PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motor freninde arka lastik neden kayar?



Anıl_B.
16 Kasım 2008, 17:57
Merhaba,
Kafama takılan bir konuyu paylaşayım dedim. Belki gayet açık ve mantıkî bir açıklaması vardır yine de cehaletimi mazur görerek açıklarsanız sevinirim.
Sorun (um) şu:
_Sürüş esnasında, motor freni ile yavaşlamak istediğimde arka lastik sanki kayıyor (ve dolayısıyla kontrolden çıkmaya meyilli oluyor) gibime geldi..bunu farklı şekilde denedim, yani 4 viteste gittiğimizi düşünelm (75 - 80 km hız ile) (not: motorum çapı büyük değil, hız rakamları bazı kullanıcılara komik gelebilir, idare edin artık:) 3'e aldığımda veya hızı 60 kadar düşürüp 3'e aldığımda arka lastik kayıyor gibi sanki.

Buna sebep ne olabilir? önüne nasıl geçebiliriz? bu konuda aydınlatırsanız, ve motor freni hakkında bilgisi olan arkadaşlar bizi genel olarak konu hakkında bilgilendirirse memnun olurum.

Saygılar...

yürekçe
16 Kasım 2008, 18:07
1- motorun devrini birden düşürmeye çalıştığınızda motor kilitliyor, ani yavaşlama sonucunda yük ön tekere biniyor ve hafif olan arka teker kaymaya müsait hale geliyor.
2- lastik özelliği ile sert lastik kullanıyorsanız bu kaymaya destek veriyor
3- her ani yavaşlamada veya durmada arka lastik kayar
çünkü
motor durur vaziyette iken ağırlık %50 olarak ön ve arka tekerdedir. hareket ettiğinizde ağırlık %7o arka, %30 ön tekere ağırlık biner. normal olan da budur zaten. eğer ki aniden yavaşlarsanız, ki genelde virajda yaşanan sorundur bu, ön lastiğe ağırlık binince gidon ağırlaşır ve arka hafifler. yani denge yer değiştirir. arka hafifler ve kayma başlar... olay böyle gelişir. eğer konyrol edemezseniz yan yatarsınız.... tavsiyem, vites düşürüken motorun poziyonu ve devir kontrolünü iyice dikkate almalısınız..
bir de lastiklerin kalite ve sertliğini göz ardı etmemelisiniz. lastiğiniz dişli olabilir ama sertleşmiş ( dot tarihi) geçmiş ise de kayma yapar.

ustalarımdan öğrendiklerim bunlardır :)

ByBaTeR!ST
16 Kasım 2008, 18:09
Konu İle İlgili Video:
http://www.uzman.tv/yagmurlu-havada-motosiklet-kullanirken-nasil-fren-yapilmali

aargh
16 Kasım 2008, 18:12
Viteş düşürmeden önce eğer devir düşük ise bir alt viteste motor bir nevi kilitlenmiş gibi olur ve haliyle arka teker de aynı etkiye maruz kalır. Bu nedenle kızaklama yapar. Vites düşürmeden önceki hızınız yüksek fakat devir iyice düşmüş ise vitesi de düşürmeden önce ara gaz vererek devir yükseltmek arka tekeri kızaklatmamak açısından kolaylık sağlayacaktır.

Ben enazından böyle yapıyorum gerektiği sürece.

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 18:14
Viteş düşürmeden önce eğer devir düşük ise bir alt viteste motor bir nevi kilitlenmiş gibi olur ve haliyle arka teker de aynı etkiye maruz kalır. Bu nedenle kızaklama yapar. Vites düşürmeden önceki hızınız yüksek fakat devir iyice düşmüş ise vitesi de düşürmeden önce ara gaz vererek devir yükseltmek arka tekeri kızaklatmamak açısından kolaylık sağlayacaktır.

Ben enazından böyle yapıyorum gerektiği sürece.

Bunu deneyeceğim, burada dile getirdiğim sorun sanırım bununla ilgili teşekkür ederim cevaplar için...

acan
16 Kasım 2008, 18:15
1- motorun devrini birden düşürmeye çalıştığınızda motor kilitliyor, ani yavaşlama sonucunda yük ön tekere biniyor ve hafif olan arka teker kaymaya müsait hale geliyor.
2- lastik özelliği ile sert lastik kullanıyorsanız bu kaymaya destek veriyor
3- her ani yavaşlamada veya durmada arka lastik kayar
çünkü
motor durur vaziyette iken ağırlık %50 olarak ön ve arka tekerdedir. hareket ettiğinizde ağırlık %7o arka, %30 ön tekere ağırlık biner. normal olan da budur zaten. eğer ki aniden yavaşlarsanız, ki genelde virajda yaşanan sorundur bu, ön lastiğe ağırlık binince gidon ağırlaşır ve arka hafifler. yani denge yer değiştirir. arka hafifler ve kayma başlar... olay böyle gelişir. eğer konyrol edemezseniz yan yatarsınız.... tavsiyem, vites düşürüken motorun poziyonu ve devir kontrolünü iyice dikkate almalısınız..
bir de lastiklerin kalite ve sertliğini göz ardı etmemelisiniz. lastiğiniz dişli olabilir ama sertleşmiş ( dot tarihi) geçmiş ise de kayma yapar.

ustalarımdan öğrendiklerim bunlardır :)
gayet güzel açıklamışsınız. bu arada ilk mesajımı da atmış oldum tanışşma kısmını geçip direk burdan başladık:P

yürekçe
16 Kasım 2008, 18:28
gayet güzel açıklamışsınız. bu arada ilk mesajımı da atmış oldum tanışşma kısmını geçip direk burdan başladık:P

hayırlı uğurlu olsun kardeşim. hoşgeldin.
ancak başlığı açan kişinin de bu mesaja kulak vermesini isterdim ki, tüm kitaplarda bu öğreti yazar...
:cat:

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 18:42
teşekkürler tabii ki yazınızı dikkate aldım. vaktinizi harcamışsınız. Aargh nickli arkadaşımız pratiğe yönelik güzel bir örnek verdiği için ona cevap vermiştim. yanlış anlaşılmasın.


Viteş düşürmeden önce eğer devir düşük ise bir alt viteste motor bir nevi kilitlenmiş gibi olur ve haliyle arka teker de aynı etkiye maruz kalır. Bu nedenle kızaklama yapar. Vites düşürmeden önceki hızınız yüksek fakat devir iyice düşmüş ise vitesi de düşürmeden önce ara gaz vererek devir yükseltmek arka tekeri kızaklatmamak açısından kolaylık sağlayacaktır.

Ben enazından böyle yapıyorum gerektiği sürece.

Burada vites düşürmeden önce deviri yükseltirken, debriyaj sonuna kadar çekili oalcak değil mi? yani motor boşta iken?

yürekçe
16 Kasım 2008, 18:53
VİTES DÜŞÜRÜKEN DEVİR YÜKSELTİLMEZ

amının!!!!

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 19:16
Peki ne yapmak gerekir :)

ennginn
16 Kasım 2008, 19:23
Motor freni ile durulmaz veya yavaşlanmaz.

mslck
16 Kasım 2008, 19:23
Motora yaptığın sert hareketlerin çoğu sana kontrolsüz hareketler, kayma, vs. olarak geri dönüyor. Aynı motosikletten kullanıyoruz. Dediğin olayı ben sadece çok zorlarsam yaşıyorum. Gidiş vitesinden 2 vites daha küçüğe alıp sert debriyaj bırakmadığım sürece olmuyor. Motorun 125 lik, ivmelenmelerdeki atikliği ne kadar güçlüyse motor freninin frenlemeside o kadar kuvvetli. Dolayısıyla hataları toparlamak için sana daha çok zaman tanıyor.

Motor frenini kullanmak istiyorsan ki, acil durmayı gerektirmeyen yavaşlamalarda etkili ve güvenli. Önce aynı viteste gazı kapatarak bir miktar gitmesine ve bu arada devir saatini o vites için düşürmesine izin vermelisin. Sonra yine vites küçültüp biraz daha etkili motor frenlemesi yaparsın. Hangi viteste olursan ol aynı vitesteki motor freni bile gerçekten çok etkili, galiba sürüş devir aralığının çoğu zaman 5000 ve üzerinde olması ile ilgili. Vites küçültmekle uğraşmana gerek kalmadan aynı viteste yavaşlayıp frenleri kullanmaya başlayabilirsin, tabiki kontrollü ve acil olmayan duruşlar için, kırmızı ışıklar gibi...

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 19:35
Motor freni ile durulmaz veya yavaşlanmaz.

Belki hızlanabilinir.. :)

mhrrmkpnr
16 Kasım 2008, 19:36
motor 6000 devir ustundeyken vites dusurulmez hatta 4000devirde dusurmek lazım ama yuksek devirde dusurucem arka teker kitlemesin diosan gaz acıcaksın debriyajı sıktıgında..

barisozcetin
16 Kasım 2008, 19:45
uygun devirdeysen kaymaz (lastikler iyi durumdaysa ve yol kaygan değilse), birde şunu eklemekte fayda var; motor freni ile yavaşlarken birde arka frene basmak arkanın kitlenmesine sebep olabilir.

yürekçe
16 Kasım 2008, 20:30
yaw arkadaşım, senin ön ve arka frenin yok mu motor frenine takmışsın kafayı.
önce şu sana verilen mekanizmayı kullanmayı öğren, frenaja alış ve yine bir akza hebri okumayalım buralarda. sen yürümeyi öğrenmeden koşmayı istiyor gibisin. aklını kullan ve fren tertibatını kullan...

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 20:39
yaw arkadaşım, senin ön ve arka frenin yok mu motor frenine takmışsın kafayı.
önce şu sana verilen mekanizmayı kullanmayı öğren, frenaja alış ve yine bir akza hebri okumayalım buralarda. sen yürümeyi öğrenmeden koşmayı istiyor gibisin. aklını kullan ve fren tertibatını kullan...
Cevap versem mi? vermeyeceğim. :farao:

yürekçe
16 Kasım 2008, 20:43
Cevap versem mi? vermeyeceğim. :farao:

ne çok üzüldüm bir bilseniz. ama inşallah sen bu kafatyla aileni üzmezsin. tek dileğim bu :pr:

ozgur_23
16 Kasım 2008, 20:46
10 milyara herhangı bır 600 rr bulabilirmiyim:)

yürekçe
16 Kasım 2008, 20:50
10 milyara herhangı bır 600 rr bulabilirmiyim:)

sanırım yanlış yerde motor arıyorsunuz.

www.sahibinden.com

buraya bakmanızı tavsiye ederim..

Rigel
16 Kasım 2008, 20:50
10 milyara herhangı bır 600 rr bulabilirmiyim:)

Konuyla ne alakası var bunun şimdi???


Ne diyorduk...


Vites düşürmelerde arka tekerin kilitlenmemesi için slipper clutch (kaydıran/kayan debriyaj) sistemleri var yüksek güçlü motosikletlerde. Örneğin Hayabusa, Ducati SS'ler vs... Bu motorlarda back-torque'u önlemek için debriyaj plakaları eğimli yapılıyor ve birkaç değişiklik daha var ama ben bile tam anlamadığım için anlatamayacağım. Ama bu sistem çekiş sırasında kaydırmıyor. Yalnızca vites düşünce motor üzerine binen darbeyi ve tekerleğin kilitlenmesini azaltıyor.

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 20:52
yahu cidden anlamakta zorluk çekiyorum, monitörden para piyasası takip eder gibi buraya cevap yazılmasınız mı bekliyorsunuz? bi cevap vermişsininz, motor tekniği ile alakalı, -ne anlama geldiği henüz belirlenemeyen- kendinize göre bi şeyler yazmışsınız, önce "bu balğı açan niye benim yazıma cevap vermiyor" diye bi laf atmışsınız, sonra yetmemiş, iki üç mesaj sonra iyice coşup, kazadan ölümden bahsetmişsiniz..akşam akşam insanın tadını tuzunu kaçırdınız. hayatta huyum değildir bu sitelerde insanlara böyle atmasyon, saldırganvari, ters anlaşılabilecek cevaplar yazmak, ama kimse de bana karşı bu anlamlara gelebilecek mesaj yazma hakkına sahip değil.

-site moderatörü, editörü müsünüz ki, insanların kafalarına takılan konuları sormalarını belirleyceksiniz? Yok yani siz istediniz diye baştan sileyim mi? ya da özür dileyim, "ya kusura bakmayın, motosiklette sağ ayağımın altında bi pedal gibi bişey var, ben onu korna sanıdum meğersem frenmiş, frenaj etkisinden bahsettiğinz için gittim, denedim ve artık onu kullanmaya karar verdim, teşekkür ederim" mi diyeyim?
Bundan sonrası için sizin reply lerinize cevap felanda yazmayacağımı taahhüt ederim, size de ufak bi tavsiyem olacak, motor freni yada disk frenden önce biraz hayata dair bakışınızı gözden geçirin. Sakin olun, tavırlarınız ve tepkileriniz ölçülü olsun, yüzünüzde gülsün. saygılar.

mterayes26
16 Kasım 2008, 20:52
o teker kaymazsa . ya bir gün subab kesersın motor indirirsin yada şanzımanı dağıtırsın

motorhocası
16 Kasım 2008, 21:01
motor 6000 devir ustundeyken vites dusurulmez hatta 4000devirde dusurmek lazım ama yuksek devirde dusurucem arka teker kitlemesin diosan gaz acıcaksın debriyajı sıktıgında..

katılıyorum arkadaş gerekeni söylemiş. Vites oranı ne kadar kısaysa bu kilitlenme o denli az olur ancak uzun vites oranlıda(aralık olarak daha iyi anlaşılır) motor devri aşırı yükseleceğinden arka tekerin ters patiye düşmesi kaçınılmaz olur ve yavaşlar. Çözümünü arkadaş anlatmış zaten.

Rigel
16 Kasım 2008, 21:02
yahu cidden anlamakta zorluk çekiyorum, monitörden para piyasası takip eder gibi buraya cevap yazılmasınız mı bekliyorsunuz? bi cevap vermişsininz, motor tekniği ile alakalı, -ne anlama geldiği henüz belirlenemeyen- kendinize göre bi şeyler yazmışsınız, önce "bu balğı açan niye benim yazıma cevap vermiyor" diye bi laf atmışsınız, sonra yetmemiş, iki üç mesaj sonra iyice coşup, kazadan ölümden bahsetmişsiniz..akşam akşam insanın tadını tuzunu kaçırdınız. hayatta huyum değildir bu sitelerde insanlara böyle atmasyon, saldırganvari, ters anlaşılabilecek cevaplar yazmak, ama kimse de bana karşı bu anlamlara gelebilecek mesaj yazma hakkına sahip değil.

-site moderatörü, editörü müsünüz ki, insanların kafalarına takılan konuları sormalarını belirleyceksiniz? Yok yani siz istediniz diye baştan sileyim mi? ya da özür dileyim, "ya kusura bakmayın, motosiklette sağ ayağımın altında bi pedal gibi bişey var, ben onu korna sanıdum meğersem frenmiş, frenaj etkisinden bahsettiğinz için gittim, denedim ve artık onu kullanmaya karar verdim, teşekkür ederim" mi diyeyim?
Bundan sonrası için sizin reply lerinize cevap felanda yazmayacağımı taahhüt ederim, size de ufak bi tavsiyem olacak, motor freni yada disk frenden önce biraz hayata dair bakışınızı gözden geçirin. Sakin olun, tavırlarınız ve tepkileriniz ölçülü olsun, yüzünüzde gülsün. saygılar.

Anıl'cım, Bu sitede abi kardeş ilişkisi vardır. Mesajlarımız zaman zaman üzebilir, kızdırabilir. Bunları lütfen kardeş veya abi, hatta abla tavsiyeleri olarak almalısın. Ama inan ki kalp kırmaya yer vermemeye çalışıyoruz. Konuşulan konu motosiklet ve güvenlik olunca ölüm, kaza gibi tatsız sözcükler geçiyor maalesef. Ama bu şart. Bu sitede öğrendikleri sayesinde her gün kaç yüz arkadaşımızın hayatının kurtulduğunu düşünmek beni sevindiriyor her zaman. Sen de iyi yanından bak. Sen de terbiye sınırları içinde cevap versene, konuşma devam etsin. İnan ki aramızda ukala, terbiyesiz insanlar barınmıyor zaten. Tartışıyoruz burada... Sıkma canını... Lütfen bunlar senin bilgilerini ve tecrübeni paylaşmamıza veya senin buradan birşeyler edinmene engel olmasın...
Sevgiler.

mslck
16 Kasım 2008, 21:04
Bakmayın aslında burası o kadar da elit bir yer değil ve doğru cevapları almak her zaman mümkün olmuyor...

Bir arkadaş samimi ve ciddi bir şekilde bir şey sormuş bilen arkadaşlardan güzel Cevaplarda gelmiş, mesela ben kaydıran debriyajla ilgili bilgiyi bilmiyordum ve öğrenmek hoşuma gitti.

Diğer taraftan

:farao:

Bunu defalarca yazdık ama okumak yerine atmayı, saldırmayı, dalga geçmeyi seven kimselerle çevriliyiz. Forumda bile bu belli oluyor, amacı okumak ve bilgi paylaşmak olan bir yerde bile karmaşa var. Adam bir öncekini okumadan en sona mesajı yapıştırıyor o lütfedip okumazken başkaları onun mesajını okumaya mecbur kalıyor. Karşınızdaki tanımadığınız samimi olmadığınız bir kişi. Tavırlarınız daha kibar ve seviyeli olmalı. sonra herkes te haddini bilmeli, samimi bir şekilde bilgi isteğini dile getiren birine saldırır vari, bilgiçlik taslayarak öğüt vermeye çalışmak niyeki..


Az sayıdaki seviyeli ve güzel şeyler paylaşan insanların hürmetine bu sitede zaman geçiriyoruz yoksa sizin gibiler için değil... :farao:

digi_boy26
16 Kasım 2008, 21:08
bunda frenaj'ın da etkisi vardır. ön freni fazla sıkarsanız motosikletinizin arka kısmındaki yük azalacağından ve aynı anda da motor frenini devreye sokarsanız kayma olacaktır. öyle ki 5.vitesde 100km hızla giderken 4. vitese düşürdüğünüzde kayma olmaz çünkü zaten oldukça hızlısınız ve yer zemin de kuruysa kayma olmaz.ençok tork'un oldugu vites bana göre 2. vitesdir. 3. vitesle ilerlerken devir yüksek ise ve aniden yavaşlamanız gerektiyse teknik açıdan vites düşürmemeniz gerekir. vites düşürme devirleri genel de 5,000 devirlerin altlarıdır. çünkü vites düşmedeki amaç büyük ihtimalle tamamen durmaya çalışmaktır :)

Rigel
16 Kasım 2008, 21:13
Bakmayın aslında burası o kadar da elit bir yer değil ve doğru cevapları almak her zaman mümkün olmuyor...


Bu söylediğinize fazla katılamayacağım. Bu site ile beraber Türkiye'de 5, İngiltere'de de 2 foruma aktif olarak katılıyorum. Motosiklet.net oldukça elit kalıyor içlerinde. Elitlikten ne anladığınızı tam olarak bilmiyorum ama, evet haklısın burada herkes zengin değil, işadamları, borsacılar, şirket sahipleri, bilim adamları, magazin yıldızları, film starları, jet sosyete mensupları ile dolu değil. Hatta bir çok kardeşimin motoru bile yok. Olanların birçoğunun da süslü püslü, pahalı, son model değil motorları.

Ama burada herkes motosikleti seviyor. Herkes birbirine karşı saygılı. Herkes motosiklet konusunda öğrenmeye ve bildiklerini paylaşmaya, seyahatlerini sitedeki dostlarla paylaşıp birer hatıra haline getirmeye istekli. Bunlar da bir motosiklet forumunu ve üyelerini elit yapar kanısındayım.:cat:


Not: İstenmeyen, uygun olmayan birisi zaten kısa sürede doğal sebeplerden elimine oluyor, yani kayboluyor. Pufff.. :bounce:

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 21:16
Anıl'cım, Bu sitede abi kardeş ilişkisi vardır. Mesajlarımız zaman zaman üzebilir, kızdırabilir. Bunları lütfen kardeş veya abi, hatta abla tavsiyeleri olarak almalısın. Ama inan ki kalp kırmaya yer vermemeye çalışıyoruz. Konuşulan konu motosiklet ve güvenlik olunca ölüm, kaza gibi tatsız sözcükler geçiyor maalesef. Ama bu şart. Bu sitede öğrendikleri sayesinde her gün kaç yüz arkadaşımızın hayatının kurtulduğunu düşünmek beni sevindiriyor her zaman. Sen de iyi yanından bak. Sen de terbiye sınırları içinde cevap versene, konuşma devam etsin. İnan ki aramızda ukala, terbiyesiz insanlar barınmıyor zaten. Tartışıyoruz burada... Sıkma canını... Lütfen bunlar senin bilgilerini ve tecrübeni paylaşmamıza veya senin buradan birşeyler edinmene engel olmasın...
Sevgiler.

Anlayışınız için çok teşekkür ederim. Zaten tam da anlamak isteidğim noktaya değinmiş, tecrübeli arkadaşlar. Yürekçe bey'de dahil olmak üzere :) herkese zaman ayırıp cevap verdikleri için tekrar teşekkür ederim. açıkçası bu soruyu neden sordum? olay 3 kez başıma geldi, ilki bilinçli değildi, ikinci ve üçüncü denemelerimi boş yolda kendim yaptım, (dikkat ederseniz ilk mesajda hız v.s. ile ilgili bilgileri vermiştim) ben motorda güvenli sürmeye biraz fazla önem veriyorum sanırım. kafama takılan bir şey oldukça türk ya da yabancı kaynaklardan sonuna kadar bilgi edinmeye çalışıyorum. ama teorik bilgileri prtaik uygulamaya dönüştürmenin adı TECRÜBE bve de o da ne yazık ki zamanla olan bir şey. Bu ZAMAN da dane kadar kazasız belasız geçerse o kadar iyidir diye düşünüyorum.

Zaten bu konuyu netten biraz daha araştırdım. edindiğim izlenime göre; Arkadaşların dediği çok doğru, mesela 4. viteste 6.000 devirde giderken, onu 3'e indirdiğimizde o 6.000 birden oluyor, 8-9.000 o 9.000'lik aktarım gücü birden zinciri (zincirli motor olduğunu kabul ediyorum) tabiri caizse sapıttırıyor ve arka lastik amaçladığımız fren olayı yerine (AKSİNE) daha da hızlanıyor gibi. hele ki benim motordaki gibi super moto lastiğiniz varsa, yoluda tutamıyor ve haliyle KAYIYORMUŞ :)

Demek ki (bunlar kendi çıkarsamalarım -yanlışsa düzeltirseniz sevinirim-)

-o vites geçiş esnasında aragazı vererek pistonların hareketini arttıracağız böylelikle 4'ten 3'e geçişte adaptasyon olmayacak ve ya yüksek viteste düşük devirden geçişi yapacağız.:silent:

unutmadan, en kötü bilgi doğru sanılan yanlış bilgi. özellikle teknik konularda. kulaktan dolma ya da hurafeler.

azgurbuz
16 Kasım 2008, 21:19
Mantıklı bir seviyede motor freni kullanılması bence yararlı. Mantıklıdan kastım arkadaşın sorduğu gibi "arka teker kilitlenmesi" seviyesine gelmeden ve motorun dengesi üzerine olumsuz etki yaratmadan.

Aracı tanıdıktan sonra bu seviyede motor freni yapmaz zaten sürücü. Debriyajı bıraktığında teker kitlenecek gibiyse debriyaja az bir baskı uygulayarak hem motor freni yapar hem arka teker kitlenmez. Lastik eskidiğinde, yol şartları değiştiğinde bile sürücü debriyaj tepkilerini değiştirmek zorundadır.

Bende motor freni kullanmak bir alışkanlık ve ancak öyle rahat hissediyorum kendimi. Debriyaja basarak ve yalnızca frenlerle durmak yaptığım birşey değil.

Motor freni çok kullandığımdan olsa gerek çok nadir ve kısa süreli patinaj oluyor.

mslck
16 Kasım 2008, 21:21
Bu söylediğinize fazla katılamayacağım. Bu site ile beraber Türkiye'de 5, İngiltere'de de 2 foruma aktif olarak katılıyorum. Motosiklet.net oldukça elit kalıyor içlerinde. Elitlikten ne anladığınızı tam olarak bilmiyorum ama, evet haklısın burada herkes zengin değil, işadamları, bosacılar, şirket sahipleri, bilim adamları, magazin yıldızları, film starları, jet sosyete mensupları ile dolu değil. Hatta bir çok kardeşimin motoru bile yok. Olanların birçoğunun da süslü püslü, pahalı, son model değil motorları.

Ama burada herkes motosikleti seviyor. Herkes birbirine karşı saygılı. Herkes motosiklet konusunda öğrenmeye ve bildiklerini paylaşmaya, seyahatlerini sitedeki dostlarla paylaşıp birer hatıra haline getirmeye istekli. Bunlar da bir motosiklet forumunu ve üyelerini elit yapar kanısındayım.:cat:


Not: İstenmeyen, uygun olmayan birisi zaten kısa sürede doğal sebeplerden elimine oluyor, yani kayboluyor. Pufff.. :bounce:



Elit olmaktan kastımı anlatamamışım zannedersem. Benim beklediğim şey kesinlikle film yıldızları, yada iş adamları gibi bir şey değil. Benim de motorum çok pahalı ve lüks değil zaten öyle bir kaygım da yok maksat özgürlüğü hissedip rüzgarı kulaklarınızda duymak. Elbette seyahatlerini paylaşanları, bilgilerini bize aktaranları bende çokseviyorum ve burdan çok şey öğrendim öğrenmeye de devam etmek istiyorum.


Ama.. bir durum varki onada üzülüyorum bazen de yazmak ihtiyacı hissediyorum. İnsanlar yüzyüze iken birbirlerine söyleyemeyecekeri şeyleri buraya hiç düşünmeden yapıştırıveriyorlar. Birileri samimi bir şekilde konu açıyor bir diğeri onu hiç tanımamasına rağmen bazen hafife alabiliyor, saygısızca eleştirebiliyor. Veya öğüt vermeye kalkabiliyor. kalp kırdığınız sürece, sinir bozduğunuz sürece kitaplar dolusu bilginizin ne size nede etrafınızdakilere faydası yok. Bilmem elit olmaktan kastımı anlatabildim mi.

Rigel
16 Kasım 2008, 21:25
Evet Anıl, yaşadığın olaylar normal. Arkanın kayması yani..

Motor freni kullanılmaz diye birşey yok. Uzun süren frenlemelerde, örneğin yüksek bir dağdan aşağı iniyorsanız sürekli frenlerin kullanılması ile diskleriniz ve fren padleri, varsa kampananız (bu çok daha fazla) ısınacaktır. Fren sistemleri için kullanılan malzemeler ısındıkça sürtünme katsayısı düşer. Yokuş aşağı fren yapan yüklü kamyonların yokuşun sonunda bir yerlere toslamaları kazalarından sonra "frenleri patlamış" haberini okuruz. Aslında olan olay frenlerin metalleri kırmızıya çevirecek kadar ısınmaları sonucunda hiç tutmamaya başlamasıdır. Yani fren diskinize birisi gres yağı sürmüş gibi olur. Frenlerimiz bu kadar ısınması diye motorun kompresyonundan da faydalanarak frenaj yükünün bir kısmını motora aktarmak doğrudur. Ancak sadece uzun fren gerektiren durumlarda. Ama normal frenajlarda da, kişisel tercih olarak, tatlı tatlı dozlarda motor freni kullanmak ta yanlış değil. Ben öyle yapıyorum. Motorum nefes alıyor, devir düşmüyor, kontrolun bende olduğunu hissediyorum (bu sadece his tabii) ve frenlerim daha az eskiyor...

Vites düşürürken hafif bir aragazın transmisyon elemanlarına, yani arka ve öndişli, zincir, şanzıman, krank gibi, binen yükü azaltması, arkanın kaymasını engellemesi gibi faydaları var. Ne kadar aragazı vereceğini kendi motorunda deneyerek öğreneceksin.

yürekçe
16 Kasım 2008, 21:51
anılcığım, bir arkadaşın olarak bilgi vereceğim sana.
yukarıda sana bilgi verenlerin hemen hepsiyle karşılıklı yazışmalarımız olmuştur, şakalaşmalarımız, bilgi alışverişlerimiz olmuştur. yani temelde bir düşmenlık yok. sana yazdığım son yazı var ya. hani " önce sana verilen mekanizmayı öğren ondan sonra motor frenini kullan" demiştim. hah, tam o mesajdan 2 saniye önce de ölümlü kaza haberini okudum.
şimdi iyi dinlemeni rica edeceğim.
yaşım 34, bildim bileli gerek annemin kucağında, babamın arkasında hep motosiklet üstündeydim. sana önemli kazalarımı anlatacağım aklımda kalanları;

5-6 yaşlarımda ilk kazmaı hatırlıyorum, tarsustan mersine gelirken yola fırlayan inek yüzünden yoldan çıktık ve motorla yuvarlandık
7-8 yaşlarımda sert bir çukura girince yüzümü babamın sırtına çarptım, burnum kırıldı, hep kanardı ondan sonra. bu yüzden pek çok sporu yapamadım. 2-3 senede bir burun ameliyatı olurdum.
8-9 yaşlarımda ilk motoru kullanırken köşeyi dönemeyip duvara çarptım, aylarca elim sargıda kaldı.
9-10 yaşlarımda yine bir sürü kaza... ( artık direksiyona çıktık ya)
16-17 yaşlarımda ters yönden gelen düğün konyovu altında kaldım. sağ ayağım pedal arasına, sol ayağım arka mafsal arasına girmişti. hastaneye motor ustası gelip beni montajdan çıkardı ( inanılmaz ama gerçek)
yine o dönemlerde, dikkatsizce yola çıkan bir kadına aynam çarptı. taklalar attım ve benim motorum telegon direğindeki kutuya çarpmış ( taklalar havadaydı) beledşiye bize ödetti.
2-3 sene önce bir dağ yolunda bir yol hatası yüzünden motorum yamaçtan uçtu, ben şans eseri yolda otlara takıldım
2008 mayısında dalgınlığıma gelip düz yolda vites düşürmüşüm 8000 devirdeyken, akan trafikte 110 km de birden kuyruk sallamaya başlayıp, 30 km ye kadar hızımı düşürmeyi başarıp motoru yatırdım.
2008 haziranında ters yönden çıkan araba yüzünden ve yol hatasından 160 km hızla bir vektraya ( motordan kendimi atmasaydım şimdi yaşamıyordum sanırım) vectra yana kalktı. ben 85 metre sürüklendim. 4 kaburgam çatladı.
ve 15 gün kadar önce kırmızı ışıkta beklerken üstüme araba çıktı, sağ ayak tarak kemiğim kırık şu anda. ve sol bacak davul gibi şişti. yürümeymiyom.

sana bütün bunlkarı neden anlattım anladın mı bilmiyorum ama, sen henüz sahip olduğun tecrübenle motor freni kullanmayı öğrenmeye çalışıyorsun. ben onca tecrübeye rağmen dalgınlığımla vites düşürdüğüm için ölümden dönmüş birisi olarak ( tüm kazalrımda ve her zaman full koruma kask+dizlil+protect zırh+motobot+eldiven) hep korumanın ve durmanın öneminden bahsederim. evet sana önce sana verilen aletin doğal ekipmanlarını kullan, ondan sonra ustalık isteyen kullanımlara geçmeni tavsiye ederim. bunu söylemek benim hem hakkım, hem de görevim. bak şimdi aşağıda gördüğün, en son üstüme araba çıktıktan sonraki kırılan ayağımdaki motobotumun hali. belki bu daha iyi anlatır sana...

http://img219.imageshack.us/img219/6646/fotoraf0001qx6.jpg (http://imageshack.us)
http://img219.imageshack.us/img219/fotoraf0001qx6.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img219/fotoraf0001qx6.jpg/1/)

http://img219.imageshack.us/img219/2203/fotoraf0003yy1.jpg (http://imageshack.us)
http://img219.imageshack.us/img219/fotoraf0003yy1.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img219/fotoraf0003yy1.jpg/1/)
http://img61.imageshack.us/img61/1575/fotoraf0004ob0.jpg (http://imageshack.us)
http://img61.imageshack.us/img61/fotoraf0004ob0.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img61/fotoraf0004ob0.jpg/1/)

fotolar bozuk olabilir. şimdi çekip upload ettim. ama artık anlamışsındır. bu bot olmasaydı ayağım bundan çok daha kötü olabilirdi..

Rigel
16 Kasım 2008, 22:02
Yürekçe güzel özetlemiş bu işin önemini...

Bir de unutulmaması gereken bir nokta daha var: VİRAJ İÇİNDE VİTES DEĞİŞTİRİLMEZ..! Yoksa oyun biter.. :bounce:

Anıl_B.
16 Kasım 2008, 22:10
:s :s :s :s

gEÇMİŞ OLSUNNN..kaza yapmadan (çok şükür!!!) yapmış kadar oldum.

muratgergerli
16 Kasım 2008, 22:17
Başlığa atılan 32 mesajıda okudum..

Konu nereden nereye gelmiş..

Burada yazılan veya açılan tüm konu-başlığa her üyenin mesaj atma özgürlüğü vardır..
Tabi kişilik haklarına dokunulmadan..

Başlık sahibi arkadaşım..
Yeni üye olmanızdan dolayı forum içindeki samimiyetimizi belki tam kavrayamamış
olabilirsiniz..
Bu size eksi olarak görünmemeli..

Diğer bir kardeşimde "ELİT" kelimesi kullanmış..
Elit olmak kişinin veya forumun elinde olan bir kavram değildir..
Kişiliğinizle ve üyesi olduğunuz foruma attığınız mesajların özü ile ilgilidir.

Başlık açıp yoruma sonulan bir konuya tabi ki bazen anlamsız mesajlar gelecektir..
Bu sorun bizim forum harici başka forumlarda da var..

Lütfen konuya dönelim ve sorun olan soruya odaklanalım..

Ne demiş arkadaş "motor freninde neden arka lastik kayar"..

yürekçe
16 Kasım 2008, 22:19
:s :s :s :s

gEÇMİŞ OLSUNNN..kaza yapmadan (çok şükür!!!) yapmış kadar oldum.


anlatabilmişim sanırım...
bana hak ver ve önce normal olanı öğren
sonra ustalaştıkça zaten sen ve motor bir beden gibi olursunuz :wiinkk:,

:rendeer:


Başlığa atılan 32 mesajıda okudum..

Konu nereden nereye gelmiş..

Burada yazılan veya açılan tüm konu-başlığa her üyenin mesaj atma özgürlüğü vardır..
Tabi kişilik haklarına dokunulmadan..

Başlık sahibi arkadaşım..
Yeni üye olmanızdan dolayı forum içindeki samimiyetimizi belki tam kavrayamamış
olabilirsiniz..
Bu size eksi olarak görünmemeli..

Diğer bir kardeşimde "ELİT" kelimesi kullanmış..
Elit olmak kişinin veya forumun elinde olan bir kavram değildir..
Kişiliğinizle ve üyesi olduğunuz foruma attığınız mesajların özü ile ilgilidir.

Başlık açıp yoruma sonulan bir konuya tabi ki bazen anlamsız mesajlar gelecektir..
Bu sorun bizim forum harici başka forumlarda da var..

Lütfen konuya dönelim ve sorun olan soruya odaklanalım..

Ne demiş arkadaş "motor freninde neden arka lastik kayar"..

1- motorun devrini birden düşürmeye çalıştığınızda motor kilitliyor, ani yavaşlama sonucunda yük ön tekere biniyor ve hafif olan arka teker kaymaya müsait hale geliyor.
2- lastik özelliği ile sert lastik kullanıyorsanız bu kaymaya destek veriyor
3- her ani yavaşlamada veya durmada arka lastik kayar
çünkü
motor durur vaziyette iken ağırlık %50 olarak ön ve arka tekerdedir. hareket ettiğinizde ağırlık %7o arka, %30 ön tekere ağırlık biner. normal olan da budur zaten. eğer ki aniden yavaşlarsanız, ki genelde virajda yaşanan sorundur bu, ön lastiğe ağırlık binince gidon ağırlaşır ve arka hafifler. yani denge yer değiştirir. arka hafifler ve kayma başlar... olay böyle gelişir. eğer konyrol edemezseniz yan yatarsınız.... tavsiyem, vites düşürüken motorun poziyonu ve devir kontrolünü iyice dikkate almalısınız..
bir de lastiklerin kalite ve sertliğini göz ardı etmemelisiniz. lastiğiniz dişli olabilir ama sertleşmiş ( dot tarihi) geçmiş ise de kayma yapar.

ustalarımdan öğrendiklerim bunlardır .

demişim. ancak arkadaş daha devir olayını bilmeden bunu yaparsa, başına gelebilecekleri de anlatmışım abi. sorun yok yani...

cbf 150
16 Kasım 2008, 22:38
motosiklet ile ilgili gerkli eğitimi ve ehliyetini hakkıyla alan biri bu soruyu sormaz bile belliki arkadaşımızın eksikleri var anlatmaya çalışalım senin şimdi hızlı bir şekilde depar atarak koştuğunu düşünelim ve aniden yürümeye başladığın an kendini yeri öperken görürsün işte senin lastiğin halide aynen bunun gibi oluyor

Rigel
16 Kasım 2008, 22:42
motosiklet ile ilgili gerkli eğitimi ve ehliyetini hakkıyla alan biri bu soruyu sormaz bile belliki arkadaşımızın eksikleri var anlatmaya çalışalım senin şimdi hızlı bir şekilde depar atarak koştuğunu düşünelim ve aniden yürümeye başladığın an kendini yeri öperken görürsün işte senin lastiğin halide aynen bunun gibi oluyor

Bu çok teknik olmuş gerçekten. Aldığınız eğitim ve tecrübeniz satırlarınıza yansımış... :farao:

cbf 150
16 Kasım 2008, 22:57
Bu çok teknik olmuş gerçekten. Aldığınız eğitim ve tecrübeniz satırlarınıza yansımış... :farao:

anlattığım malesef teknik bir olay değil teorik sorulan soruya göre verilecek cevap bana göre buydu aldığım eğitim hakkında isterseniz burdan değil özelden görüşelim :rendeer:

yürekçe
16 Kasım 2008, 23:53
anlattığım malesef teknik bir olay değil teorik sorulan soruya göre verilecek cevap bana göre buydu aldığım eğitim hakkında isterseniz burdan değil özelden görüşelim :rendeer:

:queen::queen:
düaelloooooo
:queen:
seviyorum bu motorculuğu beee :rendeer:

Rigel
16 Kasım 2008, 23:56
. .. :queen:

barisozcetin
17 Kasım 2008, 00:07
supermoto yarışlarında izlediyseniz görmüşsünüzdür, viraja girmeden önce vites düşürülür, ağırlık öne kaydırılır, ön frene basılır ve debriyaj bırakılır, arka kaymaya başlar ama kontrollü bir kaymadır bu, viraja yanlayarak girilir, izlemesi çok keyifli olur.. :) (denemeye korkuyorum)