PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Segman aşınması nasıl anlaşılır.



motorhocası
05 Mayıs 2010, 00:48
Segmanlar sonunda dayanamadı; pis benzinin de etkisiyle kompresyon diye bişey kalmadı motorda. Motor çalışmıyor, Honda servisine vosvosla götürecektim motoru sığmadı engini söküp götüreceğim. Piston-segmanı ölçüp biçip uygununu taksınlar.:queen:

Aynen aşağıdaki anlatıldığı üzere karter buharını hava filtresine veren hortumdan egsoz gazı çıkıyor.:P

Vosvos.net'de bulduğum değerli bir bilgiyi paylaşayım dedim.:)

SORU : Segmanlar?m oldukça eskidi, motor a??r? yüklendi?inde sars?nt? hissediyorum.

CEVAP : Segman kaça?? olup olmad???n? anlamak için arac?n?z? çal??t?r?n. Ya? dolum kapa?? yan?ndan hava filtresine giden karter vent hortumunu, filtre yan?ndan sökün ve arac? yüksek devirlere ç?kar?n. Hortumun ucundan egzos gaz? geliyorsa segmanlar a??nm?? demektir. E?er kaçak fazla ise bu gaz karbüratörde hava-yak?t dengesini bozarak motoru sarsar, çeki?i dü?ürür ve benzin tüketimini artt?r?r. Motor bak?m? nakit ve vakit meselesi diyorsan?z karter vent hortumunu hava filtresinden söküp sa? arka sac?n yan?ndan arac?n alt?na yönlendirin

RunemagicK
05 Mayıs 2010, 01:18
SORU : Segmanlar?m oldukça eskidi, motor a??r? yüklendi?inde sars?nt? hissediyorum.

CEVAP : Segman kaça?? olup olmad???n? anlamak için arac?n?z? çal??t?r?n. Ya? dolum kapa?? yan?ndan hava filtresine giden karter vent hortumunu, filtre yan?ndan sökün ve arac? yüksek devirlere ç?kar?n. Hortumun ucundan egzos gaz? geliyorsa segmanlar a??nm?? demektir. E?er kaçak fazla ise bu gaz karbüratörde hava-yak?t dengesini bozarak motoru sarsar, çeki?i dü?ürür ve benzin tüketimini artt?r?r. Motor bak?m? nakit ve vakit meselesi diyorsan?z karter vent hortumunu hava filtresinden söküp sa? arka sac?n yan?ndan arac?n alt?na yönlendirin

uyuz oldum:)

SORU : Segmanlarım oldukça eskidi, motor aşırı yüklendiğinde sarsıntı hissediyorum.

CEVAP : Segman kaçağı olup olmadığını anlamak için aracınızı çalıştırın. Yağ dolum kapağı yanından hava filtresine giden karter vent hortumunu, filtre yanından sökün ve aracı yüksek devirlere çıkarın. Hortumun ucundan egzos gazı geliyorsa segmanlar aşınmış demektir. Eğer kaçak fazla ise bu gaz karbüratörde hava-yakıt dengesini bozarak motoru sarsar, çekişi düşürür ve benzin tüketimini arttırır. Motor bakımı nakit ve vakit meselesi diyorsanız karter vent hortumunu hava filtresinden söküp sağ arka sacın yanından aracın altına yönlendirin

motorlarda bu bahsedilen hortum varmı, en azından benim 150 zatta göremedim. bu aralar bir gariplik var zaten, bakiyim bi

motorhocası
05 Mayıs 2010, 01:22
Eline sağlık @RunemagicK :), yok mu Mondial'in servis manueli,oradan bakıver.

RunemagicK
05 Mayıs 2010, 01:32
yoktu, olsa hatırlardım heral. zaten hava filtresinden bi karbüratöre birde ön kapağa giden hortum var. bizim motorda yok öyle bişey sanırım. yağ doldurduğum yerden bi şekilde koltrol ederim artık.
bide anlamadığım şey hava filtresinin ordan kartere neden hortum gitsin:)

motorhocası
05 Mayıs 2010, 01:36
Karterdeki yağ buharı segmanlardan kaçıp egsozdan atılmasın diye hava temizliği için tekrardan hava filtresinden motora verilip yakılır. PCV(Pozitif Carter Ventilation) ismi de.:P
Pozitif karter havalandırması.:)

RunemagicK
05 Mayıs 2010, 01:42
Karterdeki yağ buharı segmanlardan kaçıp egsozdan atılmasın diye hava temizliği için tekrardan hava filtresinden motora verilip yakılır. PCV(Pozitif Carter Ventilation) ismi de.:P
Pozitif karter havalandırması.:)

mantıklı:)

bkatlav
05 Mayıs 2010, 08:52
sekmanların aşınmış oldugunun belitilerinden biri de egzozdan mavi duman çıkmasıdır. En basitinden egzoz çokışına beyaz temiz bi kagıt yaklaştırılıp motora gaz verilerek anlaşılabilir. Beyaz kağıt üzerine gelen yağ zerrecikleri ile görsel olark sekmanların durumu kabaca bi fikir verebilir. Tabi ki en sağlıklısı bi serviste kompresör basıncının ölçülmesi ile daha sağlıklı ve kesin sonuç çıkar.

kokohami45
05 Mayıs 2010, 14:36
BU YAZI ALINTIDIRRR



Değerli Motorcudostlar,

Bugünkü konumuzda, motor kompresyonu nedir, nasıl ölçülür, onu inceliyeceğiz.
Öncelikle bir motoru, gerek arıza tesbiti, gerekse ciğerinin durumunu anlamak için satın alma öncesi ustaya götürdüğümüzde ne olur?
Usta egzozdan çıkan dumana bakar, eliyle egzosu kapatıp motoru dinler, bir kaç kez gaz verir bırakır filan sonrada motorla ilgili kehanetini söyler.
-"Bitmiş bu motor, rektefiye ister" veya,
-"Biraz daha gider" der.

Siz biraz bilinçli ve okumuşsunuzdur da, ustaya "ya bir kompressyon ölçeydik usta ya" dersiniz de,
"kompiresyon olmasa motor çalışmaz ki" cevabı karşısında tutulur, dumur olursunuz.

Oysa motor kompresyon testi önemlidir. Kompresyon testi yapmakla: (bi dakka, nerdeydi şu kompresyon cihazının kutusu, üzerinde yazılanları okuyayım aynen; hah buldum)
a-yanık süpaplar,
b-kırık segmanlar,
c-çatlak silindiriler
d-üşütük pistonlar aşınmış pistonlar,
e-kırık süpap yayları
hakkında fikir sahibi olmak mümkün.

Kompresyon olmazsa motor çalışmaz, bu doğrudur lakin bizim bildiğimiz manada yani mühendislik maarifeti ile belirlenen ve düşük kabül edilen sınırların çok çok altında bile ateşleme gerçekleşir, motor çalışır ama bu onun sağlıklı olduğu anlamına gelmez.

Kompresyonu bir test cihazı ile ölçmeden, amprik yöntemlerle motorun durumu hakkında bilgi sahibi olmak mümkün değildir. Bu durumda yapacağınız hiç bir düzenleyici önleyici onarıcı faaliyetten randıman alamazsınız. Bir hastalığın teşhisinde kan ve idrar tahlili ne ise, comp. testi de odur.
-Test yapmazsanız ölü bir motora dünyanın masrafını eder, hayrını görmezsziniz.
-Tam tersi, canavar gibi motoru ölü bu diyerek ıskartaya çıkartırsınız.

Bir başka önemli husus da silidirler arasındaki kopresyon farklı (compression difference)dır. Müsade edilenden fazla kopresyon farklılığı olan silindirler; krank koluna burkucu, kırıcı, yorucu bir etki yapalar.
Bunun sonucunda en iyi ihtimalle krank ta laçkalaşma (motoru kopresyona bıraktığımızda duyulan düzensiz çakırtı sesi ile kendini belli eder.) meydana gelir.

Motor kompresyonu ölçtürmek maksadı ile çeşitli tamircilere gittim. Kompresyon test aleti yoktu, kimisi de yukarda yazdığım doyurucu bilgiyi verdi: "kompresyon yoksa motor çalışmaz ki" yek ye

Baktım olacak gibi değil, kalktım; autoshow dergisindeki yazılarından tanıdığım, motor üzerine öğrendiğim temel bilgileri kendisine borçlu olduğum Onno ustanın yerine gittim. ("Onno usta, benim doğan görünümlü şahin arabam var. Yayları kestirip, çelik jant ve paynır set taktırsam opel vektrayı kalkışlarda geçermiyim" türü mektuplara aha şimdi patlayacak diye beklerken, o iş öyle olmaz doğrusu bu türlü durumdur tarzında cevap veren adam.)
Ustası dükkandaydı, dedim durum böyle böyle. Yaparmıyız bir kompresyon testi.
-Yaparız, lakin bizde daha iyisi var kaçak testi (leak test) diyoruz. Silindirlere hava basacaz, nerde kaçak olduğu piston mu segman mı, süpap mı söylüyoruz.
-Çok güzel, peki silindirler arasındaki kompresyon farklılığını görebilecek miyiz? hayır, ee gene eksik kaldı . Abi ona gerek yok ki bu daha iyisi.
Nasıl yok yapma ustam, fesubhanallah.

Ben mi yanlış yoldayım bilmiyorum. Niye Türkiyedeki ustalarla frekansımız tutmuyor. Yanlışsa okumayalım şu manuelleri, servis kitaplarını yahu.
http://www.dansmc.com/compression_test.htm Dan usta burda ne güzel anlatmış.

İnternette yaptığım araştırmalar neticesinde Bursada üretim yapan bir firmanın, motorlu araçlar için kompresyon test cihazı üretiğini buldum. Şundan:


Kompresyon ölçümü nasıl yapılır
1-Motoru çalışma sıcaklığına kadar ıstın.
2-Motoru orta sehpaya veya deteğe alın.
3-Buji kablolarını ve bujilerini sökün.
4-Bujileri sökmeden önce briaz gevşetip basınçlı hava ile etrafını temzileyin.
5-Test cihazını buji yuvasına oturtup, sıkıca bastırın
6-Jikle varsa tam çekin, gazı sonuna kadar açın ve marsa başın.
7-Krank kolu birkaç tur döndükten sonra göstergedeki değeri not edin.
8-Eğer sonuçlar normalden düşük ise bu kez ölçümü silindirlere birer çay kaşığı motoryağı damlattıktan sonra yapın.
9-Çıkan sonuçalrın değerlendirilmesi:
a)Yağlama sonrası ölçümünde kompresyon artışı varsa kaçak segmanlardadır, motor rektefiye ister.
b)Yağlama sonrası ölçümünde değişim yoksa, süpaplard kaçak vardır süpap değişimi gerek vs.
c)Kuru ölçümde sonuçlar normalden yüksek ise, piston karbon-kurum bağlamış, yanma odası daralmıştır.

jason55
05 Mayıs 2010, 15:37
güzel bilgi eline sağlık...

motorhocası
06 Mayıs 2010, 03:54
Segmanlar-Piston sağlam çıktı,arıza şu.
Krank muylusu biyel koluna bağlandığı yerden aşınıp boşluk yapmış,zamanlamayı bozduğu için motor çalışmamazlık etmiş. Motorcumun dediği bu.