Osbourne
25 Ekim 2009, 02:11
6 ayda yaklaşık 7.000 km lik motosiklet tecrübesinden, defalarca orta ve uzun yol tecrübelerinden, hergün şehiriçi/otoban karışık 10 larca kilometre yol yapmaktan ve en önemlisi sayfalarca yazı okuyup, video izlemekten sonra yaptığım bu hatayı bir çizimle göstermek istedim..
http://img7.imageshack.us/img7/1917/hatafx.jpg (http://img7.imageshack.us/i/hatafx.jpg/)
By Osbourne__ (http://profile.imageshack.us/user/Osbourne__)
Görüldüğü üzere hata tamamen bende..
Çünkü;
Arkamdan gelen ve beni takip eden motosikletli arkadaşıma (altın kuralı unutarak) 2 saniyeden fazla süreyle bakmam sonucu, gayet uygun sürat ve uygun açıyla girdiğim virajdaki su birikintisini görememem neticesinde önce ön, sonra arka tekerin kaymasına neden oldum..
Önce lowside sonra highside düşüş riski yaşamamın yanında birde sağ tarafımdaki yoldan gelen minibüsün altına girme riski de yaşamış oldum..
Minibüsün altına girmek haricinde düşüş gerçekleşseydi, düşük sürat ve korumalarım nedeniyle muhtemelen sıyrıksız atlatırdım..
Motosikleti bu yalpalama anlarından kurtarabilmem tamamen hatırımda kalan, "Motosiklet hep düz gitmek ister" bilgisi oldu..Elbette zihnimde tarama yapacak vaktim olmadığı için bu bilgi reflektif olarak çalıştı ve çok minik hareketlerle hafif ve anlık vücut kontraları basarak, ne fren ne de debriyaja dokunmadım..Ve sonunda motosiklet yolunu buldu :)
Panik anında yapılması olası majör hatalar neler olabilirdi;
- Su birikintisi fark edildiği anda, kazık fren..
- Su birikintisi fark edildiği anda, o anda viraj alan ve yatık durumda olan motoru dikleştirmemek/aksine kaçış amaçlı daha da yatırmak..
- Kaymaya başlayan lastikleri (güya) kontrol amaçlı frenaj yapmaya çalışmak..
- Motorun amortisör dengesini bozacak şekilde debriyajla oynamak ya da gaz kapatmak veya ani gaz açmak..
Biliyorum büyük bir olay değil ve belki bir çoğunuz pek çok kez bu tür durumlarla karşı karşıya gelmişsinizdir lakin benim için bir ilkti o nedenle biraz gece gece can sıkıntısı biraz da eğitim amaçlı çizip/paylaşayım dedim..:)
Konun özeti:
- Gözlerimizi asla ve asla 2 sn. den fazla süreyle bir noktaya sabitlemiyoruz.
- İstatistiki olarak kaza riski en yüksek yerlerden olan virajlara her zaman azami dikkatle yaklaşıyoruz.
- Frenaj, viraja giriş teknikleri vb. konularda internetten birşeyler araştırıp okuyoruz.
- Okuduğumuz/izlediğimiz/duyduğumuz bilgileri, arada sırada hatırımıza getirerek panik anında reflekse dönüştürüyoruz..
- Yaşadıklarımızı sonradan analiz ederek tecrübe kazanıyoruz..(cidden bu yapılmalı)
http://img7.imageshack.us/img7/1917/hatafx.jpg (http://img7.imageshack.us/i/hatafx.jpg/)
By Osbourne__ (http://profile.imageshack.us/user/Osbourne__)
Görüldüğü üzere hata tamamen bende..
Çünkü;
Arkamdan gelen ve beni takip eden motosikletli arkadaşıma (altın kuralı unutarak) 2 saniyeden fazla süreyle bakmam sonucu, gayet uygun sürat ve uygun açıyla girdiğim virajdaki su birikintisini görememem neticesinde önce ön, sonra arka tekerin kaymasına neden oldum..
Önce lowside sonra highside düşüş riski yaşamamın yanında birde sağ tarafımdaki yoldan gelen minibüsün altına girme riski de yaşamış oldum..
Minibüsün altına girmek haricinde düşüş gerçekleşseydi, düşük sürat ve korumalarım nedeniyle muhtemelen sıyrıksız atlatırdım..
Motosikleti bu yalpalama anlarından kurtarabilmem tamamen hatırımda kalan, "Motosiklet hep düz gitmek ister" bilgisi oldu..Elbette zihnimde tarama yapacak vaktim olmadığı için bu bilgi reflektif olarak çalıştı ve çok minik hareketlerle hafif ve anlık vücut kontraları basarak, ne fren ne de debriyaja dokunmadım..Ve sonunda motosiklet yolunu buldu :)
Panik anında yapılması olası majör hatalar neler olabilirdi;
- Su birikintisi fark edildiği anda, kazık fren..
- Su birikintisi fark edildiği anda, o anda viraj alan ve yatık durumda olan motoru dikleştirmemek/aksine kaçış amaçlı daha da yatırmak..
- Kaymaya başlayan lastikleri (güya) kontrol amaçlı frenaj yapmaya çalışmak..
- Motorun amortisör dengesini bozacak şekilde debriyajla oynamak ya da gaz kapatmak veya ani gaz açmak..
Biliyorum büyük bir olay değil ve belki bir çoğunuz pek çok kez bu tür durumlarla karşı karşıya gelmişsinizdir lakin benim için bir ilkti o nedenle biraz gece gece can sıkıntısı biraz da eğitim amaçlı çizip/paylaşayım dedim..:)
Konun özeti:
- Gözlerimizi asla ve asla 2 sn. den fazla süreyle bir noktaya sabitlemiyoruz.
- İstatistiki olarak kaza riski en yüksek yerlerden olan virajlara her zaman azami dikkatle yaklaşıyoruz.
- Frenaj, viraja giriş teknikleri vb. konularda internetten birşeyler araştırıp okuyoruz.
- Okuduğumuz/izlediğimiz/duyduğumuz bilgileri, arada sırada hatırımıza getirerek panik anında reflekse dönüştürüyoruz..
- Yaşadıklarımızı sonradan analiz ederek tecrübe kazanıyoruz..(cidden bu yapılmalı)