimize edebilmektir.

3)cap büyük strok küçük olursa bu motorlar daha fazla devir çevirir,max güçleri daha yüksek olur ama max güçlerini ve torklarını da daha yüksek devirlerde verir.dezavantaj olarak da uzun stroklu motorlara göre kullanım öürleri daha kısa olur.
strok büyük çap küçük olursa da motor nispeten daha düşük devirli ve daha güçsüz olur ama,torku daha yüksek olur ve torkunu ve gücünü çok daha düşük devirde verir,ayrıca kullanım ömrü daha uzun olur.

zeda3000
11 Mart 2011, 11:35
Tek silindirler her zaman daha ekonomik olabilir. Fakat bu motorun kuru agirligi ve disli sayisi ile de ilgildir. Kasasini ve surucusunu tasiyamiyan 600cc tek silindirli bir motor cift silindirliden daha fazla yakar. Muhendisler her zaman minimum hareket ile maximum guc elde etmek icin ugrasir, Zaten bunu cozer iseniz yakit tasaruffu da kendinden gelir.

SOCH yani Single over head camshafts.
http://www.rcycle.com/Honda_CB750K_engine_rebuild_12.JPG

DOCH yani Duel Over Head Camshafts
http://farm1.static.flickr.com/29/51685989_efcbfd6c2c.jpg

Fark tamamen motorun rahat calismasi.Vuruntuyu minimize eden bir sistem ayni zamanda. DOHC motorlarda bu yuzden hafif tatli bir ugultu bicimde ses duyulur.


Silindirin capi ve stork uzunlugu motorun agirligina, CC sine , silindir sayisina , Acisina gore farklilik gosterir. 50cc olup 35.000 RPM goren motorlar var.

Basta soyledigim gibi en iyi motor uygun yol sartinda minimum hareket ile maximum guc ureten motordur. Kimisi bu maximum gucu tepeyi 10km/h hizla cikarken ister, kimi de otobanda 290km/h igiderken.:)