PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Lastik Hakkında Bilmeniz Gerekenler



buggin
16 Kasım 2010, 19:47
http://img801.imageshack.us/img801/5798/lastikhakk.jpg (http://img801.imageshack.us/i/lastikhakk.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)


Lastik Ve Jant Temizliği

Lastik ve jantlarınızın temizliğinde kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınınız.
Zararlı güçlü kimyasallar jantın boyasında aşınmaya, lastik yanağında çatlamaya sebep olabilir.
Bu sebeplerden dolayı jant ve lastik temizliğinde sadece su ve sabun kullanılmasını tavsiye ederiz.

Lastik Hava Basıncı
Lastik havaları lastik soğuk iken kontrol edilmeli ve araç üreticisi firmanın tavsiye ettiği oranda ayarlanmalıdır.
Araç için uygun olan hava basıncı genelde aracın benzin kapağında, şoför kapısının kenarında veya araç kullanım el kitapçığında yer almaktadır.

Lastik Diş Derinliği
Bir lastiğin yere temas eden kısmı yaklaşık olarak bir kartpostal büyüklüğü kadardır.
Hareket halindeki birkaç tonluk bir metal kütlesinin bu dört kartpostal büyüklüğündeki kauçuk donanımın üzerinde frenleme anında nasıl durabildiğini düşünürsek lastiklerimizin önemini bir nebze anlamış oluruz.
Can ve malımızı taşıdığımız araçlarımızda güvenliğimizi sağlayacak en önemli unsur frenlerden sonra lastiklerdir.
Diş derinliği 1,6 mm altına düşmüş lastikleri kullanmak can ve mal güvenliğinizi tehlikeye atar.

Lastik Ömrü
Türkiye’de yaygın bir yanlış inanış vardır. Oda lastiğin ömrünün çok kısa olduğudur.
Bazen üretim tarihi sadece bir yıl öncesi olan lastikleri dahi almakta tereddüt edenler olabilmektedir. Bu tamamen kulaktan duyma yanlış bilgiler yüzündendir.
Aslında lastiklerin raf ömrü minimum “5” yıldır. Yani lastikler aracın altına takılmadığı sürece beş yılda beklese yine kullanılabilmektedir.
Bir lastiğin kullanım ömrü 40.000 km ile 50.000 km arasındır. Bu kilometreden sonraki kullanımlarda lastikten gerekli performans alınamaz ve sürüş güvenliğinizi tehlikeye atmış olursunuz.

Lastik Balans Ayarı
Lastiğin havasını boşaltıp janttan ayırdığınız anda balansı bozulmaktadır.
Balans; lastiğin dışına çakılan ya da iç tarafa yapıştırılan (jantın türüne göre) farklı gramlardaki ağırlıklarla yapılmaktadır.
Balans ayarı yaptırmadığınız takdirde direksiyonda titremeye, lastiklerde ve süspansiyonlarda erken aşınmaya sebep olursunuz.

Kar Lastikleri Hakkında
Kar lastikleri sadece kar yağdığında değil hava sıcaklığının 7ºC altına düşmesiyle takılmalıdır.
Buda ülkemizde ekim ve kasım aylarına denk gelmektedir.
Kar lastiğini diğer lastiklerden ayıran en önemli özellik silika karışımı ve kılcal damarlı yüzeyi sayesinde yol tutuşunun arttırılmış olmasıdır.
Kar lastikleri diğer lastiklere oranla daha çabuk ısındığından yaz aylarında kullanıldığı takdirde erken yıpranacaktır.
Standart lastiklerden farklı olarak kış lastiklerinin profil derinliği 3mm altında olmamalıdır.

Ülkemizde yaygın olarak yapılan bir yanlış da dört adet kar lastiği yerine sadece çekişin olduğu tarafa iki adet kar lastiği takmaktır. Eğer bu yapılırsa frenleme esnasında kar lastiği bulunmayan taraf savrulacaktır.
Bu hareket kışın karda bir ayakta kar ayakkabısı diğer ayakta yazlık kösele ayakkabı ile koşmaya benzer.
Kar lastiği yerine zincir kullanmak otomobilin aksanına, lastiklere ve yola zarar vermektedir.
Avrupa’nın birçok ülkesinde zincir kullanmak yaktır.
Zincir sadece buzlu yüzeylerde takılmalı ve yolun normal hale döndüğü alanda çıkartılmalıdır.


Vakumlu Lastik Var Mıdır?
Vakumlu lastik tabiri bazı lastik satıcıları tarafından pazarlama strateji olarak üretilmiş bir terimdir. Vakumlu ya da vakumsuz lastik diye bir ayrım yoktur. Kar lastiklerinde ki tek ayrım çivili veya çivisiz olmalarıdır. Bazı kar lastikleri üretim aşamasında çivi montajlı çıkmaktadır. Bazılarında da çivi delikleri mevcut olup bu deliklere daha sonra özel bir makine sayesinde çivi yerleştirilebilmektedir.

Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.

Hız Tablosu
Hız sembolleri bir lastiğin yapabileceği maksimum hızı gösteren terimlerdir.
J: 100 km/saat
K: 110 km/saat
L: 120 km/saat
M: 130 km/saat
N: 140 km/saat
P: 150 km/saat
Q: 160 km/saat
R: 170 km/saat
S: 180 km/saat
T: 190 km/saat
U: 200 km/saat
H: 210 km/saat
V: 240 km/saat
Z: 240+ km/saat
W: 270 km/saat
Y: 300 km/saat

BU BİLGİLER OTOMOBİLLERE GÖRE HAZIRLANMIŞ.
ALINTIDIR. (http://www.lastikturk.com/AboutTyre.aspx)

----------------------------------------------------

BUNLARDA MOTOSİKLETLER İÇİN BİLGİLER GENEL OLARAK AYNI AMA BEN YİNEDE PAYLAŞIYIM.

----------------------------------------------------

Yol ile temasımızı sağlayan nesne olan Lastik hakkında düşünce ve görüşlerimi sizlerle paylaşacağım bu yazımda.

http://img715.imageshack.us/img715/5213/lastiktercih.jpg (http://img715.imageshack.us/i/lastiktercih.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Lastik….
İlk bakışta kara taşıtlarında -kısmen hava taşıtlarında da- kullanılan yerle temasımızı sağlayan nesne ve basit bir urun gibi görünür.

Oysa biz motosiklet kullanıcıları için çok ama çok önemlidir. Otomobil de lastikte oluşan basınç farkı ve seçimi sizi belki kazaya sürüklemez ama motosikletinizde ki bu hata sizi ciddi kazalara sürükleyebilir. Bu nedenle bu konuya lütfen gereken önemi gösteriniz.

Lastik Nedir :
Lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.

Lastiğin detaylı içeriği :

http://img143.imageshack.us/img143/6898/teknikbilgilerkw9.gif (http://img143.imageshack.us/i/teknikbilgilerkw9.gif/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesidir.

OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesidir.

YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.

TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.

Teknoloji ilerledikçe bindiğimiz motosikletlerde daha kompakt ve daha güçlü hale geliyorlar. Peki lastik teknolojisi ne durumda ? Emin olun en az diğer sektörler kadar onlarda hızla ilerliyorlar. Sürekli daha fazla güvenlik ve yol tutuş ayrıca uzun ömür için deli gibi çalışıyorlar.

http://img832.imageshack.us/img832/497/lastikanabolgelerfi0.gif (http://img832.imageshack.us/i/lastikanabolgelerfi0.gif/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Lastiğin Temel Bölümleri ;

SIRT
- Uzun ömür (km)
- Konfor
- Sürüş emniyeti (yere tutunma)
- Fren emniyeti
- Darbelere karşı dayanıklılık
- Soğutma (ventilasyon)

OMUZ
- Viraj emniyeti YANAK
- Süspansiyon
- Esneklik
- Yanaktan gelecek darbelere dayanıklılık

DAMAK
- Lastiğin janta tam olarak oturmasını sağlamak

KARKAS
- Diğer bütün parçaları üstünde taşımak
- Basınçlı havayı tutmak
- Darbelere mukavemet
- Yumuşaklık (flexible)
- Esnek olmamak (no-elastic)

Lastiğin yanak kısmında bir suru şey yazıyor. Bunlar ne ola ki acep ?

http://img577.imageshack.us/img577/8813/sxcfscsa.jpg (http://img577.imageshack.us/i/sxcfscsa.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Daha da detaylısı :

http://img824.imageshack.us/img824/499/tekbil4.gif (http://img824.imageshack.us/i/tekbil4.gif/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img703.imageshack.us/img703/2/pirellimetzelerlastikuz.jpg (http://img703.imageshack.us/i/pirellimetzelerlastikuz.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Hız sınıfı, lastiğin güvenli olarak yapabileceği en son hız limitini belirtir. Harflerden oluşur.

http://img338.imageshack.us/img338/1788/tablo1kucuktc6.jpg (http://img338.imageshack.us/i/tablo1kucuktc6.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img576.imageshack.us/img576/1743/lastikisaretlerixw8.png (http://img576.imageshack.us/i/lastikisaretlerixw8.png/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Lastikler hakkında ufak tiyolar, bilgiler :


Tekerlek Balans veRoy Ayarı :Lastik/tekerlek düzeneklerinin kullanımdan önce balanslanması ve lastiğin çıkartıldığı veya değiştirildiği herseferinde tekrar balanslanması temel bir gerekliliktir. Balanssız lastik/tekerlek düzenekleri belirli hızlarda vibrasyon yapar. Bunun sonucunda motosikletin hareketli parçaları zarar görür, konforsuzluk yaratır, lastik düzensiz aşınır ve motosiklet kullanımında tehlikeler yaratabilir. Yapıştırma, çakma veya tutturma tip kurşun ağırlıklarıyla tekerlek balanslanır.Geometri ayar cihazıyla da(halk dilinde rot ayarı,düzen ayarı denilen),ön teker ile arka tekerin ve zincirin aynı doğrultuda olması sağlanır.

Monte edilmemiş lastikler ; serin 25 derece altı, kuru, karanlık ve havalandırılmış ortamlarda saklanmalı. Sıcaklık yayan ve ozon üreten cisimlerden uzak tutulmalı. Uzun süreli yağ ve benzin teması lastik hamuruna zarar verir. Lastiğe bulaşmış yağ ve benzin temizlenmelidir.

Şişirme basıncı hatası ; lastiğe zarar verir. Ayrıca şişirme basıncının sürüş konforu ve güvenliği üzerinde etkisi var. Tavsiye edilen şişirme basıcı motosiklet el kitaplarında, lastikleri üzerinde veya motosikletinizin bir yerinde yazılıdır. Sürüş ile lastik sıcaklığı ve basıncı yükselir, bu yüzden lastik basıncı yola çıkmadan önce ve lastiğin soğuk olduğu zaman ölçülmeli. Lastiklerin basıncı 15 günde bir kontrol edilmeli. Yolcu ile sürüşte lastik basıncını 0.2 bar artırılmalı. Yüksek basınç dengesizliğe ve lastiğin düzensiz aşınmasına sebep olur.

Fitil tamiri Fitil ile tamir sırasında lastiğin karkası zarar gördüğünden,tavsiye edilmez.Soğuk içten yapılan mantar yamalar ,veya düz yamalar en güzel tamir yöntemidir.

Yük indeksi‘ne göre lastikler üretilir. Lastiklerin yük taşıma kapasitesi miktarından aşılmaması önemli. Bu yüke motosiklet, sürücü, yolcu ve yük dahildir. Lastiklerin yük kapasitesi bu sayfada bulunmakta. Örnek: 180/55 ZR 17 (73W) ne demek? 180: kesit genişliği, /55: yükseklik genişliği, R: yapı kodu, 17: jant çapı, 73: yük indeksi, W: sürat sembolü. Bu değerler, lastiğin tavsiye edilen basınçla sişirilmesi halinde geçerlidir.

Sürat sembolü, lastiğinizin kapasitesine karşılık gelen sürati gösterir. Lastiğinizin sürat sembolü bu sayfada bulunmakta. Örnek: 180/55 ZR 17 (73W) ne demek? 180: kesit genişliği, /55: yükseklik genişliği, R: yapı kodu, 17: jant çapı, 73: yük indeksi, W: sürat sembolü.

Yeni Tubetype (TT), lastik değiştirildiği zaman iç lastikte değişilmeli.
Yeni Tubeless (TL), lastik değiştirildiği zaman jant supapıda değişilmesi tavsiye edilir.

Yeni lastiğin, 200 km.’ye kadar, dikkatli kullanılması gerekir. İlk 200 kilometrede, ani fren ve patinaj yapmak doğru değil.

Lastik montajında lastiğin yön oku olup olmadığı kontrol edilir. Eğer yön ok varsa, lastiği dönüş yönüne göre takılmalı. Bazı lastiklerin yanında kırmızı veya veya nokta var, bu nokta supabın yanına gelecek şekilde monte edilmeli. Lastik topuğu su ve sabunla ıslatılır, ve 50 PSI, (3.5 bar) hava basılır. Topuk oturma çizgiler eğer yerinde oturmuşsa, hava basıcı tavsiye edilen miktara ayarlanır. Sonra iç lastiği janta sıkıştırma somunu sıkıştırmalı. Mutlaka supap kapağı kullanın.

ALINTIDIR. (http://ortasehpa.com/site/motosiklet-lastik-tercih-21.html)

Tarkan1981
16 Kasım 2010, 19:49
Faydalı bilgiler, paylaşım için teşekkürler, kaydettim bu link i sık kullanılanlara.

extrem_015
16 Kasım 2010, 19:56
güzel bilgiler teşekkürler

Samet Ağır
16 Kasım 2010, 20:11
Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.

Kaynak: http://www.motosiklet.net/forum/moto-sohbet/83130-lastik-hakkinda-bilmeniz-gerekenler.html#ixzz15SwR0X89




evet burada müdahil olmalıyım....çelikten jant ta vardır,tencerede, çay kaşığıda..hatta inşaat demiri!!! dediğimiz şey de çeliktir...karbonsuz çelik.....
demir doğadan çıkan filizin adıdır..demir filizi, demir(fe) elementi...
ama bu işlemlere girdikten sonra artık onun adı demir değildir...çelik olarak adlandırılır... 1010,1020, 8620 gibi çelikler karbonsuz 1040,4140 ,1050 gibileri orta karbonludur..
yüksek hız çeliğinin ne olduğunu burada anlatmayacağım...

çelik jant dediğimiz aslında araçlarda kullanılan saç jantlardır...jant kapaklı olarak kullanılır..
halk arasında çelik jant dediğimiz ise aslında alüminyum alaşım janttır..

buggin
16 Kasım 2010, 20:16
bunu neden yazdınız anlamadım.



çelik jant dediğimiz aslında araçlarda kullanılan saç jantlardır...jant kapaklı olarak kullanılır..
halk arasında çelik jant dediğimiz ise aslında alüminyum alaşım janttır..

aynısı yazıyor zaten? :silent:



Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.

Samet Ağır
16 Kasım 2010, 20:19
Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.


Kaynak: http://www.motosiklet.net/forum/moto-sohbet/83130-lastik-hakkinda-bilmeniz-gerekenler.html#ixzz15T0deF7j


üstte alıntı yaptığım kısmı anlamamışsın sanırım...demirden yapılır çelikten olmaz dediği kısmı bir daha okursan ....

buggin
16 Kasım 2010, 20:22
Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.


Kaynak: http://www.motosiklet.net/forum/moto-sohbet/83130-lastik-hakkinda-bilmeniz-gerekenler.html#ixzz15T0deF7j


üstte alıntı yaptığım kısmı anlamamışsın sanırım...demirden yapılır çelikten olmaz dediği kısmı bir daha okursan ....

Malum kurban bayramı. mide fesadı geçiriyorum şuan:mrgreen: çok kaçırmışımda:) kafam çalışmıyo şuanda o yüzden kusura bakmayın.:mrgreen: 6. okuyuşumda anlar gibi oldum :queen:

Samet Ağır
16 Kasım 2010, 20:24
kusura yandaki masa bakıyor kardeş..:P
afiyet olsun da fazla kaçırma ..cırcır olmakta var sonunda....:cat:

buggin
16 Kasım 2010, 20:26
kusura yandaki masa bakıyor kardeş..:P
afiyet olsun da fazla kaçırma ..cırcır olmakta var sonunda....:cat:

:rendeer::cat:

zaferkarizma
16 Kasım 2010, 20:35
süper bilgiler sağol.

ecemm34
16 Kasım 2010, 21:01
birde şu akülerden bahseden olsa lastik gibi ne iyi olurdu

---------- Mesaj ekleme zamanı: 20:01 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 19:58 ----------

arkadaşlar benim motorum 250 cc lik farlar fazla kornada o yüzden kaçlık akü almalıyım ve neren sipariş verebilirim fiatıda uygun olursa harika olur şimdiden teşekkürler ii bayramlar

Tarkan1981
16 Kasım 2010, 21:13
Evinize en yakın yetkili servise gidiniz.

buggin
16 Kasım 2010, 21:34
ba ba ba ba aaaa nasıda kasılıyo alendelonum benımm :queen::queen:

kardeş sende sıkıntımı var?:farao:
neden herkese muhalefet olma çabası içindesin? burda herkesin konusu gerekliyse silinir. gerekçesini çok merak ediyosan git sor moderatöre sanırım senin konunu bbrr sildi git ona sor.
İYİ BAYRAMLAR.

Felon
16 Kasım 2010, 22:16
faydalı bilgiler ve güzel anlatım teşekkürler