PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kontra teknik



bahar260679
12 Aralık 2008, 17:46
Arkadaslar kontra teknigi bilincli olarakmi kullaniyorsunuz :silent:
yoksa km´ler ilerledikce benligimize giricek diyebilirmiyiz?!?:thumleft:

gokayugur
12 Aralık 2008, 17:53
Tavsiye üzerine (Denemeden zihinde çok ilginç ve ters gözüksede) denediğimde çok şaşırdım. Artık istem dışı reflex gibi hep kontra tekniğini kullanıyorum...

acun0
12 Aralık 2008, 17:57
dönemece varmadan zaten elimi hazırlıyorum gerektigi kadar virajın durumuna göre ayarlıyorum yani bilinçli olarak yoksa daha önceleri yatırıyordum ama bazen dönemeyip çıkıyordum şimdi ise gerekirse viraja göre daha çok kontra yapıyorum

PIERzig
12 Aralık 2008, 17:57
Bi kere öğrendikten sonra istem dışı (refleksif) olarak kullanıyorsunuz :cherry::cherry:

cbr125faik
12 Aralık 2008, 18:02
evet gercekten ole..ve ıanılmaz rahat vıraj donuluyor...

yürekçe
12 Aralık 2008, 18:06
yahu kimdi o kontra diye bir teknik yoktur, zaten motosiklet öyle kullanılır diyen?
ben şimdi anımsayamadım ama sanırsam bu bir teknik değil, kullanım prosedürüdür... bu yavaş yavaş oluşan bir şey ama ne olduğunu bildiğinizde daha dikkatli ve geliştirilen bir şey. nefes almak gibi ama dalgıçların da bilinçli kullanma egsersizi yapması gibi bir şey :)

sternboy
12 Aralık 2008, 18:40
peki kontra tekniği noluyor:silent:

StormlorD
12 Aralık 2008, 18:48
motorla düz yolda (trafiğe kapalı yolda) giderken sol elinizi arka tutamağa tutunup kafanızı tam arkaya çevirin. Düşüyorsanız kontra bedeninize entegre olmamıiş demektir :) (tabi önünüzü görmeyip yol bittiği için düştüyseniz ayrı eheh :))

ciddi savrulma veya denge bozulması yaşadıysanız, biraz daha çalışmanız gerekebilir.

Aslında zamanla bu bir refleks haline geliyor sürücüde.

Bu hareketi çok fazla yapıyorum 4 tekerli davarlara kızınca (hepsi davar değil kibar insanlar da var) arkamdaki sürücü bir anlık dehşete kapılabiliyor (anaaa manyağa bak arkası dönük kullanıyor diye)
trafikte yapmak doğru mudur değil midir tartışılır, şerit değiştirirken bu işlemi çok yapıyoruz aslında. Ya da sağdan katılmalı yol başlangıcında yol içini taramak için.

yürekçe
12 Aralık 2008, 18:54
motorla düz yolda (trafiğe kapalı yolda) giderken sol elinizi arka tutamağa tutunup kafanızı tam arkaya çevirin. Düşüyorsanız kontra bedeninize entegre olmamıiş demektir :) (tabi önünüzü görmeyip yol bittiği için düştüyseniz ayrı eheh :))

ciddi savrulma veya denge bozulması yaşadıysanız, biraz daha çalışmanız gerekebilir.

Aslında zamanla bu bir refleks haline geliyor sürücüde.

Bu hareketi çok fazla yapıyorum 4 tekerli davarlara kızınca (hepsi davar değil kibar insanlar da var) arkamdaki sürücü bir anlık dehşete kapılabiliyor (anaaa manyağa bak arkası dönük kullanıyor diye)
trafikte yapmak doğru mudur değil midir tartışılır, şerit değiştirirken bu işlemi çok yapıyoruz aslında. Ya da sağdan katılmalı yol başlangıcında yol içini taramak için.

düz yolda giderken arkaya bakmakla kontra tekniği arasındaki bağı çözemedim ben. hadi deseydin ki, virajdayken oturşunuzu şöyle böyle ayarlayın fialn diye tamam da , düz yolda kontra yaparsan keskin şerit değiştirmek ve ya refüjlere ya da karşı şeride geçmek demektir.
tekrar düşünsen sanırım iyi olacak..


peki kontra tekniği noluyor:silent:

viraja girerken, viraja girdiğiniz taraftaki kol dieksiyonu iter, diğeri de bu itme gücünü ayarlarken ön teker virajın ters yönüne bakar fakat sürcü ağırlığını viraj yönüne verir ve viraj içerisinde gazı dengede tutarken viraj çıkışında gaz açılarak denge ortalanıp direksiyon düzeltilir.

şurdan izleyebilirsiniz

http://www.motosiklet.net/forum/motosiklet-videolari/43519-kontra-teknigi-videosu.html

bahar260679
12 Aralık 2008, 20:11
Kontra teknigi egitim görürken bilmeden zaten kullaniyormusum ama haberim yokmus. Zaman gectikce tabiikide deneyimim giderek artiyor vede neyi nicin yapmisim daha iyi anliyorum. Demekki hepimiz suur alti bu kontra isini yapiyoruz ama farkina bile varmiyoruz.:cherry:

Bu link´e bakmanizi tavsiye ederim. O kadar sey okudum ve anlatimlari dinledim ama bu filmi izler izlemez kontra teknigi hemen "bilincli" olarak benimsedim.:cat:

http://www.youtube.com/watch?v=0iCWLh1Fyn0

Maverick35
12 Aralık 2008, 20:24
Çok güzel ve faydalı bilgiler, teşekkür ederiz.

StormlorD
12 Aralık 2008, 20:54
düz yolda giderken arkaya bakmakla kontra tekniği arasındaki bağı çözemedim ben. hadi deseydin ki, virajdayken oturşunuzu şöyle böyle ayarlayın fialn diye tamam da , düz yolda kontra yaparsan keskin şerit değiştirmek ve ya refüjlere ya da karşı şeride geçmek demektir.
tekrar düşünsen sanırım iyi olacak..



viraja girerken, viraja girdiğiniz taraftaki kol dieksiyonu iter, diğeri de bu itme gücünü ayarlarken ön teker virajın ters yönüne bakar fakat sürcü ağırlığını viraj yönüne verir ve viraj içerisinde gazı dengede tutarken viraj çıkışında gaz açılarak denge ortalanıp direksiyon düzeltilir.

şurdan izleyebilirsiniz

http://www.motosiklet.net/forum/motosiklet-videolari/43519-kontra-teknigi-videosu.html

Reşat arbaş'ın kitabında bu konudan bahsediyor aslında.
burda anlatmaya çalıştığım şuydu:
siz arkanıza baktığınızda vücudunuzun konumu değişir ağırlık dağılımı değişir, dolayısı ile siz arkaya bakarken düz gitmenizi sağlayan şey kontradır. Aslında otomatik olarak kontra yapıyorsunuz farkında olmadan.

Arkanız dönükken motor sağa yatmaya başlarsa sağ elciği ittirirsiniz farkında olmadan. :rendeer:

Kontra sadece virajda uygulanan bir teknik değil. Kıvırmaca yaparken de bu tekniği kullanırsınız. Aslında motor kullanmak komple kontra :)

kymcOcUk
12 Aralık 2008, 21:00
Kontra teknigi egitim görürken bilmeden zaten kullaniyormusum ama haberim yokmus. Zaman gectikce tabiikide deneyimim giderek artiyor vede neyi nicin yapmisim daha iyi anliyorum. Demekki hepimiz suur alti bu kontra isini yapiyoruz ama farkina bile varmiyoruz.:cherry:

Bu link´e bakmanizi tavsiye ederim. O kadar sey okudum ve anlatimlari dinledim ama bu filmi izler izlemez kontra teknigi hemen "bilincli" olarak benimsedim.:cat:

http://www.youtube.com/watch?v=0iCWLh1Fyn0

bakamadım kapalı site

jr.
12 Aralık 2008, 21:36
mesela ben alıştım virajlarda bilinçli olarak kullanıyorum cok faydalı bişi ama farkettim ki swerving (kıwırmaca) yaparken gene aırlık kaydırıyorum. demek ki tam refleks olamamış. biraz kendini zorlamak gerekiyo refleks olana kadar sanırım

nitrious81
12 Aralık 2008, 23:25
Valla ben 5000 km dir kullanıyorum ilk basta dusunerek yapıyordum sımdı reflex oldu istemesemde ogle donuyorum ve onceden donmeyı bılmedıgımı vıraj yapmadıgımı anladım :)

E-M-R-E
12 Aralık 2008, 23:47
bende virajda bu şekilde geçiş yapıyorum ama burda dengeyi gaz elimiz sağlıyo mesela düz bir halde 40-50 km girdiğim virajı bu şekilde 70-80km ile alabiliyorum . .:mrgreen:

Lebowski
13 Aralık 2008, 00:04
küçük hızlarda küçük virajlarda kullanılacak bi teknik mi yoksa büyük hızlardada kullanılabilir mi ?

ahmet93
13 Aralık 2008, 00:36
küçük hızlarda küçük virajlarda kullanılacak bi teknik mi yoksa büyük hızlardada kullanılabilir mi ?

Ben düşük hızda pek yapamıyorum sanki motoru yatırcakmışım gibi geliyo fakat yüksek hızdada çok az kuvvet uygulamak gerekiyo

iptaluyelik02
13 Aralık 2008, 01:16
bakamadım kapalı site
Başbakan a sor o bakıyormuş:)

Anıl_B.
13 Aralık 2008, 02:35
Kontra teknigi egitim görürken bilmeden zaten kullaniyormusum ama haberim yokmus. Zaman gectikce tabiikide deneyimim giderek artiyor vede neyi nicin yapmisim daha iyi anliyorum. Demekki hepimiz suur alti bu kontra isini yapiyoruz ama farkina bile varmiyoruz.:cherry:

Bu link´e bakmanizi tavsiye ederim. O kadar sey okudum ve anlatimlari dinledim ama bu filmi izler izlemez kontra teknigi hemen "bilincli" olarak benimsedim.:cat:

http://www.youtube.com/watch?v=0iCWLh1Fyn0

Bende yeni motor kullanmaya başladım. Ama hiç bir şeyi şansa bırakmak istemdiğim için bol bol üzerinde talim yaptığım bir konu bu.

gözlemlerim şunlar:
1-Kesinlikle bu işi önce bilerek başlamak çok avantajlı. çünkü insanın ağırlığı vermesi aslında çok etkili değil, önemli olan lastiğin yanağının yola sürtünmesi (imiş)
2- bana kalırsa çok düşük süratlerde denemeyin. düşersiniz. yani motorun ivmelenmesi vardır, yani 10'dan 30'a doğru kararlı çıkıyordur, burada kontra basılabilir bellki, ama 70'ten diyelim (abarttım biraz) bi önce verdiğim örnekteki hıza indiğinizde (nasıl olsa xxx kitabında 20'nin üstü yazmıştı) düşüncesi ile kontra bastığınızda yere düşebliiyorsunuz.

bunu kontrolsüz biçide tecrübe ettim 2 gün önce. vites düşürüp hızımıda oldukça azaltıp yukarı meyilli dönel kavşaktan sola döniyordum, yatış açısını oldukça azaltmışım, o sırada motorun hakimiyetini ciddi oranda kaybetmeye başladığımı gözlemledim. gazı biraz kontrolsüz açtım ve sanki test pşlotunun yaptığı gibi spin atarak köşeyi döndüm. arkadan bi kişi beni izlediyse şayet (aman adama bak aşmış olayı nasıl dönüş öyle ) felan demiştir. ama o sırada ben kendi kendime söyleniyordum. Bu kontrollü gerilim bana oldukça iyi bir tecrübe oldu. önemli olan kontrayı çok dikkatli uygulamak ve yatış açısına çok güvenmemek. temkinli davranmakta, çok temklinli davranmakta fayda var.

bu söylediğim hareketleri ben trafiğe (şans eseri bulunmaz nimet) tamamen kapalı alanda (askeri bölge) ve ful+ ful koruma ile yaptım. onu özellikle belirteyim. ama o korkuyu iyiki yaşamışım. insan keni limitini biliyor.
saygılar.

yürekçe
13 Aralık 2008, 02:48
Bende yeni motor kullanmaya başladım. Ama hiç bir şeyi şansa bırakmak istemdiğim için bol bol üzerinde talim yaptığım bir konu bu.

gözlemlerim şunlar:
1-Kesinlikle bu işi önce bilerek başlamak çok avantajlı. çünkü insanın ağırlığı vermesi aslında çok etkili değil, önemli olan lastiğin yanağının yola sürtünmesi (imiş)
2- bana kalırsa çok düşük süratlerde denemeyin. düşersiniz. yani motorun ivmelenmesi vardır, yani 10'dan 30'a doğru kararlı çıkıyordur, burada kontra basılabilir bellki, ama 70'ten diyelim (abarttım biraz) bi önce verdiğim örnekteki hıza indiğinizde (nasıl olsa xxx kitabında 20'nin üstü yazmıştı) düşüncesi ile kontra bastığınızda yere düşebliiyorsunuz.

bunu kontrolsüz biçide tecrübe ettim 2 gün önce. vites düşürüp hızımıda oldukça azaltıp yukarı meyilli dönel kavşaktan sola döniyordum, yatış açısını oldukça azaltmışım, o sırada motorun hakimiyetini ciddi oranda kaybetmeye başladığımı gözlemledim. gazı biraz kontrolsüz açtım ve sanki test pşlotunun yaptığı gibi spin atarak köşeyi döndüm. arkadan bi kişi beni izlediyse şayet (aman adama bak aşmış olayı nasıl dönüş öyle ) felan demiştir. ama o sırada ben kendi kendime söyleniyordum. Bu kontrollü gerilim bana oldukça iyi bir tecrübe oldu. önemli olan kontrayı çok dikkatli uygulamak ve yatış açısına çok güvenmemek. temkinli davranmakta, çok temklinli davranmakta fayda var.

bu söylediğim hareketleri ben trafiğe (şans eseri bulunmaz nimet) tamamen kapalı alanda (askeri bölge) ve ful+ ful koruma ile yaptım. onu özellikle belirteyim. ama o korkuyu iyiki yaşamışım. insan keni limitini biliyor.
saygılar.

ağırlığı vermesi nasıl önemli değil? zaten ağırlığı direksiyona değil bacaklarla depoya, ayaklarla peglere veryosun. kullandığın lastik ebad ve yanak yüksekliği önemli ama en geniş lastikler bile denge oranını yanlış hesapladığınızda sizi kurtaramaz. şöyle ki;

lastik ebadı 130/*70*/17 olan bir lastiğin yanak yüksekliği 70 tir ve aşırı yatmaya uygun değildir, 130/*60*/17 lastik ise daha fazla yatmaya uygundur. silik lastiklerde yanak yüksekliği yoktur "Z" lastik olarak da geçer ve merkezkaça göre yatılır. şimdi motorun üstünde dik durup lastik zaten geniş ben altımda yatırayım ama dik durayım diyebilir mi insan? bununla beraber %30 ön, %70 arka teker denge ağırlığında ani gaz hesmelerde ön mafsala binen ani yüklenme de sürtünmeyi arttırıp kaymaya sebep olacaktır. yani :

viraj planlaması ( 3 bölüme ayrılmalıdır, giriş, dönüş, çıkış)+hız+lastik+zemin+denge kontrolü+(hız korunması+ağırlık merkezi)+hız artışı+düzgün denge dağılımı = genel viraj dönüşü ( kontralı veya kontrasız -nasıl olacaksa-)

SuPeR BiKe
13 Aralık 2008, 02:50
tamamen refleks zaten istabulda araç kullanıyorsanız dikkat etmeniz gereken başka bir sürü şey var bunların arasında birde motoru kullanmakla ilgili noktalara dikkatinizi verirseniz zaten kaza yapmanız kaçınılmaz olur.

Anıl_B.
13 Aralık 2008, 11:32
ağırlığı vermesi nasıl önemli değil? zaten ağırlığı direksiyona değil bacaklarla depoya, ayaklarla peglere veryosun. kullandığın lastik ebad ve yanak yüksekliği önemli ama en geniş lastikler bile denge oranını yanlış hesapladığınızda sizi kurtaramaz. şöyle ki;

lastik ebadı 130/*70*/17 olan bir lastiğin yanak yüksekliği 70 tir ve aşırı yatmaya uygun değildir, 130/*60*/17 lastik ise daha fazla yatmaya uygundur. silik lastiklerde yanak yüksekliği yoktur "Z" lastik olarak da geçer ve merkezkaça göre yatılır. şimdi motorun üstünde dik durup lastik zaten geniş ben altımda yatırayım ama dik durayım diyebilir mi insan? bununla beraber %30 ön, %70 arka teker denge ağırlığında ani gaz hesmelerde ön mafsala binen ani yüklenme de sürtünmeyi arttırıp kaymaya sebep olacaktır. yani :

viraj planlaması ( 3 bölüme ayrılmalıdır, giriş, dönüş, çıkış)+hız+lastik+zemin+denge kontrolü+(hız korunması+ağırlık merkezi)+hız artışı+düzgün denge dağılımı = genel viraj dönüşü ( kontralı veya kontrasız -nasıl olacaksa-)

Benim kastettiğim, kontra yaparken, elciği itmedikten sonra ağırlıkla kaymanın bir işe yaramadığı idi. yada fazladan efor sarfiyatına neden olduğu...

VaScO1925
13 Aralık 2008, 11:58
KONTRA TEKNİĞİ

http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/th146_9908_RSS_RSS2zoomKawasakiDash.jpg

Fotoğrafta da görüldüğü gibi kontra tekniğinde sağa dönmek için sağ elcik ileri itilir, sola dönmek için sol elcik ileri itilir. Motosiklet önce döneceği yönün tersine bir yalpalanır ve sonra döneceği tarafa yatarak dönüş işlemi başlar. Bu dönüş işlemi başladığında elciğe yapılan ileri itiş hareketi gevşetilerek ön tekerin merkezine dönmesi sağlanır.

Motosiklet sürücülüğüne adımını atan herkesin öğrenmesi şart olan sürüş esas tekniklerinin başında 20km/saat hızın üzerindeki her hangi bir hızda dönüş ve manevra için uygulanan kontra tekniği gelmektedir. Motosikleti döndüren eylem sürücünün ağırlığını kaydırması değil kontra basmasıdır. Aşağıdaki grafikte pedalların yere sürtmesi durumunda beden ağırlığını yatış ekseniniden biraz açığa alarak(daha sarkarak) motorun yatış eğiminin azaltılacağı(kaldırılacağı)gösterilmektedir.
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/DraggingPegLean.jpg

Kontra tekniğin esası sola dönüş için gidonun sol elciğini ileri itmek sağa dönüş için sağ elciğini ileri itmektir. Gidonu ileri itmek, kendinizden uzağa itmek, aşağıya yere doğru bastırmak değil. Yere doğru bastırırsanız sadece gidonu eğmeye çalışmış olursunuz. Görünüşte basit olan bu teknik psikolojik nedenlerden dolayı uygulamada o kadar basit değildir. En azından uygulamalarla tekniği pekiştirip kendinize uygulamada güvenene kadar bu böyledir.
http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motosiklet2.jpg

Ön teker döndüğü müddetçe motosikletlerin eğilimi daima dik durumda kalmak yönünde olacaktır. Ön tekerin dönmesi ile açısal ivmelenme motoru daima dik tutmak yönünde çalışacaktır. Dönen ön teker motoru yıkarı doğru dengeli bir şekilde durması yönünde zorlayacaktır. Siz kontra bastığınızda karşı yönde düzeltme gücünü uygulayan açısal ivmelenmeye karşı şayet yerçekimi güçleri sizin yönünüzde ve sizle beraber olmasa asla motoru kıpırdatamazdınız. Siz kontra basmayı geçici ve ölçülü uyguladığınız için motor düşmeyecek tam tersi dik kalma yönünde hareket edecektir. Çünkü tek başına yer çekimi kuvvetleri açısal ivmelenmenin gücünden küçüktür.


http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/Motor12.jpg

Kontra basarken yere değil de gitmek istediğiniz yöne, dönüşün içine doğru mümkün olduğunca ileriye bakmanız işinizi kolaylaştıracaktır. Bu hem beyninizin hızı algılama etkisini azaltarak sizin rahat olmanızı sağlayacak hem de potansiyel tehlikelere karşı tetikte olmanızı ve dönüş hattınızın her safhasını takip edebilmenizi sağlayacaktır. Unutmayın baktığınız objeye doğru yönlenirsiniz. Bu yüzden bakışlarınızı daima gittiğiniz yere değil gitmek istediğiniz yere çevirin. Bu yer, gitmek istediğiniz yer değişken bir süreç olduğundan hedefinizin üzerine motorunuzla gelmeden bakışlarınızı yol üzerindeki bir sonraki yere, bir sonraki referans noktanıza çevirmiş olmanız gerekmektedir. Bir obje üzerinde bakışlarınız 1-2 saniyeden fazla takılı kalıyor ve bir sonraki merhaleye geçmiyorsa siz bakışlarınızı yanlış kullanıyorsunuz demektir.


Motosiklet kontra basmakla düşer mi?



Bundan kastiniz lastiklerin yer tutunma güçlerinin sonuna gelip kaymasıyla düşmekse evet düşer. AMA bu çok fazla bir yatış açısı ister ve siz kasıtlı olarak motoru aşırı yatırmadıysanız mümkün değildir. Zaten pedallar, egzoz, yan ve orta sehpa ayakları siz bu traksiyonu sıfırlayarak kaymayı başlatacak yatış açılarına varmadan sizi ikaz edecektir. Bu donanımlar yeri kazımaya başlasa bile henüz siz kayma, düşme noktasında değilsiniz ve motoru kaldırabilirsiniz. Ayak pegleri yarışlardaki dönüşlerde hep yeri kazır ama siz bu şekilde dönüşler yapmaya sebep olacak kontralara başladıysanız bu yazının amacından uzaklaşmışsınız demektir.

Kontra Mekaniğinin Grafikle Tasviri Anlatımı:

http://i179.photobucket.com/albums/w301/alpaslan_2007/KontratekniiTrke.jpg

Tekrarlarsak:

. Motorlar ön tekerin dönmesi sonucu oluşan açısal ivmelenme(momentum) sayesinde çok dengeli olarak kabul edilen seyahat araçlardır.
. 20km/saat hızın üzerinde sola dönmek için gidonun sol elciğini ileri itin, sağa dönmek için sağ elciğini ileri itin.
. Motoru yatırmak için uygulanması gereken kontra basma gücü motoru dik durumuna kaldırmak için gerekenden daha fazladır. Motor aslında kalkma işini %100 kendisi yapar da diyebiliriz.
. Kasıtlı yapmadıkça motoru kontrada düşürme şansınız %0.001 dır.
. Daima gitmek istediğiniz yönün içine doğru mümkün olduğunca ileri bakmak kontra tekniğini uygulamanızı kolaylaştıracaktır.

Gönderen: ALFA Zaman: 18:07:00

http://alfamotosiklet.blogspot.com/2007/07/kontra-teknii.html




http://alfamotosiklet.blogspot.com/2007/07/kontra-teknii.html

çok eğitici bilgilerin bulundupu sitemizede üye saygı değer bi abimizin bloğu aradıgın heryseyi burda bulabilirsin

aargh
13 Aralık 2008, 12:06
Balıklara yüzmekten bahsetmek gibi birşey bence kontradan bahsetmek.

Bu şirin mahlukatlar yüzmeyi biliyorlar fakat bir adının olduğundan habersizler. :)

Şaka bir yana iş bu kadar basit değil. Doğru yapılmadığında kazaya sebebiyet verebilecek bir hadisedir kontra.

Farkında olmadan (kontra adlı bir tekniğin olduğundan bihaber sürücülerden bahsediyorum) bir çoklarımız kontra uygularız sürüş esnasında ama bunu ne kadar etkili yaparız bilinmez. Çünkü farklı hızlarda, farklı motosikletle, farklı yol durumunda haliyle farklı şekilde gaz ayarlanır, yatış açısı belirlenir ve gidonu terse çevirme açınız da değişir.

Yelkenciler gibi yarış dönemecine gelince bütün kadro hep bir elden teknenin bir tarafına yüklenirsek başımıza iş alırız. Motosiklette her konuda olduğu gibi bu konuda da denge mevhumu çok önemli bence.

TOP SPEED
13 Aralık 2008, 12:30
Sürekli olarak virajlarda yaptığım bir tekniktir virajı almak inanılmaz dengeli oluyor sürekli ileriye bakıp ( önünüze değil )virajı aldığınızı ileriye bakarken anladığınızda zaten bunu öğrendiğinizi anlıyorsunuz bu tabikide ilk seferlerde olmuyor ama sürekli denemek işi çabuk öğrenmenizi sağlıyor :cat:

jr.
13 Aralık 2008, 12:46
küçük hızlarda küçük virajlarda kullanılacak bi teknik mi yoksa büyük hızlardada kullanılabilir mi ?

düşük hızlarda otopark manevraları yaparken teknik kullanılmaz. Bu hızlarda vücut dik halde kullanılır, sadece motor yatırılır. yüksek hızlarda ise kontra uygulanarak motorla birlikte yatılır. yolda ani bi şey farkettiğimizde ise (swerving) kontra bir saa bir sol (veya tam tersi seklinde) seri biçimde uygulanır. swervingde de vucut yatırılmaz.

Not: Yannış yazmışım düzelttim pardon

Rigel
13 Aralık 2008, 13:07
Bisiklet sürenler gövdelerinin ağırlık merkezini değiştirerek bisikleti yatırırlar ve dönerler. Bisikletle kontra çok yüksek hızlarda gerçekleşiyor. Ama düşük hızda yaparsanız yeri boyluyorsunuz, bizzat denedim... :) Motora yeni başlayanlar da bunu bisikletteki gibi yapacaklardır otomatik olarak. Düşük hızlarda en ağır motor üzerinde bile olsanız gövde ağırlık merkezinizi motosikletin dışına çıkardığınızda motor aynı yana yatar. Dönen tekerlekler, volan ve diğer hareketli elemanların sahip olduğu jiroskopik kuvveti kullanmaz. Hassas değildir, size geribildirimi çok azdır ve çok yavaştır.
Kontra kullanmak ise jiroskopik kuvvet eksenlerine dik bir kuvvet uygulayıp sistemin geri tepmesini sağlamak demektir. Bu son derece hızlı olur, aslında siz ne kadar hızlı çeker veya iterseniz sistem size o kadar hızlı yanıt verir. Miktarı ayarlayan artık gövdeniz değil ellerinizdir. Geri bildirimi ise tüm vücudunuzun motorla birlikte savrulması ile yeterinden fazla hissedersiniz. Bir motosiklet ne kadar ağır olursa olsun kontra ile kolayca ve hızla yatırılabilir. Halbuki gövdeniz ile bu motorun yönünü değiştirmeniz ağırlık ve hızınız arttıkça zorlaşacaktır.
Jiroskopik etki 20-30km/h (motorun cinsine göre değişir bu hız) dan sonra başlar. Bu hızlardan yavaşsanız gidonu gitmek istediğiniz yöne çevirerek ve gövdenizin ağırlık merkezini değiştirerek dönebilirsiniz. Motor kararsız olduğu için de en sık düşmeler bu düşük hızlarda olur. Aslında 30-40 km sonra siz üstünde olmasanız bile motosiklet dimdik gitmeye devam eder. 80-100 km/h hızların üstünde ise jiroskopik etkiler motosikleti hakimiyeti altına alır ve motoru yatırmanın tek yolu kontra dır. Yüksek hızlarda motoru gövdenizle yere yıkamazsınız. Bunun tek yolu kontradır. ÇoK hızlı, keskin ve güçlüdür. Rake açısı, yani ön suspansiyonun öne-arkaya olan açısı arttıkça kontraya yanıt ta azalır. Yani rake (reyk) açısı yüksek cruiser tipi motorlarda kontra zordur. En kolay supersport motorlarda gerçekleşir. Bir çoğumuzda scooter var biliyorum. Scooterlar için de yukarıda anlattıklarım harfi harfine geçerlidir ve kolayca kontra alırlar.

Unutmamak gerekir ki, kontra yüksek hızlarda (30 km/h üstü) motoru yönlendiren tek yöntemdir. Bunu başta kendinize öğrettikten sonra zamanla otomatikleşir. Bence farkında olmadan kontra yapıyor olmak biraz zor bir ihtimal. Motosiklete yeni başlayanların farkında olmadan yaptıkları şey aslında bisiklete binerken yaptıkları gibi gövdelerinin ağırlık merkezini değiştirerek dönmeye çalışmalarıdır.

jr.
13 Aralık 2008, 13:31
ewet rigel cok faydalı acıklama yapmıs. kontra bize zaman kazandırıyo. aırlık kaydırmak bazen daha zewkli de olsa genelde saliselere ihtiyacımız war.