PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Subab Ayarı Motor Sıcakken mi Soğukken mi Yapılmalı..?



serdarmert
03 Mart 2010, 13:01
Subab ayarı motor sıcakken mi yoksa soğukken mi yapılacak.. Motor ısındığında metal genleşecek yanlış olacak gibi geliyor bana..:cat:

AydoganX
03 Mart 2010, 13:12
Subap ayarı motor soğukken yapılır.
Sıcakken yapılan ayar bahsettiğiniz gibi genleşmeden dolayı yanlış olacaktır.

En uygunu akşamdan bırakılan motora, sabah hiç çalıştırmadan soğukken ayar çekilir.

songiden
03 Mart 2010, 13:18
Sübap ayarı soğukken değil, çok soğukken yapılır. Sabah yapılır yani. Bu durum da çok önemlidir zira bahsettiğin gibi metal genleşmesi, motor sıcakken yaşanır ve sübap ayarı nanometrelerle ölçüldüğü için, kontak kapatıldığından 2-3 saat sonra bile bu ayar tam tutmaabilir. Bu yüzden bu ayarı sabah, motoru çalıştırmadan yapmakta fayda vardır.

ayrıca geçenlerde şöyle birşey daha öğrendim. Sübap ayarı denilen olayda, sübap içinde şim denilen metal pullar kullanılır (tabi bazı motorlarda bu ayar mandallarla yapılabiliyor. böyle olmadığını varsayıyorum). şimler konulduğundan sonra ortaya çıkan boşluk değeri de sentille ölçülür. 0.1 milimetre kayma bile, ayarın tutmamasına neden olur. doğru şimlerin konulabilmesi için, ayaı yapanın elinde bir şim seti olması gerekir. bu şim seti de her atölyede yok. atölye, elindeki şimleri deneyerek bu ayarı bulmaya çalışır. eğer bir şim seti yoksa, elinde ne varsa onunla yapar. böyle yapılan ayar da yalan olur.

sübapayarı, motorun içindeki en temel ayarlardan biri. bu ayar yapılmadan yapacağınız karbüratör ayarı gibi ayarların hepsi yalan. bu yüzden bu ayara gerekli özeni göstermekte, harfiyen doğru yolu izleyip yapmakta fayda var.

vlad1462
03 Mart 2010, 13:43
her motorun ayar değerleri farklıdır. kimi motorlarda soğuk kimisinde sıcak yapılması gerektiği tamir kataloğunda belirtilir.

newceri
03 Mart 2010, 14:17
Subab ayarı motor sıcakken mi yoksa soğukken mi yapılacak.. Motor ısındığında metal genleşecek yanlış olacak gibi geliyor bana..:cat:

Ybr 125 supap ayarları ve bilgilerine Alttaki linkten ulaşabilirsin. http://www.motosiklet.net/forum/mt-atolye-teknik-servis/63803-subab-ayari-resimli-ybr-125-a.html

baran06
03 Mart 2010, 15:56
biz motor sıcakken yapmıştık.demek ki bi daha yapmak lazım

Ramazan Can
03 Mart 2010, 18:17
motor soğukken sibob ayarı yapılır.....

KRAL1146
03 Mart 2010, 18:54
motor sıcakken bujileri bile çıkarmamak gerekiyor ayrıca benim kullandığım arabamda sibob ayarını araç kendisi otomatik olarak yapıyormuş motorlarda öyle bir sistem yok mu ben tam bilmiyorum bilen varsa sevinirim.

songiden
03 Mart 2010, 19:18
arkadaşlar öğreten adam ya da Hakkı Devrim olmak istemiyorum ama bu ayarın adı ne sibop ayarı ne de süpap ayarı.. Doğrusu sübap ayarı.. ya da valf ayarı da diyebiliriz..:)

ergün1968
03 Mart 2010, 19:22
Sübap ayarı soğukken değil, çok soğukken yapılır. Sabah yapılır yani. Bu durum da çok önemlidir zira bahsettiğin gibi metal genleşmesi, motor sıcakken yaşanır ve sübap ayarı nanometrelerle ölçüldüğü için, kontak kapatıldığından 2-3 saat sonra bile bu ayar tam tutmaabilir. Bu yüzden bu ayarı sabah, motoru çalıştırmadan yapmakta fayda vardır.

ayrıca geçenlerde şöyle birşey daha öğrendim. Sübap ayarı denilen olayda, sübap içinde şim denilen metal pullar kullanılır (tabi bazı motorlarda bu ayar mandallarla yapılabiliyor. böyle olmadığını varsayıyorum). şimler konulduğundan sonra ortaya çıkan boşluk değeri de sentille ölçülür. 0.1 milimetre kayma bile, ayarın tutmamasına neden olur. doğru şimlerin konulabilmesi için, ayaı yapanın elinde bir şim seti olması gerekir. bu şim seti de her atölyede yok. atölye, elindeki şimleri deneyerek bu ayarı bulmaya çalışır. eğer bir şim seti yoksa, elinde ne varsa onunla yapar. böyle yapılan ayar da yalan olur.

sübapayarı, motorun içindeki en temel ayarlardan biri. bu ayar yapılmadan yapacağınız karbüratör ayarı gibi ayarların hepsi yalan. bu yüzden bu ayara gerekli özeni göstermekte, harfiyen doğru yolu izleyip yapmakta fayda var.

Şimli makinada,eksantrikler sökülmeden önce ölçüm yapılır.Sökülüp mevcut şimler ölçülür ve önceden ölçülen değer ile eski şimdeğeri toplanarak gerekli şim kalınlığı hesaplanır.Dolayısı ile iyi bir ölçüm ve hesaplama yapıldığı takdirde şim setine gerek yoktur.Bu arada şimsiz makinanında sibop ayarının tam soğuk iken yapılması gerekir.

serdarmert
03 Mart 2010, 19:35
Bazı ustaların bile yanlış yaptığını düşünüyorum..
Burda tartışmak görüş alışverişinde bulunmak yararlı olmaktadır...
Ben mantıken soğuk yapılmasını düşünmüştüm..Ama katılım gösteren arkadaşlara teşekkürler...

newceri
03 Mart 2010, 19:48
arkadaşlar öğreten adam ya da Hakkı Devrim olmak istemiyorum ama bu ayarın adı ne sibop ayarı ne de süpap ayarı.. Doğrusu sübap ayarı.. ya da valf ayarı da diyebiliriz..:)

:queen: anlayan 5 çeşit isminden anlıyor ama Türk dil kurumu Supap (http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=supap&ayn=tam) diyor

babaçi
03 Mart 2010, 20:07
Servis en az 3 saat beklemesi gerektiğini söyledi,kafama takıldığı için ayar yaptırmaya gittim.Bana söyledikleri şu oldu bu güne kadar hiç ybr ye supap ayarı yapmadık.Motor tamir görür,yada sahibi açar yaparım umuduyla bozar,bu sebeblerden yaptık dediler.

Ve aynen geri döndüm

serdarmert
03 Mart 2010, 22:57
:queen: anlayan 5 çeşit isminden anlıyor ama Türk dil kurumu Supap (http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=supap&ayn=tam) diyor

O zaman bende topiği açarken yanlış yazmışım..TDK en doğru kaynaktır..Doğrusu supap..:cat:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:45 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:43 ----------


Servis en az 3 saat beklemesi gerektiğini söyledi,kafama takıldığı için ayar yaptırmaya gittim.Bana söyledikleri şu oldu bu güne kadar hiç ybr ye supap ayarı yapmadık.Motor tamir görür,yada sahibi açar yaparım umuduyla bozar,bu sebeblerden yaptık dediler.

Ve aynen geri döndüm

Peki o zaman nedeni nasıl açıklanacak..Supaplar YBR lerde neden bozulmuyor..O usta hiç yapmamış olabilir. Ancak sonuçta motor sisteminde bunların ayarı kaçar..
:bounce:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:47 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:45 ----------


Subap ayarı motor soğukken yapılır.
Sıcakken yapılan ayar bahsettiğiniz gibi genleşmeden dolayı yanlış olacaktır.

En uygunu akşamdan bırakılan motora, sabah hiç çalıştırmadan soğukken ayar çekilir.

Çok soğukkende doğru değil bence..Bir ortalama değer vardır. Motor soğuduğu zaman doğru zamandır.
Çok soğuk olduğu zamanda tam tersi olur.Metal kısalması meydana geleceğinden bu çok hassas ayarlama hata getirir.:cat::bounce:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:57 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:47 ----------

O zaman kışın -10 C de yapılan supap ile yazın sabah +20C de yapılan ayar aynı olur mu?:bounce:

korkut 250
03 Mart 2010, 23:02
motor ılık iken yapılsa olmazmı :cherry: ortayı bulmuş oluruz :P

serdarmert
04 Mart 2010, 09:13
motor ılık iken yapılsa olmazmı :cherry: ortayı bulmuş oluruz :P

Sen ılık iken yaptır..:queen:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 10:13 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 10:12 ----------

Her zaman ortayı bulmak zorundamısın..:farao:

babaçi
04 Mart 2010, 09:45
O zaman bende topiği açarken yanlış yazmışım..TDK en doğru kaynaktır..Doğrusu supap..:cat:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:45 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:43 ----------



Peki o zaman nedeni nasıl açıklanacak..Supaplar YBR lerde neden bozulmuyor..O usta hiç yapmamış olabilir. Ancak sonuçta motor sisteminde bunların ayarı kaçar..
:bounce:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:47 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:45 ----------



Çok soğukkende doğru değil bence..Bir ortalama değer vardır. Motor soğuduğu zaman doğru zamandır.
Çok soğuk olduğu zamanda tam tersi olur.Metal kısalması meydana geleceğinden bu çok hassas ayarlama hata getirir.:cat::bounce:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 23:57 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 23:47 ----------

O zaman kışın -10 C de yapılan supap ile yazın sabah +20C de yapılan ayar aynı olur mu?:bounce:

Sıradan bir tamirciye götürmedim motorumu yetkili yamaha servisi:cat:

myagdi
04 Mart 2010, 11:59
:queen: anlayan 5 çeşit isminden anlıyor ama Türk dil kurumu Supap (http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=supap&ayn=tam) diyor

bu otomotiv terimleri hep böyle; kıl Fransızların dilinden aldığımız için olsa gerek;

şofor, şöfer, şifür, şoför

egzoz, eksoz, egzost, ekzoz

karoser, karasör, karoseri, karisör, karuser

şanzıman, şanzuman, şanjman

difransiyel, defransiyel, diferansiyel

serdarmert
04 Mart 2010, 12:16
bu otomotiv terimleri hep böyle; kıl Fransızların dilinden aldığımız için olsa gerek;

şofor, şöfer, şifür, şoför

egzoz, eksoz, egzost, ekzoz

karoser, karasör, karoseri, karisör, karuser

şanzıman, şanzuman, şanjman

difransiyel, defransiyel, diferansiyel


Aman fransız hayranları duymasın..Bir zamanlar bir fransız firmasında çalışmış biri olarak ben daha çok şey söyliyebilirim.:farao:

songiden
04 Mart 2010, 14:43
:queen: anlayan 5 çeşit isminden anlıyor ama Türk dil kurumu Supap (http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=supap&ayn=tam) diyor

TDK'ya ben de baktım şimdi, dediğin doğru. Ama TDM aynı zamanda sibop kelimesinin de supapla eşanlamlı olduğunu söylüyor. TDM'ya göre, tekerlerimiz üstünde de olan bir supap:)

baran06
04 Mart 2010, 15:01
biz dun aksam racer2000 nıklı arkadasla yaptık subap ayarlarımızı...daha önceden motor sıcak ıken yapmıstık...dun aksam da soguk ıken yağptık....
hıc bısey farketmedı...:silent::silent:

serdarmert
04 Mart 2010, 18:12
biz dun aksam racer2000 nıklı arkadasla yaptık subap ayarlarımızı...daha önceden motor sıcak ıken yapmıstık...dun aksam da soguk ıken yağptık....
hıc bısey farketmedı...:silent::silent:

Demek ki ayara ge:bounce:rek yokmuş..

---------- Mesaj ekleme zamanı: 19:12 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 19:10 ----------

Ne açıdan bişey farketmedi..?

baran06
04 Mart 2010, 18:13
ayara gerek yok olur mu abı...önceden sıcak ıken degıstırdık ayarını...ama bı sorun olmadı...sımdıde eskı ayarını gene degıstrıdık...eee gene bısey olmadı...
ne iş anamadım :silent::cherry:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 19:13 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 19:12 ----------

performans, subap seslerı...hıc bı degısıklık olmadı...aynı tas aynı hamam...
sıcak ıken yaptıgımız ayar yanlıs olsaydı subap sesı gelırdı...ama o zamanda gelmedı....

huska
04 Mart 2010, 18:15
ayara gerek yok olur mu abı...önceden sıcak ıken degıstırdık ayarını...ama bı sorun olmadı...sımdıde eskı ayarını gene degıstrıdık...eee gene bısey olmadı...
ne iş anamadım :silent::cherry:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 19:13 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 19:12 ----------

performans, subap seslerı...hıc bı degısıklık olmadı...aynı tas aynı hamam...
sıcak ıken yaptıgımız ayar yanlıs olsaydı subap sesı gelırdı...ama o zamanda gelmedı....

kardesım sen merak etme fırat ayarlamıstır onu:P

alp_tunay
04 Mart 2010, 18:19
Sübap ayarı normal ortam ısısında yapılır diyelim.. En doğrusu olsun... Kışın yapılan ayar kış içindir..Yazın gene ayar ister....

Yılda 2 kere yapılmalı..Ayar yapılmadan en az 3-4 saat motor soğumalı.. :cat:

baran06
04 Mart 2010, 18:20
kardesım sen merak etme fırat ayarlamıstır onu:P

bunları fırat söledı zaten....:cherry: ::cekic:: :cherry:

huska
04 Mart 2010, 18:22
bunları fırat söledı zaten....:cherry: ::cekic:: :cherry:

şimdi o bi kere yapmıstır ayar tutmadıysa bı tur atıp gelmıstır sogukken tutturamadıysa sıcakken işi tatlıya baglamış olabılır.fırat boş iş yapmaz:cat:

baran06
04 Mart 2010, 18:27
yok abı sıcak ayar yaptıktan sonra 1 hafta gezdık...oda kendı motoruna sıcak ıekn yaptı...oda baya gezdı...
burda soguk yapılacagını ögrendık...tekrar degıstırdık...bısey farketmedı...hele hele benım cbf150 de hıc bısey degısmedı...fırat racer200 unde bı degısıklık oldugnu söyluyor ama az

huska
04 Mart 2010, 18:32
tamam işte şimdi sen motoru bi servıse gotursen sen gıttıgınde buna subap ayarı cekılecek dıyeceksın adam motorun sogumasını sence beklermi?yani bu iş uzar gider tartışılır en mantıklısı iyi yapılan ayardır.baktın ses var tekrar tekrar yapılabılır.fıratta sogukken yapılacak dıye duyup sogukkende aynı ayarı yapmış yanı sızın motorlarda bısey yok sen kafanı takma.

baran06
04 Mart 2010, 18:43
ama sıcak ıken yaptgımız ayarda subap aralıkları 8-12 olarak ayarladık...
soguk ıken ust kapagı actıgımızda ekzos subabı öncekı ayardan bıraz fazla ıdı...
benzın subabıda tam 0 dı...5 lık sentıl bıle gırmıyordu araya...

serdarmert
04 Mart 2010, 21:56
Sübap ayarı normal ortam ısısında yapılır diyelim.. En doğrusu olsun... Kışın yapılan ayar kış içindir..Yazın gene ayar ister....

Yılda 2 kere yapılmalı..Ayar yapılmadan en az 3-4 saat motor soğumalı.. :cat:


Bencede yaz kış aylarında fark ettiği için 2 kez yapılmalı..:cat: