PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : yağ yardımı !!!!



awarahoon82
22 Nisan 2008, 13:12
herkese selamlar arkadaşlar bende Pasific 150 cc bulunmaktadır.motor yağını değiştireceğim bir yere sordum 1 litre koyacağımı ve castrolun iyisi olduğunu söyledi yanlız bana 10 luk mu 20 likmi diye sordu hangisi oluyor bu modele acaba. izmirde oturuyorum hangisini tavsiye edersiniz.şimdiden teşekkürler.

digi_boy26
22 Nisan 2008, 13:22
scooter dimi. ben kendim shell 20w-40 koyuyorum yaz aylarına.:) kışın 15w-40 castrol kullandım. sana sorduğu 10mu 20mi sorusu budur. çünkü tek cins yağla motorun tamamını yağlamada kullandığımız için ekim'e kadar 20w-40 kullanmanı tavsiye ederim. ekim'den sonra havalar soğuyacağı için 15w-40 castrol iste servisinden. dandirik markasız yağlar kullanma. :)

awarahoon82
22 Nisan 2008, 13:51
teşekkürler benim motor bu resimdekinden

http://www.postimage.org/aV2UB4dS.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=aV2UB4dS)

taner_k
22 Nisan 2008, 13:56
Castrol Power 1 Scooter 4t 10w-40

mhrrmkpnr
22 Nisan 2008, 13:58
Castrol Power 1 Scooter 4t 10w-40

aynen kullanman gereken en ii yag budur suanda yaz kıs sorun cıkartmaz:wiinkk:

VaScO1925
22 Nisan 2008, 14:05
Castrol Power 1 Scooter 4t 10w-40

20 ytl doğrumu ? 1 litresi?

awarahoon82
22 Nisan 2008, 14:17
olumsuz fiyatı 13.86 ytl burada

http://otomobilshop.com/final/specials.php

VaScO1925
22 Nisan 2008, 14:19
http://www.gungormotor.com/urun_detay.php?uid=436

neye göre satıyolar bunlar yaw burda da 22 ytl

ozaktasi
22 Nisan 2008, 14:20
Arkadaşlar bu firmadan 13 gün önce 4.200 liralık siparişte bulundum..Fakat adamlar parayı aldıktan sonra ürünleri yollamadıkları gibi telefonlarada cevap vermiyorlar...Araştırmalarıma göre bunlar Hırsız,,Dolandırıcı,,Üçkağıtçı,,namussuz ,şerefsiz bir firmaymış...İstanbuldaki arkadaşlardan ricam Shobbo adıyla tanınan KONTİNENT firmasının adresleri çaldığı zaman cevap verecek telefonlarını buraya yazarsanız...Tabiki oaraya gelince bu firmayı bulmam lazım...Arkadaşlar yarın sizinde başınıza gelebilir lütfen ilgili ve alakadar olunuz..Adanmlar yasal yolla güya milleti dolandıracaklar...Ben bunları bulacağım ve kendi yöntemlerimle paramı alacağım...Şerefsiz ,namussuz haysiyetsiz insanlar.. İsmim :::İbrahim Halil Özaktaş 0412 5442007--0412 5442074--0535 2161626--0543 6643790--0535 7138844... Arkadaşlar Motorcunun dostu yine Motorcudur...İstanbuldaki Arkadaşlar sizlerden yardım bekliyorum..Bu hırsızların bizleri dolandırmasına meydan vermeyelim. Kusura bakmayın bu mesajın yeri burası değil ama ne yapayım çaresiz kaldık..

butterfly_80
22 Nisan 2008, 14:20
herkese selamlar arkadaşlar bende Pasific 150 cc bulunmaktadır.motor yağını değiştireceğim bir yere sordum 1 litre koyacağımı ve castrolun iyisi olduğunu söyledi yanlız bana 10 luk mu 20 likmi diye sordu hangisi oluyor bu modele acaba. izmirde oturuyorum hangisini tavsiye edersiniz.şimdiden teşekkürler.

Yanlış bilmiyorsam, motosikletin üzerinde yazar kaçlık olması gerektiğini. En iyisi sen servisine yada kitapcığını bul. Ama castrol konusunda hemfikirim ;)

awarahoon82
22 Nisan 2008, 14:29
shobo.com a dikkat !!!
bak arkadaşım ben oradan lcd tv aldım ve 3 gün sonra yok dediler 2 ayda geri ödeme yapmadılar sakın ordan alışveriş etmeyin ben şuan mahkemeliğim onlarla sakın benim gibi başınız yanmasın şuan almadığım cihazın parasını ödüyorum


Arkadaşlar bu firmadan 13 gün önce 4.200 liralık siparişte bulundum..Fakat adamlar parayı aldıktan sonra ürünleri yollamadıkları gibi telefonlarada cevap vermiyorlar...Araştırmalarıma göre bunlar Hırsız,,Dolandırıcı,,Üçkağıtçı,,namussuz ,şerefsiz bir firmaymış...İstanbuldaki arkadaşlardan ricam Shobbo adıyla tanınan KONTİNENT firmasının adresleri çaldığı zaman cevap verecek telefonlarını buraya yazarsanız...Tabiki oaraya gelince bu firmayı bulmam lazım...Arkadaşlar yarın sizinde başınıza gelebilir lütfen ilgili ve alakadar olunuz..Adanmlar yasal yolla güya milleti dolandıracaklar...Ben bunları bulacağım ve kendi yöntemlerimle paramı alacağım...Şerefsiz ,namussuz haysiyetsiz insanlar.. İsmim :::İbrahim Halil Özaktaş 0412 5442007--0412 5442074--0535 2161626--0543 6643790--0535 7138844... Arkadaşlar Motorcunun dostu yine Motorcudur...İstanbuldaki Arkadaşlar sizlerden yardım bekliyorum..Bu hırsızların bizleri dolandırmasına meydan vermeyelim. Kusura bakmayın bu mesajın yeri burası değil ama ne yapayım çaresiz kaldık..

shobo.com a dikkat !!!
bak arkadaşım ben oradan lcd tv aldım ve 3 gün sonra yok dediler 2 ayda geri ödeme yapmadılar sakın ordan alışveriş etmeyin ben şuan mahkemeliğim onlarla sakın benim gibi başınız yanmasın şuan almadığım cihazın parasını ödüyorum

SAKİ
22 Nisan 2008, 14:48
Castrol pover 1 scooter 10w-40 4 -t yağın kralıdır kullanda farkı gör.Makinenin sesi değişiyor.:cat:

VaScO1925
22 Nisan 2008, 14:54
şimdi gittim BP istasyonundan aldım 9 ytl .. bunu yaz için kullanabilirim demi nasıldır? mondial 151rs ye koyacam

http://img337.imageshack.us/img337/475/abcd0002vw7.jpg

SAKİ
22 Nisan 2008, 15:06
şimdi gittim BP istasyonundan aldım 9 ytl .. bunu yaz için kullanabilirim demi nasıldır? mondial 151rs ye koyacam

http://img337.imageshack.us/img337/475/abcd0002vw7.jpg

10-40 alsaydın keşke,almışsın artık.

VaScO1925
22 Nisan 2008, 15:11
10 40 kalmamış tek bu kalmıs bundanda 1 tane kalmıştı. zararı olursa gidip geri verebilirim ama yazın için uygun değilmidir bu ?

he bide 500 km sonra değiştiricem zaten 2000 olunca

tosunabi
22 Nisan 2008, 16:08
Arkadaşlar yeni bir zealsun ZS 125-6 aldım motuu açmam için bana yardımcı olabilirmisiniz???

digi_boy26
23 Nisan 2008, 00:25
genemi sen tosunum :) kendi topikine yazsana yavf :)

arkadaşlar bu ufak plastik şişelerde satılan yağların kenar artık yağlar olduğunu söleyenler var. özellikle market raflarında satılan yağların varil artıklarından dolduruldugunu duydum bugün. doğrumudurki? :pale: ben yağ konusunda işi servisime bıraktım. karışmıyorum ama yağı gözümün önünde 100lt'lik varilden musluğundan dolduruyor. :) 15w-40 turuncu varilden petrofer isimli bi marka.

SERHAN YORUK
23 Nisan 2008, 10:12
30 000 kmdir Castrol Magnatec 10W-40 kullanıyorum.Makinada tık yok.Denediğinde farkı anlayacaksın.Gerisi yalan..............

KID333
23 Nisan 2008, 10:56
istanbulda en ucuz castrol 10w 40 ı nerden alabilirz peki sanayide buldum ama rengi maviydi sanırım otomobil içindi sarı renkli ve motor resmi yoktu üstünde farkı olurmu ?

tamyak
23 Nisan 2008, 11:01
istanbulda en ucuz castrol 10w 40 ı nerden alabilirz peki sanayide buldum ama rengi maviydi sanırım otomobil içindi sarı renkli ve motor resmi yoktu üstünde farkı olurmu ?

Slm 2 gün önce üsküdar daki bp den castrol power 1 scooter yağı 10-40 --- 15,5 ytl ye aldım...

SERHAN YORUK
23 Nisan 2008, 11:27
istanbulda en ucuz castrol 10w 40 ı nerden alabilirz peki sanayide buldum ama rengi maviydi sanırım otomobil içindi sarı renkli ve motor resmi yoktu üstünde farkı olurmu ?
Ben de otomobil için olanını kullanıyorum zaten..İnan hiçbir sorun olmadı.Tüm BP istasyonlarında var.1 lt 17 YTL-18.50-YTL arasında.İçim rahat etsin diyorsan scooter için olanını al.

fender_str
23 Nisan 2008, 16:17
bende mondial 125uag var..500 km olduğunda içindeki yağı attım.yerine castrol20/50 koydum..Sorunsuz çalışo alet.

Özer
23 Nisan 2008, 17:03
Ben de otomobil için olanını kullanıyorum zaten..İnan hiçbir sorun olmadı.Tüm BP istasyonlarında var.1 lt 17 YTL-18.50-YTL arasında.İçim rahat etsin diyorsan scooter için olanını al.

Sorun zaten hemen ortaya çıkmaz akıllı kardeşim benim:wiinkk:
Otomil motorunda kullanılan motor yağı ile motosiklet motoru arasında 4T farkı var!
4T demek, yüksek devir ve daha iyi bir yağlamaya ihtiyaç var demek:bounce:
Normal otomobil yağlarının da oluşturduğu yağ filmi belli bir devirden sonra kopar ve yağlama kesilir.......ısı gittikçe artar doğal olarak veeee.....bir gün:mrgreen: dersin.
Sende mutlaka farkedecksin birgün aradaki farkı ama motosiklet değersizse önemli değil devam et olduğu gibi.....4T yağı ile standart motor yağları arasında nekadar fiyat farkı var biri yazarsa sevinirim.


bende mondial 125uag var..500 km olduğunda içindeki yağı attım.yerine castrol20/50 koydum..Sorunsuz çalışo alet.

Motosikletinde 1lt kadar yağ var! yağı attığını yazmışsın 1lt atık yağ binlerce litre içilebilir temiz dip su'yunu zehirlediğini biliyorsundur umarım:farao:

Buradan tüm motosiklet dostlarına seslenmek istiyorum.
Lütfen atık motor yağlarınız büyükçe bir bidonda biriktirerek Benzin istasyonlarına teslim ediniz:cat:

Motosiklet ve otomobil kullanmak güzel ve zevkli ama çevremizi mahfetmeye hakkımız yok çünkü onu bizden sonraki nesil olan çocuk ve torunlarımıza teslim edeceğiz ya da teslim edebileceğimiz ne kalırsa artık::thanks:

Dipnot: bizler birer fert'iz ancak binlerce motosiklet kullanıcısının atık yağını doğaya attığını düşünün birde! ne olur?:salut:


10 40 kalmamış tek bu kalmıs bundanda 1 tane kalmıştı. zararı olursa gidip geri verebilirim ama yazın için uygun değilmidir bu ?

he bide 500 km sonra değiştiricem zaten 2000 olunca

Vasco merhaba,
Yaz ayları için uygun bir yağdır bana göre.
Motosikletin yağ yakmıyor ya da akıtmıyorsa ne gerek 500km de bir değiştirilir anlamıyorum:silent:'' Rodaj '' tamamlanınca 300-500km sonra sanıyorum birkez yağ değiştirildi. Şimdi ne diye değiştiriliyor peki?
Paran çok olabilir:wiinkk: ama çevreye de biraz bakın arkadaşlar:silent:

gursus
23 Nisan 2008, 19:41
bende seninle aynı fikirdeyim fakat benzin istasyonlarına teslim edilen yağlar ne oluyor yani onlar ne yapıyor yağları belki onlarda doğaya salıyor...

VaScO1925
23 Nisan 2008, 19:48
Vasco merhaba,
Yaz ayları için uygun bir yağdır bana göre.
Motosikletin yağ yakmıyor ya da akıtmıyorsa ne gerek 500km de bir değiştirilir anlamıyorum:silent:'' Rodaj '' tamamlanınca 300-500km sonra sanıyorum birkez yağ değiştirildi. Şimdi ne diye değiştiriliyor peki?
Paran çok olabilir:wiinkk: ama çevreye de biraz bakın arkadaşlar:silent:

Özer abi 2000 de değiştiririm dedim nedense psikolojik olarak 2000 bakımına odaklanmışım :mrgreen: her bakımda değişir psikolojisi ile söyledim sanırım nedense :silent: yağa bakarız kararma yoksa servis değiştirmez :cat: uyarın için Tşkler abi :rendeer:

KARDAĞ
23 Nisan 2008, 20:04
shell tavsiye ederim bide scootur lu arkadaşlar her 1250 km de bi mutlaka yağınızı değiştirin.. yaz geldi kayışlarınızı değiştirin ama ORJİNAL olsun muhakkak.slmlar

SERHAN YORUK
23 Nisan 2008, 20:29
[QUOTE=Özer;1055798]Sorun zaten hemen ortaya çıkmaz akıllı kardeşim benim:wiinkk:
Otomil motorunda kullanılan motor yağı ile motosiklet motoru arasında 4T farkı var!
4T demek, yüksek devir ve daha iyi bir yağlamaya ihtiyaç var demek:bounce:
Normal otomobil yağlarının da oluşturduğu yağ filmi belli bir devirden sonra kopar ve yağlama kesilir.......ısı gittikçe artar doğal olarak veeee.....bir gün:mrgreen: dersin.
Sende mutlaka farkedecksin birgün aradaki farkı ama motosiklet değersizse önemli değil devam et olduğu gibi.....4T yağı ile standart motor yağları arasında nekadar fiyat farkı var biri yazarsa sevinirim.
Sevgili ÖZER
Motorsiklet motorları araba motorlarından devirli çalıştıkları için motorun içinde daha fazla molekül bırakacak ve yağlama yapacak yağlara ihtiyaç duyulmaktadır.Bu konuda sana katılıyorum ama kullandığım cstrl mgntec-10w 40-in kalitesinden olacaktır ki 30000 kmdir birşey olmuyor.Motorum ve yağlaması sağlıklı.Ayrıca ucuz yağlardan kaçınalım.Unutmayalım ki ucuz etin yahnisi yavan olur.3-5 krş tasarruf edelim derken zarara uğramayalım.

fender_str
24 Nisan 2008, 10:11
:) yağı attım derken toprağa döktüm anlamında değil..çalıştığım iş yerindeki yanık yağ variline döktüm.Neyse asıl konumuz bu değil..Demek motosiklette 20/50 kullnmak motoru öldürür zamanla.Hımm.Ben motoru ilk aldığımda içinde dandik çin yağı bulunabilir düşüncesiyle değiştirdim.En azından yüksek devirli kullanmassam eskisine nazaran daha ii yağlar dedim..Şimdi 4T farkı var diyen arkadaşıma şunu sorayım.Arabalar 8000 devir maximun'dur.Peki 20/50 yağ 8000 devirden sonra kesin olarak yağlama yapmazmı.? Toleransı hiç yokmu yani.? Üzerinde 8000 devire kadar kullanın yazıyormu.?Yada 10/40'ta 13000 devir de kullanabilirsiniz yazıyormu.?

Motor Yağları

Ham petrolden elde edilen yağlara madeni yağ veya makine yağı denir. Bu tür yağlar motorun çalışma şartlarına uygun değildir. Motor yağlarından istenilen özellikler, madeni yağ içine karıştırılan katkı maddeleriyle elde edilir. Katkı maddelerinin yağa kazandırdığı özellikler şunlardır.

▪ Motor yağının, düşük sıcaklıklarda çok fazla kalınlaşmasını önleyerek soğuk havalarda motorun kolay çalışmasını sağlar.
▪ Motor yağının yüksek sıcaklıklarda yağlama özelliğinin kaybolmamasını sağlar. Böylece piston, segman, supap gibi çok sıcak çalışan parçalar üzerinde oluşan artık maddeler (kurum, yağlı kurum) en aza iner.
▪ İş zamanında yanma sonucu oluşan su, kül, karbon ve diğer kimyasal maddelerin yağın içinde asit meydana getirmesini önleyerek motor parçalarının uzun ömürlü olmasını sağlar.
▪ Motor yağının köpürmesini önleyerek yağlamanın kalitesini iyileştirir.

Motor Yağının Görevi Nedir?
Motor yağı, motorun tüm hareketli aksamı üzerinde film şeklinde ince bir tabaka oluşturarak sürtünme ve aşınmayı azaltır, bu da tekerleklere daha fazla güç aktarıldığı anlamına gelir. Motor yağı içerdiği deterjanlar vasıtası ile motoru temizlemeye yardımcı olur, pasa karşı korur ve aynı zamanda silindirlerin çevresindeki aşırı sıcağın bir bölümünü kartere indirmeye yardımcı olur. Genel olarak motor yağlarının görevleri şunlardır;

▪ Sürtünmeyi en aza indirir. Birbirine temas halinde çalışan parçaların arasında yağ filmi meydana getirerek, sürtünmeden doğan aşınmayı ve sıcaklığı en aza indirir.
▪ Motor kompresyonunun düşmesini önler. Segmanların silindir yüzeyinden sıyırdığı yağ, segman ile yuvası arasına dolarak kompresyon kaçağına karşı sıvı conta gibi görev yapar. Kompresyonun piston, segman, silindir arasından kartere kaçması en aza indirilir.
▪ Motor parçalarının soğumasına yardımcı olur. Karterdeki yağ, motor parçalarından daha soğuktur. Yağlama sırasında parçaların üzerinden aldığı sıcaklığı kartere getirerek parçaları az da olsa soğutur.
▪ Motor parçalarını temizler. Motor yağı, yağladığı parçalar üzerinde aşınmadan dolayı meydana gelen talaşları ve yanma sonucu oluşan kurumları bünyesinde toplayarak kartere getirir. Böylece motor parçalarının devamlı temiz kalmasını sağlar.

Yağlamanın Gereği ve Önemi
Bir parçanın yüzeyi ne kadar hassas işlenirse işlensin, işlenen yüzeye bir büyüteç ile bakıldığında girinti ve çıkıntılar (pürüzler)görülür. Birbirine temas ederek hareket eden parçaların yüzeylerinde bulunan pürüzler, hareketi zorlaştırır. Harekete karşı zorlanma olayına sürtünme denir. Sürtünme sonucu parçalar hem ısınır ve hem de aşınır. Parçaların ısınması genleşmesine ve mekanik dayanımının azalmasına sebep olur. Birbirine temas ederek çalışan parçalar, yağlandıkları zaman sürtünen yüzeyler arasında yağ filmi meydana gelir. Yağ, parça yüzeyinde bulunan pürüzlerin arasına dolarak sürtünmeyi en aza indirir. Sürtünme en aza inince de aşınma ve ısınma da en aza iner.

Yağ Bazları

Mineral Yağlar
Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır. Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan, viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir performans sunarlar.

Sentetik Yağlar
Sentetik yağlar laboratuarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa dayanabilirler.

Yarı Sentetik Yağlar
Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80 mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.

Viskozite ve Viskozite Endeksi Nedir?

Viskozite basit şekliyle bir yağın kalınlığının ölçüsüdür. Belirli bir sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için de Viskozite Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse, ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Rakam düşükse yağın viskozitesi düşük, yüksekse viskozitesi yüksektir. Viskozite endeksi aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ (Ör: 50) özellikle düşük sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir, hatta yüksek devirlerde silindir ile motor arasındaki film kopabilir. Çok düşük viskoziteli bir yağ ise (Ör:0) özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.

Bütün motor yağları S.A.E seri numarasıyla sınıflandırılır. S.A.E rumuzu Birleşik Amerika Devletleri'nde motorlu araçlar mühendisleri birliğinin (Society of Automotive Engineers) baş harflerini ifade eder. Motor yağlarının S.A.E standardı bu birlik tarafından düzenlenmiştir. S.A.E numarası küçük olan yağlar daha ince ve akıcı olur. S.A.E numarası büyük olan yağlar daha kalın ve az akıcı olur. Örnek olarak S.A.E 10 numaralı yağ, S.A.E 30 numaralı yağdan daha ince ve akıcıdır. Motor yağları, benzinli ve dizel motorları için ayrı özellikte imal edilir. Benzinli motorlarda; SA, SB, SC, SD gibi S harfi ile başlayan yağlar kullanılır. Dizel motorlarında; CA, CB, CC, CD gibi C harfi ile başlayan yağlar kullanılır. (Daha ayrıntılı bilgi için Madeni Yağlar Sözlüğü ve Kalite Sınıflamaları linklerine bakınız...)

Gerek benzin, gerek dizel motor yağları; yazlık, kışlık ve birleşik yağlar (dört mevsim yağları) olmak üzere üç çeşittir.
▪ Yazlık Yağlar: S.A.E 10, S.A.E 20, S.A.E 30, S.A.E 40, S.A.E 50 numaralı yağlardır.
▪ Kışlık Yağlar: S.A.E 5W, S.A.E 10W, S.A.E 15W gibi yağlardır. (W harfi yağın kışlık olduğunu belirler, İngilizce’ de kış "winter" kelimesinin baş harfidir.)
▪ Birleşik Yağlar (Dört Mevsim Yağları): Bu tip yağlar her mevsimde kullanılır. Yazın yazlık yağ, kışın kışlık yağ özelliğini gösterir. Bunlar, S.A.E 10W-40 , S.A.E 15W-50 , S.A.E 15W–50 gibi yağlardır. Örneğin; S.A.E 10W-30 numaralı yağ, kış mevsiminde S.A.E 10W numaralı yağ, yaz mevsiminde S.A.E 30 numaralı yağ yerine kullanılır.

Tek Viskozite ve Multi-Viskozite Yağlar
Hizmet ettikleri sıcaklık aralığı bakımından yağlar ikiye ayrılır. Tek viskozite ve çok viskoziteli (multi-viskoziteli) yağlar. Tek viskoziteli yağlar hava sıcaklıklarının daimi olarak sabit olduğu durumlara uygundur, dolayısı ile bu tür yağlar hem yaz, hem kış kullanımına uygun değildir (Ör: 20W-50 değil de sadece 50W). Multi-viskozite yağlar ise yapı olarak değişken hava koşullarında hizmet etme özelliğine sahip olduklarından hem yaz sıcağında, hem de kışın soğuğunda kullanılabilirler. Kalın bir yağ soğuk hava koşullarında jelleşecek ve görevini tam olarak yerine getiremeyecektir. İnce bir yağ ise soğukta rahat akacak, ancak yüksek sıcaklıklarda motor ile silindir arasındaki film tabakası incelecek, ya da kopacaktır. Tek viskoziteli yağların bu dezavantajları üzerine ince bazlı bir tek viskozite yağa çeşitli polimerler eklenmek suretiyle multi-viskozite yağlar üretilmiştir. Eklenen bu polimerler sayesinde multi-viskozite yağlar kışın soğuğunda yada ilk çalıştırma esnasında görev yapabilecek kadar ince, yaz sıcağında güvenebileceğiniz kadar da kalındırlar.

Multi-Viskozite Yağların Avantajı Nedir?
Tek viskoziteli bir yağın akıcılığı her sıcaklıkta aynıdır. Çok viskoziteli yağlar ise tek viskoziteli yağlardan farklı olarak kendilerini değişen sıcaklıklara adapte ederler. Çok viskoziteli bir yağ tek viskoziteli bir yağa oranla soğuk havalarda daha akıcı, yüksek sıcaklıklarda ise kesinlikle daha kalın ve güvenlidir.

Bu, aynı zamanda şu anlama da geliyor; Aracınızı belirli bir süre için kullanmadığınızda motor yağı kartere doğru süzülecek ve tekrar çalıştırdığınızda çok kısa bir süre için dahi olsa, motorunuzun tüm parçalarına ulaşması için belirli bir süre geçecektir. Çok viskoziteli yağlar soğuk havalarda tek viskoziteli yağlara oranla daha akıcı olduklarından motorun içerisindeki parçalara daha çabuk ulaşırlar, böylelikle ilk çalıştırma anındaki motor aşınmaları daha azdır.

Çok viskoziteli yağlar tek viskoziteli yağlara oranla %1,5 ila %3 arasında yakıt tasarrufu sağlarlar.

Çok viskoziteli yağlar hem düşük, hem yüksek sıcaklıklarda daha fazla koruma sağlarlar.

Multi-Viskozite Yağların Çalışma Prensibi
10W kadar ince bir yağ kullanırsak yağ oldukça ince olduğundan ne ilk çalıştırma anında, ne de soğuk havalarda akıcılık açısından bir problem yaşamayız. Ancak hava oldukça sıcaksa, ya da motor ısısı son derece arttığında oluşacak problemi çözmek için üretim aşamasında diğer birçok katkıyla birlikte multi-viskozite yağlara “viskozite geliştirici” katkı maddeleri eklenir. Yağ yine aynı yağdır, 10W bazlı bir yağ. Ancak, eklenen polimerler sayesinde ısındığında, örneğin 40 viskoziteli bir yağ gibi davranır. Böylelikle sıcak hava koşullarında da görevini yerine getirir. Eklenen polimerleri kimyasal olarak yağ soğukken içinde bağımsız şekilde yüzen toplar olarak düşünebiliriz. Yağ ısındıkça bu polimerler çözülmeye ve uzun zincirlere dönüşmeye başlarlar ve böylelikle yağın incelmesini önlerler. Yağınız 10W-40 ise soğukta 10W gibi ince, sıcakta ise 40 viskozite yağ kadar kalın gibi davranır. Burada önemli olan viskozite aralığını seçerken kışın tahmini en soğuk, yazın ise tahmini en sıcak derecesine dikkat etmektir. Viskozite aralığı kesinlikle ve kesinlikle içerisinde bulunulan iklime göre seçilmelidir.

Viskozite Dereceleri

En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır;

SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırması:

SAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. SAE sınıflandırmasında derece "W" harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, "winter" yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40'taki "10W" gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.

İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40'taki "40" gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.

Aşağıda, tahmin edilen dış sıcaklığa göre seçim yaparken belirli viskozite aralıklarında örnekler verilmiştir;

Tahmin edilen en düşük hava sıcaklığı
Tavsiye edilen SAE viskozite derecesi

0 derece
5W-30 10W-30 10W-40 20W-50

-18 derece
5W-30 10W-30 10W-40

-18 derecenin altı
5W-30

API (American Petroleum Institute) Sınıflandırması:

Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans sınıflaması her iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-J arası, dizel motorlar için ise C-F arası yapılır.

Benzinli motorlarda: (min.performans) SA SB SC SD SE SF SG SH SJ (max.performans)

Dizel motorlarda: (min. performans) CA CB CC CD CE CF (max.performans)

Eğer yağ kutunuzun üzerinde "API SJ/CF" şeklinde bir ibare varsa bu, yağın hem benzinli, hem de dizel tüm motorlarda kullanılabileceği anlamına gelir.

ACEA (Association of European Car Manufacturers) Sınıflandırması:

Sınıflandırma bir harfi takip eden bir rakam ile yapılır (A3 gibi). ACEA standardı iki kategoriye ayrılır.

Birinci kategori yağın hangi motorda kullanılabileceğini açıklar:
Benzinli motorlar için A
Dizel otomobil motorları için B
Dizel kamyon motorları için C

Yağın performans seviyesini ise takip eden rakam belirler:
Yakıt ekonomisi için 1
Genel amaç için (ortalama seviye) 2
Yüksek performans için 3

Örneğin A3 benzinli motorlar için yüksek performanslı bir yağı, A1 benzinli motorlar için ekonomi amaçlı bir yağı tanımlar.

Viskozite konusunda yapacağınız seçim sıcaklık, aracınızın üzerindeki kilometre, piston aralıkları ve kullanım şartları gibi birçok değişkene bağlı olmakla birlikte, genel kural olarak viskozite aralığını çok açmadan mümkün olan en ince yağı kullanmak en iyisidir. Çok kalın yağların da sürtünmeyi arttırdığı bir gerçektir. En ince derken, akla 0W-50 gelebilir, ancak bulunduğunuz iklimde hava kış mevsiminde -18 derecenin altına düşmüyor, yaz mevsiminde de aşırı sıcaklar yoksa neden 0W-50 yerine 10W-40 olmasın? Burada seçim tamamıyla size kalmıştır. Bir yağ kutusunun içinde katkı maddesi ne kadar az ise o kadar iyidir. 0W-50 alırsanız, içerisinde daha fazla katkı maddesi var demektir. Yada 10W-40 alırsanız, içindeki gerçek yağ oranı o kadar fazla anlamına gelir. Sadece bazı 0 yerine 10 olduğu için diğerinden biraz daha kalındır. Aslında bu seçimi yaparken kilometreyi de hesaba katmakta fayda vardır. 0 km. bir araçta ince yağ, 100.000 km.'de ki, yada daha eski teknolojili bir araçta daha kalın yağ kullanımı mantıklı olabilir. Yeni bir araçta piston aralıkları daha incedir, dolayısıyla 10W-40 gibi ince bir yağ kullanımı hem sürtünmeyi azaltması sebebiyle, hem de aralıkların zaten dar olmasından ötürü mantıklıdır. Ancak 100.000 km. yapmış bir motorda aralıklar fazlasıyla açık olacağından 15W-50 gibi nispeten daha kalın bir yağ kullanmak daha mantıklıdır. Böylelikle yağ sızıntıları bile önlenebilir.

Motora Uygun Yağın Seçilmesi

Kullanacağımız yağa karar vermek için üç ana hususu göz önüne almamız gerekir. Bunlar;

1.) Motorun Teknik Özellikleri:
▪ Yüksek devirli ve yeni motorlarda yağ boşluğu az olduğu için S.A.E numarası düşük olan yağ kullanılır.
▪ Orta devirli motorlarda ve kullanılma ömrünü ortalamış motorlarda yağ boşluğu biraz fazla olacağı için S.A.E numarası ortalarda olan yağ kullanılır.
▪ Düşük devirli motorlarda ve yağ boşluğu çoğalmış motorlarda S.A.E numarası biraz daha yüksek tutulur.

2.) Motorun Çalışma Şartları:
Benzinli Motorlar İçin
▪ SA servis tipi yağlar, katkısız yağdır. Hafif yük altında çalışan benzin ve dizel motorlarında kullanılır.
▪ SB servis tipi yağlar, içinde paslanmayı önleyici kauçuk maddesi bulunur. Hafif yük altında çalışan benzin motorları için kullanılır.
▪ SC servis tipi yağlar, düşük ve yüksek sıcaklıklarda çalışmaya uygun, aşınmaya, paslanmaya karşı özellikleri olan yağdır.
▪ SD servis tipi yağlar, 1968 yılı motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir ve benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SB, SC servis tipi yağların tavsiye edildiği her yerde kullanılır.
▪ SE servis tipi yağlar, 1972 yılındaki motor teknolojisine uygun olarak üretilmiştir. Benzinli motorlarda kullanılır. Ayrıca SC ve SD servis yağlarının kullanıldığı her yerde rahatlıkla kullanılır.
▪ SF servis tipi yağlar, 1980 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır.
▪ SG servis tipi yağlar: 1988 motor teknolojisine uygun olarak hazırlanmıştır. Benzinli motorlarda kullanılır. Mevcut en üstün yağdır.
Dizel Motorları İçin
▪ CA servis tipi yağlar, kükürdü az ve iyi kalite mazot ile çalışan dizel motorları ile hafif hizmet yapan benzinli motorlarda kullanılır.
▪ CB servis tipi yağlar, orta yükte ve bol kükürtlü ve düşük kaliteli mazot ile çalışan dizel motorlarında kullanılır. Hafif hizmet gören benzinli motorlara da konulabilir.
▪ CC servis tipi yağlar, orta ve ağır yükte çalışan düşük süperşarj (blower) motorlarda veya turbo dizel motorlarda ve ağır yükle çalışan benzinli motorlarda kullanılır.
▪ CD servis tipi yağlar, yüksek hız ve yüksek verimli çalışan süperşarj ve turbo dizel motor yağıdır.

3.) Aracın Çalışma Ortamının Hava Sıcaklığına Göre
Yağ Numarası Hava sıcaklığı (C° derece)
S.A.E 5W - 20 - 8 ile - 30 arasında
S.A.E 5W - 30 - 30 ile 16 arasında
S.A.E 10W - 18 ile 16 arasında
S.A.E 10W - 30 - 18 ile 40 arasında
S.A.E 10W - 40 - 18 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 20 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 40 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 20W - 50 - 8 ile 40 arasında
S.A.E 30 - 5 ile 40 arasında

Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir?

Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa, sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 10W-40 viskoziteli bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır ve buda yakıt sarfiyatı sağlayacaktır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere çok ince yağ kullanmak yarar yerine zarar getirir.

Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi?

Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini yerine getirdiğinin kanıtıdır. Motordaki artıkları toplayıp motorun belirli kesimlerinde tekrar toplanmamak üzere onları kendi içinde biriktiriyor demektir. Bu durum size sadece yağınızı ve filtrenizi değiştirme zamanınızın geldiğini göstermektedir.

Motor Yağının Bozulma Sebepleri
▪ Yağın Kimyasal Olarak Bozulması: Motor yağının sıcaklığı motor çalıştığında çok yükselir. Yağın içindeki mineraller, yüksek sıcaklıklarda hava içindeki oksijenle birleşerek oksitlenir. Ayrıca iş zamanında yanma sonucu oluşan diğer kimyasal maddeler, yağla birleşerek organik asitler meydana getirir. Oksitlenme ve asit etkisiyle motor yağı özelliğini kaybederek parçaların üzerinde aşınma, oksitlenme ve sakızlaşma (reçine) meydana getirir. Sakızlaşma, segmanların ve supapların yuvasında sıkışıp kalmasına sebep olur.
▪ Yağın Fiziksel Olarak Bozulması: Emme zamanında silindire giren havanın içindeki tozlar, yanma sonu meydana gelen kurumlar ve diğer arak maddeler, parçaların aşınmasından doğan talaşlar, kartere kaçan gazların içindeki benzin veya mazot yağın kirlenmesine ve özelliğinin bozulmasına sebep olur. Gerçi yağ filtresi, yağın içindeki parçacıkların bir kısmını temizlese bile zaman içinde yeterli olamaz.

Yukarıda ana hatlarıyla açıklanan sebeplerden dolayı motor yağı bozulur. Bu nedenle araç kataloğunda tavsiye edilen sürelerde motor yağının yenilenmesi gerekir. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.’de bir yapılabilir. Ancak en iyisi her kullanıcının kendi istatistiğini tutmasıdır. Yağ eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip araçlarda sürücülerin kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır.

Sürücünün Yapması Gerekenler

▪ Bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil bulunduğunuz bölgenin iklim koşullarına göre uygun olan viskozite aralığını seçin.
▪ Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin.

Her yağ, mümkün olan en yüksek fiyat/performans oranını vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yapmanız gereken aracınıza uygun olan en kaliteli yağı almaktır. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Bu yüzden en mantıklı olan performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçmenizdir.

Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından senede iki defa yağ değiştirmek gerekir...

digi_boy26
24 Nisan 2008, 23:32
shell tavsiye ederim bide scootur lu arkadaşlar her 1250 km de bi mutlaka yağınızı değiştirin.. yaz geldi kayışlarınızı değiştirin ama ORJİNAL olsun muhakkak.slmlar

aynen bende öle yaptım.yeni bando kayış 50ytl, shell 15w40 yağ 15yl :wiinkk:

arkadaşlar son kez sölüyorum bende burdan öğrendim: otomobillerde kullanılan magnatec yağı motosikletlerimizde kullanmayın. neden dicek olursanız; üretilen o yağda sadece piston ve krank koruması amaçlandığı için özeliliği ona göre ayarlanmıştır. ama bizim motosikletlerimizde kullandığımız yağlarla hem piston, krank ve de vitesli motorlarda dişli sistemleri yağlandığı için istenen özellik ona göre ayarlanmıştır. bence en büyük hatadır otomobil yağını motosiklette kullanmak. saygılarımla. iyi araştırırsanız güzel bi başlık vardı yağ hakkında.:wiinkk:

NVU
21 Ağustos 2008, 00:51
Selam ben size konuyla alakalı bir sey sormak istiyorum. Ben de zat 150 var ben buna 15-40 castrol power aldım. Bu yagı hem yaz hemde kışın kullanabilirmiyim. Yagı daha kullanmadı sizin fikrinizi almak istiyorum. Bana bu konuda yardım edin bide zat 150 kaç gram yağ alır.

BLAST_JoKeY
21 Ağustos 2008, 01:33
selam arkadaşlar aranıza yeni katıldım umarım elimden geldigince yardımcı castrol ;)

mach1
03 Aralık 2008, 20:44
Bende cumartesi günü castrol actevo 20-50 aldım ve yağı değiştirdim bir sorun olurmu bence calışması güzelleşti.:silent:

awarahoon82
03 Haziran 2011, 22:30
öncelikle selamlar arkadaşlar benim sizlere yeni bir sorum olacaktı.başka konu açmak istemedim.motorumun yağı Castrol Power 1 Scooter 4t 10w-40 aldım.motorun alttaki motor boşaltılan somunu açtım eski yağ aktı fakat her salladığımda tekrar yağ geliyor.bu eski posa yağı tamamen nasıl boşaltırız.yada aktığı kadar olsa bir problem olurmu. hava vererek mi tamamen boşaltabiliriz.bu konuda yardımlarınızı bekliyorum.iyi çalışmalar !!!!!

Slayerrr
03 Haziran 2011, 22:35
öncelikle selamlar arkadaşlar benim sizlere yeni bir sorum olacaktı.başka konu açmak istemedim.motorumun yağı Castrol Power 1 Scooter 4t 10w-40 aldım.motorun alttaki motor boşaltılan somunu açtım eski yağ aktı fakat her salladığımda tekrar yağ geliyor.bu eski posa yağı tamamen nasıl boşaltırız.yada aktığı kadar olsa bir problem olurmu. hava vererek mi tamamen boşaltabiliriz.bu konuda yardımlarınızı bekliyorum.iyi çalışmalar !!!!!

Yağ değişimini motor iyice ısındıktan sonra yaparsan motorun içinde pek yağ kalmaz. Çok az bir şey kalır o da normal zaten. Zaten öyle olmasaydı motor açıldığında yağ değişiminde koyulandan 200-300 gr. fazla yağ koyulmazdı.

awarahoon82
04 Haziran 2011, 00:47
teşekkürler