PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Neden 95' Oktan?



rocko007
19 Şubat 2009, 23:26
arkadaşlar gerçekten tatmikar bir cevap bulamadım bu soruya.. touring kullanıyorum, konuştuğum kişilerden aldığım cevaplar, motor daha sarsıntısız daha verimli çalışır, ya da ülkemizdeki 98oktanın kalitesinin düşük olduğu için motora zarar vermemek yönünde oldu.. otomobilimde opetin 97plus'ından daha verimli bir yakıt şimdilik bulamadım.. hem motor gürültüsünü azaltıyor hem de performansı artıyor..

bir de burada sorayım.. neden motosiklete 95' oktan? 97plus'ın zararları nedir motosikletin motoruna..

FERRARİCİ
19 Şubat 2009, 23:49
ben bıldıgım kadarıyla yanıtlıyım daha genıs kapsamlı konu var bu forumda bı arkadasımız cok ıı acıklamıstı oktan demek yakıtın yanma ya olan dırencıdır yanı oktan dusukse yanma olayı daha kolay oluyor yuksekse de yanmaya dırenc fazla oluyor. motorun daha rahat ateşlemesi için düşük oktanlı benzin onerilir bazı markaları ve türleri benden bu kadar...:mrgreen:

rocko007
19 Şubat 2009, 23:59
ben bıldıgım kadarıyla yanıtlıyım daha genıs kapsamlı konu var bu forumda bı arkadasımız cok ıı acıklamıstı oktan demek yakıtın yanma ya olan dırencıdır yanı oktan dusukse yanma olayı daha kolay oluyor yuksekse de yanmaya dırenc fazla oluyor. motorun daha rahat ateşlemesi için düşük oktanlı benzin onerilir bazı markaları ve türleri benden bu kadar...:mrgreen:

Oktan sayısı yakıtın yanmadan önce dayandığı basıncı belirler. 4 zamanlı motorlarda yakıt, belli bir sıkıştırma nedeniyle buji ateşlemesi olmadan, kendiliğinden yanabilir. Eğer yüksek kompresyonlu bir motorda düşük oktanlı yakıt kullanırsan "vuruntu" dediğimiz olay meydana gelir. Yani buji ateşleme yapmadan hava/yakıt karışımı tam kompresyondan önce alev alır.

yani beygir gücü arttıkça yüksek oktan kullanımı ortaya çıkar.. türkiyede ise minimum alternatifimiz 95oktan.. amerikada olsak neyse.. her oktan var piyasada.. BMW'nin bütün motorları 98 oktan benzinin değerlerine göre imal ediliyor şu anda.. ki ben de bmw motosiklet kullanıyorum.. fakat hem kullanıcı kitabında, hem de teknik servis 95oktan öneriyor.. ben bu işi anlayamadım..

ülkemizde yapılan testlerde (Auto Show Dergisi) Petrol şirketlerinin değişik yerlerden alınan örneklerde çoğu 95 oktanın aslında 95'den az olduğu saptandı. Aynı şey 98 için de geçerli. yani kafam iyice karışıyor..

bu yüzden 97+ kullanmak daha sağlıklı olmaz mı.. hata katsayısıyla beraber 95'e daha yakın olduğu için..

katip
20 Şubat 2009, 00:00
Babamın telkini sonucu sürekli Shell'den 97 oktan benzin kullanırdım. Fakat Giresun'a yerleştiğimden beri 95 oktan kullanıyorum zira ne Shell ne Opeth 97 oktan benzin satıyor burada. Yani mecburen 95 oktana döndüm fakat performans açısından bir fark gördüğümü söyleyemem... Teknik farklılığa ilişkin sanırım başka arkadaşlar bizi aydınlatacaktır.

kartalizma07
20 Şubat 2009, 00:13
97 ve 98 oktan 95 e göre az km yapıyor gibi geldi bana. arkadaşımda aynı düşüncede 95 oktanla fazla km yapıyor dedi. büyük fark görmedim, test etmek gerek.
babamda 97 oktan koyunca arabaya, fark ediyo dedi 95 göre. 100 oktan koysak nolur acaba. antalyada bulsam denicem 100 oktan.

rocko007
20 Şubat 2009, 00:18
97 ve 98 oktan 95 e göre az km yapıyor gibi geldi bana. arkadaşımda aynı düşüncede 95 oktanla fazla km yapıyor dedi. büyük fark görmedim, test etmek gerek.
babamda 97 oktan koyunca arabaya, fark ediyo dedi 95 göre. 100 oktan koysak nolur acaba. antalyada bulsam denicem 100 oktan.


verdiğin parana yazık olur sadece.. benzinin yanmadan çiğ olarak atılır.. 100oktan için altında yüksek basınçlı çok güçlü bir motor olması gerekiyor.. km hesabına vurursan minimum km yaparsın..

fakat buradaki derdim 95le ya da 97 ile hangisiyle fazla yol yapılır değil.. motorumun ömrü ve performansı önemli benim için.. benzinden 2kuruş tasarruf yapayım derdinde değilim.. altımdaki motorun sadece kullandığım yakıttan ötürü ömrünü yememek için bir çözüm bulmaya çalışıyorum..

edit: bu 97 kullanmamın sakıncası olur mu diye sormamın nedeni, 2silindir motorumun gayet yüksek kompresyonla çalışıp araba kadar güce sahip olması.. kullanıcı kitabı amerikan ve avrupa standartlarını baz alarak 95oktan öneriyor.. fakat ülkemizdeki 95in kalitesi düşündürücü.. yani çok erken yanma gerçekleşip vuruntu denen olayın yaşanması daha olası oluyor.. otomobilde olsa bana ne derim motoruma kıyasla.. fakat motorun yolculuk anında en ufak kusuru hayatım demek.. bu nedenle gerçekten bir cevap bulabilmek istiyorum 97+ mı yoksa 95e şaşmadan aynen devam mı..

kartalizma07
20 Şubat 2009, 00:25
benim ikisinin arasında görebildiğim fark bu. dediğim gibi deneyerek bakmak lazım performans olayına.
ustalara ve mühendislere kimyacılara yani bilenlere sormak lazım.
10 kişinin 9 u 95 diyo, benzinliğe gidince adam söylemeden 95 koyuyo.
ya olması gereken yada alışılagelmiş öyle gidiyo.

ama bilen birisi cvp yazar bu konuya.

< iLk@yy >
20 Şubat 2009, 00:34
arkadaşlar türkiyedeki her oktan benzin aslını taşımıyor
auto show dergisinin yaptığı araştırmayı daha önce caddedeki tayfadan busa-1000fireblade-r1 kullanan 3 abimden dinlediğim kadarıyla 2 sene önce denildiği gibi benzinlerin oktan değerleri yazılanın 2 3 derece düşüğü çıkıyor yani esasında 97 98 oktan benzin aldığımızda aslında 95 oktan almış oluyoruz benzini böyle düşünün ben hiç bi zaman 95 oktan benzin kullanmıyorum ondan çünkü değerlerinden düşük bulunmaktadır hepsinde

eğer sürekli bu şekilde benzin almaya dewam edersek neler olabilir
en başında pistonların tepelerinde zamanla kurumlaşma olacağından motorun cc hacmide belli bir ölçüde zamanla düşecektir ve üstündeki azda olsa oluşan ağırlıkla beraber performans düşümü yaşanacaktır arada bir yüksek oktanlı benzin almakta fayda var motorun kendine gelmesi kurumlardan temizlenebilmesi için :cat:

yüksek oktan beraberinde daha yüksek ısıyıda beraberinde yaratacağından uzun vadede motorun içindeki parçaları daha çok yorar ve zaman içinde bozar giderek motoru (yüksek oktanda bildiğim bu ama ilk söylediğim gerçek :cat: )

mach1
20 Şubat 2009, 00:42
Basıncı 10:1 den düşük olan motorlarda 95 oktan öneriyor diğer motorlara ise 97 öneriliyor.Arkdaşla yalovodan dönüste BMW K1200gt ye 100 oktan almıştık motor çok vuruntulu çalısıyordu.Düşük basınçlı motora 97-100 oktan koyarsak buji ve sekmanları birazcık daha eskitir:)

rocko007
20 Şubat 2009, 00:47
Basıncı 10:1 den düşük olan motorlarda 95 oktan öneriyor diğer motorlara ise 97 öneriliyor.Arkdaşla yalovodan dönüste BMW K1200gt ye 100 oktan almıştık motor çok vuruntulu çalısıyordu.Düşük basınçlı motora 97-100 oktan koyarsak buji ve sekmanları birazcık daha eskitir:)

10:1 olayını bilmiyordum.. biraz araştırayım.. 1200gt 13:1.. benimki de 12:1.. biraz araştırma üzerine 97plus a geçiş yapayım en iyisi.. bildiğim yakıt en azından.. sağol!

kartalizma07
20 Şubat 2009, 00:54
Basıncı 10:1 den düşük olan motorlarda 95 oktan öneriyor diğer motorlara ise 97 öneriliyor.Arkdaşla yalovodan dönüste BMW K1200gt ye 100 oktan almıştık motor çok vuruntulu çalısıyordu.Düşük basınçlı motora 97-100 oktan koyarsak buji ve sekmanları birazcık daha eskitir:)

aga basıncı nasıl öğrenebiliriz. benim motor 150cc tahmini kaçtır basıncı.

rocko007
20 Şubat 2009, 01:00
aga basıncı nasıl öğrenebiliriz. benim motor 150cc tahmini kaçtır basıncı.

motosiklet modelinin teknik bilgilerinden ulaşabilirsin.. tigrina > 9.1:1

ingilizce bilenler için ulaştığım güzel bir kaynak..

http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline-faq/part3/section-1.html

----------------------------------------------
Efficiency = 1 - (1/compression ratio)^gamma-1

gamma = ratio of specific heats at constant pressure and constant
volume of the working fluid ( for most purposes air is the working fluid,
and is treated as an ideal gas ).

Compression-----Octane Number-----Brake Thermal Efficiency
Ratio--------------Requirement-----------( Full Throttle )
5:1 ------ 72 ------ NA
6:1 ------ 81 ------ 25 %
7:1 ------ 87 ------ 28 %
8:1 ------ 92 ------ 30 %
9:1 ------ 96 ------ 32 %
10:1 ------ 100 ------ 33 %
11:1 ------ 104 ------ 34 %
12:1 ------ 108 ------ 35 %

*An average increase of 2 (R+M)/2 ON is required for each 1.0 increase (leaning) of the air-fuel ratio

**If the mixture is weakened, the flame speed is reduced, consequently less heat is converted to mechanical energy, leaving heat in the cylinder walls and head, potentially inducing knock. It is possible to weaken the mixture sufficiently that the flame is still present when the nlet valve opens again, resulting in backfiring.

kartalizma07
20 Şubat 2009, 01:06
motosiklet modelinin teknik bilgilerinden ulaşabilirsin.. tigrina > 9.1:1

tigrina 9.1 mi oluyor. şuan kullandığım 150 cc çin malı motor. basıncı 10 üzerimidir acaba.

ingilizce anlasak iyi. boş boş baktım sadece :)

mach1
20 Şubat 2009, 01:17
Değil ondan kuskun olmasın eğer motorda üst kapak yada pistonda oynama yoksa 9.1

kartalizma07
20 Şubat 2009, 01:20
Değil ondan kuskun olmasın eğer motorda üst kapak yada pistonda oynama yoksa 9.1

üst kapak sübap ayarı için açılıp kapandı. o zaman benim motora 95 oktan uygun diyebiliriz.

rocko007
20 Şubat 2009, 01:23
yurtdışı sitelerinden okuduğum kadarıyla bu vuruntuyu yaşamamak motoru yormadan daha konforlu sürüş için 11:1 ve üzerine 97oktan tavsiyesinde bulunulmuş..

mach1
20 Şubat 2009, 01:30
Ben kısaca şöyle anlatayım komprosör fazla kuvvetli olunca piston tam ateşleme bolgesine gelmeden yakıt patlıyor ve bu da vuruntu yapıyor

rocko007
20 Şubat 2009, 01:35
we're talking a ratio of 12:1. With those numbers, the motor wouldn't run on pump gas; it detonated so badly that it needed at least 97 octane to get around the block. But Randall's a born tinkerer, and with some very unorthodox work on the ignition pick-up coils, he was able to further retard the ignition some eight degrees to match the burn rate of 92 octane pump gas while maintaining upwards of 80 hp...

bunun gibi birçok motor genellikle 92oktan toleranslı.. 95alsak, düşük kalite 92kurtarıyor.. yani 11:1 üzeriysek 97oktan en mantıklısı görünüyor bu durumda.. ya vuruntu ya da kurum olarak geri dönüyor yoksa bize =)

yuzucu
20 Şubat 2009, 07:54
muhterem rocko007 ,

bır mesajınızda, " Oktan sayısı yakıtın yanmadan önce dayandığı basıncı belirler. 4 zamanlı motorlarda yakıt, belli bir sıkıştırma nedeniyle buji ateşlemesi olmadan, kendiliğinden yanabilir. Eğer yüksek kompresyonlu bir motorda düşük oktanlı yakıt kullanırsan "vuruntu" dediğimiz olay meydana gelir. Yani buji ateşleme yapmadan hava/yakıt karışımı tam kompresyondan önce alev alır." demıssınız.

bu prensıbın salt diesel yakıtlar ıcın oldugunu sanıyordum ve benzınlı motorlar ıcın ( 4 ya da 2 zamanlı fark etmez ) gecerlı olmadıgını bılıyordum.

ogrenmıs oldum sayenızde. tskler.

saygılarımla

Makine
20 Şubat 2009, 10:16
Oktan sayısı yakıtın yanmadan önce dayandığı basıncı belirler. 4 zamanlı motorlarda yakıt, belli bir sıkıştırma nedeniyle buji ateşlemesi olmadan, kendiliğinden yanabilir. Eğer yüksek kompresyonlu bir motorda düşük oktanlı yakıt kullanırsan "vuruntu" dediğimiz olay meydana gelir. Yani buji ateşleme yapmadan hava/yakıt karışımı tam kompresyondan önce alev alır.

yani beygir gücü arttıkça yüksek oktan kullanımı ortaya çıkar.. türkiyede ise minimum alternatifimiz 95oktan.. amerikada olsak neyse.. her oktan var piyasada.. BMW'nin bütün motorları 98 oktan benzinin değerlerine göre imal ediliyor şu anda.. ki ben de bmw motosiklet kullanıyorum.. fakat hem kullanıcı kitabında, hem de teknik servis 95oktan öneriyor.. ben bu işi anlayamadım..

ülkemizde yapılan testlerde (Auto Show Dergisi) Petrol şirketlerinin değişik yerlerden alınan örneklerde çoğu 95 oktanın aslında 95'den az olduğu saptandı. Aynı şey 98 için de geçerli. yani kafam iyice karışıyor..

bu yüzden 97+ kullanmak daha sağlıklı olmaz mı.. hata katsayısıyla beraber 95'e daha yakın olduğu için..

Motorunuz sanıyorum BMW F800ST modeli. Motorunuz hakkında BMW'nin uluslararası sitesinde yaptığım araştırma da bu motorda minimum 95 oktan kullanılacağı belirtilmiş. Yani motorunuzda isterseniz 97, isterseniz 98 oktan da kullanabilirsiniz. Motor elektroniği yakıta göre gerekli düzenlemeyi yapacaktır.

Autoshow dergisini daha ilk çıktığı günden bu güne kadar her hafta takip eden biriyim. Dediğiniz bilgileri bende okudum. Anlatılanlar ve yapılan testler gerçektir. Çoğu benzincide aldığınız benzin 95 oktan değildir. Bunu kendi kullandığım araçlarla farklı benzincilerde yaptığım amatör testler de de gözlemledim. Ancak son zamanlarda belli başlı firmalar ürün kalitesini ister istemez arttırmak zorunda kaldı. Özellikle rekabet şartlarının yanında artan araç elektronik teknolojisindeki gelişmeler bunu zorunlu kıldı.

Temel de yüksek oktan genelde yüksek performanslı araçlarda tercih edilir. Oktan yükseldikçe sıkıştırabilirliği artar. Bu da beraberinde motordan daha fazla güç alına bilmesini de sağlar. Ancak halk arasında bilinen yanlış şu: Standart bir motorda (95 oktana uygun) 100 oktan benzin kullansanız bile gücünde artış sağlayamazsınız. Aksine motor uygun olmayan yakıtla kullanılmaya devam ederse ciddi sorunlara bile neden olabilir.

rocko007
20 Şubat 2009, 11:12
Motorunuz sanıyorum BMW F800ST modeli. Motorunuz hakkında BMW'nin uluslararası sitesinde yaptığım araştırma da bu motorda minimum 95 oktan kullanılacağı belirtilmiş. Yani motorunuzda isterseniz 97, isterseniz 98 oktan da kullanabilirsiniz. Motor elektroniği yakıta göre gerekli düzenlemeyi yapacaktır.

Autoshow dergisini daha ilk çıktığı günden bu güne kadar her hafta takip eden biriyim. Dediğiniz bilgileri bende okudum. Anlatılanlar ve yapılan testler gerçektir. Çoğu benzincide aldığınız benzin 95 oktan değildir. Bunu kendi kullandığım araçlarla farklı benzincilerde yaptığım amatör testler de de gözlemledim. Ancak son zamanlarda belli başlı firmalar ürün kalitesini ister istemez arttırmak zorunda kaldı. Özellikle rekabet şartlarının yanında artan araç elektronik teknolojisindeki gelişmeler bunu zorunlu kıldı.

Temel de yüksek oktan genelde yüksek performanslı araçlarda tercih edilir. Oktan yükseldikçe sıkıştırabilirliği artar. Bu da beraberinde motordan daha fazla güç alına bilmesini de sağlar. Ancak halk arasında bilinen yanlış şu: Standart bir motorda (95 oktana uygun) 100 oktan benzin kullansanız bile gücünde artış sağlayamazsınız. Aksine motor uygun olmayan yakıtla kullanılmaya devam ederse ciddi sorunlara bile neden olabilir.


sevgili moderatör teşekkür ederim..

ve söylediğiniz 100 oktan meselesi evet.. araştırma yapan arkadaşlar göreceklerdir ki, motorun en performanslı ve güçlü çalıştığı değer kendi standardıdır.. yani yüksek oktan değil, aracımıza uygun optimum yakıtı bulmak önemli olan..

ethemm76
20 Şubat 2009, 11:41
6 ay önce cbf 150 almıştım, servise ilk çalıştırma, teslimat anında sormuştum bu soruyu.(95 oktan mı 97 mi ?) şeklinde 95 dedi ve neden 97 olmuyor dediğimde aldığım cevabı aynen yazıyorum (Sibopları yakarsın).Yorumunuz nedir ? Olabilirmi sizce böyle bi sıkıntı. Bende o günden beri hep 95 oktan aldım. Veya şöyle sorayım cbf 150 yi 97 oktan benzinle kullan varmı ? Perfprmansta değişme oluyormu =? Motorda sıkıntı oluyor mu =?

Naci63
20 Şubat 2009, 11:47
Bana da Honda servisi 2006 shadow vt750 c motorum için "sakın 97 oktan kullanma, sübaplara ve motora zarar verirsin" dedi. Bu doğru olabilir mi? Bana saçma geldi, çünkü shadow'un kompressyon oranı, bildiğim kadarıyla 9.6:1. Yani bence 97 oktanı rahatça kullanabilecek bir düzeyde. Ayrıca 95 oktanda biraz vuruntu hissediyorum. Bu belki benzini aldığım yerden de kaynaklanıyor olabilir. Ama 97 konusunda servisin söylediği ne derece doğru olabilir merak ediyorum.

rocko007
20 Şubat 2009, 11:49
6 ay önce cbf 150 almıştım, servise ilk çalıştırma, teslimat anında sormuştum bu soruyu.(95 oktan mı 97 mi ?) şeklinde 95 dedi ve neden 97 olmuyor dediğimde aldığım cevabı aynen yazıyorum (Sibopları yakarsın).Yorumunuz nedir ? Olabilirmi sizce böyle bi sıkıntı. Bende o günden beri hep 95 oktan aldım. Veya şöyle sorayım cbf 150 yi 97 oktan benzinle kullan varmı ? Perfprmansta değişme oluyormu =? Motorda sıkıntı oluyor mu =?


motorunun kompresyon oranı 9.1:1 dün geceden beri ulaştığımız kaynaklara göre bu durumda 95oktan kullanman gerekiyor, 97için motor kompresyonun yetersiz kalacağından çiğ benzin atarsın, motor bloğunu yorar fazla ısınmaya sebep olursun.. bu da çeşitli komplikasyonlara yol açar motorunda..


Bana da Honda servisi 2006 shadow vt750 c motorum için "sakın 97 oktan kullanma, sübaplara ve motora zarar verirsin" dedi. Bu doğru olabilir mi? Bana saçma geldi, çünkü shadow'un kompressyon oranı, bildiğim kadarıyla 9.6:1. Yani bence 97 oktanı rahatça kullanabilecek bir düzeyde. Ayrıca 95 oktanda biraz vuruntu hissediyorum. Bu belki benzini aldığım yerden de kaynaklanıyor olabilir. Ama 97 konusunda servisin söylediği ne derece doğru olabilir merak ediyorum.


bulduğumuz yabancı kaynaklara göre 97için tavsiye edilen kompresyon 11:1 ve yukarısı.. aşağısına 95oktan tavsiye ediliyor..

ethemm76
20 Şubat 2009, 12:29
motorunun kompresyon oranı 9.1:1 dün geceden beri ulaştığımız kaynaklara göre bu durumda 95oktan kullanman gerekiyor, 97için motor kompresyonun yetersiz kalacağından çiğ benzin atarsın, motor bloğunu yorar fazla ısınmaya sebep olursun.. bu da çeşitli komplikasyonlara yol açar motorunda..

Cevabınız için teşekkürler, yorumunuz gayet açık ve aydınlatıcıydı.

İHTİYAR
20 Şubat 2009, 19:23
Çok Tartıştığımız bir konuya burdan devam edebilirmiyiz.
http://www.motosiklet.net/forum/faydali-bilgiler/20906-oktan-meselesinin-aciklamasi-kendinizi-kandirmayin.html

Not:Forumumuza yeni katılan arkadaşların (nacizane fikrim ve forum kuralları gereği) arama http://www.motosiklet.net/forum/search.php yapıp öyle konu açmalarını öneririm.