PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : kafa salınması ile ilgili



enginer6
09 Ekim 2008, 01:43
arkadaşlar merhaba yine bir sorunla karşınızdayım

bugün işten eve dönerken gereksiz bi merak yüzünden iki elimi bırakmayı denedim.70 -80 civarı bir hızla seyrederken iki elimi de gidondan çektiğimde motorun kafası (ön teker) artan bir şiddetle sallanmaya başladı. korkup iki elle gidonu tekrar tuttum. sonra tekrar denedim. yine aynı olay tekrarlandı. gidonu tuttuğum da ise düzeldi.

şimdi öyle akrobasi meraklısı biri değilim. bir daha da yapacağımı zannetmiyorumm. ama bu durum motorda bir sorun olduğuna işaret eder mi? bir problem var mıdır varsa ne olabirlir? yoksa normal midir?

yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederim

kdzli
09 Ekim 2008, 02:07
rot-balans ayarı yüzünden,jantının gireceği bi balans makinasında balansını yaptırmalısın.ayrıca gidonda hafif yamukluk varsa elleri bıraktığında salınıma sebep olabilir.

chatkut
09 Ekim 2008, 02:16
neden olabileceğini tam bilemem fakt bence bi problem var, o hızlarda ellerini bıraktığın (şiddetli rüzgar yoksa) zaman motorun ok gibi yola dewam etmesi gerekir bence...

THE_LANCET
09 Ekim 2008, 02:28
Bencede bir soruna işaret ediyordur. Ben hiç rastlamadım böyle bir duruma. Kdzli'nin dediği gibi balans'ta veya ön kollarda sorun olabilir.

enginer6
09 Ekim 2008, 10:29
balans ayarı gerektiği benim de aklıma gelmişti. ama inşallah kollarda sorun yoktur

serkangencer
09 Ekim 2008, 10:39
motor ne marka modeli nedir?
daha önceden kazası varmı bunun çok nedeni olabilir.
normal şartlarda yolun durumu iyi oldugu zaman ellerini bıraktıgında motor salınma yapmaz.

cepni
09 Ekim 2008, 11:08
bence bu sallamanın sebebi, eğer motosikletin kazalı değilse!!! hava basıncını konrol et bir daha dene . 70-80 km renin altında 40km ve üstünde 120 km de sallama yapmıyorsa veya çok az sallıyorsa bi balans yaptır. jantın yamuksa balansta çıkar. jant yamuk değil balansta yanilendi ama sorun hala varsa o zaman ön lastiği yenilemen gerekiyor. çünki aynı sorunu bende yaşadım

enginer6
09 Ekim 2008, 11:14
bence bu sallamanın sebebi, eğer motosikletin kazalı değilse!!! hava basıncını konrol et bir daha dene . 70-80 km renin altında 40km ve üstünde 120 km de sallama yapmıyorsa veya çok az sallıyorsa bi balans yaptır. jantın yamuksa balansta çıkar. jant yamuk değil balansta yanilendi ama sorun hala varsa o zaman ön lastiği yenilemen gerekiyor. çünki aynı sorunu bende yaşadım

kazalı derken.. motoru yana yatırmış benden önceki sahibi... koruma takozları da epey bi hasar görmüş.. ama ön takımlarda ufak çiziklerden başka bişey yok. bu durum salınmaya neden olur mu acaba. lastik havasını yeni kontrol etmiştim. 10 binde motor şu anda lastik durumu da çok fena değil

cepni
09 Ekim 2008, 11:25
kazadan dolayıda kaynaklanıyor olabilir
bence en sağlıklısı motoru işin ehli bir servise götürüp baktırmandır.
böyle bir sorun yoktu, ama yeni çıktı diyorsan. büyük bir ihtimalle düşük hava basınçlı lastikle dolaşma veya çukura sert girme gibi nedenlerden lastiğin telleri deforme olmuş olabilir.
dediğim gibi bence en sağlıklısı iyi bir servise gitmen

serkangencer
09 Ekim 2008, 11:34
yana yatırmakta düzen bozulmaz
ön düzeni bir yere çarptıysa oluşur.
en iyiisi bir servise götürmek biz burda yumurta pazarlıgı yapıyoruz belkide hiç bir şey yoktur belkide vardır. ama elleri salınca yol düzgün ise asla salınma yapmaz motor düz gitmek ister.

boy
09 Ekim 2008, 11:34
@kdzli

rot-balans ayarı yüzünden
Motosiklette rot balans ayarı yoktur. Gidonun salınma yapmasının nedenleri; ön disklerde yamukluk olabilir, ön amortisörlerde yamukluk olabilir, cantta yamukluk olabilir ya da lastikte problem olabilir. Eğer bu problemin bunların hangisinden kaynaklandığını bulamayacak durumdaysan problemi anlamak için motoru bir servise götürmeni tavsiye ediyorum. Motoru ikinci el aldıysan, daha önceki sahibi önden çarpmalı bir kaza yapmış olabilir.

enginer6
09 Ekim 2008, 11:39
arkadaşlar önden çarpmalı bir kazası olmadığını biliyorum. ama motorun çok da yavaş olmayan bir hızla yan yattığını biliyorum (50 km civarı). dediğiniz gibi amortisörlerde bi yamıkluk yoktur inşallah. balans ayarı çok problem değil sanırım. ne kadara yaptırılır balans ayarı ortalama fiyatı öğreneyim de kazık yemeyim. malum motorservisleri pek sever kazıklamayı

chatkut
09 Ekim 2008, 11:46
ben eski motorumu balansa sokmuştum...lastiği söktük beraber balans makinasına koydu ve ufak bir ağırlık yapıştırdı janta...toplam 8 ytl vermiştim :)(2007 ağustos)

cepni
09 Ekim 2008, 11:50
@kdzli

Motosiklette rot balans ayarı yoktur. Gidonun salınma yapmasının nedenleri; ön disklerde yamukluk olabilir, ön amortisörlerde yamukluk olabilir, cantta yamukluk olabilir ya da lastikte problem olabilir. Eğer bu problemin bunların hangisinden kaynaklandığını bulamayacak durumdaysan problemi anlamak için motoru bir servise götürmeni tavsiye ediyorum. Motoru ikinci el aldıysan, daha önceki sahibi önden çarpmalı bir kaza yapmış olabilir.

bu olabilir ler bitmez. amortisör dönmüş olabilir
en sağlıklısı iyi bir ustaya göstermen

enginer6
09 Ekim 2008, 11:53
tamamdır anlaşıldı. 12 bin bakımına biraz erken giricez artık :)

rybery
09 Ekim 2008, 12:21
kardeş aynı sorun bendede vardı. eğer tekerleğin tel cant ise telleri gevşemiş olabilir .sıktırıp ayar yapılınca düzeliyor .sağlıcakla kal

BHTYR_VFR
09 Ekim 2008, 12:25
rot balans ayarı vardırrr :wiinkk:

tek tekerden hızlı inmişsindir veya kaldırımdan hoplamışsındır; lastigin teli kopmuş olabilirr vs vs.........

VaScO1925
09 Ekim 2008, 12:27
ön fren balataların çok sıkı olabilir yada disklerin senin farkında olmadığın bi yamuklukta da olabilir..

Ergin
09 Ekim 2008, 12:40
ön msaşada kazadan dolayı yamukluk olabilir,amortisörün yağ eksilttiğinden dolayı hava yapmış olabilir(benim başıma gelmişti).birde çok düşük bir ihtimal ama gidon milinede baktırmanı tavsiye ederim gerçi gidon milinde olan bir sorunda dönüşlerde hissedilir derecede bi boşluk oluyor.

seccomann01
09 Ekim 2008, 12:52
rot-balans ayarı yüzünden,jantının gireceği bi balans makinasında balansını yaptırmalısın.ayrıca gidonda hafif yamukluk varsa elleri bıraktığında salınıma sebep olabilir.


aynen katılıyorum ve seni bu şekilde olması yorar arkadaşım
:queen:

-BSI-
09 Ekim 2008, 13:40
Eğer motorda topcase takılıysa da elleri bırakınca gidon yalpa yapmaya başlar ve buda normaldir. Dediğim gibi topcase varsa motorda sök öyle bir dene servise gitmeden önce. Eğer ondansa daha ağır gidon topuzları takarsan sorun çözülür.

GKN
09 Ekim 2008, 14:34
eğerki maşalarında ve disklerinde bi hasar yoksa
motosiklet lastiği üzerine balans yapan bi yere git, dijital makinada balansına baksınlar, sorun yoksa amortisör keçelerinden yağ kaçırıp kaçırmadığını kontol ettir, yağ eksiği varsa titreme de yapar çekmede..
gidon da gevşeme olmuş olabilir. buda tireme ve salınım yapar..
gene aklıma gelen, lastik te balon oluşmuş yada tek taraflı aşınma oluşmuş olabilir, buda titremeye sebebiyet verir.

scorp
09 Ekim 2008, 14:58
Eger motorun kazasız oldugunu biliyosan, olabilecek en buyuk ihtimak balans bence. En yakın zamanda duzgun bi balancıya ugra.

Zaman zaman bu testi bende yaparim er6n ile milim kaydıgını hatırlamam motorun. tabi ruzgar yoksa.

asm
09 Ekim 2008, 15:24
Motorda rot kolları,rot başları olmadığı için rot ayarı yoktur. ("rot balans" diyen arkadaşlarda bunu alışılan bir tabir olduğu için diyorlar muhtemelen)

Sadece balans ayarı vardır motorda.

Jant eğik falan olabilir hocam.

Janta çok az bir eğilme bile olsa bu kendini belli edebilir.(jant düzeltilir ve balans ayarı-küçük küçük ağırlıklarla-yapılır)

Jantta eğilme olmadan da balans bozulabilir.

İşin ehline muhakkak danışın

denizcimuzaffer
09 Ekim 2008, 15:25
Arkadaş,

Balans ayarı ve ya balans dengesizliği dediğimiz durumda tekerlekler kritik devirlerde döndüklerinde ki bu 85-100 Km/h ve 140-150 Km/h arasındaki hızlardır, gidonda sele de vibrasyon titreşim olur. Bu hız aralıkları dışında Balans Bozukluğu kendini hissettirmez. Rot ayarı dediğimiz ise, otomobillerde 4 tekerleğinde birbirine göre tüm açılarının kitap değerleri içerisinde simetrik olması için yapılan ayarlamadır. Bu ayarların Camber, Caster ve TOE olmak üzere 3 çeşidi bulunur. Tek tek açıklamaya gerek yok ama şunu belirtmeliyim ki arabalarda bu ayarların bozuk olması durumlarında sallama tabir ettiğimiz şey oluşmaz. Genelde araç bir tarafa doğru çeker (direksiyonu bıraktığında araç bir tarafa doğru gider ya da frenleme yaptığında aniden bir yöne adeta dalar), ayrıca tekerleklerde yan basmalarından kaynaklanan düzensiz aşınmalar görülür. Motosiklerde Rot Ayarı dediğimiz ayar teknik olarak farklıdır. Burada önemli olan 2 tekerleğinde aynı açılarda olması, birbirinin izini takip etmesidir. Genelde önden salıncak sistemli olmayan motorlarda sadece arka tekerlekte bu ayar yapılır. Bu ayarın çok bozuk olduğu motosikletleri yolda arkadan baktığınızda bir tarafa meyil etmiş şekilde görürsünüz. Motorun özellikle viraj dengesini ve frenleme yeteneğini ciddi oranda azaltır.

Senin tarif ettiğin gidon sallanması ise bana daha ziyade jantlarda oluşmuş bir yamukluk (veya benzer duruma sebep olabilecek kadar Balon Yapmış kötü durumdaki lastikler?), gidon yataklamasında oluşmuş bir boşluk gibi ihtimalleri çağrıştırıyor.

sorunu bulup çözüme kavuşturduğunda bizlerede haber verirsen ne iyi olur:cat: Geçmiş olsun.

boy
09 Ekim 2008, 16:17
Rot balans nedir ?

Lastiğin yön açısı anlamına gelen rot ayarıyla lastikteki merkezkaçı önlemek için ağırlığın her noktada eşit dağılımı amacıyla yapılan dengelemeye de, balans ayarı deniyor. Özellikle, kasislerden geçen, çukurlara düşen, kaldırımlara çıkan, bozuk satıhlarda yol almak zorunda kalan ve patinaj yaparak hareket ettirilen araçlarda, lastiklerin dişleri bozuluyor. Böylece bozulan lastiklerin getireceği dengesizliği ortadan kaldırmak ve aracın sağlıklı biçimde yol alabilmesini sağlamak için rot-balans ayarı yaptırmak gerekiyor.

@BHTYR_VFR

rot balans ayarı vardırrr
Motosiklet lastiklerinde otomobil lastikleri gibi kanallar olmadığından ve lastik dişleri bozulmayacağından ve rot başı denen parça olmadığından motosiklette "rot balans" ayarı yapılmaz. Motosikletin cantını sökerek yapılan ayara da "balans ayarlama" deniyor diye biliyorum.

denizcimuzaffer
09 Ekim 2008, 17:37
Rot balans nedir ?

Lastiğin yön açısı anlamına gelen rot ayarıyla lastikteki merkezkaçı önlemek için ağırlığın her noktada eşit dağılımı amacıyla yapılan dengelemeye de, balans ayarı deniyor. Özellikle, kasislerden geçen, çukurlara düşen, kaldırımlara çıkan, bozuk satıhlarda yol almak zorunda kalan ve patinaj yaparak hareket ettirilen araçlarda, lastiklerin dişleri bozuluyor. Böylece bozulan lastiklerin getireceği dengesizliği ortadan kaldırmak ve aracın sağlıklı biçimde yol alabilmesini sağlamak için rot-balans ayarı yaptırmak gerekiyor.

@BHTYR_VFR

Motosiklet lastiklerinde otomobil lastikleri gibi kanallar olmadığından ve lastik dişleri bozulmayacağından ve rot başı denen parça olmadığından motosiklette "rot balans" ayarı yapılmaz. Motosikletin cantını sökerek yapılan ayara da "balans ayarlama" deniyor diye biliyorum.


Mehmet Arkadaşa aynı zamanda bir rot balans ustası olarak katılıyorum. Teknik olarak motosikletlerde ROT ayarı olmaz, çünki rot ve rotil gibi ön düzenleri yoktur. Ancak, tekerlek açılarının ayarlanması söz konusudur (Özellikle arka tekerlek...). Balans ayarı da motosikletlerde dinamik olarak yapılmayıp, tekerlek sökülerek balans makinesine bağlanarak yapılır. Balans kısaca: tekerleğin düzensiz aşınması sonucu (ki her tekerlekte vardır bu) lastiğin bir yerinin tam karşısındaki yere göre daha ağır olur. Bu da tekerlek özellikle kritik devirlerde dönerken titreşime neden olur. Tıpkı bir ipin ucuna taş bağlayıp çevirmemiz gibi. Bu durumda lastik-tekerlek balans makinesine bağlanarak döndürülür. Makine sensörleri tekerleğin neresinde ve ne kadarlık bir ağırlığın fazla olduğunu tespit ederek tam karşı kısmına bu ağırlık miktarı kadar özellikle kurşundan yapılma bir ağırlığı takabilmemize olanak verir. Böylelikle ağırlıklar eşitlenerek titreşim engellenmiş olur. Dönen her nesne için balans ayarı yapılır. Fanlar, Şaftlar, Türbinler, Volantlar vs.:cat:

nitrious81
09 Ekim 2008, 18:09
Jantdakı yamuklukdan yapabilir yada Balans ayarı yaptırmalısın makınada ortaya cıkar merak etme normalde yuksek hızda bıle eger yolda duzgunse motorun OK gıbı dumduz gıtmesı gerekır saga sola sallanma yapıyorsa dıreksıyon Jantda yamukluk var demektır cunku aynı sorun bende de var ellerı bırakınca sallanıyor cunku gecen cok sert bı cukura gırdım...

enginer6
09 Ekim 2008, 20:07
Eğer motorda topcase takılıysa da elleri bırakınca gidon yalpa yapmaya başlar ve buda normaldir. Dediğim gibi topcase varsa motorda sök öyle bir dene servise gitmeden önce. Eğer ondansa daha ağır gidon topuzları takarsan sorun çözülür.


arkadaşlar cevaplar için teşekkür ederim hepinize...

topcaseim yok... ancak olayı yaşadığım gün arkada ahtapota bağlı olan epey büyük protein tozu paketim vardı :) top case kadardı nerdeyse... onsuz denicem en kısa zamanda... sıonucu iletirim size çok teşşekkürler...

COQ
09 Ekim 2008, 20:20
arkadaşlar merhaba yine bir sorunla karşınızdayım

bugün işten eve dönerken gereksiz bi merak yüzünden iki elimi bırakmayı denedim.70 -80 civarı bir hızla seyrederken iki elimi de gidondan çektiğimde motorun kafası (ön teker) artan bir şiddetle sallanmaya başladı. korkup iki elle gidonu tekrar tuttum. sonra tekrar denedim. yine aynı olay tekrarlandı. gidonu tuttuğum da ise düzeldi.

şimdi öyle akrobasi meraklısı biri değilim. bir daha da yapacağımı zannetmiyorumm. ama bu durum motorda bir sorun olduğuna işaret eder mi? bir problem var mıdır varsa ne olabirlir? yoksa normal midir?

yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederim

En iyisi bir servise gitmen diye tavsiyede bulunacağım.
Çünkü kafa salınımının bir çok nedeni olabilir.
Ön lastik mili problemli olabilir.
Fren diskleri yamulmuş ve ya farklı problemlere sahip olabilir.
Cant yamulmuş olabilir.
Maşa ve amortisörler de sorun olabilir.
O sırada arka tarafa fazla yüklenmiş olabilirsin ve hafif kalan ön teker bozuk zemin etkisiyle yapmış olabilir.

Zaten önde fazla bişey yok.
Serviste kolayca çözeceklerdir.
Endişe etmene gerek yok yani...:wiinkk:

boy
09 Ekim 2008, 23:40
@denizcimuzaffer

Mehmet Arkadaşa aynı zamanda bir rot balans ustası olarak katılıyorum. Teknik olarak motosikletlerde ROT ayarı olmaz, çünki rot ve rotil gibi ön düzenleri yoktur.
Eyvallah abi, ağzı olan konuşuyor işte :P

Juba
09 Ekim 2008, 23:56
En iyisi bir servise gitmen diye tavsiyede bulunacağım.
Çünkü kafa salınımının bir çok nedeni olabilir.
Ön lastik mili problemli olabilir.
Fren diskleri yamulmuş ve ya farklı problemlere sahip olabilir.
Cant yamulmuş olabilir.
Maşa ve amortisörler de sorun olabilir.
O sırada arka tarafa fazla yüklenmiş olabilirsin ve hafif kalan ön teker bozuk zemin etkisiyle yapmış olabilir.

Zaten önde fazla bişey yok.
Serviste kolayca çözeceklerdir.
Endişe etmene gerek yok yani...:wiinkk:

Bunların yanında üst üçgen ve alt üçgeni de bi kontrol et en akla gelmedik yerde yamukluk olabilir açıları değişmiş olabilir.Ayrıca gidonun motora bağlandığı boğaz kısmını bi kontrol et.Bu salınmanın sebebi büyük ihtimalle ön takımdaki bi yamukluktur:cat:

enginer6
10 Ekim 2008, 00:08
En iyisi bir servise gitmen diye tavsiyede bulunacağım.
Çünkü kafa salınımının bir çok nedeni olabilir.
Ön lastik mili problemli olabilir.
Fren diskleri yamulmuş ve ya farklı problemlere sahip olabilir.
Cant yamulmuş olabilir.
Maşa ve amortisörler de sorun olabilir.
O sırada arka tarafa fazla yüklenmiş olabilirsin ve hafif kalan ön teker bozuk zemin etkisiyle yapmış olabilir.

Zaten önde fazla bişey yok.
Serviste kolayca çözeceklerdir.
Endişe etmene gerek yok yani...:wiinkk:

servis herşeyi çözer çözmesine de problem büyük olurda faturayı kabarısa beni kim çözecek :)

GKN
10 Ekim 2008, 00:12
servis herşeyi çözer çözmesine de problem büyük olurda faturayı kabarısa beni kim çözecek :)

icra memurları :P

COQ
10 Ekim 2008, 02:59
servis herşeyi çözer çözmesine de problem büyük olurda faturayı kabarısa beni kim çözecek :)

Mezara indirildikten sonra, ailenden birinin kefen iplerini çözmesi daha zor olur.:)

Eğer arkadaki bir ağırlık nedeniyle yapmadıysa, kaza yapmana neden olabilecek ciddi bir problem bu.

Bu nedenle paradan önce canını düşünmeni tavsiye ederim.:)

Bu arada topiği baştan sona okudum.
Arkadaşlar yazmışlar ama ben de ilave yapmak istiyorum.
Motosiklette rot balans ayarı diye bir şey yoktur arkadaşlar.
Bu muhabbeti kim nerden uydurdu ki?:silent:

Türkiye'de böyle bir şey mi var?
Ben ilk defa duydum.:)
Biri bana motosikletin rot rotil mevzusu nerde?
gösterirse belki anlarım.:mrgreen:

Türkçeye Rot-Balans ayarı diye geçen mevzu paralelizm ve terazi mevzusudur.
Bu da 2 teker için geçerli değildir.

Motosiklette ön ve arka teker izi durumu vardır.
Bunun dışında cantın yere basan iki yüzünün dengeli basması olayı vardır ki aslında kullanış şekliniz bunu tetikleyen en önemli unsurlardan biridir.
Yani motosikleti kullanırken ağırlık dağılımını iyi yapamıyorsanız, bir taraf yere daha fazla basar.
Bu nedenle motosiklete oturuş şekliniz bile bu dengenin sağlanmasında önem arz eder...
Uzun ve detaylı bir konudur bu aslında.
Yani üstünde makale yazılabilecek değerde bir konudur.
da!!!!
Kim yapacak o işi?:)

enginer6
10 Ekim 2008, 08:59
Mezara indirildikten sonra, ailenden birinin kefen iplerini çözmesi daha zor olur.:)

Eğer arkadaki bir ağırlık nedeniyle yapmadıysa, kaza yapmana neden olabilecek ciddi bir problem bu.

Bu nedenle paradan önce canını düşünmeni tavsiye ederim.:)

Bu arada topiği baştan sona okudum.
Arkadaşlar yazmışlar ama ben de ilave yapmak istiyorum.
Motosiklette rot balans ayarı diye bir şey yoktur arkadaşlar.
Bu muhabbeti kim nerden uydurdu ki?:silent:

Türkiye'de böyle bir şey mi var?
Ben ilk defa duydum.:)
Biri bana motosikletin rot rotil mevzusu nerde?
gösterirse belki anlarım.:mrgreen:

Türkçeye Rot-Balans ayarı diye geçen mevzu paralelizm ve terazi mevzusudur.
Bu da 2 teker için geçerli değildir.

Motosiklette ön ve arka teker izi durumu vardır.
Bunun dışında cantın yere basan iki yüzünün dengeli basması olayı vardır ki aslında kullanış şekliniz bunu tetikleyen en önemli unsurlardan biridir.
Yani motosikleti kullanırken ağırlık dağılımını iyi yapamıyorsanız, bir taraf yere daha fazla basar.
Bu nedenle motosiklete oturuş şekliniz bile bu dengenin sağlanmasında önem arz eder...
Uzun ve detaylı bir konudur bu aslında.
Yani üstünde makale yazılabilecek değerde bir konudur.
da!!!!
Kim yapacak o işi?:)


ee tabii o işin şakası... motor yatıyo 3 gündür kapıda hafta sonu götürücem servise... ama ellerini ovuşturarak müşteri bekleyen servislere gıcığım o ayrı...
fazla bir teknik bilgim olmadığı için de rot balans mevzuna girmeyim demiştim ama bildiğim kadarıyla rot direksiyonun hareketini tekere ileten parçadır... o yüzden motorda bulunmaz, bulunmamalı mantık olarak...

enginer6
25 Ekim 2008, 01:02
arkadaşlar;
vakit darlığı nedeniyle motoru halen götüremedim göstermeye, yarın bi aksilik olmazsa vakit ayırıcam.
bu sorun için önce bi balas ayarını yaptırmak istiyorum... istanbul'da nerde yaptırabilrim?
bi kaç yer önerebilirseniz sevinirim.

mevlutgs
25 Ekim 2008, 01:35
bendede sola çekme oluyor motorda gidon sola doğru yatıyor? bunun sebeb nedir