Sinan Aksu
16 Şubat 2010, 00:34
“Ne kadar hızlı gittiğini fren yaptığında anlarsın…” Motosiklet eğitmeni Rahmi Barutçu’nun, sadece 20 kilometrelik hız farkının nelere yol açabileceğini öğrencilerine anlatmak için yaptığı ilginç gösteri, motosiklet sürücülerinin hiç de yabancı olmadığı bu sözü doğrular gibiydi. Barutçu, öğrencilerin 50 kilometre hızla fren yaptığı yerde, 70 kilometre hızla giderken fren yaptı. Ancak durmak bir yana, 50 kilometre hızla engele çarptı.
http://img521.imageshack.us/img521/7462/fren001.jpg (http://img521.imageshack.us/i/fren001.jpg/)
Rahmi Barutçu, Autodrom’da yaptıkları ARA Kontrol eğitiminde hangi konular üzerinde durduklarını anlattı: "ARA Kontrol eğitiminde, yavaş manevra hareketleri ve makine kontrolü üzerinde duruyoruz. Herkes bir şekilde motorla bir yerden bir yere gidiyor. Ancak makineyi yavaş süratlerde kontrol etmeyi becerdiğiniz sürece, motoru yüksek süratte daha rahat ve güvenli kontrol edebilirsiniz. Bu işin temeli, yavaş hareketlerdir. Motor ne kadar yavaşlarsa, yani 25 kilometre hızın altına düşerse, kontrol o kadar zorlaşır. Bu çalışmaları yapıyoruz ki kontrol sistemleri yerini bulsun."
Fren deneyiyle ne anlatmaya çalıştınız?
"Motorda bazı fizik kanunları geçerlidir. Öğrencimizin 50 kilometre hızla ön ve arka fren yaparak durduğu noktaya, ben aynı motorla bu kez daha hızlı yaklaştım. Öğrencinin durduğu noktaya duvar kağıdı açıp engel oluşturduk. Onun fren yapmaya başladığı noktada ben de 70 kilometre hızla giderken fren yaptım. Ancak 50 kilometre hızla ön-arka fren yapılarak durulan yerde duramadım ve o duvar kağıdının içinden geçtim. Kağıda çarptığımda hızım yaklaşık 50 kilometreydi. Öğrenciler 50’den 0’a düşerken, ben 70’ten sadece 50’ye düşmüş oldum. Yani onların durduğu noktadan, ben 50 kilometre hızla geçiyor oluyorum.
Orada eğer bir kamyon olsaydı, benim kamyona vuruş hızım da saatte 50 kilometre olacaktı. Gösterge saatinde sadece 2 santimetre fark eden, bu kadarcık hız değişiminin nelere yol açtığını öğrencilerin görmesini istedim."
http://img7.imageshack.us/img7/9421/fren008.jpg (http://img7.imageshack.us/i/fren008.jpg/)
http://img521.imageshack.us/img521/7462/fren001.jpg (http://img521.imageshack.us/i/fren001.jpg/)
Rahmi Barutçu, Autodrom’da yaptıkları ARA Kontrol eğitiminde hangi konular üzerinde durduklarını anlattı: "ARA Kontrol eğitiminde, yavaş manevra hareketleri ve makine kontrolü üzerinde duruyoruz. Herkes bir şekilde motorla bir yerden bir yere gidiyor. Ancak makineyi yavaş süratlerde kontrol etmeyi becerdiğiniz sürece, motoru yüksek süratte daha rahat ve güvenli kontrol edebilirsiniz. Bu işin temeli, yavaş hareketlerdir. Motor ne kadar yavaşlarsa, yani 25 kilometre hızın altına düşerse, kontrol o kadar zorlaşır. Bu çalışmaları yapıyoruz ki kontrol sistemleri yerini bulsun."
Fren deneyiyle ne anlatmaya çalıştınız?
"Motorda bazı fizik kanunları geçerlidir. Öğrencimizin 50 kilometre hızla ön ve arka fren yaparak durduğu noktaya, ben aynı motorla bu kez daha hızlı yaklaştım. Öğrencinin durduğu noktaya duvar kağıdı açıp engel oluşturduk. Onun fren yapmaya başladığı noktada ben de 70 kilometre hızla giderken fren yaptım. Ancak 50 kilometre hızla ön-arka fren yapılarak durulan yerde duramadım ve o duvar kağıdının içinden geçtim. Kağıda çarptığımda hızım yaklaşık 50 kilometreydi. Öğrenciler 50’den 0’a düşerken, ben 70’ten sadece 50’ye düşmüş oldum. Yani onların durduğu noktadan, ben 50 kilometre hızla geçiyor oluyorum.
Orada eğer bir kamyon olsaydı, benim kamyona vuruş hızım da saatte 50 kilometre olacaktı. Gösterge saatinde sadece 2 santimetre fark eden, bu kadarcık hız değişiminin nelere yol açtığını öğrencilerin görmesini istedim."
http://img7.imageshack.us/img7/9421/fren008.jpg (http://img7.imageshack.us/i/fren008.jpg/)